"Stava rätt ditt j*vla **!"-tråden

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Dom flesta felskrivningarna skulle försvinna om man läser igenom sitt inlägg innan man postar det.
Nu skriver jag också fel många gånger, men jag läser alltid igenom mitt svar innan jag skickar det.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
KalleNorton skrev:
2322452 Det är faktiskt inte fel att skriva "dom", även fast det är mer korrekt att skriva "de".

Förövrigt har du glömt att placera ut en punk(g)t!

Då blir jag bannad i två veckor. :banana :banana

Dr.Bike

Guest
Konstigt, så fort någon begär lite högre nivå på språket, eller lite mer rättstavning, då ska helt plötsligt ALLT som den eller de personer skriver skärskådas och vara rätt.

Ingen skriver allt rätt, eller rätt alltid.

Men andemeningen är väl inte det heller?

Jag tror Bodoe menar att man iaf kan skriva "mer rätt än fel"?

Vi har ju diskuterat sånt här förr, och det utkristalliserar sig alltid avarter åt båda håll.

1. Rättstavningstalibaner (dit hör ibland jag!)
2. Felstavningstalibaner! :) (som gör fel med avsikt)
3. Välskrivningspoliser
4. Folk som känner sig kränkta, eller låter sig göra sig till talesmän för de som DE anser blir kränkta (Riktiga dyslektiker bl.a).

Folk ur kategori 4 uttalar ofta felskrivnigens konstart så som en mänsklig rätighet. De är unga heta människor som står på barrikaderna och slåss för glatta livet.
För vad spelar oftast ingen roll. De har ett stort hjärta och vill i grunden väl. De tar alltid den svages parti, och det är hedervärt!

MEn det är väl inte det vi talar om här? (svart/vitt krig/fred)
Jag uppfattar ofta att ingen får klaga/kommentera/rätta til fel och brister UTAN att det ALLTID måste bli den här höga tonarten i diskussionerna.

Och ja, många tycks vara dyslektiker nuförtiden.
KOnstigt att Sveriges genbank har ändrats så fort på kort tid, måste bero på miljögifter och lightläsk.
För ungefär 100 år sedan då JAG gick i skolan knde ALLA stava rätt.
Även dyslektiker.
Tyvärr måste jag säga, för de stackrarna visste man inget om på den tiden, utan de fick gråtande sitta kvar och skriva/läsa tills de kunde traggla sakerna utantill.
De hade ett rent helvete.

Idag säger var och varannan att de har dyslexi.
Bullshit.
Det är inte procentuellt fler idag, än på min tid som har dessa svårigheter på riktigt.
Det är skolsystemet det är fel på.

Och nej jag vill inte tro att alla sveriges dyslektiker har mc-åka som preferens.
För de är KLART överrepresenterade här.
Om man får tro vad alla skriver om sig själva.

Jag vet bara EN här på SH som är det. Men den personen skriver fan så mycket bättre än huvuddelen av de "normala" latmaskarna.
Heder åt den personen, som kämpar VARJE DAG med detta.

Jaja, väderkvarnsvingarna slår hårt i år... Jag och Valmers har gått till storms mot dem förr. Se tidigare trådar där detta dryftats.

En allmän känsla jag får ÄR (talar om MIN känsla nu) att detta är ett problem som dök upp med 80-talsgenerationen.
Jag utbildade ungdomar mellan 87-01, och när 80-talisterna kom in i bilden ficj jag börja rätta stavfel, och även ha vissa former av välskrivningsövningar med enskilda.
De skrev som en sexåring. D.v.s de RITADE bokstäverna...
Sånt SÅG man verkligen aldrig förr.

Jag tycker det är synd ur ett nationellt perspektiv, då jag jobbar mycket utomlands och ser att sådant här vi diskuterar FAKTISKT betyder något.
Om det sedan inte gör det för er i generation 80 må vara hänt, men i Sverige, likväl som utomlands så ÄR det en merit att kunna fler än 3000 ord i respektive språk.

Så jag ger mig inte på de som stavar fel.
Jag ger mig på själva fenomenet.
Så fan ta slappskolan utan krav.

Tre av mina gamla kollegor är numera rektorer, och de kan bekräfta denna beklämmande iakttagelse.
Tråkigt.

Visserligen klagade gymnasieskolorna redan på vår tid att vi kom dåligt förberedda, och aldrig skulle klara högskolestudier.
Men se idag! Barnen kan ju inte ens räkna i huvudet!
22+22 säger man till McDonaldsbiträdet...och denne börjar plocka fram en miniräknare...

