Stark VARG

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Åja, vi har slutat med fotkoppling, växelspak på tanken, vänstergas och tändförställning på höger UTAN att sluta köra hoj… troligen kör vi fortare och tekniskt bättre på alla sätt.
Utvecklingen står inte still.
Pff, dom förbjöd ju jockeyshift i dragracing för att dom tyckte det såg farligt ut att med spinnande bakhjul släppa styret med ena handen och rycka in nästa krans...

Vi hade ju en svensk som var berömd för sina slingriga men toksnabba resor på en harley med fotkoppling och jockeyshift (kan det ha varit Karling? )

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Spinna/sladda med bakhjul och en hand på styret gör man väl alltid på grus… men inte skulle jag vilja ha fotkoppling.

Poängen är att du kan få din Stark som du vill ha den, oavsett om du tillhör gamla eller nya skolan. Eller körde MC-Ordonnans i lumpen - då kan du ju ha bägge!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag ser inga nackdelar med att få valmöjligheten att broms med ”kopplingshandtaget”. Är väl skitbra. Många har betydligt bättre känsla i fingrar än fot. Vi har ju dessutom en enbent enduroåkare här på forumet.

Sen håller jag med GuW i mycket om det här projektet generellt. Tror det blir pannkaka. Vi får se.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför ligger den här tråden i filmer och bilder helt plötsligt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De undrar jag me....

Men de beror väl på att diskutionen hamnat på någe helt annat som inte har me stark Varg å göra då..

Eller så har Företaget Stark klagat ?
(dom kanske har pratat annonspengar med ägarna av SH?)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Härligt med alla elbilsexperter som vet att alla elbilar blivit bättre av att få en växellåda. Själv har jag har såklart ingen möjlighet att göra en kvalificerad bedömning men det faktum att INGA elbilstillverkare har valt att bygga sina bilar med växellåda ger väl åtminstone en indikation på hur värdefullt det är.
Sammanfattar väl marknaden rätt bra, många går inte ens att köpa, och dom flesta har taskig räckvidd.

Och en elmotorcykel med växellåda, vem kunde ha anat det?
Elmotorcyklar behöver väl ingen växellåda?


Det är väl Kymcon och Ducatin jag ser fram emot, av dom som har sålt hittils är det väl Energica som har haft den mest "färdiga" produkten.
 

Bifogat

  • a3a4f12899328207c709e1846843c6a4--popcorn-book-jacket.jpg
    a3a4f12899328207c709e1846843c6a4--popcorn-book-jacket.jpg
    11 KB · Visningar: 17

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Min far körde en motor och växellådsbehandling på en relativt ny (2 år gammal) Volvo 740 och upplevde en enorm skillnad på hur växellådan betedde sig efteråt. Den var tydligen väldigt mycket mer lättväxlad och trevlig enligt honom.
Kan det inte bara varit så att originaloljan i växellådan inte var den allra bästa från början? Vet att när jag bytte lådolja i min '92 Miata växlade den direkt mycket mjukare och lättare. Den skulle tydligen ha GL4 eller GL5 olja. Ursprungliga oljan vet jag inte när den byttes senast, eller vilken typ det var.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag förstår inte riktigt vad grejen är med elhoj. Att den är tyst, miljövänlig, och .. futuristisk? Det är ju DOM grejerna man generellt INTE vill ha i en hoj.

Samt detta med batterier, jag blir nervös av det. Spelar ingen roll var, när, hur, bara att det ÄR batterier gör att jag direkt undrar när jag sätter mig på t ex min elskooter; "Hur länge kommer den rulla idag?" För att allt beror på hur mycket jag axar, vilken lutning jag kör uppför, och hur länge skotern stått efter senaste laddningen (självurladdning), samt också utomhus temperatur. Jag blir nojjig och nervös, och det gör att jag inte kan njuta riktigt av min hamburgare och glass!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag förstår inte riktigt vad grejen är med elhoj. Att den är tyst, miljövänlig, och .. futuristisk? Det är ju DOM grejerna man generellt INTE vill ha i en hoj.

