Stoppa fartkamerorna - protestlista

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
mudder skrev:
23 november debatterar riksdagen regeringens förslag om att satsa 425
miljoner skattekronor på 700 nya fartkameror som fotograferar ALLA
fordon ALLTID
. Två dagar senare fattar riksdagen beslutet om Sverige ska
gå in i Storebrorssamhället eller inte.

Med vänlig hälsning

Peter Öjerskog, 0708-52 99 13
[/I]


Det där tror jag inte på. Hur fan skulle det organiseras? På de flesta ställen passerar det väl minst 1000 bilar per dygn. Det är 700 000 foton per dygn.
Finns det nån källa till var det anges att alla bilar ska fotas?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
mudder skrev:
..........

Sen, när staten har satsat 425 miljoner skattekronor på 700 nya fartkameror, blir det garanterat lag på reg.skylt fram på MC. :huvet
......

.

Så länge lagen är som nu spelar det ingen roll att det är skylt fram på en MC, det går ju iaf inte att bevisa vem som körde när man har hjälm på.

I så fall måste även lagen ändras så att fordonsägaren blir ansvarig istället för föraren. Ett sånt förslag finns men jag har svårt att tro att det kan bli verklighet. I så fall måste man också ta bort kopplingen till att bli av med körkortet samt dagsböter som det är idag och endast ha penningböter med fasta belopp. Man kan ju inte gärna ta körkortet av VD när nån anställd kört för fort med firmabilen och inte heller räkna ut böter på inkomst om man inte vet vem som körde.

Personligen tycker jag att kamerorna är rätt fjantiga och bryr mig inte så mycket i dem men jag har märkt att många har en väldig respekt och kör väldigt lagligt de sträckor där kameraskåpen sitter så nog måste de väl ha gjort en skillnad? I alla fall på farten precis där skåpen sitter. Sen kanske inte sambandet mellan fart och antalet skadade i trafiken är lika glasklart som vägverket vill göra gällande?
 

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Götene
Hoj
Yamaha FZR 1000
Jag och min blivande svärfar satt för ett tag sedan med en riktigt lång, djup och seriös diskussion om fartkamerornas existens.
Vi kom inte fram till om de skulle vara kvar eller inte, men vi kom fram till:
-"Att skjuta fortkörare med fartkameror är lika sportsligt som att montera upp automatiska gevär på stolpar i skogen under jaktsäsongen." :banana
 

kjuze

Guest
" …gör att trafikpoliser i slutna rum och utan insyn kan sortera bort sig själva, kollegor, familj, släkt och vänner från eventuell kameraregistrering."

Det är inte poliser som har hand om den dagliga administrationen av bilderna som kommer in. Det är civilanställd.

" …är ineffektiva eftersom de ofta krånglar och saboteras."

Alla nya tekniker kan strula lite i början. Och man kan ju knappast säga att man inte ska använda en teknik för att någon förstör.

" …tar jobben från riktiga poliser med hjärna och hjärta, som dessutom kan h j ä l p a medborgarna."

Inte alls, precis tvärtom. Dem får ju mer tid över om dem slipper kolla trafiken lika mycket. Nu tror jag inte iof att poliserna kommer att övervaka trafiken mindre utan kamerorna kommer fungerara som en komplement. Alltså kommer det bli mer hastighetskontroller. Än del utförda av kameror och endel av poliser. Men att det skulle ta jobben struntprat. Polisen har ändå så mkt att göra.

"…mäter hastigheten med radar/laserstrålar som kan orsaka cancer."

Aha, och att alla nuförtiden springer runt med mobiltelefoner är inte heller något problem då?

" …förfular trafikmiljön."
Jo, för svenska motorvägar är ju reda nu så vackra. Att ett litet skåp kan förstöra så mkt.. usch usch!

" …har testas en gång förut i Sverige på 1990-talet men lades då på historiens skräphög eftersom systemet kollapsade under sin egen byråkratiska tyngd."
Att det återupptagits är ju ett bevis för att man nu kan kringå dem saker som tidigare inte fungerade.

