valmers skrev:
För att VT/SS600 har utvecklats enormt de senaste åren.
Du missar en sak; det stora publika intresset för GP-VM beror till väldigt stor del på MotoGP; om mopparna skulle tävla själva en annan helg skulle publiken sannolikt svika. Det är ingen hemlighet att intresset för 125/250 har minskat radikalt. Det är säkert svårt att smälta för dig, men det är fakta.
Vi kan ju (lite haltade) jämföra med en svensk SM-tävling; R600/R1000/NSB ses av de allra flesta besökarna, men när 250SP/250R körs är läktarna tomma.
Det är möjligt att jag och andra värmländska bönder är trångsynta, det vet du säkert bättre än vi, eftersom du är från huvudstaden. Vi gillar bra racing, och VT är bra racing.
Johan får gärna köra moppe-VM för mig; tycker han att det är kul att sluta 25:a i VM är det hans sak. Jag skulle forfarande tycka det vore skitkul om han kom hem och körde VT (och sopade banan med alla Superdieselstandardtraktor 600-förare).
Nu får du fanken ta och ge dig... När Fredde kör brukar läktarna vara småckfulla.. Mike Luff tokljög när han sa att 250-r var fikaklassen, då jag faktiskt satt på läktaren under rejset på karlskoga 02, och jag var långt från ensam.. Visst, det var mer folk under ss600-rejset och superbike-rejset, men ingen större skillnad, det var dock tomt under 250sp-rejset. och när rookiesarna kör kollar ju alla som är kvar eftersom folk fortfarande verkar vilja se vurpor..
Men fatta också att rejsing är något utanför sveriges gränser, ja, Veidec är ett jäkla lyft för svensk RR, det har fått några killar att iaf kunna åka gratis, och förhoppningsvis kan det ge knuffen ut i EM och längre för någon förare(dock inte dagsläget).
Veidec håller faktiskt en hög EM-standard, men ganska tydligt är att högsta standarden i EM inte räcker särskilt långt i VM..
BSB är en riktig höjdarserie, men jag undrar om någon svensk SB-förare ens skulle kvala in..
Havnen har ju försökt sig på något VM, med mediokert resultat.
Men ni måste också inse att rekryeringsunderlaget för Veidec är "fel" folk, det är ungefär som de flesta i r600/1000, aningen för överåriga, d.v.s det blir en slutstation. Jag hoppas och är ganska säker på att svensk roadracings framtid hänger på 125jr.. och 125jr-förarna kommer vidare på lite olika sätt, det kommer bli förare både till 125, 250 och 600 från klassen.
Sen för att nämna en grej till, det är i stort sett bara Cralle som "enbart" är skolad på fyrtaktare som gjort "stora" saker, Jimmy, Källis, papunen m.fl kommer från skolning i 125std och 250sp osv..