Stiggy till arbetsförmedlignen?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
.....
Valmers kännedom om roadracing ter sig ganska rolig mot folk som faktiskt har internationell erfarenhet, sitter med och styr och ställer med svensk rr och vad som krävs för att ordna bra rejsing..

Visserligen, men valmers är BETALANDE PUBLIK.

Det är inte att förglömma.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chrille skrev:
Jag vet det och jag ville bara peka på att bristerna i Felloffs märkliga jämförelse. Honda var inte riktigt rätt märke :)

Nä å inte lärde han sig nått av d! ;)

Å jo håller med om att 125jnr och till viss del vissa i 250SP kan ha större chans att kunna lyckas framöver då dom har åldern med sig, mot vad dom flesta 30+ förarna som kör rookie 600/1000 inte har!

Och rookie kan kanske ha en viss publik i SO som tar sig en titt när dom som kör eftersom d körs innan lunch och publiken precis är ditkommna! Däremot på ett vanligt SM så har publiken (dom andra förarna i andra klasserna) börjat packa för att åka hem.. Men man tycker ju alltid att "sin" egen klass är den "rätta"!?
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Chrille skrev:
Visst är han ful i truten men samtidigt är det ju ingen större skillnad i hans uttalande eller Nordgrens? Du och jag sliter som fan för att vara diplomatiska men Nordgren avskyr fyrtaktare och valmers tycker att tvåtaktare är löjliga. Rätt mellan ögona, utan några inlindade ord.

Jag avskyr inte fyrtaktare (jobbar faktiskt med dem dagligen eftersom jag forskar på hur de kommer att se ut om 5-10 år, det vill säga mitt jobb är att få förbränningsmotorn att överleva så länge som möjligt)
Jag använder inte "symboler" (är väl för gammal för sånt) som nr18 påpekade vilket gör att min ironi inte riktigt uppfattas.
Du vet nog att jag jobbar rätt hårt för racing.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Lugn i stormen. Elitnivå menade jag, trodde det framgick.

Klargörande: jag är inte ute efter att gnälla. RR, i alla dess former, är bland det roligaste jag vet. Dock är jag övertygad om att fyrtakt är framtiden, i enlighet med utvecklingen i GP-VM (steget till GP-VM från svensk RR är givetvis gigantiskt, men jag menar på lång sikt). Jag gillar fyrtakt mycket mer än tvåtakt, mycket på grund av ljudet. Jag är inte ensam.

Stor heder åt alla ideella insatser i svensk RR! Vi är för många soffpotatisar!

Har du läst följande? http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=36162

Man är alltså inte så sugen på att ta död på de mindre klasserna i gp-vm som man tidigare trott. Jag personligen har skrivit det hur många ggr som helst förut, jag skiter i grund och botten antalet takter, bara motorn är lätt och producerar en jävla massa hk, helst ska motorn inte ge för mycket gyrokrafter heller. I dagsläget, tvåtaktsmotorer fortfarande överlägsna fyrtaktsmotorer i samma storlek, för rejsing. Men jag är inte mot en fyrtaktifiering, de är enklare att köra, särskilt med de bra slirkopplingarna som dykt upp på senare tid, och vi är väl på väg åt det hållet så småningom.

Jag ogillar inte standardrejsing, jag har suttit som klistrad vid både gp-vm och superbike-vm under i stort sett hela 90-talet, jag uppskattade alltså bägge sorternas rejsing, även om jag hela tiden ansett gp-vm vara nummer1, där de värsta hojarna och allra snabbaste förarna körde. Sen andra halvan av 90-talet när det mer och mer blev ducati-cup och reglerna blev löjligare och löjligare, med vikter hit, cylinderantal dit, där någon såg ut att få fördelar hela tiden, tröttnade jag på det.. Men bygger "fejk-homolgiserade" hojar för att få vara med och tävla, men om man inte är multimiljonär har man råd att köpa den homologiserade hojen, vad gör det för att "folk ska känna igen sina hojar". Bläh säger jag.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Valmers kännedom om roadracing ter sig ganska rolig mot folk som faktiskt har internationell erfarenhet, sitter med och styr och ställer med svensk rr och vad som krävs för att ordna bra rejsing..
Man ska passa sig för att idiotförklara folk, bara för att man inte kör RR (kan ha många orsaker) och jobbar ideellt för svensk RR. Jag betalar för att se svensk RR, även rally, rallycross, motocross et cetera. Motorsport är mitt stora intresse (ser F1, C.A.R.T., Indycar, Nascar, MotoGP, WSBK, ETCC på TV). Det är publiken sporten lever av.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nordgren skrev:
Jag avskyr inte fyrtaktare (jobbar faktiskt med dem dagligen eftersom jag forskar på hur de kommer att se ut om 5-10 år, det vill säga mitt jobb är att få förbränningsmotorn att överleva så länge som möjligt)
Jag använder inte "symboler" (är väl för gammal för sånt) som nr18 påpekade vilket gör att min ironi inte riktigt uppfattas.
Du vet nog att jag jobbar rätt hårt för racing.

Jag vet och jag hänvisar alltid till dig just pga av ditt engagemang i ALLA klasser inom svensk RR.
Jag vet också att glimten finns där, men vet du att den finns hos valmers? Forum är kul men ibland skapas onödiga missförstånd.

Just för att jag(och många fler) vet att du är den mest aktive av oss alla när det gäller vår sport så låter det extra hårt när du ibland kläcker uttalande som får det att låta som om SS600-hojar duger bäst till fyllnadsmaterial vid vägbyggen.

Det är en hopplös balansgång och så länge vi inte blir ovänner så är de här dikussionerna skitroliga - med missförstånd och allt. Filip har jag berättat 'sanningen' för i över två år men inte fan fattar han.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Chrille skrev:
Filip har jag berättat 'sanningen' för i över två år men inte fan fattar han.
Jag har lyssnat men har inte heller fattat.









Ooops, glömde denna: :D
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nordgren skrev:
Tråkigt att de känner "VIoDOM i depåerna". Jag tyckar att det är riktigt bra stämning på SM....Jag tycker nog att många rookies kommer förbi och pratar. Vilket är roligt eftersom man själ inte så ofta hitter gå omkring i depån.

Jag har en kärt minne av en lördagkväll i depån på Sviestad inför SM 2002 när jag och Johan "Gulsnabbtrajja" Andersson gjorde vår obligatoriska banvandring och påföljande depåpromenad med en folkis i hand. Någonstans havvägs fastnade vi hos Henrik Nordgren som stod på knäna och gängade ett nyborrat hål i svingen till en depåstödskruv. Vi började diskutera racers och likt slutscenen i Kalle Ankas Julafton uppmärksammade förbipasserande vår samkväm och anslöt sig. Till slut tror jag vi var en tio stycken som stod i en halvcirkel och samtalade och njöt av att se Nordgren i arbete. Jag har nämnligen fått lära mig av pappa att det finns inget som är så avslappnande som att se andra människor arbeta och kan inte annat än att hålla med. Det ÄR trevlig stämning i depåerna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Man ska passa sig för att idiotförklara folk, bara för att man inte kör RR (kan ha många orsaker) och jobbar ideellt för svensk RR. Jag betalar för att se svensk RR, även rally, rallycross, motocross et cetera. Motorsport är mitt stora intresse (ser F1, C.A.R.T., Indycar, Nascar, MotoGP, WSBK, ETCC på TV). Det är publiken sporten lever av.

Givetvis har folk olika åsikter och tankar, och jag respekterar dem som respekterar att man också tycker/tänker olika. Att min sanning är den enda sanningen är jag väl medveten om att den inte är, förväntar mig det att andra tänker så också. Ibland verkar du dock tro att din verklighet är allas verklighet..

För egen del, anser jag att det finns plats för "bägge" inom roadracing, d.v.s små lätta prototypklasser samt olika sorters standardracing. Det har nästan alltid varit roligt att titta på båda sorters rejsing. Men jag vänder mig mot att vissas drömmar/åsikter skulle vara att ta död på små lätta klasser bara för att motoGP blev fyrtakt, vad det nu har med saken att göra egentligen..
Alla som sysslar med sporten vet att låg vikt och hög effekt och ett bra chassi är det man är ute efter för att åka fort, vägarna dit är lite olika, tvåtakt/fyrtakt/tre cylindrar/fem cyllar osv..
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Asså som det är och som det alltid kommer att vara.... Det öär en otroligt skillnad mellan svensk racing och internationell racing. Jag tycker ni höjer svenska förare till skyarna lite. Asså så som johan ligger å kör i mitten är tempot fan så mkt högre än vad man tror. Jag tror att med lite träning hade han gasat på rätt bra här hemma i sverige
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Chrille skrev:
SS600-hojar duger bäst till fyllnadsmaterial vid vägbyggen.

Det var bra...

Självklart är SS600 SM viktigt och även underhållande racing. Det har gett svensk roadracing mycket men också tagit en hel del. I det hela är det ändå positivt. Jag hade påpekande redan hösten 2000 om att det var mycket kostnader för förarna. Det är just de höga kostnaderna som gjort att inte fler är med och kör. Det har faktisk blivit sämre för SS600 under åren och vi får se hur det blir på 3:an

Viktigast idag är 125juniorer och att få ett bättre SM tillsammans med att få tillbaka rena B-tävlingar.

Hur går det med förarrepresentationerna på roadracing.se?