Jag gillar det inte det jag ser. För språket utarmas, och vi närmar oss grottmänniskornas sätt att kommunicera i rask takt.
De hade ungefär 2-3000 "ord" de med! :)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bra initiativ av dig, Bodoe! Få saker kan förbättra det intryck man får av person som vältalighet i tal och skrift. Även de mest idiotiska åsikter tas på allvar om de framförs på rätt sätt. Tar man sig tiden att säga eller skriva något ordentligt, då ger man också folk intrycket av att det man vill säga är väl genomtänkt.

För övrigt så förstår jag inte vad folk blir upprörda över. Okej, du har dyslexi. Tråkigt för dig, men då har du också en giltig orsak. Ni övriga har ingen anledning att stava fel. Ni har ingen anledning att slarva med meningsuppbyggnad, interpunktion och kommatering. Det är inte ansträngande att använda shift-knappen ibland för att slänga in en versal i början av en mening.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
GixxerTina skrev:
2322413
Föreslår du hänger lite mer på MENSA :as forum och mindre på Sporthoj.com
de stavar säkert bättre på mensas forum så det inte stör dig så mycket. :D :rofl :hihi :3freak :1pajas :bladder

Alldeles nyss hävdades det ju att felstavandet inte hängde ihop med intelligensen, hur ska ni ha det egentligen?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
prulle skrev:
2321877 Jag säger att du har dåliga gener och är slut i huvudet.
SÅ (medvetet dubbla versaler) felstavat kan det inte, eller är det du som har så dålig fantasi att du inte förstår att "intelignstest" ska vara inteligenstest"?(eller hur det stavas) I sånna fall tycker jag synd om dig.

Okej hur många tycker att det inlägget är läsligt? Det är säkert massa fel i det men det går ändå att läsa.

Man kan ju ifrågasätta trådskaparens intelligens,
eftersom han tydligen måste följa ett intränat mönster (rättstavning)
för att överhuvudtaget förstå vad som skrivs, annars får han stora problem
och kan inte uppfatta vad som har skrivits.

Så trådskaparen, ska du visa dig smart och hålla fl*bben?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Oddjob skrev:
2322532 Man kan ju ifrågasätta trådskaparens intelligens,

Skulle du kunna utveckla det där?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Oddjob skrev:
2322668 Tråd skaparen för sto ju inte åm mann skrev så här

kanske beror det på en brist av intelligens från hans sida?

Herregud, det var nog det mest korkade jag läst från dig. Du kan ju ärligt talat inte mena allvar? Det är faktiskt så korkat att jag inte vet hur jag ska bemöta det. Fast en sak är säker, det är inte hos trådskaparen intelligensen fallerar,,

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dr.Bike skrev:
2322510 Vi har ju diskuterat sånt här förr, och det utkristalliserar sig alltid avarter åt båda håll.

1. Rättstavningstalibaner (dit hör ibland jag!)
2. Felstavningstalibaner! :) (som gör fel med avsikt)
3. Välskrivningspoliser
4. Folk som känner sig kränkta, eller låter sig göra sig till talesmän för de som DE anser blir kränkta (Riktiga dyslektiker bl.a).

Folk ur kategori 4 uttalar ofta felskrivnigens konstart så som en mänsklig rätighet. De är unga heta människor som står på barrikaderna och slåss för glatta livet.
För vad spelar oftast ingen roll. De har ett stort hjärta och vill i grunden väl. De tar alltid den svages parti, och det är hedervärt!

Det du skriver låter vettigt men så badoe la upp det var inte vackert.

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
:fyllisar Kan hålla med till viss del.. men det är inte kul för dem som verkligen har problem med stavningen.. Sedan finns de som inte ens kollar hur de har stavat innan de skickar iväg sitt meddelande. "Förhandsgranska Ändringar" Bra funktion! JAG ÄR NEUTRAL. :)

Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
jag skiter oftast i att skriva med versal som begynnelsebokstav när detta krävs, döda mig NUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!

sen skiter jag oftast i punkt om jag gör ett one liner (det ska vara särksrivet :va) inlägg eller avslutar meningen med en smiley :)

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Hoj
-Rosen- skrev:
2322786 jag skiter oftast i att skriva med versal som begynnelsebokstav när detta krävs, döda mig NUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!

sen skiter jag oftast i punkt om jag gör ett one liner (det ska vara särksrivet :va) inlägg eller avslutar meningen med en smiley :)

Vi ska inte ha ihjäl någon!! Men faktiskt är det lättare att läsa om du använder punkt när meningen är slut. Hur du stavar.. det bekommer mig inte.. :)

