Startproblem WR450F

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Så vilken plastslang som helst (rätt storlek) passar för ändamålet?
Ja. Bara den är godkänd för bensin. Biltema, Swedol etc. har vad du behöver.

Angående din fars visdomsord. Nu vet jag inte hur långt du kommit men.
1. Kolla att du får gnista
2. Kolla att stiftet blir blött (=får bensin)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Så vilken plastslang som helst (rätt storlek) passar för ändamålet?
Det finns bensintåliga gummislangar i mindre diametrar som är tunna också. Men om du kollar en bensinslang till en motorsåg så är den väldigt klen (men förmodligen väldigt kort om man köper färdigkapad).
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Ja. Bara den är godkänd för bensin. Biltema, Swedol etc. har vad du behöver.

Angående din fars visdomsord. Nu vet jag inte hur långt du kommit men.
1. Kolla att du får gnista
2. Kolla att stiftet blir blött (=får bensin)
Tack.

Ja, jag får gnista och stiftet är blött. ??
Hon startar... Ibland...och går hyggligt men ganska orent.. Ibland.
Förra ägaren hade tydligen isär och körde ultratvätt på allt men det är som vanligt. Har man inte gjort det själv så vet man ju inte hur noga de varit. Att sätta tillbaka förgasaren med de där torra slangarna är nästan ofattbart och det är varför jag tvivlar på att det andra gjorts ordentligt.

Det var ju 2-taktare på den tiden (med farsan) så nu finns det fler saker att checka.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Ang startmotorn som jag nämnde tidigare i tråden så var jag inne hos lindstromracing och kollade med honom (väldigt intresserad och kunnig). Han sa att den jag hade beställt tidigare inte var helt rätt även om den såg ut att vara det. Så det blev en ny beställning av dem och jag returnerade den andra. Bäst att vara säker på att det är helt rätt. Har inte satt dit den ännu men den ligger på bänken i garaget och är "på g". Vill röja med förgasaren först och få den att må bra.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang slang till förgasarens avluftningar så duger vilken slan som helst även de som inte tål soppa. Ibland finns så små dim på Ok mackar som ex eller mekkonomen bör ha vindrutespolar slangar i den dim. De går batra luft genom dem och någon droppe soppa då o då som flödar över vid bakhjulsåka och hopp vurpor mm men de tål även spolarslanmar och vakumslangar so Mekonomen mf har.Vakumslang till bil tror jag har rätt dim.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Ang slang till förgasarens avluftningar så duger vilken slan som helst även de som inte tål soppa. Ibland finns så små dim på Ok mackar som ex eller mekkonomen bör ha vindrutespolar slangar i den dim. De går batra luft genom dem och någon droppe soppa då o då som flödar över vid bakhjulsåka och hopp vurpor mm men de tål även spolarslanmar och vakumslangar so Mekonomen mf har.Vakumslang till bil tror jag har rätt dim.
Jag åkte till Bauhaus och köpte på meter. Den tål tydligen bensin också så det blir nog superbra.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Sätt i 170" i mainjet och 48" i lågfart de passar mot öppen ljuddämpare och öppnad luftburk
Med 48 i lågfart så utgå från 0,5 varv utskruvad bränsleskruv men justera tills den går som finast och stabilast på tomg, allt mellan helt stängd bränsleskruv tills 3 varv öppen är ok huvudsak motorn går fint. Vid 3 varv finns risk att skruven vibrerar lös så tänk på det bara!
När den går fint och stabilt på tomg så blir den lättstartad också.
Om den stuper på snabba gaspådrag så måste accpumpen kollas upp att den ger en soppastråle vid gaspådrag och även justeras in. När förgasaren är perfekt inställd så svarar de som en insprutare på gasen.
Vad spelar det för roll om jag satte i det som står i den tekniska manualen (160/48?). Jag menar, luftburken är moddad och helt öppen och röret är rakare så det finns inget som stoppar luftflödet?

Hittade även att avgasrörspackningen är dålig och fick höra av någon att motorn kan ta tjuvluft därifrån. Hur troligt är det egentligen (och att det förorsakar det här startproblemet)?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad spelar det för roll om jag satte i det som står i den tekniska manualen (160/48?). Jag menar, luftburken är moddad och helt öppen och röret är rakare så det finns inget som stoppar luftflödet?

Hittade även att avgasrörspackningen är dålig och fick höra av någon att motorn kan ta tjuvluft därifrån. Hur troligt är det egentligen (och att det förorsakar det här startproblemet)?

Du svarar på frågan själv med som du uttrycker det, " det finns inget dom stoppar luftflödet". Då får man kompencera med större munstycken, annan nål, osv för att den ska få mer bränsle för till det ökade "luftflödet" annars går den snålt.

Jag har svårt att tro att avgaspackningen skulle ge startproblem, smällar på avslag och läckande avgaser tror jag är större problem.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Du svarar på frågan själv med som du uttrycker det, " det finns inget dom stoppar luftflödet". Då får man kompencera med större munstycken, annan nål, osv för att den ska få mer bränsle för till det ökade "luftflödet" annars går den snålt.

Jag har svårt att tro att avgaspackningen skulle ge startproblem, smällar på avslag och läckande avgaser tror jag är större problem.
Jaha, jag trodde det var tillgången på bränsle som styrde och om det är fullt öppet (luft) så möjliggör det bara att man kan stoppa i en större main och nål, dvs. om man vill. Men det är kanske klart, det kallas väl sugmotor och då blir det lite tvärt om. Dvs. Finns det tillgång till mer luft så behöver/måste man öppna för mer bränsle?

Jag har haft ur och isär förgasaren nu och hittade att piloten (#48) var nästan helt igenkleggad så jag blåste ur den med tryckluft. Tror den har stått länge hos tidigare ägare.
Main som satt i var #160 och då gissar jag att det var snålt tilltaget. Jag satte i #170 som ni föreslagit.
Bränsleskruven var knappt 1.5 varv ut och jag satte den på närmare 2 nu som en start.
Nålen är standard och var ställd på mittenspåret (4?). Jag ställde upp den på 2an (uppifrån). Synpunkter på det?

Kollade trotteln och plattan sitter rättvänd. Jag hade aldrig ur den men såg "M" på rätt sida. Däremot sitter plattan lite löst och lite glappigt. Ska det vara så eller ska den sitta helt fast?

Hur kan jag (för enkelhetens skull) förinställa tomgången (hitta ett bra utgångsläge) när förgasaren är på arbetsbänken så jag kan ställa glappet på "trottelglappskruven" som styr det första sprutet (acceleratorpumpen)?
Har för mig att det står någonstans i boken att man ska kunna få in en 1.3 mm (max) stång mellan trottelskivan och botten. Eller ska trottelskivan gå helt ner på tomgång?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang pilot jet så bör/måste man piprensa dem för de kan bildas hård beläggning som inte syns i munstycket som inte tryckluft tar bort. Vecka en koppartråd från typ hötalarkabel och såga igenom munstycket de förstorar inte munstycket men river bra. Jag bruar ta en gansla lång kpoppartråd som man färster i någiot och håller i i andra änden för då kan dudra munstycket fram och tillbaka på tråden.
M, brickan på trotteln ska va ganska stabil på plats i förgasaren den fjädras ut av gummitätningen så de ska inte glappa speciellt mycket.
Ang flytta trpottelnål upp ner så uppåt ger mer bränsle och ner mindre i mellanreg.
Grundiställning av trottelhöjd lpåter bra med 1,3mm borr som ex i botten trottel. Justera in höjden på trottel i takt med att du justerar in bränsleskruven till så fin tomg som möjligt.
1500-1700rpm är lämplig tomg på dem.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Ang pilot jet så bör/måste man piprensa dem för de kan bildas hård beläggning som inte syns i munstycket som inte tryckluft tar bort. Vecka en koppartråd från typ hötalarkabel och såga igenom munstycket de förstorar inte munstycket men river bra. Jag bruar ta en gansla lång kpoppartråd som man färster i någiot och håller i i andra änden för då kan dudra munstycket fram och tillbaka på tråden.
M, brickan på trotteln ska va ganska stabil på plats i förgasaren den fjädras ut av gummitätningen så de ska inte glappa speciellt mycket.
Ang flytta trpottelnål upp ner så uppåt ger mer bränsle och ner mindre i mellanreg.
Grundiställning av trottelhöjd lpåter bra med 1,3mm borr som ex i botten trottel. Justera in höjden på trottel i takt med att du justerar in bränsleskruven till så fin tomg som möjligt.
1500-1700rpm är lämplig tomg på dem.
Stort tack.

