Startproblem WR450F

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag har gått igenom samma helvete med en Honda CRF250 nyligen.
Gjorde rent förgasaren säkert 4-5 ggr. Men till slut hittade jag lösningen. Man ska byta packningar och rengöra mid body enheten. Packningar finns på "Bra i gasen" Efter det startar den varje gång jag ska åka utan problem. Det finns dock 2 eller om det är 3 olika packningar. man måste ta iur förgasaren och titta supernoga på biderna när man beställer.
1705323668043.png
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Här har du 3 alternativ.
Tyvärr brukar frakten inte vara så jävla rolig...

Tack. Åkte till Yamaha (återförsäljare/verkstad) och de kunde beställa med billigare frakt. Dock är skruvarna väldigt dyra.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Jag har gått igenom samma helvete med en Honda CRF250 nyligen.
Gjorde rent förgasaren säkert 4-5 ggr. Men till slut hittade jag lösningen. Man ska byta packningar och rengöra mid body enheten. Packningar finns på "Bra i gasen" Efter det startar den varje gång jag ska åka utan problem. Det finns dock 2 eller om det är 3 olika packningar. man måste ta iur förgasaren och titta supernoga på biderna när man beställer.
View attachment 494196
Verkar vara en bra sida.
Jag har gjort vad jag kunnat än så länge och vill testa om det räcker. Ska även kolla ventilerna snart. Jag vet att tidigare ägare har gjort det men något jag vill vara helt säker på. Jag har beställt ett nytt bladmåtset ned rätt tjocklekar. Jag hade två olika hemma men inget var tillräckligt fina.

Om det inte blev bättre så får jag öppna upp förgasaren igen och se efter i mitten. Möjligt att det är där problemet ligger.

Såg även en video att "hot startern" kan läcka vid tätningen och kan vara ett problem men det är inte så många som påpekar just det. Mer troligt att det är pilot, bränsleskruv eller någon o-ring som är problemet. OM det är förgasaren.

Det var många år sedan sist (moppe) jag hade isär en förgasaren. Kul att se hur det ser ut och lära sig nya saker (4t). Det ger en viss sinnesro att vara i garaget och skruva.

Nästa grej (när hojen startar som den ska och går bra/rent) är att kolla kopplingen men det hör inte hemma i den här tråden.?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Verkar vara en bra sida.
.......
Om det inte blev bättre så får jag öppna upp förgasaren igen och se efter i mitten. Möjligt att det är där problemet ligger.
Såg även en video att "hot startern" kan läcka vid tätningen och kan vara ett problem men det är inte så många som påpekar just det. Mer troligt att det är pilot, bränsleskruv eller någon o-ring som är problemet. OM det är förgasaren.

.....
men det hör inte hemma i den här tråden.?
Min teori är att det snarare samlar sig smuts inne i midbody enheten när man gör rent. Det är väldigt krångliga kanaler. Skulle inte förvåna mig om du hittar en grankotte där inne....
Samt att det är väldigt viktigt att tätningarna är täta så den inte tar tjuvluft.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Min teori är att det snarare samlar sig smuts inne i midbody enheten när man gör rent. Det är väldigt krångliga kanaler. Skulle inte förvåna mig om du hittar en grankotte där inne....
Samt att det är väldigt viktigt att tätningarna är täta så den inte tar tjuvluft.
Jag frågade en återförsäljare, varför det inte gick att se mittendelen på sprängskissen och varför det inte fanns några artikelnummer på o-ringarna och de andra gummiduttarna där inne.
Han svarade, "vi säljer inte dem separat och känner du för att byta dem så ska du förmodligen köpa en ny förgasare". Konstigt svar, tycker jag.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag frågade en återförsäljare, varför det inte gick att se mittendelen på sprängskissen och varför det inte fanns några artikelnummer på o-ringarna och de andra gummiduttarna där inne.
Han svarade, "vi säljer inte dem separat och känner du för att byta dem så ska du förmodligen köpa en ny förgasare". Konstigt svar, tycker jag.
Ja, så är det.
Keihin tillhandahåller inte resevdelar. Men nu finns det piratdelar att få fram istället.... som sagt drygt och dyrt att köpa ny förgasare pga det.
Frank MX parts har också delar till dessa förgasare.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Ja, så är det.
Keihin tillhandahåller inte resevdelar. Men nu finns det piratdelar att få fram istället.... som sagt drygt och dyrt att köpa ny förgasare pga det.
Frank MX parts har också delar till dessa förgasare.
Fast återförsäljare säljer ju det mesta av de andra delarna.

Tack för länken. Hur vet jag vilken modell på förgasaren som jag har (Keihin FCR MX)?

Keihin FCR MX mid-body gasket kit
These gaskets are not officially available through Keihin, since they do not want you to open the carb that way...
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Fast återförsäljare säljer ju det mesta av de andra delarna.

Tack för länken. Hur vet jag vilken modell på förgasaren som jag har (Keihin FCR MX)?

Keihin FCR MX mid-body gasket kit
These gaskets are not officially available through Keihin, since they do not want you to open the carb that way...
Hur många skruva som midbody enheten är monterad med. 2 eller 4
Om det är en fast eller lös lufttratt in i förgasaren. Men säkrast är att demontera den först och jämföra supernoga med bilderna på Frank MX. Det är små små detaljer som skiljer
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Hur många skruva som midbody enheten är monterad med. 2 eller 4
Om det är en fast eller lös lufttratt in i förgasaren. Men säkrast är att demontera den först och jämföra supernoga med bilderna på Frank MX. Det är små små detaljer som skiljer
Fyra konstiga torx med en pinne i (plombering).

Det blir en ny magnetskruv (med oring) till förgasaren också. Jag gissar att det läcker luft någonstans. Tror nästan att jag ska beställa samtliga packningar igen, även om förra ägaren säger att de är bytta.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Jag har tre olika set bladmått men alla är tyvärr 0.05-1.0 mm och är förmodligen inte tillräckligt noga för ventiljustering. Jag har letat men hittar inte någon affär som har noggrannare. Endast 24mx verkar ha ett bladmått som kan användas bra för ventiljustering. Någon som har en ide vart jag kan köpa?
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har tre olika bladmått set men alla är tyvärr 0.05-1.0 och inte tillräckligt noga för ventiljustering. Jag har letat men hittar inte någon affär som har noggrannare. Endast 24mx verkar ha ett bladmått som kan användas bra för ventiljustering. Någon som har en ide vart jag jsn köpa?
Bladmått med 0,05 intervall fungerar bra. Ska det vara 0,15-0,20 så är principen att 0,15 ska gå in lätt utan allt för mycket motstånd och 0,20 ska inte gå in. Då har du ett korrekt ventilspel som är större än 0,15 men mindre än 0,20. Det är därför man anger ett intervall och inte ett exakt mått. Det finns även hojar som man behöver köpa bladmått i tum.
Hoppas att det du förstår vad jag menar.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Bladmått med 0,05 intervall fungerar bra. Ska det vara 0,15-0,20 så är principen att 0,15 ska gå in lätt utan allt för mycket motstånd och 0,20 ska inte gå in. Då har du ett korrekt ventilspel som är större än 0,15 men mindre än 0,20. Det är därför man anger ett intervall och inte ett exakt mått. Det finns även hojar som man behöver köpa bladmått i tum.
Hoppas att det du förstår vad jag menar.
Ja, och det kanske räcker för att komma inom toleransområdet?

Känner bara att det är en smula grovt med 0.05 i steg när de visar exempel på tex 0.22 (men inte 0.25) eller 0.32 som går in (men inte 0.35). Känns som om det behöver mätas noggrannare än 0.05.

1000008627.jpg
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ja, och det kanske räcker för att komma inom toleransområdet?

Känner bara att det är en smula grovt med 0.05 i steg när de visar exempel på tex 0.22 (men inte 0.25) eller 0.32 som går in (men inte 0.35). Känns som om det behöver mätas noggrannare än 0.05.

View attachment 494325
Eftersom shimsen är i 0,05mm intervall så blir det inte noggrannare än så.
Om du köper bladmått i tum så får du reda på mer exakt var i spelet du ligger. T.ex. 0,05" är 0,127mm, så det skulle passa bra för insugsventilen. Men det är fortfarande principen att 0,15 bladmåttet inte ska gå in. Om du inte redan vet så vill man hamna så högt upp i intervallet som möjligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom shimsen är i 0,05mm intervall så blir det inte noggrannare än så.
Om du köper bladmått i tum så får du reda på mer exakt var i spelet du ligger. T.ex. 0,05" är 0,127mm, så det skulle passa bra för insugsventilen. Men det är fortfarande principen att 0,15 bladmåttet inte ska gå in. Om du inte redan vet så vill man hamna så högt upp i intervallet som möjligt.

Om man vill maximera säkerhetsmarginalerna ja.
Vill man maximera effekten så vill man ju istället ligga på minimalt spel.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Om man vill maximera säkerhetsmarginalerna ja.
Vill man maximera effekten så vill man ju istället ligga på minimalt spel.
Stämmer. Men nu har jag inte tillräckligt med hår på bröstet för att tygla en 450 fullt ut i skogen, så därför skulle jag lägga mig på så stort spel som möjligt. Så TS får själv välja om han vill köra med "man eller mus" intervall på ventilerna :hihi
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Eftersom shimsen är i 0,05mm intervall så blir det inte noggrannare än så.
Om du köper bladmått i tum så får du reda på mer exakt var i spelet du ligger. T.ex. 0,05" är 0,127mm, så det skulle passa bra för insugsventilen. Men det är fortfarande principen att 0,15 bladmåttet inte ska gå in. Om du inte redan vet så vill man hamna så högt upp i intervallet som möjligt.
Så om vi har målet att ligga mellan 0.10-0.15 så är det bättre att ligga på 0.14 isf 0.11?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Så om vi har målet att ligga mellan 0.10-0.15 så är det bättre att ligga på 0.14 isf 0.11?
Enligt tabellen du visade tidigare är det shims med fasta 0,05mm intervall till den hojen, så du kan inte välja exakt vilket mått du vill hamna på. Ta insugsventilen där spelet ska vara 0,10 - 0,15 mm. Får du in 0,10 bladmått (ska gå lätt) men inte 0,15 så har du rätt ventilspel och behöver inte justeras. Du behöver inte veta exakt vilket ventilspel du har just nu, bara acceptera att ingen justering behöver göras. Följ det som står i servicemanualen och överdramatisera det inte. Det är först när "fel" bladmått passar som du behöver göra något.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top