"Stava rätt ditt j*vla **!"-tråden

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Valen skrev:
2322909 Menar du att man begär för mycket när man vill att någon ska skriva något begripligt på ren svenska? Eller vart vill du komma? :va
Nej det gör jag inte och nej Thermal jag menade inte allvar,
tycker bara det är så dumt att skriva sånt när folk faktiskt har dyslexi osv.
Ingen skriver dåligt för att reta upp folk, varför tar man ens upp det i en tråd som det här?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jak Klan ijnte stavla :va.

Orka bry ens om någon stavar fel lr har fel meningsbyggnad.
Huvudaken är väll att man fattar lr?

Dr.Bike

Guest
Mr Helmut skrev:
2322742 Det du skriver låter vettigt men så badoe la upp det var inte vackert.

Tack.
Jag kan hålla med dig, men Badoe ville nog mer provocera tror jag.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vi gör alla fel ibland, men att inte ens vilja lära sig göra bättre ifrån sig tycker jag är rätt lågt och rätt typiskt. Gör man fel ska man definitivt inte försöka rättfärdiga det genom att attackera den som påpekar felen.
Ta det som en man, svälj stoltheten... och gå vidare.
Hur ska (i det här fallet) felstavarna annars lära sig när de faktiskt skriver illa? Ska man bara låta det vara, och låta det bli värre?

Dock Bodoe's tydliga skämtnivå kanske var för övertydlig och kan ju av vissa tas hårdare än det behöver. Skulle han vara gravseriös i tonen skulle den här tråden se oerhört annorlunda ut...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag kan faktiskt rekommendera alla att läsa Fredrik Lindströms "Världens dåligaste språk". Där tar han upp mycket med språkutveckling och sådant.

Jag blev dock lite "upprörd" när jag läste den. :tungan

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Valen skrev:
2323045 Ok, generalen, du är verkligen skitkul! Eller...? GTFOH!

Ta det gärna ännu mer allvarligt. :pannkyss

--------------------------------------
Och som Hållundan skriver, om man verkligen blir arg pga stavning så läs världens dåligaste språk.

EdT: Tror jag fattar varför du blev sne valen.
Den långa storyn: Såg en bild på en roliga apa på nätet för ett tag sen, tänkte bifoga den som "pris", hittade den inte så jag tog en annan. Sen kom jag på att du har en apa på din avatar, därför skrev jag "en bild på en annan rolig apa". Eru me?! Alltså inte menat som angrep på din person etc.

Last edited:

ultimate_TF

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
...
Thermal skrev:
2321929 Har man fått diagnosen dyslexi är det inte mycket att göra åt det, men det verkar som att det är smittsamt. :rolleyes: Oftast är det som felas ren jävla lathet på svenskalektionerna, det och lunarstorm. Men det är ju så mycket enklare att skylla på dyslexi.

Vilket jävla skitsnack. Jag har sett flera stycken på lunarstorm som stavat rätt på flera ord i rad. Så det så! Då menar jag riktigt svåra ord så som kram, puss, webcam, kommentera, kollage och jätteglad.

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
General E skrev:
2323611
EdT: Tror jag fattar varför du blev sne valen.
Den långa storyn: Såg en bild på en roliga apa på nätet för ett tag sen, tänkte bifoga den som "pris", hittade den inte så jag tog en annan. Sen kom jag på att du har en apa på din avatar, därför skrev jag "en bild på en annan rolig apa". Eru me?! Alltså inte menat som angrep på din person etc.

Haha, till mitt försvar så hade jag sänkt ett gäng stora med några GT igår. Hade m.a.o. inte alla verktyg i verktygslådan. Rock on. :tummenupp

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Santo skrev:

Du menar...
MS%20Word.jpg

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
för att få MVG i Svenska B i gymnasiet (för många den sista svenskan de läser, om de ens läser B :tomten) bör allt skrivet material följa betygsramen för uppsatsdelen av det Nationella Provet, där "texten bör vara klar för publicering utan bearbetning av utomstående". Personligen hade jag gärna sett detta som ett VG-krav i Sv. B respektive ett MVG-krav i Sv. A, men med tanke på att vi har politiker som knappt gått ut gymnasiet själva lär detta inte ändras snart. Å andra sidan är det inget som stör mig (iallafall i skolan); om majoriteten i klassen stavar på en inadekvat nivå lyser bara jag som kan stava starkare :arsele

Mitt tips till alla som har problem att stava (gäller i viss mån även de som diagnosticerad med dyslexi), använd Förhandsgrandska Inlägget knappen några gånger och se till att allt blir rätt innan ni skickar svaret. Behöver själv göra det några gånger innan varje inlägg då jag gärna vill uppfattas som intellektuell :tomten

Dr.Bike

Guest
ultimate_TF skrev:
2323647 Vilket jävla skitsnack. Jag har sett flera stycken på lunarstorm som stavat rätt på flera ord i rad. Så det så! Då menar jag riktigt svåra ord så som kram, puss, webcam, kommentera, kolage och jätteglad.

Kollage heter det väl? ;)

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
Xr 600
Hur många känner du på forumet då Dr.Bike ?
sen finns det många olika grader av dyslektiker.

Sen man behöver inte vara dyslektiker för att va dålig i skolan heller,
det finns dom som har lätt i skolan och dom som har svårt och man måste va en av dom för att fatta det. Om man nu har det lätt för skolan så tycker jag det är fel att tracka ner på dom.

Och ja det finns dom som är lata och inte gör ett skit, men det finns dom som försöker och kan ändå inte få in det.