" …kan leda till att övervakningskameror sätts upp också på gator, i trappuppgångar och slutligen i ditt sovrum - precis som i Orwells skräckroman "1984"."
Varför överdriva det hela? Ingen kommer vilja sätta övervakningskameror i ditt hem, och varför skulle man? Och varför skulle trafikövervakningskameror leda till fler kameror på torg?

Personligen är jag för fler kameror på allmäna platser där det lätt bli bråkigt. Tex utanför krogar och sånt!
 

kjuze

Guest
snurbo skrev:
Nu kan poliserna sitta på sina stora arslen & dricka sitt kaffe & äta sina muffins... Fan va gött.... Nu kan vi ju börja knarka & köra bil.... Bara vi håller hastigheten så går det ju bra..... Positift som fan... Bara man inte möter en sån fan på vägen.... Jaja.... Finns mycket man kan säga om dessa "robotar"..

Att du har en bild av polisen som helt saknar verklighetsförankring kanske är en annan sak eller vadå?

De flesta av er som sitter och gnäller om det här borde ju vara superglada, ni gnäller ju jämt om att polisen gör aldrig ditt och datt som viktigare, dem bara tar mig för fortkörning, när dem borde åka på inbrott istället.
Ja men då är ju detta jättebra, nu får dem mer tid över till annat ist för att jaga fortkörare.


:tummenupp
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
kjuze skrev:
Att du har en bild av polisen som helt saknar verklighetsförankring kanske är en annan sak eller vadå?

De flesta av er som sitter och gnäller om det här borde ju vara superglada, ni gnäller ju jämt om att polisen gör aldrig ditt och datt som viktigare, dem bara tar mig för fortkörning, när dem borde åka på inbrott istället.
Ja men då är ju detta jättebra, nu får dem mer tid över till annat ist för att jaga fortkörare.


:tummenupp

Jamen det kanske beror på att man inte tycker att hastighetsövervakning är så viktigt. Bort med både hastighetskamerorna och trafikpolisen! :tungan
 

kjuze

Guest
KawaChris skrev:
Jamen det kanske beror på att man inte tycker att hastighetsövervakning är så viktigt. Bort med både hastighetskamerorna och trafikpolisen! :tungan

Jag skulle vilja se dig skriva det där i någon av dem sorgliga tråder på detta forum som handlar om att ännu en mc-broder/syster gått bort.

Det är lätt att säga att det inte bagatalisera fortkörning när man själv åker det men det har ett syfte.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
En stilla undran, varifrån kommer dessa 500 miljoner? Tar de någonting från trafikpolisens budget innebär i praktiken att den "manuella" övervakningen av våra vägar, såsom nykterhetskontroller, körkortskontroller, mm, minskas.

Dessutom har jag en känsla av att underhållskostnaden av dessa kameror inte kommer att vara speciellt låg...
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Håller med , det finns garanterat ingen cancer risk med fartkameror! :fatta!
Men det har ju faktist fungerat hyfsat med kameror på nått ställe iaf , inga olyckor med dölig utgång på 45:an mellan trollhätan å Lilla edet :D

mvh Mar

PacMan skrev:
Särskilt cancer-argumentet tycker jag är lysande......NOT! :kocko Det blir nog inte många namn på den protestlistan.
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Plåtniklas skrev:
Haha. Att nån mupp ens orkar 'fixa' en sån sida. Störtlöjligt.

Är det löjligt att vilja ha en chans att kunna köra snabbare än hastighetsgränsen? Snarare mänskligt tycker jag.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
kjuze skrev:
blablabla försvarar fartkameror och automatiserad hastighetsövervakning blabla

:tummenupp

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker, men, såvitt jag vet så planerar myndigheterna att sätta upp kameror på motortrafikleder och motorvägar, där det faktist inte är så farligt att "gasa på lite extra", men dock så tar man lättast fortkörare på motorvägar, t.ex. vill man ha in lite mer stålar i budgeten, så är det bara o gå o skjuta med laser på närmsta motorväg, och det är det som är skrämmande med fartkameror.

En helt annan femma vore det om de satte upp kameror där de verkligen behövdes, inom tätbebyggda områden, utanför skolor etc etc, då kan jag förstå varför de finns men inte så som det är nu.

