Stark VARG

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det handlar som vanligt att vissa människor ska bestämma över andra människor. Lös det problemet eller bara skit i vad de säger så handlar ev nedläggande av motorsporten endast om fria val i samklang med omständigheterna som råder och då lägger man ner den för att man vill inte för att någon tredjepart ställer massa krav på miljö eller ljud och trixar med omständigheter som inte alls behöver finnas där.

Världen förändras delvis via tvång, det är inget naturfenomen. Så vem bestämmer att alternativet är att lägga ner?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Forumets faktagranskare som gärna slänger sig med ord som faktaresistens och confirmation bias borde kanske be sina fact check-kompisar om hjälp att utvärdera fysiken. Hans grundskolelärare i fysik skulle antagligen skruva på sig generat om han såg detta.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Forumets faktagranskare som gärna slänger sig med ord som faktaresistens och confirmation bias borde kanske be sina fact check-kompisar om hjälp att utvärdera fysiken. Hans grundskolelärare i fysik skulle antagligen skruva på sig generat om han såg detta.
Skjut inte budbäraren nu. Detta antar jag...

"I went out on the track with a not fully charged battery and a specified driving time of 35 minutes. At 17% capacity, I suddenly noticed a loss of power. At first I thought it was a flat tire. In the end, it turned out to be about the safety device being activated, my Stark engineer for the day explained."

Det säger egentligen ingenting iom att batteristatusen inte specificeras.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Eller så undantar man motorsport från buller- och miljökrav. Man får skilja på sport och vardag. Politikerna vill få bort vapen från samhället, ska vi då förbjuda skidskytte?
Nu är vi långt från ämnet, men...

Det har skrivits ett antal motioner om detta, samt andra delar av miljöbalken. Kopplat till problemen för LKAB, Cementa etc. så är det inte bara motorbanor som hanteras orimligt utan även kritisk industri. Därav lyckades regeringen baka in ca. 100 motioner (vara 4 berörde motorsport) i en utredning kopplat till fartygsåtervinning (nytt EU-direktiv). Då kunde man ju vänta sig en seriös beredning av frågan? HAHAHAHAHAHA...

Kritiken mot miljöbalken (inklusive kraven på motorsport) berördes med en fnysning. Eftersom vi har en miljölagstiftning finns det ju inget behov att utreda den. Riksdagen avslog således alla dessa motioner utan vidare behandling. Mer tydligt än så om att motorsporten är utdöende blir det inte. SVEMO och Svensk Bilsport behöver inse vilket enormt lobbyarbete som krävs.

Även om detta kan vara framtiden så är det ett farligt spel att utmåla sig som lösningen. Vi fick just detta som en kommentar till tillståndsprocessen för lokala banan - kan ni inte bara tillåta elcyklar, vi har sett att de finns...

Ref. politiskt beslut: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...estammelser-till-eu-forordningen-om_H901MJU29
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker elhoj piskar förbränning på designmöjligheter/service/enkelhet i konstruktion och att den kan gå tyst är en enorm fördel enligt mig.

finns bara två saker som är dåliga och det är tyvärr för dåligt. Räckvidd och pris. Löser dom dessa puckar samt snabbare laddning är det game over.

Tyvärr ser jag inte att det händer kommande 10 år.
Räckvidden har jag egentligen inga problem med, jag kommer 30 mil med hojen, och klarar mig bra på det. Skillnaden är ju att jag har 30 nya på en minut. Det är ju där elfordonen har utmaningen. Att ladda en halvtimme, med 5 pers i kö framför som också ska ladda en halvtimme, nej tack.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför en halvtimme?

Om det är 20 kWh batteri och du laddar DC med säg 150kW så får du 15kWh på 6 minuter.

Säg 10 så hinner man sträcka på benen, slå en båge och ta en kopp vilket kan vara trevligt sådär var tredje timme eller så.

En bensinhoj räknar man nog ca 5 minuter för tankstopp bara tankning, vilket brukar vara nära sanningen vid tex Ironbuttkörningar där man faktiskt klockar…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför en halvtimme?

Om det är 20 kWh batteri och du laddar DC med säg 150kW så får du 15kWh på 6 minuter.

Säg 10 så hinner man sträcka på benen, slå en båge och ta en kopp vilket kan vara trevligt sådär var tredje timme eller så.

En bensinhoj räknar man nog ca 5 minuter för tankstopp bara tankning, vilket brukar vara nära sanningen vid tex Ironbuttkörningar där man faktiskt klockar…
Ok, 10 minuter, då får du i ca 22kWh, vilket ger ca 10 mil körning. Det blir en ganska låg medelhastighet på tre timmar, så då laddar jag heller i en halvtimme och kan hålla skyltad hastighet. Och du, glöm inte LGF-skylten på Teslan, och håll dig ifrån motorvägar ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför en halvtimme?

Om det är 20 kWh batteri och du laddar DC med säg 150kW så får du 15kWh på 6 minuter.

Säg 10 så hinner man sträcka på benen, slå en båge och ta en kopp vilket kan vara trevligt sådär var tredje timme eller så.

En bensinhoj räknar man nog ca 5 minuter för tankstopp bara tankning, vilket brukar vara nära sanningen vid tex Ironbuttkörningar där man faktiskt klockar…

Var ska du hitta 150 kW åt 30 förare?

Och 10 minuters depåstopp på en tävling platsar ju mest i tråden för stötande skämt.

Redan idag står alla i depån och kör sina egna elverk. Ville man slå ett slag för miljön kanske det är där man ska börja istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför en halvtimme?

Om det är 20 kWh batteri och du laddar DC med säg 150kW så får du 15kWh på 6 minuter.

Säg 10 så hinner man sträcka på benen, slå en båge och ta en kopp vilket kan vara trevligt sådär var tredje timme eller så.

En bensinhoj räknar man nog ca 5 minuter för tankstopp bara tankning, vilket brukar vara nära sanningen vid tex Ironbuttkörningar där man faktiskt klockar…
Kan man ladda 20kwh MC batterier med 150kw? Hur länge då? Vid vilka temperaturer?

Det är ju inte ens alla bilar som klarar att ladda så hårt
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Skjut inte budbäraren nu. Detta antar jag...

"I went out on the track with a not fully charged battery and a specified driving time of 35 minutes. At 17% capacity, I suddenly noticed a loss of power. At first I thought it was a flat tire. In the end, it turned out to be about the safety device being activated, my Stark engineer for the day explained."

Det säger egentligen ingenting iom att batteristatusen inte specificeras.
Jag hörde runt 20% förbrukning på runt 15min körning under testerna.
Laddning via 220v tar 2h till fullt tydligen.

Så om man är fulltankad när man åker hemifrån, kör ett 15min pass (-20%), laddar 20min (+10%?), kör 15min (-20%), laddar 20min (+10%?) Osv.

Då tror jag att jag kan köra 5-6pass på en dag. Det räcker gott för mig.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hörde runt 20% förbrukning på runt 15min körning under testerna.
Laddning via 220v tar 2h till fullt tydligen.

Så om man är fulltankad när man åker hemifrån, kör ett 15min pass (-20%), laddar 20min (+10%?), kör 15min (-20%), laddar 20min (+10%?) Osv.

Då tror jag att jag kan köra 5-6pass på en dag. Det räcker gott för mig.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Det är möjligt att det stämmer, det var ju bara en som körde till säkerhetsspärren slog av (vid 17% var det va?), på mindre än 35 minuter, men då påstod han att han tog hojen innan den var full laddad.

Det borde ju i säna fall innebära att han tog hojen med runt 60% i batteri då.

Tyvärr saknas fortfarande det folk vill veta, räckviddsuppgifter.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Om din hoj du har nu vore mer miljövänlig, allt annat lika, skulle du vilja ha den mindre då?
Njae, jag tror inte jag hade tänkt på det överhuvudtaget. Jag tänker inte i miljötermer. Dock förstår jag att andra gör det, därför undrar jag.

finns bara två saker som är dåliga och det är tyvärr för dåligt. Räckvidd och pris. Löser dom dessa puckar samt snabbare laddning är det game over.
Precis. Det är i räckvidd, laddtid och priset som för mig har gjort elhojar så omotiverande.

Men är det ingen här som tänker på ljudet och känslan med att dra på gasen och höra/känna dom små explosionerna och sköna trycket från avgaserna? Vad för ångmaskinist är jag egentligen :(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är möjligt att det stämmer, det var ju bara en som körde till säkerhetsspärren slog av (vid 17% var det va?), på mindre än 35 minuter, men då påstod han att han tog hojen innan den var full laddad.

Det borde ju i säna fall innebära att han tog hojen med runt 60% i batteri då.

Tyvärr saknas fortfarande det folk vill veta, räckviddsuppgifter.
Nu när det är ganska uppenbart att elhojarna är överlägsna prestandamässigt så är det klart att skeptikerna fokuserar på "räckvidden". Det är en ren batterifråga och ingenting man får fakta av utifrån en ren prototyp. De första elbilarna hade små batterier och hög vikt, idag får man med samma vikt kanske fyrdubbel räckvidd i jämförelse med för tio år sedan. Mest pga effektivare och lättare batterier men också effektivare drivlinor och andra tekniker för att spara energi.

Det vi kan konstatera är att en elmotor idag är både lättare och starkare än alla kolvmotorer. Effekten är snarast begränsad av chassit och batteriet/inverterns förmåga att leverera ström (och kylning). Batteriets storlek, kapacitet och pris är en faktor, där man kan få två av tre positiva egenskaper men då ryker den tredje.

