starta hojen under vintern? hur gör ni?

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Det enda jag gör att tanka fullt efter årets sista tur och låter hojen gå med avstängd soppakran tills den dör och låter den vila i kallgaraget tills våren kommer. Har funkat för mig dom senaste 20 åren.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Kommer inte riktigt bra överens med ditt svar? Dålig jämförelse. En handlare som har sina fordon kvar en hel vinter gör nåt fel som inte får sitt sålt till att börja med. Och jo, dem startar upp cyklar hos handlare? Hade en diskussion om just detta med en häromdagen. Sen om det är rätt eller fel är en annan sak

så på tex AVA eller sthlm mc varuhus springer det runt nån tjomme o sparkar igång alla cyklar?

det tvivlar jag starkt på. men gällande bilar som står ute på en handlares gård, att de startas/rullas runt lite pga kärvande bromsar etc tror jag fullt på.

Nån skrev lite längre upp att denne brukade lägga i sexans växel o veva runt bakhjulet. nu är ju jag novis på detta med motorer. vad gör det för skillnad på om det är 1'an eller 6'an man drar runt på. är inte slaglängden densamma på kolvarna på alla växlar? :va

pls förklara(så man iaf lär sig nåt nyttigt bland allt skitprat på SH :D )

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
slaglängden på kolvarna är nog alltid lika lång. Däremot är 1 varv på hjulet väldigt olika många varv i motorn beroende på vilken växel man har. Annars skulle ju växlar vara helt meningslöst.

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
så på tex AVA eller sthlm mc varuhus springer det runt nån tjomme o sparkar igång alla cyklar?

det tvivlar jag starkt på. men gällande bilar som står ute på en handlares gård, att de startas/rullas runt lite pga kärvande bromsar etc tror jag fullt på.

Nån skrev lite längre upp att denne brukade lägga i sexans växel o veva runt bakhjulet. nu är ju jag novis på detta med motorer. vad gör det för skillnad på om det är 1'an eller 6'an man drar runt på. är inte slaglängden densamma på kolvarna på alla växlar? :va

pls förklara(så man iaf lär sig nåt nyttigt bland allt skitprat på SH :D )

Den där "nån" som pratade om sexan har jag ingen aning om vad det var, och hur dem gör i stockholm tänker jag inte yttra mig om, för det vet jag inte.

Och det han hade skrivit var "springer runt och starta hela tiden". Jag har inte påstått att någon gör det HELA tiden. Men att en hoj står på samma fläck hos en handlare i 6 månader utan en uppstart sker tydligen inte här iaf

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Den där "nån" som pratade om sexan har jag ingen aning om vad det var, och hur dem gör i stockholm tänker jag inte yttra mig om, för det vet jag inte.

Och det han hade skrivit var "springer runt och starta hela tiden". Jag har inte påstått att någon gör det HELA tiden. Men att en hoj står på samma fläck hos en handlare i 6 månader utan en uppstart sker tydligen inte här iaf

Nä så sant att du inte skrev. och det gjorde inte jag heller.

....
Sen om jag känner att den stått väl länge kan jag få för mig att lägga i högsta växel och drar runt motorn ett halvt varv (med hjälp av bakhjulet...) så den inte står 6 månader med öppen ventil...
....

så här skrev han. okej. det var kanske inte sexans växel(vet inte hur många han har :D).

YipYip: tack :tummenupp.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
I stället för att gå ner och starta upp hojen gå in på redtube.com och torrbryt:D

Fattar att du är hojsugen men håll ut för snart är våren här.:tummenupp

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
I stället för att gå ner och starta upp hojen gå in på redtube.com och torrbryt:D

Fattar att du är hojsugen men håll ut för snart är våren här.:tummenupp

Klart jag e sugen på att åka hoj igen, är inte ni det :va :D

anledningen till mitt trådskapande var inte för att jag ville gå ner i garaget o sitta o köra lite braap braap med friläge, utan det var enkom med hojens hälsa i åtanke. ljudet har jag så fint redan i datorn :tummenupp

Nicko1

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
R6
Slit igång maskinen och vrid höger hand till max i tre minuter.Sen kan man leva på ljudet i ett par månadet till

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Nyservad, fulltankad, ordentligt med luft i däcken och C-teken inkopplad i kallgarage med temp ner till -5ºC. Startar den på våren? Absolut, inga problem.