Samt detta med batterier, jag blir nervös av det. Spelar ingen roll var, när, hur, bara att det ÄR batterier gör att jag direkt undrar när jag sätter mig på t ex min elskooter; "Hur länge kommer den rulla idag?" För att allt beror på hur mycket jag axar, vilken lutning jag kör uppför, och hur länge skotern stått efter senaste laddningen (självurladdning), samt också utomhus temperatur. Jag blir nojjig och nervös, och det gör att jag inte kan njuta riktigt av min hamburgare och glass!
Kallas räckvidds ångest....?

Precis samma sak kan hända med bensin i tanken om man inte har mätare eller reserv på bensinkranen..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Precis samma sak kan hända med bensin i tanken om man inte har mätare eller reserv på bensinkranen..
Ja absolut, det har jag upplevt även med bensinhoj. Fast då finns det mackar lite runt om planeten där bensin kan tankas snabbt och enkelt, och man kommer därifrån innan det blir höst och för kallt för att åka nånstans.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag tycker elhoj piskar förbränning på designmöjligheter/service/enkelhet i konstruktion och att den kan gå tyst är en enorm fördel enligt mig.

finns bara två saker som är dåliga och det är tyvärr för dåligt. Räckvidd och pris. Löser dom dessa puckar samt snabbare laddning är det game over.

Tyvärr ser jag inte att det händer kommande 10 år.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag förstår inte riktigt vad grejen är med elhoj. Att den är tyst, miljövänlig, och .. futuristisk? Det är ju DOM grejerna man generellt INTE vill ha i en hoj.

Samt detta med batterier, jag blir nervös av det. Spelar ingen roll var, när, hur, bara att det ÄR batterier gör att jag direkt undrar när jag sätter mig på t ex min elskooter; "Hur länge kommer den rulla idag?" För att allt beror på hur mycket jag axar, vilken lutning jag kör uppför, och hur länge skotern stått efter senaste laddningen (självurladdning), samt också utomhus temperatur. Jag blir nojjig och nervös, och det gör att jag inte kan njuta riktigt av min hamburgare och glass!
Inget speciellt/samma grej som med andra drivlinor?
Om din hoj du har nu vore mer miljövänlig, allt annat lika, skulle du vilja ha den mindre då?

Rolig att köra per krona är en viktig parameter för mig, där är hk/kg en viktig faktor.
Ljud och utseende är långt ner på listan, de gör inte hojen roligare att köra med öht.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan leva med "tyst, miljövänlig och futuristisk" om jag bara slapp räckviddsbekymmer.

Men eftersom elhojarna antingen får klena prestanda eller usel räckvidd så skulle jag föredra ett retroutseende/inte så futuristisk med hyfsad räckvidd och hyfsad prestanda.

Lite som en Café-rejser byggd på valfri ~50hk motorcykel, man kör inte mer än 10 mil per dag, iförd skinnjacka och jeans, en andrabil som inte är en bil helt enkelt..

Ska jag ha någonting snabbt med räckvidd får det bli bensin ett tag till i alla fall.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Räckvidd är ett ickeargument på en crosshoj. Den går tillräckligt långt och den går fortare än bensinhojarna. Precis som på banracing med bilar där standardelbilar slår banrekord tidigare satta med ganska så extrema sportbilar. Case closed liksom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Räckvidd är ett ickeargument på en crosshoj. Den går tillräckligt långt och den går fortare än bensinhojarna. Precis som på banracing med bilar där standardelbilar slår banrekord tidigare satta med ganska så extrema sportbilar. Case closed liksom.

Vi har inte sett några elcrossar vinna några tävlingar som inte är tillrättalagda för dom än.

Stark lovade att dom skulle utplåna allt i 450cc klassen, men då måste dom ju levereras ut från fabriken först, och sedan ska dom lyckas göra det dom har lovat.

Och det är ju däri frågeställningen ligger, kommer dom att vara den 450cc killer fabriken lovade?

Sen är jag lite intresserad i vilka banracingtävlingar standardelbilar har vunnit?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Räckvidd är ett ickeargument på en crosshoj. Den går tillräckligt långt och den går fortare än bensinhojarna. Precis som på banracing med bilar där standardelbilar slår banrekord tidigare satta med ganska så extrema sportbilar. Case closed liksom.

Exakt i vilka banracinglopp har elbilar slagit de förbränningsmotordrivna bilarna?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top