Stockholms åka tråden!!

Status
Ej öppen för fler svar.

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har ju haft problem med att min hoj ätit upp medbringarna fram där jag har en fullflytande ISR. Har fått byta lika ofta som jag byter belägg, dvs ca var 800:e mil. Bak har jag ISR semiflytande vilket har funkat bättre.

När jag granskade framskivan lite noggrannare för några veckor sedan så upptäckta jag även ett tiotal sprickor i framskivan (har suttit på sedan -96) Så jag tog då av alltihop och åkte till Acke för att diskutera hur man skulle kunna lösa problemet lite mer långsiktigt.

Acke behöll min framskiva för studier ty han hade aldrig sett en skiva som fått sprickor, han använder ett svenskt dedikerat specialstål till dessa. Han sa att den uppenbarligen hade gått mycket varmt stundtals. Och jag som tycker att jag kör lungt jämfört med en del av de yngre sporthojskompisarna här... :näsblod

Som trogen kund så föreslog Acke att jag skulle kunna få bli testpilot på en ny typ skiva som han utvecklat. Den är fullflytande med har därtill dämpande infästninger vilket hindrar skivan från att äta upp medbringarna pga av vibrationer vilket är ett vanligt problem med fullflytande på HD.

Denna nya skivtyp har Acke dock tillverkat samt utprovat under tre år och har skvallrat för mig om den nya uppfinningen tidigare år då jag varit i verkstaden. Han inte erfarit några problem från de som testat den nya skivtypen och inte fått byta en enda medbringar på ngn av de skivor som rullat på hojar. Så jag är inte så orolig att det inte ska funka även på min hoj. Dessutom blir den nya skivan med rotor lättare än min gamla, vilket hjälpre mig att klara viktsmålet jag berättat om i byggtråden. Vi diskuterade även att montera på ett sexkolvsok fram istället för mitt nuvarande 4-kolvs ISR. Men vi beslöt sedan att Acke renoverar mitt befintliga ok samt mitt ISR tvåkolvs som jag har bak.

Bakskivan tog jag med hem ty där var allt inom tolerans.

/J

Har faktiskt hört talas om det där problemet tidigare i 1100 tråden här på SH. Dom fullflytande skivorna är inte lika hållbara helt enkelt. Dom rasslar och låter tydligen också, men metallskrammel är ju ganska hardcore så länge man vet varför:yoparty Har en granne som åker Ducce och det är lika "hårresande" varje gång han åker förbi med torrkopplingen. Själv kommer jag ju använda GSXR:ens bromsutr till att börja med iaf. Utom pump och behållare bak som kommer att vara original(fast modifierat för att passa). Har ju läst en massa om att just Tocico 6-kolvarna inte skall vara något vidare, inte minst på busan. Men jag har föreställningen att det är skivorna som är boven där och ínte oken i sig, även beläggen för den delen. Så man får väl se efter det att det provkörts om man ska investera i ISR skivor. Om inte annat så är dom ju satans så porriga för en posör som mig:D Skulle passa bra till dom blåeloxerade gaffelbenen om inte annat!

/Uffe

BTW
Vi är nog lite offtopic här:gnissla
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Någon mer än jag som upplevde någon form av konstigt smörja/beläggning på E18 mellan danderyd och hägernäs idag?

Vägbanan såg mörk ut vilket jag inte reflekterade så mkt mer över. När jag kommer i den svagt stigande högern precis innan BMW(fd. henry melin) tycker jag att hojjen ålar sig något skum, punktering, fjärdringen eller vad är det som givit upp blev fudneringen. Well, skit samma, ge pån igen tänkte jag vilket resulterar i att både rpm och hastighet sticker iväg... "Ouff, vafan, är det kopplingen som slirar? Ne, då hade inte hastighetsmätaren hängt på..." Så jag slår på igen (6'an cirka 8000rpm), samma resultat och nu klarnar det för mig, det är ju snorhalt, bakhjulet spann när man vred på fullt och hojjen kanade på tvärsan i kurvan...

-Great succes! I like sex! :näsblod

Hur som, man överlevde det med, nästa gång ska jag nog prova och se om vägen är hal om den ser skum ut :D

Känns rätt skumt att jag lärt mig något utan att det varesig kostade mig dyrt eller gjorde ont :D

-@

edit: Det hände ikväll vid 19-20rycket kanske.
 
Last edited:

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
Någon mer än jag som upplevde någon form av konstigt smörja/beläggning på E18 mellan danderyd och hägernäs idag?