Ut och gasa ihop till våren?

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Kommer inte riktigt bra överens med ditt svar? Dålig jämförelse. En handlare som har sina fordon kvar en hel vinter gör nåt fel som inte får sitt sålt till att börja med. Och jo, dem startar upp cyklar hos handlare? Hade en diskussion om just detta med en häromdagen. Sen om det är rätt eller fel är en annan sak

Undrar vad föringa handlare du pratade med? låter som mycket extrajobb... sot och skit i hallen vid uppstart, kondens mm som alla andra redan skrivit.
Samt att det oftast är jämn temp i bil / mc hallarna 15 - 20 grader... då räcker det ju med underhållsladdning.. så gör vi på mitt jobb iaf.. och alla andra ställen där polarna jobbar också.
Starta gör man ju bara om man måste.. ex flytta ett fordon när trucken har dåligt batteri.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Brukar starta min ungefär var 14:e dag. Då baxar jag ut den ur garaget och låter den stå med motorn på i ca 15-20 minuter. Under tiden kollar jag över så att allt är ok. Efter den tiden, är det bara att ta ner den igen, lägga på överdraget och sedan får den stå ett litet tag. Dock kollar jag den då och då under tiden. Inte mycket besvär, men för mig har det räckt.

Vissa förbigående har ju kollat och frågat om det är dags att sälja. :tuttar

Senaste uppstarten. Gissa om jag var sugen! :yoparty

Bifogat

• 110101ST02.jpg
    110101ST02.jpg
    241.4 KB · Visningar: 78

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Brukar starta min ungefär var 14:e dag. Då baxar jag ut den ur garaget och låter den stå med motorn på i ca 15-20 minuter. Under tiden kollar jag över så att allt är ok. Efter den tiden, är det bara att ta ner den igen, lägga på överdraget och sedan får den stå ett litet tag. Dock kollar jag den då och då under tiden. Inte mycket besvär, men för mig har det räckt.

Vissa förbigående har ju kollat och frågat om det är dags att sälja. :tuttar

Senaste uppstarten. Gissa om jag var sugen! :yoparty

Menar du att du ställer en varm hoj under ett kapell i ett kallförråd?

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Klart jag e sugen på att åka hoj igen, är inte ni det :va :D

anledningen till mitt trådskapande var inte för att jag ville gå ner i garaget o sitta o köra lite braap braap med friläge, utan det var enkom med hojens hälsa i åtanke. ljudet har jag så fint redan i datorn :tummenupp

Seså, här behöver du inte sitta och hitta på... inget fel på att vilja sitta och köra lite braap braap med friläge! :yoparty

Förutom att det enligt många inlägg inte är det bästa för hojen, (vilket jag absolut inte säger emot) men det är ju tillåtet att ha lust...! :D
Själv kunde jag inte hålla mig, smet iväg på nyårsdagen... :gnissla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä så sant att du inte skrev. och det gjorde inte jag heller.

så här skrev han. okej. det var kanske inte sexans växel(vet inte hur många han har :D).

YipYip: tack :tummenupp.

Varför man tar 6:ans växel? Jo, för utväxlingens skull. Det är betydligt lättare att dra runt motorn på en högre växel än på den lägsta. Man behöver inte vara så stark helt enkelt. (Fysik)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
så där nu har man torrkört cykeln lite(med motorn av såklart :D saknade ljudet lite iaf), ruckat lite i fjädringarna, pillat på reglage och dragit runt motorn för hand(vilket inte var så jävla lätt vill jag påstå, jag kanske e svag vad vet jag)

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
så där nu har man torrkört cykeln lite(med motorn av såklart :D saknade ljudet lite iaf), ruckat lite i fjädringarna, pillat på reglage och dragit runt motorn för hand(vilket inte var så jävla lätt vill jag påstå, jag kanske e svag vad vet jag)

Hur nöjd är du nu då på en skala från 3 till 7,5 ? :va

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...