Stiggy till arbetsförmedlignen?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Banco skrev:
Bra där Valmers, tyvärr så biter inte ens fakta på dessa stiggyanhängare. Han är och förblir topp tio i deras ögon. Vi är väl bara "avundsjuka" nu igen :7peta

Åh ryggdunkning..alltid lika patetiskt....

Johan är stadig mellan 10-15 både på kval och race de gånger han går i mål.
Är inte det fakta? Tyvärr är det som vissa redan sagt, lite väl mycket DNF, Johan är kanske inte den säkraste föraren i depån och kanske inte den som har lättast att köra runt chassiproblem och liknande, men snabb är han.

Förstår inte er logik. Svara på denna frågan istället: Varför ska man åka hem eller lägga ner när man bevisat att man är kapabel till topp-tio placeringar bland världens bästa RR-förare?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Åh ryggdunkning..alltid lika patetiskt....

Johan är stadig mellan 10-15 både på kval och race de gånger han går i mål.
Är inte det fakta? Tyvärr är det som vissa redan sagt, lite väl mycket DNF, Johan är kanske inte den säkraste föraren i depån och kanske inte den som har lättast att köra runt chassiproblem och liknande, men snabb är han.

Förstår inte er logik. Svara på denna frågan istället: Varför ska man åka hem eller lägga ner när man bevisat att man är kapabel till topp-tio placeringar bland världens bästa RR-förare?
De gånger han går i mål, som sagt var. Tyvärr inte särskilt ofta.

VM 2003:
JPN: 14:e
RSA: 14:e
SPA: NC*
FRA: 12:e
ITA: NFFL*
CAT: 13:e
NED: 10:a
GBR: NC*
GER: NC*
CZE: NC*
POR: NS*
BRA: 13:e
MOT: NC*
MAL: NC*
AUS: 10:a
VAL: 17:e

NC = Not Classified
NFFL = Not Finished First Lap
NS = Not Starting
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Det gånger han går i mål, som sagt var. Tyvärr inte särskilt ofta.

VM 2003:
JPN: 14:e
RSA: 14:e
SPA: NC*
FRA: 12:e
ITA: NFFL*
CAT: 13:e
NED: 10:a
GBR: NC*
GER: NC*
CZE: NC*
POR: NS*
BRA: 13:e
MOT: NC*
MAL: NC*
AUS: 10:a
VAL: 17:e

NC = Not Classified
NFFL = Not Finished First Lap
NS = Not Starting

Bara för att tydliggöra så var jag rätt besviken på Johans fjolårssäsong, hade hoppats på en slutplacering inom topp-tio. Men det är det patetiska "Lägg ner" och "Han hade fått fett med spö i Veidec" osv som jag stör mig på.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Goodstuff skrev:
Jag fattar inte varför han ska behöva be om ursäkt för att det finns team som vill att han kör för dem.
Därför att i Sverige ska man stå med mössan i hand, bocka och buga åt chefen och vara tacksam för att man har ett jobb och med ett leedende på läpparna ta emot den lön man får.
Goodstuff skrev:
Ska bara de som placerar sig topp tre ett år få köra nästa eller?
Nej, det kommer att bli ännu värre. Eftersom det är så skamfullt att inte vinna kommer bara den som vinner kommer att få köra. SVEMO har redan tagit beslut om förbud av racestart med fler deltagare än en samt alla former av tidtagning. Om alla ska köra en och en så kommer det att bli svårt att få ihop tidsschemat, därför kommer man använda samma system som i orientering, alla startar en och en men med 30 sekunders intervall varefter man kör sina 10 eller 15 varv. All tidtagning är förbjuden eftersom varvtider och totaltider är jämförbara och således kan locka deltagare till att börja tävla inbördes vilket inte är tillåtet. All får var sin Piggelin som förstapris och kan åka hem och säga att de vann SM.
 

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
hemma
Hoj
cykel
cash is king

Min uppfattning är att om man är en riktigt skarp förare så behöver man inte en sj-pall toppad med pengar med sig. Så än en gång finner jag det anmärkningsvärt att han fått köra internationellt så länge som han hållt på :va

Dessutom tror jag inte han kommer hem å sopar veidec.... :rofl
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Von Vettet skrev:
Min uppfattning är att om man är en riktigt skarp förare så behöver man inte en sj-pall toppad med pengar med sig. Så än en gång finner jag det anmärkningsvärt att han fått köra internationellt så länge som han hållt på :va

Dessutom tror jag inte han kommer hem å sopar veidec.... :rofl

Det skiljer som sagt år från år, 2001 fick stiggy betalt av ett 500-team för att köra åt dem..
Ska folk börja gnälla på wirdheim nu direkt när han fått en köpt plats i jaguar, dessutom för betydligt mer pengar än stiggy någonsin betalt för alla sina vm-säsongen totalt..
Den som säger att stiggy är långsam har nog inte sett honom köra..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Det skiljer som sagt år från år, 2001 fick stiggy betalt av ett 500-team för att köra åt dem..
Ska folk börja gnälla på wirdheim nu direkt när han fått en köpt plats i jaguar, dessutom för betydligt mer pengar än stiggy någonsin betalt för alla sina vm-säsongen totalt..
Den som säger att stiggy är långsam har nog inte sett honom köra..
Han är inte långsam, men inte snabb nog för moppe-VM.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Von Vettet skrev:
Min uppfattning är att om man är en riktigt skarp förare så behöver man inte en sj-pall toppad med pengar med sig. Så än en gång finner jag det anmärkningsvärt att han fått köra internationellt så länge som han hållt på :va

Dessutom tror jag inte han kommer hem å sopar veidec.... :rofl

Tyvär så tycker nog teamen inte samma som dig (och vissa andra)!

Även "skarpa" förare som Porto, Nieto, Battaini mfl kommer med en stor hög med pengar från sina respektive finnansiärer! Dessutom kanske mycket större summor än vad Stiggy behöver komma med.

Sånna förare som tex Poggiali har också sponsorer som är knytna till teamet genom honnom! (även det en form av betalning till teamet).

Dom förare som rankas som dom bästa har redan ordnat med sina styrningar, så frågan är vilken bättre förare skulle Dark Dog teamet kunna välja och vraka med nu?

Johan är dessutom mycket respekterad av andra team och förare i VM! I Holland är han dessutom nästan en stor idol bland vanligt folk!

Bara landet han själv kommer från som folket inte uppskattar honnom.. Inte konstigt om han skulle välja att inte köra här!
 

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
hemma
Hoj
cykel
oFFkeFF skrev:
Det skiljer som sagt år från år, 2001 fick stiggy betalt av ett 500-team för att köra åt dem..
Ska folk börja gnälla på wirdheim nu direkt när han fått en köpt plats i jaguar, dessutom för betydligt mer pengar än stiggy någonsin betalt för alla sina vm-säsongen totalt..
Den som säger att stiggy är långsam har nog inte sett honom köra..


Att bedömma om någon är snabb elr ej borde väl ligga i paritet med den omgivning du befinner dig? Så om jag körde med Stiggy så skulle han vara snabb, men om han åkte mot rossi skull stiggy vara varvad.elr?
Min aspekt var bara att om man har ett fabriksteam så vill man kanske ha framgångar och inte utfyllnad på gridden/deltagare :hihi
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Vad ska man säga när alla som verklig vet har sagt allt genomtänkt.


valmers skrev:
Johan i SS600/Veidec Trophy skulle ju vara årets händelse i svensk RR. Dessutom tror jag inte det är så självklart att han skulle ta hem nämnda Trophy.

Det skulle vara årets besvikelse. För hans rr-karriär är det skulle det betyda slutet. Men om han vill komma hem och tjäna lite pengar på det han kan är det väl okej. Cralle har ju gjort det, när han inte längre hänge med i SS600 VM kom han hem.


Chrille skrev:
Jag håller med! Veidec var bara ett tänkt komplement för att skolas in hårt och snabbt på 600'an. Naturlitvis måste han sikta på VM.

Skolas in hårt och snabbt?? Neukirchner Max som Tomas Palle Palander och Fredde Watz brukar köra ifrån, behövde några träningar för att vara snabbare än Kai-Börre och Jan Hanson.


valmers skrev:
Veidec skulle vara bra för Johan, och Johan skulle vara mycket bra för Veidec. Fast, visst, fixar han en styrning i SS600-VM eller AMA är han bara att gratulera. Harva runt i moppe-VM är väl det mest döfödda alternativet.

Ja du Valmets då är en riktig traktor/diesel diggare du. Det var några år sen 50cc försvann. Johan börjar däremot bli till åren och då brukar det vara svårare att få plats i GP-VM, så när han pensionerats från GP-VM återstår förstås SS600-VM eller AMA innan han avslutar som Cralle i Veidec


valmers skrev:
Jag tror definitivt att det kan vara bra för Johan att komma bort från återvändsgränden moppe-VM. Hoppas han kan slå sig in i någon annan högkvalitativ, internationell klass. Fast det vore väldigt intressant att se hur han skulle klara sig i Veidec!

