Chrille skrev:
Exakt så! 36'or ska han klara om inte VM ska låta löjligt.
Hur är det nu? Är räsrar speciella, svårjusterade och en helt annan värld eller står ni och skruvar hela tiden för att se fräcka ut??
Utan att nu då försöka säga att "gathojar" är kass. Men det blir automatiskt en skillnad när du bygger ett chassi för gatan och ett chassi för banan..
Visst kan du bygga om en volvo 240, så att den blir blixtrande snabb på banan, men den kommer ändå aldrig bli en formel3000 bil.
Och ja, iom att chassina på exempelvis en 125r eller 250r är så pass extrema, så blir de också känsligare för hur man ställer in dem.
Det går ju bevisligen att åka fort med 600'or och superbajkar, riktiga superbikes ser jag faktiskt som racers, för de har specialbyggda chassin, och brukar inte ha något besläktat med gathojar förutom kåpsiluetten..
Men som fredde sa, gatcyklar förmedlar inte samma känsla och precision på banan, men har ju liksom fått gå "genvägar" för att fixa det som inte stämmer för bankörning, medan "riktiga" racern redan byggts för det från början.
Ser man sen exempelvis på gatrejsing som isle of man, så funkar ofta helt plötsligt gatchassin bättre, de är inte så extrema, sväljer ett tjälskott utan för mycket problem, medan racern kastar dig över styret bara du kommer i närheten av tjälskottet..
D.v.s rätt hoj på rätt plats
Vi står och skruvar så mycket för att vi vet att om vi får till det rätt, så blir vi så rikligt belönade att allt slit är värt det...
Du vet att jag kört ss-moddad 600, den var ball med sina 120 bakhjulsponnys, men för allt i livet, den är inte i närheten av min Honda när det gäller banegenskaper och körupplevelse..
Samtidigt kan jag erkänna att jag starkt funderade på vad jag gett mig in på första gångerna jag körde hojen, saker och ting kändes extremt avigt, man vinglade, man åkte på bakhjulet i tid och otid, det gick sakta, bromsarna dödade allt vad kärlekliv hette mellan benen... Sen efter mycket strul började saker och ting funka, och då började man förstå var i skillnaden ligger..
Sen för att återgå till Johan. Fredde körde ju faktiskt fortare i år på anderstorp, men då får man också ha i åtanke att det var 6 år tidigare Johan körde, och att utvecklingen gått något fram sen dess..
Fredde har också under 02 kört c:a en sekund fortare per varv jämfört med Kai-Börre unde förra årets EM.