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Black Pearl skrev:
2322807 Vi ska inte ha ihjäl någon!! Men faktiskt är det lättare att läsa om du använder punkt när meningen är slut. Hur du stavar.. det bekommer mig inte.. :)
jo i längre texter så gör jag det, men oftast så lägger jag ingen större möda på mina on liners så det blir som det blir :) (edit på förra: om jag använder smiley som avslut på en mening mitt i längre stycken så smäcker jag dit en punkt då också)

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Black Pearl skrev:
2322807 Vi ska inte ha ihjäl någon!! Men faktiskt är det lättare att läsa om du använder punkt när meningen är slut. Hur du stavar.. det bekommer mig inte.. :)

Det är som du säger, stavfel är en sak, men avsaknaden av stor bokstav, komma, punkt osv. i en textmassa gör den väldigt svårläst. Särskrivningar är så otroligt vanligt även bland dom som är födda på 60-70 talet som jag. En någorlunda hyffsad meningsuppbyggnad är mycket mer lättläst även om det kan slinka in något stavfel här och där. Huvudsaken är att man förstår vad det handlar om.

Kuliga särskrivningar:
Rak apparat
Matt rea
Skum släckare
Kassa register
osv osv.

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Hoj
-Rosen- skrev:
2322820 jo i längre texter så gör jag det, men oftast så lägger jag ingen större möda på mina on liners så det blir som det blir :) (edit på förra: om jag använder smiley som avslut på en mening mitt i längre stycken så smäcker jag dit en punkt då också)

Gött det!

Hornet_600 skrev:
2322841 Det är som du säger, stavfel är en sak, men avsaknaden av stor bokstav, komma, punkt osv. i en textmassa gör den väldigt svårläst. Särskrivningar är så otroligt vanligt även bland dom som är födda på 60-70 talet som jag. En någorlunda hyffsad meningsuppbyggnad är mycket mer lättläst även om det kan slinka in något stavfel här och där. Huvudsaken är att man förstår vad det handlar om.

Kuliga särskrivningar:
Rak apparat
Matt rea
Skum släckare
Kassa register
osv osv.

Appselut! (absolut, för er som stör sig på felstavning..) Men det låter bättre med appselut! ;)

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Jag håller med trådskaparen till viss del. Lider man av dyslexi har man kanske legitimerat sig för att göra felaktiga menadsuppbyggnader och stava fel - men de som "talskriver" är rent patetiska. Ingen punkt, allt är osammanhängande och man funderar på vad inlägget´s konklussion är. Ofta har jag noterat att de som skriver dessa inlägg även har en förhållandevis låg mognadsgrad i sina inlägg ("skithäftigt att dra om någon om höger" för att ta ett exempel). Nej, alla stavar inte rätt men det vore trevligt om folk åtminstone försökte skriva begripliga inlägg. Ibland undrar man om det är riktiga moppefuckon som loggat in eller bara moppefucko-wannabees.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Oddjob skrev:
2322532 Man kan ju ifrågasätta trådskaparens intelligens,

:fakta

Språket förändras helt enkelt. Ehuru så inte hvarit fvallet skolen vir stafva såsom på adertonhundratalet.

I have a confession to make: Jag stavar fel ibland för att folk ska störa sig,
men så finns det ju djupa hål i hallgolvet efter mitt huvud.

Smileys är okey lr? Borde ju vara ganska fjortis och icke talspråk. :va

Valen skrev:
2322871 Jag håller med trådskaparen till viss del. Lider man av dyslexi har man kanske legitimerat sig för att göra felaktiga menadsuppbyggnader och stava fel - men de som "talskriver" är rent patetiska. Ingen punkt, allt är osammanhängande och man funderar på vad inläggets konklussion är. Ofta har jag noterat att de som skriver dessa inlägg även har en förhållandevis låg mognadsgrad i sina inlägg ("skithäftigt att dra om någon om höger" för att ta ett exempel).
Ditt användande av citattecken och punkter i parentes lär vara fel. Nej, alla stavar inte rätt men det vore trevligt om folk åtminstone försökte skriva begripliga inlägg. Ibland undrar man om det är riktiga moppefuckon som loggat in eller bara moppefucko-wannabees.

EdT: Valen, du tar priset! :tummenupp

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Oddjob skrev:
2322532

Menar du att man begär för mycket när man vill att någon ska skriva något begripligt på ren svenska? Eller vart vill du komma? :va

General E skrev:
2322888
EdT: Valen, du tar priset! :tummenupp

Thank you sir, what's my prize? :banana

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO