Stiggy till arbetsförmedlignen?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Janne har ju valt att tävla i mästerskap med lite mer motstånd.. Det är ganska enkelt att se, Janne kör ifrån Kai-Börre, Kai-börre kör ifrån Jimmy..
ss600-em håller inte "mellan-nivå" i VM, det är fanken precis att KBA kvalat in, även på försäongstesterna på hemmabanan valencia..

Du glömde bort:
Janne tar knappt poäng i Veidec.....
Janne var skitglad första gången han var före Cralle i SSVM...
Källis spöade(enlig dig) KBA som spöade Cralle som spöade Källis (Du borde veta att det inte är så lätt.)

Det finns en Källis-religion bland tvitaktsfolket och bottnar det i något så simpelt att han körde RD-cupen så är det snart dags att bli hånfull.

KBA är nog ingen bra värdemätare för EM kontra VM men jag sa visst "EM håller "medelVM-nivå" eller något lägre"

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Du som är kunnig i ämnet kan kanske då förklara för mig varför SS600 har blivit en publiksuccé i Sverige? Eftersom 250 är det häftigaste som finns, körs av de häftigaste och bästa förarna på "riktiga" racers, och sopar banan med alla fyrtaktstraktorer, borde det väl vara självklart att 250 får tävla tillsammans med STCC i stället för gathojar med slip-on-trim?

För att STCC tittade efter en standardklass, eftersom huvudtemat i STCC är standardbilsrejsing. Men nu dyker det upp fler och fler klasser som inte är så standardbetonade i STCC, exempelvis radical och för er tvåtaktshatare så blir det ännu fler rejs i STCC med supercart..
Anledningen till att veidec/synsam blev så stort var att det också är tv-bevakat och det lockade över många av de snabbaste förarna även från andra klasser, just för att sponsorletningen blev så mycket enklare.
STCC/Veidec har också öppnat upp för att resten av RR-sverige ska få mer uppmärksamhet och faktiskt redan har gjort sm/so mycket större rent publikmässigt. Att kanske få folk att inse att RR är mer än bara veidec..

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
Du som är kunnig i ämnet kan kanske då förklara för mig varför SS600 har blivit en publiksuccé i Sverige? Eftersom 250 är det häftigaste som finns, körs av de häftigaste och bästa förarna på "riktiga" racers, och sopar banan med alla fyrtaktstraktorer, borde det väl vara självklart att 250 får tävla tillsammans med STCC i stället för gathojar med slip-on-trim?

250racer fanns faktiskt med bland dom klasser som STCC kollade på till att ha som supportklass till deras tävklingshelger! Även superstock diskuterades.. Superstock var även ett tag på tal om att senare kunna bli den andra mc-klassen som skulle kunna köras där när det efter första året visade sig bli en publiksucce med bil/mc samma helger.

Hade 600std funnits vid den tidpunkten man valde och med den kunskapen som man har nu om hur det ser ut med dom som kör SS600 hade nog den klassen kunnat bli den man valt istället..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Du glömde bort:
Källis spöade(enlig dig) KBA som spöade Cralle som spöade Källis (Du borde veta att det inte är så lätt.)

Det finns en Källis-religion bland tvitaktsfolket och bottnar det i något så simpelt att han körde RD-cupen så är det snart dags att bli hånfull.

KBA är nog ingen bra värdemätare för EM kontra VM men jag sa visst "EM håller "medelVM-nivå" eller något lägre"

Tar janne knappt poäng i veidec? Nej, det beror ju på att han inte kör här hemma, utan för att han kör för ett holländskt team som inte ser någon nytta med att han kör här hemma, utan att han kör Holländska och Wild-card-starter i VM.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Men fatta också att rejsing är något utanför sveriges gränser, ja, Veidec är ett jäkla lyft för svensk RR, det har fått några killar att iaf kunna åka gratis, och förhoppningsvis kan det ge knuffen ut i EM och längre för någon förare(dock inte dagsläget).

Men ni måste också inse att rekryeringsunderlaget för Veidec är "fel" folk, det är ungefär som de flesta i r600/1000, aningen för överåriga, d.v.s det blir en slutstation. Jag hoppas och är ganska säker på att svensk roadracings framtid hänger på 125jr.. och 125jr-förarna kommer vidare på lite olika sätt, det kommer bli förare både till 125, 250 och 600 från klassen.
Utan TV-tid är en RR-klass dödsdömd på sikt. SS600 har TV-tid, och därmed sponsorer, publik och generellt massmedialt intresse.
Folk gillar bra och tät RR på hojar man känner igen, även på ljudet. Utombordsmaffian må rynka på näsan åt oss okunninga som gillar "gathojar", men det är inte "gathojsklasserna" som står utan TV, sponsorer och publik.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Axxexs skrev:
250racer fanns faktiskt med bland dom klasser som STCC kollade på till att ha som supportklass till deras tävklingshelger! Även superstock diskuterades.. Superstock var även ett tag på tal om att senare kunna bli den andra mc-klassen som skulle kunna köras där när det efter första året visade sig bli en publiksucce med bil/mc samma helger.

Hade 600std funnits vid den tidpunkten man valde och med den kunskapen som man har nu om hur det ser ut med dom som kör SS600 hade nog den klassen kunnat bli den man valt istället..

Och nu ser ju faktiskt framtiden för just ss600 ganska mörk ut, eller inte mörk i ordets rätta bemärkelse, men att ss600 blir std600 i de större mästerskapen.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Axxexs skrev:

Även sidvagn var på tapeten faktiskt!
Sen tror jag att de duktiga förarna kör vansinnigt fort på vilket material som helst. Jag kan dock tänka mig att det är svårare att ställa om sig från fyrtakt till tvåtakt just för att man inte får missa en enda växel och motorkaraktären är som den är. Dvs roooolig! :hihi

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Axxexs skrev:
250racer fanns faktiskt med bland dom klasser som STCC kollade på till att ha som supportklass till deras tävklingshelger! .....

Det är synd att det kom så otroligt fel i tiden. Hade det varit idag så hade ju 250R legat mycket bättre till med mycket fler aktiva förare, ett stort tillväxtunderlag i 250SP o 125JR och ett par killar som hugger i EM o VM.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Utan TV-tid är en RR-klass dödsdömd på sikt. SS600 har TV-tid, och därmed sponsorer, publik och generellt massmedialt intresse.
Folk gillar bra och tät RR på hojar man känner igen, även på ljudet. Utombordsmaffian må rynka på näsan åt oss okunninga som gillar "gathojar", men det är inte "gathojsklasserna" som står utan TV, sponsorer och publik.

Nej, vi kan väl lägga ner sm och rookie-serierna på en gång då..
Men sitt du där hemma och gnäll i värmland, eller så kan du ju hjälpa till för att lyfta resten av RR-sverige, så att vi exempelvis får förare som kan köra i din supercup veidec..
Det gör iaf Nordgren och jag, även för andra klasser med icke utombordsmotorer. Ibland förtjänar du en rejäl spark i skrevet..

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chrille skrev:
Du glömde bort:

Janne körde väl bara typ en halv Synsam säsong? Har du nån koll på vilka problem han hade med hojen då? I klass med vad Pär Johansson hade i Veidec ifjor! Dessutom pratades det mycket om att Janne inte trivdes på dom Svenska banorna här hemma! Kanske berode d på avsaknad av motivation eftersom Synsam blev en nödlösning i sista minuten för honnom...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Och nu ser ju faktiskt framtiden för just ss600 ganska mörk ut, eller inte mörk i ordets rätta bemärkelse, men att ss600 blir std600 i de större mästerskapen.

Det är ett stort steg framåt i nationella sammanhang. Kostnader måste begränsas för att ge rättvisare förutsättningar. Suveränt.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Nja. Visst har intresset i år varit mycket bättre än tidigare men min första säsong 2001 var tvåtaktarna otroligt bortglömda. Av både publik o förare.

Nu växer något bra fram inom tvåtakten. Det är något att förvalta och jobba vidare med. En ödmjukare attityd över disciplinerna och ett aktivt jobb att få bort VIoDOM i depåerna vore ett stort steg på vägen.

Tack.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Axxexs skrev:
Janne körde väl bara typ en halv Synsam säsong? Har du nån koll på vilka problem han hade med hojen då? I klass med vad Pär Johansson hade i Veidec ifjor! Dessutom pratades det mycket om att Janne inte trivdes på dom Svenska banorna här hemma! Kanske berode d på avsaknad av motivation eftersom Synsam blev en nödlösning i sista minuten för honnom...

Jag vet det och jag ville bara peka på att bristerna i Felloffs märkliga jämförelse. Honda var inte riktigt rätt märke :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:

Du är fan den gnällande soffpotatisen personifierad! RR-SM har levt i sådär 40-50 år utan TV-tid....

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Chrille skrev:
Nu växer något bra fram inom tvåtakten. Det är något att förvalta och jobba vidare med. En ödmjukare attityd över disciplinerna och ett aktivt jobb att få bort VIoDOM i depåerna vore ett stort steg på vägen.

Tråkigt att de känner "VIoDOM i depåerna". Jag tyckar att det är riktigt bra stämning på SM. Men däremot på SO märkas att en liten del är "stjärnor" och för mer än andra. Det kommer troligen från det vanliga problemet som uppstår när folk kommer i rampljuset. Så egentligen är det väl kanske skönast att köra långt från kändisskap och betala skiten själv. Då kan man göra som man vill och dessutom för man framföra sina åsikter, vilket dessvärre förarna eller dess teammedlemmar i Veidec för enligt avtal.

Jag tycker nog att många rookies kommer förbi och pratar. Vilket är roligt eftersom man själ inte så ofta hitter gå omkring i depån.

Till Johan S tackdel liggar verkligen att han inte tar sig tid att prata med folk. Kan förstå att han inte är så poppis bland många förare som kört mot honom. Han var på EM:et i Anderstorp men det var inte många svenskar han kom förbi och pratade med det var samma sak på Assen men där var det mer förståligt då han själv hade mycket att stå i. Men visst det räcker ju att känna folk med pengar.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
....
Det gör iaf Nordgren och jag, även för andra klasser med icke utombordsmotorer. Ibland förtjänar du en rejäl spark i skrevet..

Visst är han ful i truten men samtidigt är det ju ingen större skillnad i hans uttalande eller Nordgrens? Du och jag sliter som fan för att vara diplomatiska men Nordgren avskyr fyrtaktare och valmers tycker att tvåtaktare är löjliga. Rätt mellan ögona, utan några inlindade ord.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Visst är han ful i truten men samtidigt är det ju ingen större skillnad i hans uttalande eller Nordgrens? Du och jag sliter som fan för att vara diplomatiska men Nordgren avskyr fyrtaktare och valmers tycker att tvåtaktare är löjliga. Rätt mellan ögona, utan några inlindade ord.

Jag vet att nordgren inte avskyr fyrtaktare, däremot tror jag att han precis som jag är rätt utled på tvåtaktsmotorns dödsdom, att standardrejsing är enda vägen att gå enligt vissa osv..
Valmers kännedom om roadracing ter sig ganska rolig mot folk som faktiskt har internationell erfarenhet, sitter med och styr och ställer med svensk rr och vad som krävs för att ordna bra rejsing..

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
valmers skrev:
.
Folk gillar bra och tät RR på hojar man känner igen, även på ljudet.QUOTE]
Så folk gillar ETCC men inte F1-eller gäller bara det här resonemanget för mc?

oFFkeFF-hur fan orkar du bara svara.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Nej, vi kan väl lägga ner sm och rookie-serierna på en gång då..
Men sitt du där hemma och gnäll i värmland, eller så kan du ju hjälpa till för att lyfta resten av RR-sverige, så att vi exempelvis får förare som kan köra i din supercup veidec..
Lugn i stormen. Elitnivå menade jag, trodde det framgick.

Klargörande: jag är inte ute efter att gnälla. RR, i alla dess former, är bland det roligaste jag vet. Dock är jag övertygad om att fyrtakt är framtiden, i enlighet med utvecklingen i GP-VM (steget till GP-VM från svensk RR är givetvis gigantiskt, men jag menar på lång sikt). Jag gillar fyrtakt mycket mer än tvåtakt, mycket på grund av ljudet. Jag är inte ensam.

Stor heder åt alla ideella insatser i svensk RR! Vi är för många soffpotatisar!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nordgren skrev:
Tråkigt att de känner "VIoDOM i depåerna". Jag tyckar att det är riktigt bra stämning på SM. .....

VIoDOM gällde tvåtakt o fyrtakt, i det här fallet, skapas av vissas näst intill maniska mässande "VI kör riktiga räsers", av vårat gnäll på varmkörningar osv osv.
Det var helt seriöst menat - vissa tvåtaktsförare är snudd på aggressivt försvarsbenägna när det gäller sin klass samtidigt som de är hopplöst ihärdiga i sina försök att förlöjliga fyrtaktsklasserna för att de är inte riktiga räsrar. Vissa fyrtaktsförare är löjligt oförstående för tvåtaktarna och bidrar på sitt sätt till dessa ändlösa diskussioner.

Jag har träffat både dig och valmers personligen. Ni är båda glada trevliga människor med glimten i ögat, men när ni hugger i de här frågorna här så blir ni representanter för de här grupperingarna. Det finns aktiva förare som resonerar precis som valmers och värre. DET är ett problem.

Och JA, vi har suverän stämning i depåerna. Håller med!

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...