Vägbanan såg mörk ut vilket jag inte reflekterade så mkt mer över. När jag kommer i den svagt stigande högern precis innan BMW(fd. henry melin) tycker jag att hojjen ålar sig något skum, punktering, fjärdringen eller vad är det som givit upp blev fudneringen. Well, skit samma, ge pån igen tänkte jag vilket resulterar i att både rpm och hastighet sticker iväg... "Ouff, vafan, är det kopplingen som slirar? Ne, då hade inte hastighetsmätaren hängt på..." Så jag slår på igen (6'an cirka 8000rpm), samma resultat och nu klarnar det för mig, det är ju snorhalt, bakhjulet spann när man vred på fullt och hojjen kanade på tvärsan i kurvan...

-Great succes! I like sex! :näsblod

Hur som, man överlevde det med, nästa gång ska jag nog prova och se om vägen är hal om den ser skum ut :D

Känns rätt skumt att jag lärt mig något utan att det varesig kostade mig dyrt eller gjorde ont :D

-@


Grattis Lillen...Köp en trisslott.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Faaaaaaaan vad det bar emot att åka bil idag. Åkte förbi väsby på E4an vid 10 i 12 och såg miljoner hojar..var så frestad att köra in o morsa på er men jag hann inte :(
Ser att dagen var kanon :)
Pussis
 

h_ÅK_an

***HOJ***
Gick med
10 May 2006
Ort
å-berga
Hoj
Gixxer 750
Någon mer än jag som upplevde någon form av konstigt smörja/beläggning på E18 mellan danderyd och hägernäs idag?

Vägbanan såg mörk ut vilket jag inte reflekterade så mkt mer över. När jag kommer i den svagt stigande högern precis innan BMW(fd. henry melin) tycker jag att hojjen ålar sig något skum, punktering, fjärdringen eller vad är det som givit upp blev fudneringen. Well, skit samma, ge pån igen tänkte jag vilket resulterar i att både rpm och hastighet sticker iväg... "Ouff, vafan, är det kopplingen som slirar? Ne, då hade inte hastighetsmätaren hängt på..." Så jag slår på igen (6'an cirka 8000rpm), samma resultat och nu klarnar det för mig, det är ju snorhalt, bakhjulet spann när man vred på fullt och hojjen kanade på tvärsan i kurvan...

-Great succes! I like sex! :näsblod

Hur som, man överlevde det med, nästa gång ska jag nog prova och se om vägen är hal om den ser skum ut :D

Känns rätt skumt att jag lärt mig något utan att det varesig kostade mig dyrt eller gjorde ont :D

-@

edit: Det hände ikväll vid 19-20rycket kanske.

Det är fler som har märkt av halkan
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151044&highlight=e18
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska bli kul att se din hoj när allt är klart. GSXR -bromsar torde ju vara snäppet bättre än original i ditt fall. Knepigt hur att göra på en klassiker som din, om man ska behålla original eller förbättra.


Ja jag kan rapportera hur den nya skivan verkar när jag har lagt några mil på den.

Jag är vankelmodig kring om jag skall ha 6-kolvare ty jag får ju max in ett 100däck fram, och det är knappt om jag använder framstänka. Så med hetare bromsar är det bara större risk att låsa med så spinkigt däck. Nuvarande 4-kolvs och 330 mm skiva känns ganska rätt avvägd till min lätta hoj.

Ja vi ligger lite off-topic här.

Vi får kackla mer i andra trådar.

/J


Har faktiskt hört talas om det där problemet tidigare i 1100 tråden här på SH. Dom fullflytande skivorna är inte lika hållbara helt enkelt. Dom rasslar och låter tydligen också, men metallskrammel är ju ganska hardcore så länge man vet varför:yoparty Har en granne som åker Ducce och det är lika "hårresande" varje gång han åker förbi med torrkopplingen. Själv kommer jag ju använda GSXR:ens bromsutr till att börja med iaf. Utom pump och behållare bak som kommer att vara original(fast modifierat för att passa). Har ju läst en massa om att just Tocico 6-kolvarna inte skall vara något vidare, inte minst på busan. Men jag har föreställningen att det är skivorna som är boven där och ínte oken i sig, även beläggen för den delen. Så man får väl se efter det att det provkörts om man ska investera i ISR skivor. Om inte annat så är dom ju satans så porriga för en posör som mig:D Skulle passa bra till dom blåeloxerade gaffelbenen om inte annat!

/Uffe

BTW
Vi är nog lite offtopic här:gnissla
 

Totalt mörker

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
mattsvart firestorm
ålvejs, på dan eller jobbas det? tänkte köra halvda i morrn o börja gasa vid 12-1 rycket
how about söder om stan? tänkte försöka hitta till rosenhill, aldrig vart där...

Är ledig och tvungen att dra ut tidigare då jag har lite andra planer på em. Vi får ta Rosenhill någon annan dag
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Najs... Nu såhär i efterhand, det var nog jäkligt halt :va

Någon som har en aning om vad det kan ha varit?

-@

måste ha lagat vägen? tror väll inte att vägen svettas vid sånn här låg temp, de behövs sommar värme innan vägbanan svettas???
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top