Stiggy till arbetsförmedlignen?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
...

Angående snacket om diesel och traktorer: gemene man gillar bra racing där man känner igen sin favorithoj, det är därför VT har gjort braksuccé (med svenska mått mätt).


Skiter man i i takter hit och dit så tror jag att det är där sanningen ligger. Det är det som har skapat intresset hos förare och publik. Parallellen mot STCC är ju uppenbar - standardbilsrejsing är jättestort av en anledning. Annars hade ju alla tävlat i gokart och formelbilar för att sedan gå vidare mot Formel1

Volvo Orginal Cup var inte så stor som den var för att 240 är en så jävla bra räserbil.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
kosmic skrev:
....

Alla snackar om att Johan skall lägga ner, asså, han kanske trivs som det är? Tänkt er själva...Tävla hoj och att få åka med runt i GP-cirkusen å "hänga" med dom bästa. .......

Exakt så! Han är där och han sticker fram näsan ibland. Låt honom vara en kille som stjäl poäng ibland tills någon kan ta platsen ifrån honom. Han är inte vägen för någon men så länge han inte är sist så höjer han ribban för de som vill vara med att leka. Såna behövs också.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
RS250RR skrev:
Djävligt coolt att mopparna var minst 2 tiondelare snabbare än snabbaste superbike (som måste vara din dröm klass) vid testet i Valencia, jämförbart väder och allt annat.
Jag tycker också att det är häftigt att de är snabba. Att det sedan är dödstrist att kolla på, är en annan sak. En bra SB-serie (AMA SB, BSB) är däremot spektakulär och kul att kolla på.
RS250RR skrev:
Din kritik av Stiggy är som en medioker folkraceförares kritik av en kille i formel 1.
Detta resonemang innebär att i stort sett varenda sportjournalist får sluta skriva artiklar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Jag tycker också att det är häftigt att de är snabba. Att det sedan är dödstrist att kolla på, är en annan sak. En bra SB-serie (AMA SB, BSB) är däremot spektakulär och kul att kolla på.

Detta resonemang innebär att i stort sett varenda sportjournalist får sluta skriva artiklar.

Var verkligen alla 250 race förra året dötrist racing? Då vet jag inte vad du definerar som rolig racing. Få klasser som är så jämna och med så mycket omkörningar.
Hur många BSB och AMA race har du sett?

Att MotoGP blev stort har ju mycket att göra med att klassen på förare har skärpts till, delvis pga SBKs försämring, och att fler fabrikat har kommit till vilket ökat konkurrensen ytterligare.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Ingen har sagt att Veidec Trophy är bästa serien i världen. Ingen har sagt att topp fem i VT skulle plocka poäng i moppe-VM.

Däremot tror jag, och många med mig, att Johan skulle få stora problem att vinna VT.

Fyrtaktsracing är fan så mycket roligare. Hur många RR-intresserade (bortsett från fanatikerna) har koll på moppe-VM? Kolla vad som hände med intresset för MotoGP när fyrtaktarna gjorde entré. Jag förstår att det är svårt för blätaktsmaffian att acceptera detta. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, mopparna är borta 2007, senast.

Angående snacket om diesel och traktorer: gemene man gillar bra racing där man känner igen sin favorithoj, det är därför VT har gjort braksuccé (med svenska mått mätt).

Du får gärna förklare varför Johan plötsligt skulle få svårt att vinna veidec?
Han har redan kört ifrån Jimmy Lindström, han har kört ifrån källis(som är snabbare än Jimmy).
Publikmässigt, så slår GP-vm inklusive de mindre klasserna ss/sbk-vm med hästlängder. Varför åka för en publik på 10-15000 här hemma när du har 200000 på läktarna på sachsenring...
Det är väl värmländska bönder som måste "känna" igen sin cykel för att uppskatta rejsing, i resten av världen uppskattar man rejsing för att det går fort..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Skiter man i i takter hit och dit så tror jag att det är där sanningen ligger. Det är det som har skapat intresset hos förare och publik. Parallellen mot STCC är ju uppenbar - standardbilsrejsing är jättestort av en anledning. Annars hade ju alla tävlat i gokart och formelbilar för att sedan gå vidare mot Formel1

Volvo Orginal Cup var inte så stor som den var för att 240 är en så jävla bra räserbil.

Jättestort??? LG-racing cup, den "stora" cupen med standardbilsracing i europa, har publiksiffror som med lätthet slås av svenska rr-SM ibland..
Att cupen kan snurra beror på sponsorer som slantar visningen på eurosport..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Du får gärna förklare varför Johan plötsligt skulle få svårt att vinna veidec?
........
Det är väl värmländska bönder som måste "känna" igen sin cykel för att uppskatta rejsing, i resten av världen uppskattar man rejsing för att det går fort..

Nu gör du det igen - du helgonförklarar Johan utan några egentliga belägg. OM Johan kan köra fyrtakt så tror jag också att han piskar samtliga i Sverige, men jag tror mig inte veta hur det ligger till med hans fyrtaktsförmåga.

Din andra variant ovan var väl en riktig blunder. Varför var WSB så otroligt stort tills man släppte in fyrtaktarna i MotoGP?
a) för att värmlandsbönnerna gjorde en världsturne och haussade upp intresset för folkrace
b) för att racing som ligger för långt ifrån det som vi känner till blir ointressant?

För mig är tvåtaktarna anonyma, själlösa paket som jag helt omöjligt kan relatera till på något plan. Med fyrtaktarna kom fler märken, mer karaktär, mer liv in i hela MotoGP. MC-racingen tog ett steg MOT mc-världen as we know it.

Är jag den enda i hela världen som tycker så eller vad tror du?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Jättestort??? LG-racing cup, den "stora" cupen med standardbilsracing i europa, har publiksiffror som med lätthet slås av svenska rr-SM ibland..
......

När så många länder har nationella Standardbils-serier så går det väl knappast att förneka att det är stort.

En sport med stora sponsorer blir stor. Se på Whitbreadseglingarna - är det stort egentligen?? 10 båtar och......och stora sponsorer.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Du får gärna förklare varför Johan plötsligt skulle få svårt att vinna veidec?
Han har redan kört ifrån Jimmy Lindström, han har kört ifrån källis(som är snabbare än Jimmy).
Publikmässigt, så slår GP-vm inklusive de mindre klasserna ss/sbk-vm med hästlängder. Varför åka för en publik på 10-15000 här hemma när du har 200000 på läktarna på sachsenring...
Det är väl värmländska bönder som måste "känna" igen sin cykel för att uppskatta rejsing, i resten av världen uppskattar man rejsing för att det går fort..
För att VT/SS600 har utvecklats enormt de senaste åren.

Du missar en sak; det stora publika intresset för GP-VM beror till väldigt stor del på MotoGP; om mopparna skulle tävla själva en annan helg skulle publiken sannolikt svika. Det är ingen hemlighet att intresset för 125/250 har minskat radikalt. Det är säkert svårt att smälta för dig, men det är fakta.
Vi kan ju (lite haltade) jämföra med en svensk SM-tävling; R600/R1000/NSB ses av de allra flesta besökarna, men när 250SP/250R körs är läktarna tomma.
Det är möjligt att jag och andra värmländska bönder är trångsynta, det vet du säkert bättre än vi, eftersom du är från huvudstaden. Vi gillar bra racing, och VT är bra racing.

Johan får gärna köra moppe-VM för mig; tycker han att det är kul att sluta 25:a i VM är det hans sak. Jag skulle forfarande tycka det vore skitkul om han kom hem och körde VT (och sopade banan med alla Superdieselstandardtraktor 600-förare).
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Nu gör du det igen - du helgonförklarar Johan utan några egentliga belägg. OM Johan kan köra fyrtakt så tror jag också att han piskar samtliga i Sverige, men jag tror mig inte veta hur det ligger till med hans fyrtaktsförmåga.

Din andra variant ovan var väl en riktig blunder. Varför var WSB så otroligt stort tills man släppte in fyrtaktarna i MotoGP?
a) för att värmlandsbönnerna gjorde en världsturne och haussade upp intresset för folkrace
b) för att racing som ligger för långt ifrån det som vi känner till blir ointressant?

För mig är tvåtaktarna anonyma, själlösa paket som jag helt omöjligt kan relatera till på något plan. Med fyrtaktarna kom fler märken, mer karaktär, mer liv in i hela MotoGP. MC-racingen tog ett steg MOT mc-världen as we know it.

