Katana org
rakish form and super performance
Jag har ju haft problem med att min hoj ätit upp medbringarna fram där jag har en fullflytande ISR. Har fått byta lika ofta som jag byter belägg, dvs ca var 800:e mil. Bak har jag ISR semiflytande vilket har funkat bättre.
När jag granskade framskivan lite noggrannare för några veckor sedan så upptäckta jag även ett tiotal sprickor i framskivan (har suttit på sedan -96) Så jag tog då av alltihop och åkte till Acke för att diskutera hur man skulle kunna lösa problemet lite mer långsiktigt.
Acke behöll min framskiva för studier ty han hade aldrig sett en skiva som fått sprickor, han använder ett svenskt dedikerat specialstål till dessa. Han sa att den uppenbarligen hade gått mycket varmt stundtals. Och jag som tycker att jag kör lungt jämfört med en del av de yngre sporthojskompisarna här...
Som trogen kund så föreslog Acke att jag skulle kunna få bli testpilot på en ny typ skiva som han utvecklat. Den är fullflytande med har därtill dämpande infästninger vilket hindrar skivan från att äta upp medbringarna pga av vibrationer vilket är ett vanligt problem med fullflytande på HD.
Denna nya skivtyp har Acke dock tillverkat samt utprovat under tre år och har skvallrat för mig om den nya uppfinningen tidigare år då jag varit i verkstaden. Han inte erfarit några problem från de som testat den nya skivtypen och inte fått byta en enda medbringar på ngn av de skivor som rullat på hojar. Så jag är inte så orolig att det inte ska funka även på min hoj. Dessutom blir den nya skivan med rotor lättare än min gamla, vilket hjälpre mig att klara viktsmålet jag berättat om i byggtråden. Vi diskuterade även att montera på ett sexkolvsok fram istället för mitt nuvarande 4-kolvs ISR. Men vi beslöt sedan att Acke renoverar mitt befintliga ok samt mitt ISR tvåkolvs som jag har bak.
Bakskivan tog jag med hem ty där var allt inom tolerans.
/J
Har faktiskt hört talas om det där problemet tidigare i 1100 tråden här på SH. Dom fullflytande skivorna är inte lika hållbara helt enkelt. Dom rasslar och låter tydligen också, men metallskrammel är ju ganska hardcore så länge man vet varför Har en granne som åker Ducce och det är lika "hårresande" varje gång han åker förbi med torrkopplingen. Själv kommer jag ju använda GSXR:ens bromsutr till att börja med iaf. Utom pump och behållare bak som kommer att vara original(fast modifierat för att passa). Har ju läst en massa om att just Tocico 6-kolvarna inte skall vara något vidare, inte minst på busan. Men jag har föreställningen att det är skivorna som är boven där och ínte oken i sig, även beläggen för den delen. Så man får väl se efter det att det provkörts om man ska investera i ISR skivor. Om inte annat så är dom ju satans så porriga för en posör som mig Skulle passa bra till dom blåeloxerade gaffelbenen om inte annat!
/Uffe
BTW
Vi är nog lite offtopic här
Last edited: