Xr_Sebbe skrev:
2323995 Hur många känner du på forumet då?
sen finns det många olika grader av dyslektiker.
Sen man behöver inte vara dyslektiker för att va dålig i skolan heller,
det finns dom som har lätt i skolan och dom som har svårt och man måste va en av dom för att fatta det. Om man nu har det lätt för skolan så tycker jag det är fel att tracka ner på dom.
Och ja det finns dom som är lata och inte gör ett skit, men det finns dom som försöker och kan ändå inte få in det.
Visst det är klart att det är fel på skolsystmet folk är för lata idag.
Jag kan ju säga att jag har inte fått nån diagnos av dyslkesi men jag ändå kan läsa det här inlägget 10 gånger och stava fel ändå.
Jag tror inte att nån stavar fel med mening "oftast"
men kan ju åtminstånde läsa igenom det man skriver en gång, det är det jag tror att de flesta gör fel.
Du har helt rätt.
Det finns de som kämpar, men når aldrig fram ändå.
Men sånt märker man.
De jag utbildade visste att om man VISADE att man kämpade, då fick man bra betyg. Kanske det högsta.
Men om man är en naturbegåvning och bara surfar på en räkmacka för att nätt och jämnt klara G, ja då kunde man få underkänt hos mig!
Få saker upprör mig mer än rena egoister som har det lätt för sig, och aldrig hjälper den stackars saten som har det svårt.
Om det sen är fysiskt att en inte orkar bära saker, eller om det är rent språkligt, intellektuellt eller på något annat sätt svårt, spelar ingen roll.
Den som ger 100% SKALL premieras.
Oavsett resultat.
Men ok, vi kan ju ta DIN text här som exempel.
Du stavar ju inte särskilt illa.
Men din meningsuppbyggnad är förfärlig.
Ett par exempel:
"Sen man behöver inte vara dyslektiker för att va dålig i skolan heller,
det finns dom som har lätt i skolan och dom som har svårt och man måste va en av dom för att fatta det"
Läser man detta rakt upp och ner så börjar du med ett "Sen" följt av ett "man". Detta låter och ser tokigt ut. Den mer korrekta ordalydelsen och uppbyggnaden borde varit: Sen behöver man inte vara osv...
Eller bara stryk ordet "sen".
Vidare:
"det finns dom som har lätt i skolan och dom som har svårt och man måste va en av dom för att fatta det"
Här förstår vi att det finns de som har det lätt för sig, och de som har det svårt.
Ok. So far so good.
Sen säger du lite kryptiskt:
"och man måste va en av dom för att fatta det"
VEM skall man vara någon av?
De smarta?
De dyslektiska?
Detta framår inte alls, och det är upp till läsaren att gissa.
Ett syftnigsfel alltså.
TROLIGEN menar du väl något i stil med att "för att förstå detta problem måste man nästan ha haft problemen själv" ja nåt i den stilen TOLKAR jag det som. Rätt?
Som sagt, det är inte lätt, och det finns fler saker i ditt inlägg.
Men nu var vi inte ute efter det, utan det fick tjäna som exempel på hur talspråk smyger sig in, plus många förflugna tankar som skribenten har klart för sig själv, uppe i huvudet vad denne menar, inte alltid framgår i texten, och det bli en gissningsövning för läsaren.
I övrigt håller jag med dig helt och hållet i det du säger i sak!