Sen så är jag emot fartkameror, av den anledningen att en kamera har inget sunt förnuft, den bara fotar, tar ingen som helst hänsyn till rådande förhållanden såsom väglag, trafikintensitet osv.

Trist att man inte ska få ha någon frihet av att välja tempo, hur ska du göra en säker omkörning på en kameraövervakad sträcka, utan att få böter?

Visst kameror på torg och allmänna platser är bra och kan ju användas för att bevisa "riktiga brott", men vad gör det när allting kommer omkring om herr ola svensson kör 15 kilomter i timmen för fort på en motorväg med fri sikt och ingen trafik?!!

trist att det är sånna muppar som har skapat den där protestsidan, men jag har iallafall skrivit på emot förslaget.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
"…bryter mot hemfriden eftersom de fotograferar rakt in i bilen."
Hur kan det bryta mot "hemfriden" att fotografera på allmän väg?

"…förfular trafikmiljön."
:hihi

Jag ser öht inga vettiga skäl på faktasidan som motiverar mig att skriva på. Peter Örjeskog borde skaffa sig ett liv..
 

kjuze

Guest
Superbee skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur du tänker, men, såvitt jag vet så planerar myndigheterna att sätta upp kameror på motortrafikleder och motorvägar, där det faktist inte är så farligt att "gasa på lite extra", men dock så tar man lättast fortkörare på motorvägar, t.ex. vill man ha in lite mer stålar i budgeten, så är det bara o gå o skjuta med laser på närmsta motorväg, och det är det som är skrämmande med fartkameror.

En helt annan femma vore det om de satte upp kameror där de verkligen behövdes, inom tätbebyggda områden, utanför skolor etc etc, då kan jag förstå varför de finns men inte så som det är nu.

Sen så är jag emot fartkameror, av den anledningen att en kamera har inget sunt förnuft, den bara fotar, tar ingen som helst hänsyn till rådande förhållanden såsom väglag, trafikintensitet osv.

Trist att man inte ska få ha någon frihet av att välja tempo, hur ska du göra en säker omkörning på en kameraövervakad sträcka, utan att få böter?

Visst kameror på torg och allmänna platser är bra och kan ju användas för att bevisa "riktiga brott", men vad gör det när allting kommer omkring om herr ola svensson kör 15 kilomter i timmen för fort på en motorväg med fri sikt och ingen trafik?!!

trist att det är sånna muppar som har skapat den där protestsidan, men jag har iallafall skrivit på emot förslaget.

Vad är det som så skrämmande? Du skriver att det är skrämmande att om dem vill ha pengar så kan dem gå ut på vägen och stoppa lite bilar. För det första, OM det skulle stämma. Vad är det som är skrämmande med det?
För det andra fungerar det inte så, det är inte polisen som får ta del av pengarna. Vet inte exakt vart pengarna går till staten antagligen, men till nya polisbilar, eller polistjänster går det absolut inte. Så det är alltså inte så att poliserna får någon slags provision på hur många bilar dem stannar.
Och sen vet vi ju inte alls hur detta utvecklas, andledningen till att kamerorna sitter som dem gör skulle jag tippa är för att det är flest bilar som åker dem vägarna. Vore lite ineffektivt att sätta upp en kamera där det åkte bilar en gång i kvarten

Vem vet, om det går bra så kanske det kommer upp fler kameror vid skolor osv.

Nej en kamera tar inte hänsyn till rådande väglag, men det gör personen som sitter och går igenom kameraloggarna. Personen som skickar ut bötern.
Och desutom, vad för slags väglag skulle motivera att man körde för fort?
Det argumentet håller helt enkelt inte, det är ju inte så att man får köra fortare bara för att det är soligt ute.

En säker omkörning går alldeles utmärkt att göra. Förstår inte varför en omkörning som går väldigt fort skulle vara säkrare än en omkörning som går normalt tempo? Låter snarare som om man måste köra jättefort för att komma förbi bilen framför innan man får möte så kör man med för små marginaler. Och sen är det ju inte så att du blir av med kortet för att ha kört 10 kmh gför fort.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top