Finns det återvändsgräns VM. VM brukar vara det högsta man kan komma till. Nästa steg i karriären efter GP250 är MotoGP men dit kommer han inte igen.


No1 skrev:
Nä sätt honom i VEIDEC i Sverige, på det bästa maskinmaterialet som går att uppbringa, så kan jag sätta en slant på att han INTE kommer att ta en enda pallplats under det första året... :tummenupp

Patrik...

Säkert, du verkar veta vad du pratar om...

Banco skrev:
Skulle vilja påstå att det inte är talang eller respekt som håller Stigefelt kvar i GP utan enbart ett gäng lokala sponsorer. Uteblivna resultat talar sitt tydliga språk, vad han däremot är bra på är som Nr:1 säger, att hitta på ursäkter. Och kom inte dragandes med den svenska avundsjukan nu


Klart att han kan köra hoj annars hade han inte varit där och visst måste han betala som de flesta andra.


Intressant om någon av alla tyckare själv kan köra hoj. Kanske har ni själv kört mot någon i Johan kaliber?


Johan är den enda svensk som i dagsläget platsar i GP-VM. Palle är riktigt jävla snabb men för gammal. Fredde kör grymt snabbt men är ingen idrottare och dessvärre för gammal för att inleda en GP-karriär. Jan Hansson är ett ämne för SS600-VM men knappast GP-VM frågan är om någon annan SS600 åkare håller måttet till SS600-VM. Vi har knappast någon ämne för Superbike VM.

Vi får vara glada att vi överhuvudtaget har någon som kan platsa i GP-VM. Det tar några år innan nästa svensk blir aktuell för en GP-VM säsong
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nordgren skrev:
.

Skolas in hårt och snabbt?? Neukirchner Max som Tomas Palle Palander och Fredde Watz brukar köra ifrån, behövde några träningar för att vara snabbare än Kai-Börre och Jan Hanson....

Det där måste ha varit ett av mina sämsta inlägg någonsin för ingen har mäktat med att förstå vad jag menade.

När jag säger EM och Veidec(om tid finnes) för att skolas in hårt och snabbt så menar jag att på kortast möjliga tid få så många racetimmar i kroppen som möjligt. Att på kortast möjliga tid ha körstil och hoj klar för wild cards i SSVM tex.

Är han så bra som många tror ska det gå fort och då bör han ganska snart vinna segrar i EM som får folk att höja på ögonbrynen. Sen VM....
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Teddy skrev-->Därför att i Sverige ska man stå med mössan i hand, bocka och buga åt chefen och vara tacksam för att man har ett jobb och med ett leedende på läpparna ta emot den lön man får.

Du verkar då inte ha en aning om hur det är att jobba utanför Sverige! Sverige är ett drömland att jobba i. Jag arbetar för ett tyskt företag där där säger vi fortfarande Herr Bauer när vi talar med chefen. Vi säger ni till chefen. Alla tyskar som kommer till Sverige tycker att det är jäkligt avslappnat och vänlig stil här!

JB
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nordgren skrev:
Ja du Valmets då är en riktig traktor/diesel diggare du. Det var några år sen 50cc försvann. Johan börjar däremot bli till åren och då brukar det vara svårare att få plats i GP-VM, så när han pensionerats från GP-VM återstår förstås SS600-VM eller AMA innan han avslutar som Cralle i Veidec
Du håller alltså med mig?
(Moppe-VM = 250cc-VM.)
Nordgren skrev:
Finns det återvändsgräns VM. VM brukar vara det högsta man kan komma till. Nästa steg i karriären efter GP250 är MotoGP men dit kommer han inte igen.
Jag tycker nedanstående resultat är ett tecken på att Johan befinner sig i en återvändsgränd. Men det tycker inte du, alltså.

VM
2003: 20:e plats
2002: -
2001: 22:a plats (500cc)
2000: 17:e plats
1999: 27:e plats
1998: 21:a plats
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Du håller alltså med mig?
(Moppe-VM = 250cc-VM.)

Jag tycker nedanstående resultat är ett tecken på att Johan befinner sig i en återvändsgränd. Men det tycker inte du, alltså.

VM
2003: 20:e plats
2002: -
2001: 22:a plats (500cc)
2000: 17:e plats
1999: 27:e plats
1998: 21:a plats

Vad är din poäng? :va

Stigefelt kör som bäst i mål på plats 8-10. När han inte har flyt kraschar han eller kör han i mål på plats 15-20. Det har vi vant oss vid. Troligen även Johan som har nått sitt mål: 250 VM. Varför inte låta honom ägna sig åt det oavsett resultat? Vad vore bättre, varför och för vem?
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
valmers skrev:
Du håller alltså med mig?
(Moppe-VM = 250cc-VM.)