Har varit och känt på grejerna igen och det är hela trottel som "glappar" liiite (alltså inte enbart plattan). Känns ändå som att det ska vara ett litet glapp där.

Förinställde tomgången med en 1.5 mm borr (hade ingen 1.3) och stängde 2 tiondelar. ?

Ställde sedan in rätt glapp för acceleratorpumpen. Blir väl att pilla mer med detta sedan när allt är på plats och tomgången och bränsleskruven är ställda på riktigt. Sedan kan jag nog komma åt och skruva till glappet igen. Lite bökigare bara.

Har haft ur ALLA munstycken och "rensat" dem med eltråden. Tittade efteråt med ett förstoringsglas mot en lampa så att hålet såg runt/rent ut.
Blåste försiktigt genom hålen i förgasaren och kände så att det var flöde på rätt ställen. Kändes och såg bra ut. ?
1000008532.jpg
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Jag ogillar verkligen att dra åt skruvar i alu eller annat löst material. Känns som att gängorna ska gå varje gång. Även om jag har momentnyckel så är det läskigt.

Idag när jag skulle dra dit en oljeskruv (har satt dit den nya startmotorn) så kändes det konstigt. Skruven (med hål i) går ner i en av motorkåporna och jag var såklart nervös att det skulle gå åt pipan. Jag backade lite för att dra ett lägre moment först. Det gick bra. När jag gick från 16 till 18 så tog den liksom inte tag riktigt så jag backade igen. Drog 16 och sedan till 18 och så släppte det. Det kokade i kroppen och jag visste vad som hade hänt. Tittade snabbt hur många motorkåpor som skulle behövas tas bort och jag såg timmarna passera som en revy framför mig och allt jobb det skulle innebära för den där lilla skruvjä-eln.

Jag skruvade ur skruven försiktigt och som tur var så hängde underdelen på skruven med upp. Den satt kvar med den sista biten av gängan. OMG vilket flax.
1000008564.jpg
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Upptäckte f.ö. att den nya startmotorn fastnade på arbetsbänken och verkade vara magnetisk. När jag tagit ur den gamla/trasiga och testade med den så satt den inte allt fast som den nya. Förmodligen helt slut?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Någon som vet var jag kan beställa liknande skruva som på bilden?
Jag skickade iväg ett mail till en affär och de ville ha 800 pix för 3 skruvar och några kopparbrickor. Kändes dyrt.

(https://www.sporthoj.com/forum/threads/startproblem-wr450f-04.293511/post-6692855)
Här har du 3 alternativ.
Tyvärr brukar frakten inte vara så jävla rolig...

 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Jag ogillar verkligen att dra åt skruvar i alu eller annat löst material. Känns som att gängorna ska gå varje gång. Även om jag har momentnyckel så är det läskigt.

Idag när jag skulle dra dit en oljeskruv (har satt dit den nya startmotorn) så kändes det konstigt. Skruven (med hål i) går ner i en av motorkåporna och jag var såklart nervös att det skulle gå åt pipan. Jag backade lite för att dra ett lägre moment först. Det gick bra. När jag gick från 16 till 18 så tog den liksom inte tag riktigt så jag backade igen. Drog 16 och sedan till 18 och så släppte det. Det kokade i kroppen och jag visste vad som hade hänt. Tittade snabbt hur många motorkåpor som skulle behövas tas bort och jag såg timmarna passera som en revy framför mig och allt jobb det skulle innebära för den där lilla skruvjä-eln.

Jag skruvade ur skruven försiktigt och som tur var så hängde underdelen på skruven med upp. Den satt kvar med den sista biten av gängan. OMG vilket flax.
View attachment 494170
Du beskriver verkligen målande den där känslan av obehag och " Allt kan strax gå åt helvete" nästa sekund. Kanske en framtid som deckarförfattare ligger öppen?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top