Stiggy till arbetsförmedlignen?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Ni verkar underskatta Johan...både du och valmers.

Det finns anledning till det. Watz, som jag verkligen beundrar, skrällde inte direkt i Veidec och så långt efter Johan verkar han ju inte vara. Jag tvivlar inte på hur duktig Johan är i 250, men jag tvivlar på hans 4taktskapacitet. BMW-cupen tror jag inte har förberett honom på vad som gäller
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag tror definitivt att det kan vara bra för Johan att komma bort från återvändsgränden moppe-VM. Hoppas han kan slå sig in i någon annan högkvalitativ, internationell klass. Fast det vore väldigt intressant att se hur han skulle klara sig i Veidec!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Äsch, det där är bara BS. De vill vinna, till varje pris.

Bara BS? Det är väl egentligen bara kolla vilka killar cralle och stiggy rejsat mot genom tiderna..
Men visst, det är bara vad jag siar om, hade Cralle varit riktigt hungrig hade han jagat fler wild-card starter i VM..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Har nog enbart att göra med hojvana i sådant fall. ....

Det är väl det jag o Valmers säger egentligen?? Men kommer Stiggy hem och kör 36'or på A-torp på en 600 så kanske han är redo för VM. Tror du verkligen att han är så bra??
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
....
Men visst, det är bara vad jag siar om, hade Cralle varit riktigt hungrig hade han jagat fler wild-card starter i VM..

Håller med. Cralle är inte speciellt hungrig längre, men är Johan det? Är han inte det är det dax att åka hem och nöja sig med Veidec.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Det är väl det jag o Valmers säger egentligen?? Men kommer Stiggy hem och kör 36'or på A-torp på en 600 så kanske han är redo för VM. Tror du verkligen att han är så bra??

Kunde han köra 1.36.41 1997 på en 250 så borde några vm-säsonger nog fått upp honom i ett högre tempo ja. Nu är ju 600'or långsammare än 250's men de snabbaste 600-killarna i EM 2003 på anderstorp var väl och nosade på 36'or..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Är det nu du ska förklara om Formel1 eller CART har de bästa förarna också?

Sluta nu....

Toppförare i SS-VM? Kevin Curtain?Vann inte ens australiska mästerskapen...
Årets spådda Rookie Baioccio, körde jämnt med Folkesson i EM förra året vid ett par tillfällen. Fujiwara blev förnedrad i GP,Chambon klarade inte ens konkurrensen i Superbike.

Det ÄR skillnad...och ingen liten heller....VM-förarna i 125 hade kvalat väldigt högt upp i SS600 vid ett par tillfällen....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Håller med. Cralle är inte speciellt hungrig längre, men är Johan det? Är han inte det är det dax att åka hem och nöja sig med Veidec.

Det är det jag menar också, ska veidec bli ett mästerskap där folk som inte riktigt lyckas i VM åker hem och pensionerar sig i?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Det är det jag menar också, ska veidec bli ett mästerskap där folk som inte riktigt lyckas i VM åker hem och pensionerar sig i?

Varför inte både och? På samma sätt som Foppa kan komma hem och avlsuta karriären i Modo så kom Cralle hem och avslutar karriären i Veidec. Det innebär väl inte att Modo aldrig kommer fostra NHL proffs igen eller att Freddy inte siktar utanför landets gränseri supersport?

Bräck vill avsluta i Nascar, Blomkvist i Grupp N....

Varför ska inte stjärnor få ta ett steg tillbaka på sin ålders höst?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Det finns anledning till det. Watz, som jag verkligen beundrar, skrällde inte direkt i Veidec och så långt efter Johan verkar han ju inte vara. Jag tvivlar inte på hur duktig Johan är i 250, men jag tvivlar på hans 4taktskapacitet. BMW-cupen tror jag inte har förberett honom på vad som gäller

Upptakten till Freddes "åktur" i veidec var väl inte så mycket att hylla. Han hade inte råd med däck, han åkte ut på regndäck när det torkade upp osv under kvalen.. Dessutom noll test av kaworna innan han åkte dit, så han fick en "standard" setup av Papunen..
Så han åkte runt och sladdade lite, men var så säker på att Fredde kan köra fyrtakt också, Det var en maestro vid namn Cralle som fick slita som ett djur på sviestad för att komma om Watz, när Watz lekte med en standard gat-retta.. Det var väl förmodligen därför erbjudandet om veidec kom från Team Green..
Det är inte fyrtakt eller tvåtakt man ska vänja sig vid, det är noll feedback från chassit man ska vänja sig vid, som fredde sa ;)
Eller nästa citat "ja, alltså det går ju skitfort att åka med 600'an, men det är ju mer att man chansar att däcken håller i när man tar kurvan, för man känner ju inte riktigt vad hojen förmedlar" inte ordagrant, men något åt det hållet var det ju ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Kunde han köra 1.36.41 1997 på en 250 så borde några vm-säsonger nog fått upp honom i ett högre tempo ja. Nu är ju 600'or långsammare än 250's men de snabbaste 600-killarna i EM 2003 på anderstorp var väl och nosade på 36'or..

Exakt så! 36'or ska han klara om inte VM ska låta löjligt.

NU kommer vi fram till den springande punkten. Tvåtaktsmaffian har sedan SH's födelse basunerat ut vilka jävla räsrar de far runt på och att det inte på något sätt går att jämföra med dessa trimmade landsvägshojar som det svenska folket lärt sig att uppskatta. Nu har jag och Valmers tagit åt ooss detta och ställer oss skeptiska till Johans möjligheter att byta disciplin över en natt och då helt plöstsligt jämför vi över taktgränser, kubikgränser och mästerskapsgränser som om det inte finns skillnader??

Hur är det nu? Är räsrar speciella, svårjusterade och en helt annan värld eller står ni och skruvar hela tiden för att se fräcka ut?? :tungan
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Varför inte både och? På samma sätt som Foppa kan komma hem och avlsuta karriären i Modo så kom Cralle hem och avslutar karriären i Veidec. Det innebär väl inte att Modo aldrig kommer fostra NHL proffs igen eller att Freddy inte siktar utanför landets gränseri supersport?

Bräck vill avsluta i Nascar, Blomkvist i Grupp N....

Varför ska inte stjärnor få ta ett steg tillbaka på sin ålders höst?

Iofs sant, men då kan vi på riktigt snacka MCpensionär alá Valmers :D
Jag hoppas faktiskt verkligen att både Zuber och Freddy P får upp lite fart till, för de siktar utanför landet. Knappast några andra som gör det, eftersom de vet att de är för gamla, vilket jag tycker är lite tråkigt..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
...
Eller nästa citat "ja, alltså det går ju skitfort att åka med 600'an, men det är ju mer att man chansar att däcken håller i när man tar kurvan, ...

Det där blir våldsamt kul om man ser till vem som sagt det och hur det brukar se ut när han kör "rätt" sorts maskin :D
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Veidec finalen på Mantorp 2003: Watz startade sist men var uppe på en 10:e plats i slutet av det första varvet! Inte många som vet det... Men det släppte fram och han var rejält av banan i snabba vänstern innan idiothårnålen och tappade såpass många platser att han inte tyckte det var lönt att ta i mera. Han klagade hela helgen på att det inte gick att få någon bra känsla för framhjulet. Ändå var han väl max 2 sek ifrån den snabbaste varvtiden i racet?
Enligt Cralle så är Watz den snabbaste föraren i Sverige och han borde ju veta. Jag vill gärna se Johan och Watz i samma serie, helst VM då förstås! :yoparty
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Exakt så! 36'or ska han klara om inte VM ska låta löjligt.

Hur är det nu? Är räsrar speciella, svårjusterade och en helt annan värld eller står ni och skruvar hela tiden för att se fräcka ut?? :tungan

Utan att nu då försöka säga att "gathojar" är kass. Men det blir automatiskt en skillnad när du bygger ett chassi för gatan och ett chassi för banan..
Visst kan du bygga om en volvo 240, så att den blir blixtrande snabb på banan, men den kommer ändå aldrig bli en formel3000 bil.

Och ja, iom att chassina på exempelvis en 125r eller 250r är så pass extrema, så blir de också känsligare för hur man ställer in dem.

