Startproblem WR450F

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Enligt tabellen du visade tidigare är det shims med fasta 0,05mm intervall till den hojen, så du kan inte välja exakt vilket mått du vill hamna på. Ta insugsventilen där spelet ska vara 0,10 - 0,15 mm. Får du in 0,10 bladmått (ska gå lätt) men inte 0,15 så har du rätt ventilspel och behöver inte justeras. Du behöver inte veta exakt vilket ventilspel du har just nu, bara acceptera att ingen justering behöver göras. Följ det som står i servicemanualen och överdramatisera det inte. Det är först när "fel" bladmått passar som du behöver göra något.
Och om jag får in 0.15 och 0.20 men inte 0.25 så går jag upp två steg?

Eller rättare sagt, mäter shimsen som satt i och kollar i tabellen (enl. ex.) för vilket shims jag ska lägga i istället för att hamna rätt.

Lägger in en länk som förklarar varför det är viktigt att kontrollera. Om någon är intresserad.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag har tre olika set bladmått men alla är tyvärr 0.05-1.0 mm och är förmodligen inte tillräckligt noga för ventiljustering. Jag har letat men hittar inte någon affär som har noggrannare. Endast 24mx verkar ha ett bladmått som kan användas bra för ventiljustering. Någon som har en ide vart jag kan köpa?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har sett på ett videoklipp att de använder en sorts silikon när de tätar ventilkåpan.
Vad använder ni?
Originalpackning, antingen den gamla om den inte har läckt eller en ny. Papperspackningar byts oavsett.
Silikon eller annat tätningsmedel är en nödlösning.

Rengör anliggningsytorna ordentligt innan återmontering.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Originalpackning, antingen den gamla om den inte har läckt eller en ny. Papperspackningar byts oavsett.
Silikon eller annat tätningsmedel är en nödlösning.

Rengör anliggningsytorna ordentligt innan återmontering.
Det såg lite suspekt ut på filmen och jag misstänkte det, tack.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kollade nålen idag och det är en OBDUQ (except USA, vad det nu betyder?) OBDWR4, verkar också fungera.

Edit, förtydligar med en bild från boken.
1000008711.jpg
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Ang pilot jet så bör/måste man piprensa dem för de kan bildas hård beläggning som inte syns i munstycket som inte tryckluft tar bort. Vecka en koppartråd från typ hötalarkabel och såga igenom munstycket de förstorar inte munstycket men river bra. Jag bruar ta en gansla lång kpoppartråd som man färster i någiot och håller i i andra änden för då kan dudra munstycket fram och tillbaka på tråden.
M, brickan på trotteln ska va ganska stabil på plats i förgasaren den fjädras ut av gummitätningen så de ska inte glappa speciellt mycket.
Ang flytta trpottelnål upp ner så uppåt ger mer bränsle och ner mindre i mellanreg.
Grundiställning av trottelhöjd lpåter bra med 1,3mm borr som ex i botten trottel. Justera in höjden på trottel i takt med att du justerar in bränsleskruven till så fin tomg som möjligt.
1500-1700rpm är lämplig tomg på dem.
Jag gjorde ett försök att spela in när jag petade på trotteln och det var så här jag menade med trottelglapp.
Filmen
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Ang pilot jet så bör/måste man piprensa dem för de kan bildas hård beläggning som inte syns i munstycket som inte tryckluft tar bort. Vecka en koppartråd från typ hötalarkabel och såga igenom munstycket de förstorar inte munstycket men river bra. Jag bruar ta en gansla lång kpoppartråd som man färster i någiot och håller i i andra änden för då kan dudra munstycket fram och tillbaka på tråden.
M, brickan på trotteln ska va ganska stabil på plats i förgasaren den fjädras ut av gummitätningen så de ska inte glappa speciellt mycket.
Ang flytta trpottelnål upp ner så uppåt ger mer bränsle och ner mindre i mellanreg.
Grundiställning av trottelhöjd lpåter bra med 1,3mm borr som ex i botten trottel. Justera in höjden på trottel i takt med att du justerar in bränsleskruven till så fin tomg som möjligt.
1500-1700rpm är lämplig tomg på dem.
Om någon annan läser detta så är det 3.1 mm som gäller för grundinställning av trotteln. Sedan justeras acc. pumpen in så att det precis inte finns ett glapp.
1000008710.jpg
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
En första ventilcheck är genomförd och det visade sig att alla utom en är inom toleransområdet. Tyckte att den förra ägare sa att han hade precis justerat in allt. ?

UT 0.18, 0.28 (0.20-0.25)
IN 0.18, 0.14, 0.18 (0.10-0.15)

Känns spontant som väldigt lite utanför men fortfarande så pass att jag behöver shimsa om, eller?
Jag gissar att avgasventilerna öppnar samtidigt och då blir snittet av de två inom tolerans. ?

