"Stava rätt ditt j*vla **!"-tråden

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
mini-knutten skrev:
2323977 för att få MVG i Svenska B i gymnasiet (för många den sista svenskan de läser, om de ens läser B :tomten) bör allt skrivet material följa betygsramen för uppsatsdelen av det Nationella Provet, där "texten bör vara klar för publicering utan bearbetning av utomstående". Personligen hade jag gärna sett detta som ett VG-krav i Sv. B respektive ett MVG-krav i Sv. A, men med tanke på att vi har politiker som knappt gått ut gymnasiet själva lär detta inte ändras snart. Å andra sidan är det inget som stör mig (iallafall i skolan); om majoriteten i klassen stavar på en inadekvat nivå lyser bara jag som kan stava starkare :arsele

Mitt tips till alla som har problem att stava (gäller i viss mån även de som diagnosticerad med dyslexi), använd Förhandsgrandska Inlägget knappen några gånger och se till att allt blir rätt innan ni skickar svaret. Behöver själv göra det några gånger innan varje inlägg då jag gärna vill uppfattas som intellektuell :tomten
Jag fick G i både Svenska A och Svenska B, (läser ingen mer svenska efter det) det betyg man får i skolan skildrar inte alltid hur bra/dålig man egentligen är.

Förövrigt har du glömt att placera ut en punkt. :tomten

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
mini-knutten skrev:
2323977 för att få MVG i Svenska B i gymnasiet (för många den sista svenskan de läser, om de ens läser B :tomten) bör allt skrivet material följa betygsramen för uppsatsdelen av det Nationella Provet, där "texten bör vara klar för publicering utan bearbetning av utomstående". Personligen hade jag gärna sett detta som ett VG-krav i Sv. B respektive ett MVG-krav i Sv. A, men med tanke på att vi har politiker som knappt gått ut gymnasiet själva lär detta inte ändras snart. Å andra sidan är det inget som stör mig (iallafall i skolan); om majoriteten i klassen stavar på en inadekvat nivå lyser bara jag som kan stava starkare :arsele

Mitt tips till alla som har problem att stava (gäller i viss mån även de som diagnosticerad med dyslexi), använd Förhandsgrandska Inlägget knappen några gånger och se till att allt blir rätt innan ni skickar svaret. Behöver själv göra det några gånger innan varje inlägg då jag gärna vill uppfattas som intellektuell :tomten

Personligen läser jag hellre en uppsats som är skriven med humor och har en berättar glöd än en som är korrekt stavad och är så tråkig att man somnar *gäsp*
Stavar själv inte perfekt men försöker :) Fick mycket bra betyg i svenska delvis pga att jag ÄR jävlet bra på att skriva uppsatser som läraren gillar att läsa :yoparty

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det finns en lätt regel när det gäller särskrivning.

"Sägs det ihop, skrivs det ihop."

Det gäller inte allt men det mesta.

Jag tillhör också rättstavningstalibanerna trots att jag är 80-talist men jag tycker det är bra mycket jobbigare med särskrivning och interpunktion och långa texter med taskig användning av sådant brukar jag hoppa över, hur vettigt inlägget än är så är det hemskt jobbigt att läsa.

Jag har däremot problem med att jag skriver för långa meningar, nåt som min svensklärare ständigt påpekade och jag är böjd att hålla med, mina meningar har en tendens att bli förjäkla långa och många orkar inte läsa färdigt dem, trots att jag använd skiljetecken.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det finns en lätt regel när det gäller särskrivning.

Jag tillhör också rättstavningstalibanerna trots att jag är 80-talist. Men jag tycker det är bra mycket jobbigare med särskrivning och interpunktion. Långa texter med taskig användning av sådant brukar jag hoppa över. Hur vettigt inlägget än är så är det hemskt jobbigt att läsa.

Jag har däremot problem med att jag skriver för långa meningar. Nåt som min svensklärare ständigt påpekade och jag är böjd att hålla med. Mina meningar har en tendens att bli förjäkla långa. Många orkar inte läsa färdigt dem, trots att jag använd skiljetecken.

// F. Röken

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Jag skrattar som vanligt, trådar av denna typen får alltid såna jefla feedback. Fattar inte att folk orkar sitta och pladdra om dittan och dattan hela tiden. Visst detta är ett forum. Det lustiga är dock att det alltid är denna typen av trådar där folk ska gnälla på varandra som spårar ur. För många besserwissrar på samma ställe?