Angående Johan så verkar det inte komma något nytt på denna tråden, ingen som har något nytt
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Jag vet och jag hänvisar alltid till dig just pga av ditt engagemang i ALLA klasser inom svensk RR.
Jag vet också att glimten finns där, men vet du att den finns hos valmers? Forum är kul men ibland skapas onödiga missförstånd.

Just för att jag(och många fler) vet att du är den mest aktive av oss alla när det gäller vår sport så låter det extra hårt när du ibland kläcker uttalande som får det att låta som om SS600-hojar duger bäst till fyllnadsmaterial vid vägbyggen.

Det är en hopplös balansgång och så länge vi inte blir ovänner så är de här dikussionerna skitroliga - med missförstånd och allt. Filip har jag berättat 'sanningen' för i över två år men inte fan fattar han.

Det kan ha med din artikel på BP att göra, när du halvofficellt skrev att 250 var en klass på nedgång och på väg bort, i din beskrivning av svensk RR :rolleyes:

För att kommentera ett av dina äldre inlägg om "speciliteten" igen då..
Om inte pengar var ett problem, och du hade 3xBjorn som mekar, skulle du åka din standardsucka då, eller skulle du vilja köra skölds ducce?
Ha inte i åtanke att du är långsam nu :rolleyes:

För egen del, om det stod en gat rg500 parkerad bredvid schwantz rgv500, och jag fick köra därifrån på vilken jag ville, är det ganska solklart vilken jag skulle välja, även om jag vet att rgv'n kastat av mig efter 10 meter..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom som varit med ett tag vet att sånna benämningar som "fikaklassen" osv har turnerat runt bland ett par st olika klasser att bli kallade för!

Inte snyggt med sånna färgade uttalanden på en halvofficiell sida nej..

Den klassen som till iår visar tecken på nedgång verkar vara just SS600...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Angående BP så var det ett olyckligt ordval som jag bad om ursäkt för och som korrigerades. Dessutom fanns det ord som 'tyvärr' och 'bristande deltagarantal' med i den texten, men det förändrar inte det faktum att blev fel ett endaste dugg. Däremot ber jag inte om ursäkt hur många gånger som helst och tror inte heller att BP haft en avgörande inverkan på något annat än oss som producerar det hela. Ett genrep så att vi gjorde om och gjorde rätt när det sen skulle göras på riktigt.

förarpresentationerna ska läggas upp. Tyvärr är det en försening på knackarfronten där men planen är att alla förare ska kunna gå in och ladda upp sin egen presentation. Ska prata med Claes om det.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
...
För att kommentera ett av dina äldre inlägg om "speciliteten" igen då..
Om inte pengar var ett problem, och du hade 3xBjorn som mekar, skulle du åka din standardsucka då, eller skulle du vilja köra skölds ducce?
Ha inte i åtanke att du är långsam nu :rolleyes:
......

Helt uppriktigt - Med tanke på min egen historik med mekanik och allmänna misstro mot extremt små marginaler så hade jag inte valt att tävla på Skölds superducce om jag så hade en oljeshejks plånbok. Ett bryta pga maskin fel är det absolut värsta som kan hända mig. Skulle jag någonsin hitta det som saknas och klassa upp så är det bara superbike på en tusing eller 600std som är intressant. Se mina tidigare referenser till Volvo Orginal....

Bra racing skapas av förarna, inte av materialet.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Helt uppriktigt - Med tanke på min egen historik med mekanik och allmänna misstro mot extremt små marginaler så hade jag inte valt att tävla på Skölds superducce om jag så hade en oljeshejks plånbok. Ett bryta pga maskin fel är det absolut värsta som kan hända mig. Skulle jag någonsin hitta det som saknas och klassa upp så är det bara superbike på en tusing eller 600std som är intressant. Se mina tidigare referenser till Volvo Orginal....

Bra racing skapas av förarna, inte av materialet.

Kommentarer överflödiga......
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Axxexs skrev:
...

Den klassen som till iår visar tecken på nedgång verkar vara just SS600...

Ryktet säger ju att 2004 är sista året som Veidec är SS600 och sen går mot det danska std600-reglementet. Någon som vet om det stämmer??
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
fan va ni tjafsar, ut och jaga spons istället så det blir nått åka av alls i år.
www.stiggy.com visar ju tecken på att det blir nått ändå... begrips..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Angående BP så var det ett olyckligt ordval som jag bad om ursäkt för och som korrigerades. Dessutom fanns det ord som 'tyvärr' och 'bristande deltagarantal' med i den texten, men det förändrar inte det faktum att blev fel ett endaste dugg. Däremot ber jag inte om ursäkt hur många gånger som helst och tror inte heller att BP haft en avgörande inverkan på något annat än oss som producerar det hela. Ett genrep så att vi gjorde om och gjorde rätt när det sen skulle göras på riktigt.

I know I know, kräver ingen ursäkt heller, det var bara för att sticka ut tungan lite ;)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top