Kan det här kan ha att göra med en orolig gång och avgassmällar?

@iceice Tack för tipset om bladmåttet. 0.02 i steg blir nog lagom.
1000008816.jpg
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det är en helt annan grej att hålla i spakarna själv än att titta på. Så det här är första gången jag gör det här på egen hand. Samtidigt som att det är roligt att lära sig nya grejer är det lite läbbigt.

Vid första mätningen
UT 0.18, 0.28 (0.20-0.25)
IN 0.18, 0.14, 0.18 (0.10-0.15)


Tjocklek på shimsen
UT: 1.80, 1.70
IN: 1.70, 1.70, 1.70
D: 9.48 mm

Så för att få in allt inom toleransområdet blir det 4 nya 1.75. Den i mitten på insuget blir kvar som den är. Det nya borde då bli:
UT 0.23, 0.23 (0.20-0.25)
IN 0.13, 0.14, 0.13 (0.10-0.15)

Har jag räknat rätt då?

Känns egentligen inte om som mycket då det rör sig om några hundradelar.. klart att det ska vara inom gränsvärdena så ändringen är rimlig. Hoppas bara att det gör skillnad...
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Uppföljning på föregående post. Blev ganska bra med bytet av shimsen. Uppmätt efter bytet blev följande.
UT: .23, .23
IN: .13, .14, .13

Tappade ur all olja och passade på att mäta upp kopplingen och fjädrarna. Allt var inom tolerans. Ny olja och filter på plats och nu är det dags för dämparen innan start. Det är ju viktigt att alla komponenter är okej om jag ska hitta felet.
När jag satte dit förgasaren och monterade varmstartaren så såg jag att tätningen (o-ringen) var gammal och hård. Lite tjuvfluft där är nog inte så bra så jag beställde en ny som troligen kommer i veckan.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Vid en första anblick så tror jag förstår varför förra ägaren tyckte att den lät mycket. Känns spontant som halva delen av "ullen" saknas?
1000008947.jpg


1000008948.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vid en första anblick så tror jag förstår varför förra ägaren tyckte att den lät mycket. Känns spontant som halva delen av "ullen" saknas?
View attachment 495095


View attachment 495096
Naturfenomen, det finns (fanns?) ljuddämpningsmattor för ljuddämpare på Biltema.
Om det är borta ur sortimentet så är det bara att söka för att sen packa om ljuddämparen.
Jag köpte rostfria svarvspån från Ferrita till mitt Vance&Hines, lite dyrare men bättre livslängd på heta avgaser.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Naturfenomen, det finns (fanns?) ljuddämpningsmattor för ljuddämpare på Biltema.
Om det är borta ur sortimentet så är det bara att söka för att sen packa om ljuddämparen.
Jag köpte rostfria svarvspån från Ferrita till mitt Vance&Hines, lite dyrare men bättre livslängd på heta avgaser.
Jag köpte en rulle/matta från en lokal mc handlare. Får nog klippa till den innan för det var någon universalstorlek.

Dämparhöljet är alu. Finns det något bra (biltema) medel för polering av dessa?
Jag körde på med skottssprite men då mattades den av lite. Tänkte få den fin(are) igen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag köpte en rulle/matta från en lokal mc handlare. Får nog klippa till den innan för det var någon universalstorlek.

Dämparhöljet är alu. Finns det något bra (biltema) medel för polering av dessa?
Jag körde på med skottssprite men då mattades den av lite. Tänkte få den fin(are) igen.
Autosol fixar glansen ett tag, men det kommer att bli matt igen efter ett tag. Men reporna efter scochten kommer du få leva med tyvärr.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Autosol fixar glansen ett tag, men det kommer att bli matt igen efter ett tag. Men reporna efter scochten kommer du få leva med tyvärr.
Fast dämparhöljet är inte chromat utan var matt från början så jag har inte förvärrat det. Med scochten så fick jag bort en del hårt sittande skit/missfärgningar och lite repor. Tänkte mest om det gick att få en bättre finnish än tidigare.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Ja, det kanske fungerar bra?

Såg på Youtube att det verkar finnas någon form av alu. polisher som kan göra den riktigt blank men det kanske inte gör sig så bra på en enduro?

Typ såhär:

Jag lät det vara lite matt finnish (standard) istället så sticker den inte ut så mycket. Annars är väl risken att jag behöver putsa den oftare än oljebytena..

Fick klippa bort ca. 10 cm av mattans bredd innan jag lindade på den. Fick tipset av den lokala handlaren att linda runt/fast med ståltråd isf tejp. Kollar man på Youtube så använder ju nästan alla maskeringstejp. Jag förstod inte riktigt problemet med att tejpa men gjorde som han rekommenderade. Hur gör ni?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top