Det går ju bevisligen att åka fort med 600'or och superbajkar, riktiga superbikes ser jag faktiskt som racers, för de har specialbyggda chassin, och brukar inte ha något besläktat med gathojar förutom kåpsiluetten..
Men som fredde sa, gatcyklar förmedlar inte samma känsla och precision på banan, men har ju liksom fått gå "genvägar" för att fixa det som inte stämmer för bankörning, medan "riktiga" racern redan byggts för det från början.

Ser man sen exempelvis på gatrejsing som isle of man, så funkar ofta helt plötsligt gatchassin bättre, de är inte så extrema, sväljer ett tjälskott utan för mycket problem, medan racern kastar dig över styret bara du kommer i närheten av tjälskottet..

D.v.s rätt hoj på rätt plats ;)

Vi står och skruvar så mycket för att vi vet att om vi får till det rätt, så blir vi så rikligt belönade att allt slit är värt det... :D
Du vet att jag kört ss-moddad 600, den var ball med sina 120 bakhjulsponnys, men för allt i livet, den är inte i närheten av min Honda när det gäller banegenskaper och körupplevelse..

Samtidigt kan jag erkänna att jag starkt funderade på vad jag gett mig in på första gångerna jag körde hojen, saker och ting kändes extremt avigt, man vinglade, man åkte på bakhjulet i tid och otid, det gick sakta, bromsarna dödade allt vad kärlekliv hette mellan benen... Sen efter mycket strul började saker och ting funka, och då började man förstå var i skillnaden ligger..

Sen för att återgå till Johan. Fredde körde ju faktiskt fortare i år på anderstorp, men då får man också ha i åtanke att det var 6 år tidigare Johan körde, och att utvecklingen gått något fram sen dess..
Fredde har också under 02 kört c:a en sekund fortare per varv jämfört med Kai-Börre unde förra årets EM.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Torkel skrev:
Veidec finalen på Mantorp 2003: Watz startade sist men var uppe på en 10:e plats i slutet av det första varvet! Inte många som vet det... Men det släppte fram och han var rejält av banan i snabba vänstern innan idiothårnålen och tappade såpass många platser att han inte tyckte det var lönt att ta i mera. Han klagade hela helgen på att det inte gick att få någon bra känsla för framhjulet. Ändå var han väl max 2 sek ifrån den snabbaste varvtiden i racet?
Enligt Cralle så är Watz den snabbaste föraren i Sverige och han borde ju veta. Jag vill gärna se Johan och Watz i samma serie, helst VM då förstås! :yoparty

Watz tappade totalt ca en sek per varv på täten om man snittar över hela racet....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Utan att nu då försöka säga att "gathojar" är kass. Men det blir automatiskt......jämfört med Kai-Börre unde förra årets EM.

För fan Filip!!!! :tungan Som alltid ett välskrivet svar MEN du missar ju frågan. VARFÖR skulle inte Stiggy behöva skola om sig lite innan han når sin potential i fyrtakt. Varför är det så självklart att han ska vara redo för VM i år?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Torkel skrev:
Veidec finalen på Mantorp 2003: Watz startade sist men var uppe på en 10:e plats i slutet av det första varvet! Inte många som vet det... Men det släppte fram och han var rejält av banan i snabba vänstern innan idiothårnålen och tappade såpass många platser att han inte tyckte det var lönt att ta i mera. Han klagade hela helgen på att det inte gick att få någon bra känsla för framhjulet. Ändå var han väl max 2 sek ifrån den snabbaste varvtiden i racet?
Enligt Cralle så är Watz den snabbaste föraren i Sverige och han borde ju veta. Jag vill gärna se Johan och Watz i samma serie, helst VM då förstås! :yoparty

Hehe, han körde även av Zubers bromshandtag, precis innan, fast det vet jag inte om fredde vet, hehe..
Och visst är Fredde solklart sveriges snabbaste förare, det är väl bara att kolla på banrekorden.. Men sen är det grejen med stålar, det är rent av fördjävligt att Watz och Palle (för glöm inte bort hans fight om sista vm-poängen 03 på sachsenring) att de har så jäkla svårt att få ihop stålar till internationella starter..
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top