För var och en som lyfter blicken står det nog klart att just området "batterier" kommer att undergå en mycket stark utveckling de närmaste åren med tanke på hur mycket som satsas på produktionskapacitet och forskning inom området runtom i världen idag. Givetvis kommer det att påverka även området elhojar, om än det dyraste/snabbaste området först.

Det kommer att komma mycket intressant framöver, inte minst Ducatis elsatsning kommer att driva utvecklingen. När BMW, Triumph mfl kommer med sina alternativ kommer det att gå mycket fort.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag avundas Brooklyns optimism. Själv är jag dessvärre väldigt pessimistisk när det gäller just batterier och eldriftens utveckling. Närmare bestämt menar jag människans kännedom och vetenskapen kring ämnet där bränslemotorn utvecklats enormt under 100 år, elmotorn och batterier har vi haft ungefär lika länge, och kollar vi procentuellt på hur eldriften utvecklats så är det inte alls lika långt. Och det anar jag inte har med brist på intresse att göra, utan med den faktiska fysiken.

Med den kunskap i kemi och fysik människan har så har vi inte lyckats bättre än så här med el-motorn och batterier. Visst finns utrymme för båda teknologierna, dom utesluter definitivt inte varandra. Dock rätt tillämpning för rätt ändamål så att säga, så för längre utflykter på landsbyggden går elhojar bort direkt. Liksom för pendling till/från arbete nån mil om dagen funkar el-hojen alldeles utmärkt.

Sen är det ingen som nämner lukterna! Ingen annan här som tycker bensin luktar gott?

Isac här, fransman, lyckades med en prototyp-bil driven av en tidig förbränningsmotor.

Batteriet och elkraft har det lekts med ungefär lika länge, om vi inte räknar med Bagdadbatteriet.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att elmotorerna är lätta hjälper ju en jäkligt klen tröst när batterierna är tunga och dessutom tar lång tid att ladda. Men det är klart att ska man bara köra 402 meter på några sekunder och kan ladda en timme till nästa körning så kan man ju ha ett så litet batteri att elhojen blir betydligt lättare än hojen med förbränningsmotor.

Vad nu miljövinsten blir när teamen måste dra igång sina elverk för att ladda.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu när det är ganska uppenbart att elhojarna är överlägsna prestandamässigt så är det klart att skeptikerna fokuserar på "räckvidden". Det är en ren batterifråga och ingenting man får fakta av utifrån en ren prototyp. De första elbilarna hade små batterier och hög vikt, idag får man med samma vikt kanske fyrdubbel räckvidd i jämförelse med för tio år sedan. Mest pga effektivare och lättare batterier men också effektivare drivlinor och andra tekniker för att spara energi.

Nåja, än finns det inga elhojar som är överlägsna prestandamässigt, annat än möjligen i dragracing.
Dom körde fortfarande inte Varg mot bensihojarna, så den har bevisat absolut ingenting än så länge.
Sen klarar den förmodligen inte distansen, häng på batterier så att den får samma räckvidd som en fulltankad bensinhoj så är den inte så jävla snabb längre.

Jag googlade på MotoE och hittade följande:

"So how fast are the MotoE bikes?​

How does that new 1m47.065 MotoE lap record compare to the combustion engine classes? The MotoGP all time best lap is 1m36.705; Moto2 is 1m41.109; while the single-cylinder 250 cc Moto3 category best is 1m45.465. For the production bike based classes the WorldSBK pole record is 1m38.247 while the WorldSSP benchmark is 1m41.775."

Det är den yttersta toppklassen, där dom har helt fria händer, och dom matchar inte en encylindrig 250cc ens på varvtider, än mindre på ett helt lopp

Och "batterierna blir bättre i framtiden" har vi hört bra länge nu, senaste stora steget var Li batterierna, det steget gjorde skillnad, sedan har det varit gradvisa förbättringar av den kemin (och jämfört med dom tidigaste batterierna har dom blivit enorm mycket bättre, men det har tagit 20 år av gradvisa förbättringar), men till och med John B Goodenough säger att den kemin har nått vägs ände, den är så bra den blir nu.

Jag säger att en ny batterirevolution skulle kunna göra alla elfordon överlägsna deras bensinmotsvarigheter (möjligen undantaget flyget)

Får vi upp energidensiteten i batterier i samma nivå som flytande dinosaurier så är det ingen tvekan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vargen har väl alla möjligheter i världen att slå konventionella hojar på Red Bull straight rythm. Ett 20 sekunder långt lopp betyder att dom kan plocka bort celler på batteriet så att totalvikten landar exakt på reglementets minimivikt, och dom kan skruva upp effekten på motorn maximalt utan att motorn hinner bli överhettad på bara 20 sekunder.

Men det är ju och andra sidan inte riktig motocross utan bara ett publikjippo.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top