När helvetet fryser till is eller vad det nu heter...
Antingen förstår inte du vad jag skriver eller förstår inte jag vad du skriver.

valmers skrev:
Jag tycker nedanstående resultat är ett tecken på att Johan befinner sig i en återvändsgränd. Men det tycker inte du, alltså.

VM
2003: 20:e plats
2002: -
2001: 22:a plats (500cc)
2000: 17:e plats
1999: 27:e plats
1998: 21:a plats

Stor skillnad mellan att Johan inte utvecklas och att GP250 skulle vara en återvändsgränd.

Johan kommer inte vidare i karriären till MotoGP i nuläget i alla fall. Att välja något annat än GP250 är ju ett steg tillbaka.


Men visst man kanske ska hålla med experttyckarna som vet allt om racing. Veidec är bästa serien i världen för toppförarna där skulle lätt plocka poöng i GP och Gp125 & GP250 är mopeder. Ska man köra hoj får inte motorn tända mer än vart annan varv.

Känns inte som det ger något att diskutera på forumet mer än man förstås kan framhäva sin egna åsikter
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
valmers skrev:
Du håller alltså med mig?
(Moppe-VM = 250cc-VM.)

Djävligt coolt att mopparna var minst 2 tiondelare snabbare än snabbaste superbike (som måste vara din dröm klass) vid testet i Valencia, jämförbart väder och allt annat.

Din kritik av Stiggy är som en medioker folkraceförares kritik av en kille i formel 1.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hallå där...! Dra inte in oss folkraceförare i det här!!!! Jag är faktiskt med i Stiggys fanclub och tycker han är bra...
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Till svar på vad det kostar att köra F1... Christian Klien betala 60 mille för en säsong i Jaguar. Wirdheim lär ju betala betydligt mindre för en testsits.. Men jag tror en testsits är det bästa som kunde hända för honom, nu har han ingen press på sig att hela tiden leverera resultat men han har ändå mkt tid i bilen.

Alla snackar om att Johan skall lägga ner, asså, han kanske trivs som det är? Tänkt er själva...Tävla hoj och att få åka med runt i GP-cirkusen å "hänga" med dom bästa. Vad mer kan man begära, klart resultat men hade Svenska företag gått in å sponsrat som många av företagen i världens länder gör så hade vi sett Johan på bättre grejer, det blir bättre resultat och bättre resultat genererar självförtroende som ger ännu bättre resultat, sen börjar man vinna race. Synd att Sverige är som det är, intresset för motorsport i helhet är ju så dåligt att det inte ger tillräckligt för de svenska företagen att sponsra. Såg ett repotage om Stigefelt, 2003-teamets huvudsponsor var ett landskap i Italien, där ser man skillnaden mellan Sverige och Italien.

JAg har tävlat i racing innan där sponsorjakt är en stor de av vintern, ta tex finländare där många åkte helt gratis både EM och VM och ibland tom fick pengar över från sponsring medans svenska förare hade grymma problem att finansiera körningar utanför sverige.

Varför är finländare så mkt bättre än svenskar på motorsport (Flerfaldiga världsmästare inom både F1 och Rally senaste åren), Mika Kallio är väl den bästa skandinaven inom GP. Det är dom inte, allt handlar om att motorintresset är för dåligt och att svenska förare inte får några pengar att få satsa fullt ut. Synd! skulle vara kul att se en svensk i F1, MotoGP, WRC!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nordgren skrev:
Men visst man kanske ska hålla med experttyckarna som vet allt om racing. Veidec är bästa serien i världen för toppförarna där skulle lätt plocka poöng i GP och Gp125 & GP250 är mopeder. Ska man köra hoj får inte motorn tända mer än vart annan varv.

Känns inte som det ger något att diskutera på forumet mer än man förstås kan framhäva sin egna åsikter
Ingen har sagt att Veidec Trophy är bästa serien i världen. Ingen har sagt att topp fem i VT skulle plocka poäng i moppe-VM.

Däremot tror jag, och många med mig, att Johan skulle få stora problem att vinna VT.

Fyrtaktsracing är fan så mycket roligare. Hur många RR-intresserade (bortsett från fanatikerna) har koll på moppe-VM? Kolla vad som hände med intresset för MotoGP när fyrtaktarna gjorde entré. Jag förstår att det är svårt för blätaktsmaffian att acceptera detta. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, mopparna är borta 2007, senast.

Angående snacket om diesel och traktorer: gemene man gillar bra racing där man känner igen sin favorithoj, det är därför VT har gjort braksuccé (med svenska mått mätt).
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top