Är jag den enda i hela världen som tycker så eller vad tror du?


Nej, du är inte den enda som tycker så, annars hade inte standardrejsing existerat..
Men själlösa paket? Formel-rejsing/prototyp-rejsing är rejsing i renaste form, enkla regler där allt från början är byggt för maximal hastighet runt en bana.
Oavsett om det är fyrtakt eller tvåtakt. Du har förmodligen heller aldrig kört en rg500, provkör en så får vi se om du kommer tillbaka och säger att den cykeln är själlös, en djävulsk själ rent ut sagt, men lätt att falla för djävulen..

Helgonförklarar Johan? Han körde ifrån folk här hemma med större överlägsenhet än Watz gör idag, dessutom mot ett hårdare motstånd, jag räknar nämligen Jimmy och Källis som jävligt hårt motstånd, även i 250..
Det är snarare ni som helgonförklarar förarna här hemma, som "om" de hade pengar tydligen skulle göra så bra ifrån sig i VM.
Dessutom brukar de flesta som byter från tvåtakt till fyrtakt anse att fyrtaktarna är enklare att köra, snälla register osv, dessutom går man från att åka riktigt fort i kurvorna till att leva på effekten i motorn, är det svårare att acca än åka riktigt fort i kurvorna? Dessutom när man är van från att vara extremt len på handen från de "elaka" tvåtaktarna?
Varför var Neukirchener 2 sekunder snabbare än Kai-Börre på försäsongstesterna på valencia? Neukirchener en förare som Palle och Fredde kört ifrån i IDM och EM, och då är det fortfarande så att Stiggy 1997 åkte lika snabbt/snabbare än Fredde.
Så nu får ni alltså berätta vad det är som gör det så "speciellt" svårt att köra fort på en 600, och gärna varför det skulle vara svårt för stiggy...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Du får gärna förklare varför Johan plötsligt skulle få svårt att vinna veidec?.

Veidec håller hög EM-nivå. EM håller "medelVM-nivå" eller något lägre. Håller Johan hög VM-nivå och är det alldeles självklart så? Därför är vi skeptiska...


oFFkeFF skrev:
Han har redan kört ifrån Jimmy Lindström, han har kört ifrån källis(som är snabbare än Jimmy).
... .

Varför älskar tvåtaktsfolket Janne Hansson? När är han snabbare än Jimmy? På Assen och Falkenberg.....och??
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
...
Så nu får ni alltså berätta vad det är som gör det så "speciellt" svårt att köra fort på en 600, och gärna varför det skulle vara svårt för stiggy...

Nu är vi tillbaka på ruta ett. Det är DU och dina likar som har övertygat OSS om att tvåtakt är så speciellt. Nu har vi anammat ERT resonemang och då har VI helt plötsligt inte fattat någonting??

VI har inte ansett oss sitta inne med en sanning. VI tror att Johan kan få problem med fyrtakt i början - NI anser att vi inte har fattat något för ni VET tydligen att Johan kommer rula FETAST.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
valmers skrev:
Det är ingen hemlighet att intresset för 125/250 har minskat radikalt.
Vi kan ju (lite haltade) jämföra med en svensk SM-tävling; R600/R1000/NSB ses av de allra flesta besökarna, men när 250SP/250R körs är läktarna tomma.

Bra att du visar vad du vet om racing, så vi vet att du har noll koll. För det är ju inte liksom någon idé att diskutera med profstyckare som tycker sig veta allt men egentligen inte verkar veta ett sk..

Men vet du vad Valmets om dina åsikter käns rätt för dig är de också rätt för dig, även om de inte stämmer in på världen i övrigt

Ha de gött
Henrik Nordgren #76-250cc
PS. Jag lovar att inte kommentera dina inlägg mer
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
....
Men själlösa paket? Formel-rejsing/prototyp-rejsing är rejsing i renaste form, enkla regler där allt från början är byggt för maximal hastighet runt en bana.
Oavsett om det är fyrtakt eller tvåtakt. Du har förmodligen heller aldrig kört en rg500, provkör en så får vi se om du kommer tillbaka och säger att den cykeln är själlös, en djävulsk själ rent ut sagt, men lätt att falla för djävulen..

.......

Rätt ska vara rätt, Formelrejsing är tråkigt i min värld också. Så där är jag renlärig.

"Oavsett om det är fyrtakt eller tvåtakt" Helt rätt, men en sån som jag kommer titta mer på fyrtaktarna.

Nej jag har inte kört en RG500 för sedan 90 (?) har motorcyklar varit fyrtakt. Ca 15 år senare insåg man det i rejsingsammanhang också.
För mig har tvåtakt alltid varit lätt mc, skotrar, mopeder och utombordare.

Det är fråga om känsla. Vad hjärtat slår snabbarare för. Vi har inte fel. Ni har inte fel. Men vi är fler än er.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
För att VT/SS600 har utvecklats enormt de senaste åren.

Du missar en sak; det stora publika intresset för GP-VM beror till väldigt stor del på MotoGP; om mopparna skulle tävla själva en annan helg skulle publiken sannolikt svika. Det är ingen hemlighet att intresset för 125/250 har minskat radikalt. Det är säkert svårt att smälta för dig, men det är fakta.
Vi kan ju (lite haltade) jämföra med en svensk SM-tävling; R600/R1000/NSB ses av de allra flesta besökarna, men när 250SP/250R körs är läktarna tomma.
Det är möjligt att jag och andra värmländska bönder är trångsynta, det vet du säkert bättre än vi, eftersom du är från huvudstaden. Vi gillar bra racing, och VT är bra racing.

Johan får gärna köra moppe-VM för mig; tycker han att det är kul att sluta 25:a i VM är det hans sak. Jag skulle forfarande tycka det vore skitkul om han kom hem och körde VT (och sopade banan med alla Superdieselstandardtraktor 600-förare).

Nu får du fanken ta och ge dig... När Fredde kör brukar läktarna vara småckfulla.. Mike Luff tokljög när han sa att 250-r var fikaklassen, då jag faktiskt satt på läktaren under rejset på karlskoga 02, och jag var långt från ensam.. Visst, det var mer folk under ss600-rejset och superbike-rejset, men ingen större skillnad, det var dock tomt under 250sp-rejset. och när rookiesarna kör kollar ju alla som är kvar eftersom folk fortfarande verkar vilja se vurpor..
Men fatta också att rejsing är något utanför sveriges gränser, ja, Veidec är ett jäkla lyft för svensk RR, det har fått några killar att iaf kunna åka gratis, och förhoppningsvis kan det ge knuffen ut i EM och längre för någon förare(dock inte dagsläget).
Veidec håller faktiskt en hög EM-standard, men ganska tydligt är att högsta standarden i EM inte räcker särskilt långt i VM..
BSB är en riktig höjdarserie, men jag undrar om någon svensk SB-förare ens skulle kvala in..
Havnen har ju försökt sig på något VM, med mediokert resultat.
Men ni måste också inse att rekryeringsunderlaget för Veidec är "fel" folk, det är ungefär som de flesta i r600/1000, aningen för överåriga, d.v.s det blir en slutstation. Jag hoppas och är ganska säker på att svensk roadracings framtid hänger på 125jr.. och 125jr-förarna kommer vidare på lite olika sätt, det kommer bli förare både till 125, 250 och 600 från klassen.

Sen för att nämna en grej till, det är i stort sett bara Cralle som "enbart" är skolad på fyrtaktare som gjort "stora" saker, Jimmy, Källis, papunen m.fl kommer från skolning i 125std och 250sp osv..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Veidec håller hög EM-nivå. EM håller "medelVM-nivå" eller något lägre. Håller Johan hög VM-nivå och är det alldeles självklart så? Därför är vi skeptiska...




Varför älskar tvåtaktsfolket Janne Hansson? När är han snabbare än Jimmy? På Assen och Falkenberg.....och??

Janne har ju valt att tävla i mästerskap med lite mer motstånd.. Det är ganska enkelt att se, Janne kör ifrån Kai-Börre, Kai-börre kör ifrån Jimmy..
ss600-em håller inte "mellan-nivå" i VM, det är fanken precis att KBA kvalat in, även på försäongstesterna på hemmabanan valencia..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nordgren skrev:
Bra att du visar vad du vet om racing, så vi vet att du har noll koll. För det är ju inte liksom någon idé att diskutera med profstyckare som tycker sig veta allt men egentligen inte verkar veta ett sk..

Men vet du vad Valmets om dina åsikter käns rätt för dig är de också rätt för dig, även om de inte stämmer in på världen i övrigt

Ha de gött
Henrik Nordgren #76-250cc
PS. Jag lovar att inte kommentera dina inlägg mer
Du som är kunnig i ämnet kan kanske då förklara för mig varför SS600 har blivit en publiksuccé i Sverige? Eftersom 250 är det häftigaste som finns, körs av de häftigaste och bästa förarna på "riktiga" racers, och sopar banan med alla fyrtaktstraktorer, borde det väl vara självklart att 250 får tävla tillsammans med STCC i stället för gathojar med slip-on-trim?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Nu får du fanken ta och ge dig... När Fredde kör brukar läktarna vara småckfulla.. .....


Nja. Visst har intresset i år varit mycket bättre än tidigare men min första säsong 2001 var tvåtaktarna otroligt bortglömda. Av både publik o förare.

Nu växer något bra fram inom tvåtakten. Det är något att förvalta och jobba vidare med. En ödmjukare attityd över disciplinerna och ett aktivt jobb att få bort VIoDOM i depåerna vore ett stort steg på vägen.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Jaha, då har man läst igen alla inlägg. Jag tror; att har man talang så har man, då är man säkerligen snabb oavsett vilken hoj man sätter sig på. Jag är övertygad att Stiggy, wats mfl skulle bli ruggigt snabba i 600:a, sen tror jag säkert att om Cralle vore ett par år yngre så skulle han nog styra runt en 250R väldigt snabbt.Allt behöver dock lite inkörning.

Att gå från 250 R till tex. 600 är nog enklare än Vice versa. Inte har VM gubbarna blivigt långsamma eller haft några större svårigheter att anpassa sig till 4-takt(MotoGP). Dock så finns det undantag, om det är fel på hojjen eller föraren vill jag ha osakt, men titta på McCoy, Roberts tex så verkar dom inte gilla nya 4-takt. Vi har en del förare i WSS som kommit från VM circusen i 250,500 och det går inte jätte bra ( Jag hade varit överlycklig) men som sagt det är säkert lika roligt att köra 2-takt som 4 takt, jag är väldigt opartisk i ämnet, gillar allt på 2 hjul.

Mvh//ZS
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Nu är vi tillbaka på ruta ett. Det är DU och dina likar som har övertygat OSS om att tvåtakt är så speciellt. Nu har vi anammat ERT resonemang och då har VI helt plötsligt inte fattat någonting??

VI har inte ansett oss sitta inne med en sanning. VI tror att Johan kan få problem med fyrtakt i början - NI anser att vi inte har fattat något för ni VET tydligen att Johan kommer rula FETAST.


Har inte skrivit att han kommer rula fetast, bara att han _inte_skulle tillhöra KÖN i veidec, utan förmodligen skulle han slåss med Cralle..
Visst skiljer sig tekniken att åka tvåtakt och fyrtakt..
Men kommer ni ihåg diskussionerna om hur jäkla svårt det skulle vara för biaggi att ställa om sig osv, trots omställningen är han lika långt fram med fyrtaktaren som med tvåtaktaren.. Capirossi skulle heller inte "kunna köra fyrtakt" och superbike-killarna skulle äga hela motogp-depån för de var så inkörda på fyrtakt, vad har vi sett av det? Jo de snabbaste killarna i SBK kan hänga på rätt bra i GP-vm, och i år kan vi förmodligen se två riktigt vassa sbk-förare slåss om förstaplatsen, nämligen Edwards och Bayliss. Men resten av gänget, de har inte kunnat ställa om sig till fyrtakt eller?
Barros gick och vann första gången han fick sätta sig på fyrtaktaren..
Det som är "speciellt" med tvåtakt är att det är smala register, med explosiv effekt, vilket gör att det inte är helt lättkört, men när man bemästrar det går det riktigt fort, som för exempelvis Doohan, så än en gång, varför skulle det vara "svårare" att köra motorer med bredare och snällare register?
Med motoGp har vi sett nästan alla köra kontrollerade powerslides, 500'orna var det inte så många som klarade av att lägga lakrits med ut ur böjarna utan att de kastades av..
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top