Tycker det är lite tråkigt att man sällan ser samma feedback på en tråd som handlar om motorcyklar. Jag är ju inte bättre själv eftersom jag nu skriver i denna tråden, är ju dock ej delaktig utan är mest frågande på hur alla orkar lägga ner den energi som jag precis lagt ner på att skriva detta inlägget :va.

Summa sumarum: Varför tror ni att denna typen av trådar ger sån feedback gentemot en tråd som handlar om nåt mcrelaterat? Personligen så tror jag att dom flesta medlemmar här har för dåligt med kunskap för att kunna ge sig in i en diskussion om hojar m.m (inklusive jag själv). Däremot finns det en väldigt massa folk som gärna delar med sig av sina stavningserfarenheter, många experter tydligen :hihi.

Dags att börja grogga, over and out :).

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
Bodoe har rätt, lär er stava eller skit i att skriva, nu får det fan va slut med särskrivningarna en gång för alla, era anal fabeter :tomten Mitt tips är: GÅ I SKOLAN!

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
KalleNorton skrev:
2324094 Jag fick G i både Svenska A och Svenska B, (läser ingen mer svenska efter det) det betyg man får i skolan skildrar inte alltid hur bra/dålig man egentligen är.

Förövrigt har du glömt att placera ut en punkt. :tomten

Håller verkligen inte med. Iallafall i min skola dras eventuella högre betyg ner av dålig stavning och meningsbyggnad och de som får högre betyg är också de som kan skriva (läs: stava)...

Mitra skrev:
2324117 Personligen läser jag hellre en uppsats som är skriven med humor och har en berättar glöd än en som är korrekt stavad och är så tråkig att man somnar *gäsp*
Stavar själv inte perfekt men försöker :) Fick mycket bra betyg i svenska delvis pga att jag ÄR jävlet bra på att skriva uppsatser som läraren gillar att läsa :yoparty

Sant, stavning är inte allt men nu var det ju just stavning vi "diskuterade"...

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
mini-knutten skrev:
2324219 Håller verkligen inte med. Iallafall i min skola dras eventuella högre betyg ner av dålig stavning och meningsbyggnad och de som får högre betyg är också de som kan skriva (läs: stava)...

Sant, stavning är inte allt men nu var det ju just stavning vi "diskuterade"...

Precis och jag svarade att stava rätt är INTE allt. Att skriva roligt, spännande m.m är i mina ögon bättre än att ha en korrekt stavad uppsats. :)

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
mini-knutten skrev:
2324219 Håller verkligen inte med. Iallafall i min skola dras eventuella högre betyg ner av dålig stavning och meningsbyggnad och de som får högre betyg är också de som kan skriva (läs: stava)...
Att man inte kan få MVG om man stavar som en kratta gäller säkerligen inte bara din skola. Min poäng var att bara för att man fått ett dåligt betyg betyder det inte att man är en analfabet.

Det räcker inte (som du säkerligen vet iom. att du har MVG) med att kunna stava felfritt, och ha en bra meningsbyggnad för att få ett högt betyg.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
KalleNorton skrev:
2324264 Att man inte kan få MVG om man stavar som en kratta gäller säkerligen inte bara din skola. Min poäng var att bara för att man fått ett dåligt betyg betyder det inte att man är en analfabet.

Det räcker inte (som du säkerligen vet iom. att du har MVG) med att kunna stava felfritt, och ha en bra meningsbyggnad för att få ett högt betyg.

helt rätt, men mina erfarenheter säger att de som kan stava kan "skriva", och de som kan "skriva" kan stava. Jag vet att dessa inte alls nödvändigtvis hör ihop, men jag har upplevt det så :)

(Ska förresten ringa och kolla med Svenska Akademin om man bör sätta punkt efter smilies? :va)

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Freddola skrev:
2323000 Jak Klan ijnte stavla :va.

Orka bry ens om någon stavar fel lr har fel meningsbyggnad.
Huvudaken är väll att man fattar lr?
Skälvklart, men varför göra fel när man kan göra rätt?? Tror också att de flesta (OBS!) bara är lata när dom skriver. Man kan ju försöka iaf! :tummenupp
"Vem bryr sig om verkstaden repat hojen under servicen, huvudsaken är väl att den funkar.." :7peta

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
imaster skrev:
2324143 Det finns en lätt regel när det gäller särskrivning.

Jo, det gäller allt. I 100% av fallen skriver man ihop orden om man uttalar det som ett ord. Alltid. Utan undantag. Det är en ännu enklare regel.

Paradoxy

Guest
Man kanske skulle maila denna tråden till Kungen. Han är väl dyslektiker?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Banna Bad-Ove, rättstavningsterrorister har inget på internet att göra.
Remove yourselfs!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...