Visst det är klart att det är fel på skolsystmet folk är för lata idag.
Jag kan ju säga att jag har inte fått nån diagnos av dyslkesi men jag ändå kan läsa det här inlägget 10 gånger och stava fel ändå.

Jag tror inte att nån stavar fel med mening "oftast"
men kan ju åtminstånde läsa igenom det man skriver en gång, det är det jag tror att de flesta gör fel.

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Xr_Sebbe skrev:
2323995 Hur många känner du på forumet då?
sen finns det många olika grader av dyslektiker.

Sen man behöver inte vara dyslektiker för att va dålig i skolan heller,
det finns dom som har lätt i skolan och dom som har svårt och man måste va en av dom för att fatta det. Om man nu har det lätt för skolan så tycker jag det är fel att tracka ner på dom.

Och ja det finns dom som är lata och inte gör ett skit, men det finns dom som försöker och kan ändå inte få in det.

Visst det är klart att det är fel på skolsystmet folk är för lata idag.
Jag kan ju säga att jag har inte fått nån diagnos av dyslkesi men jag ändå kan läsa det här inlägget 10 gånger och stava fel ändå.

Jag tror inte att nån stavar fel med mening "oftast"
men kan ju åtminstånde läsa igenom det man skriver en gång, det är det jag tror att de flesta gör fel.

Du har helt rätt.
Det finns de som kämpar, men når aldrig fram ändå.
Men sånt märker man.
De jag utbildade visste att om man VISADE att man kämpade, då fick man bra betyg. Kanske det högsta.
Men om man är en naturbegåvning och bara surfar på en räkmacka för att nätt och jämnt klara G, ja då kunde man få underkänt hos mig!
Få saker upprör mig mer än rena egoister som har det lätt för sig, och aldrig hjälper den stackars saten som har det svårt.
Om det sen är fysiskt att en inte orkar bära saker, eller om det är rent språkligt, intellektuellt eller på något annat sätt svårt, spelar ingen roll.
Den som ger 100% SKALL premieras.
Oavsett resultat.

Men ok, vi kan ju ta DIN text här som exempel.

Du stavar ju inte särskilt illa.

Men din meningsuppbyggnad är förfärlig.

Ett par exempel:
"Sen man behöver inte vara dyslektiker för att va dålig i skolan heller,
det finns dom som har lätt i skolan och dom som har svårt och man måste va en av dom för att fatta det"

Läser man detta rakt upp och ner så börjar du med ett "Sen" följt av ett "man". Detta låter och ser tokigt ut. Den mer korrekta ordalydelsen och uppbyggnaden borde varit: Sen behöver man inte vara osv...
Eller bara stryk ordet "sen".

Vidare:
"det finns dom som har lätt i skolan och dom som har svårt och man måste va en av dom för att fatta det"

Här förstår vi att det finns de som har det lätt för sig, och de som har det svårt.
Ok. So far so good.
Sen säger du lite kryptiskt: "och man måste va en av dom för att fatta det"

VEM skall man vara någon av?
De smarta?
De dyslektiska?
Detta framår inte alls, och det är upp till läsaren att gissa.
Ett syftnigsfel alltså.
TROLIGEN menar du väl något i stil med att "för att förstå detta problem måste man nästan ha haft problemen själv" ja nåt i den stilen TOLKAR jag det som. Rätt?

Som sagt, det är inte lätt, och det finns fler saker i ditt inlägg.
Men nu var vi inte ute efter det, utan det fick tjäna som exempel på hur talspråk smyger sig in, plus många förflugna tankar som skribenten har klart för sig själv, uppe i huvudet vad denne menar, inte alltid framgår i texten, och det bli en gissningsövning för läsaren.

I övrigt håller jag med dig helt och hållet i det du säger i sak! :tummenupp

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
Xr 600
Dr.Bike skrev:
2324031 Du har helt rätt.
Men sånt märker man.

jo jag vet att jag inte inte är den bästa på svenska :tungan.
Men det viktigaste ändå läser igenom inlägget åtminstone 1 eller flera gånger. Specielt för dom som vet att de har svårt för svenska som jag :hihi

Dr.Bike

Guest
Xr_Sebbe skrev:
2324045
Dr.Bike skrev:
2324031 Du har helt rätt.
Men sånt märker man.

jo jag vet att jag inte inte är den bästa på svenska :tungan.
Men det viktigaste ändå läser igenom inlägget åtminstone 1 eller flera gånger. Specielt för dom som vet att de har svårt för svenska som jag :hihi

Som sagt, såna killar (och tjejer) som du, märker man att de VILL få till det!
All heder åt er.
Väl kämpat! :tummenupp
:krama

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sigges skrev:
...men det finns en del människor som har det som ursäkt när dom i själva verket är korkade.
Tesen stärks av att det faktum att det är halvanafabeterna som gör sig mest lustiga över illa skrivna Blocket-annonser.

ultimate_TF

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
...
Dr.Bike skrev:
2323993 Kollage heter det väl? ;)
:näsblod
Fan nu blir jag avstängd i en månad. Nåd!!

On-topic tror jag att det mesta har med tempot att göra. Om man ska skriva allt så snabbt man kan blir det många fel. Speciellt om man ska stava till svåra ord som man inte skriver varje dag. Jag erkänner att jag många gånger skriver för snabbt och inte läser igenom min inlägg och texter i övrigt, men det ska bli ändring på det (har kommit in på en Journalistlinje).

Korrekturläsning är din vän!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...