Stoppa fartkamerorna - protestlista

kim s

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
helsingborg
Hoj
såld :(
En liten tanke man kan ju störra polisens laserpistoler med radarvarnare/blockerare eller vad dom nu kallas så att polisen inte kan mätta upp ens hastighet (eller?). Så skåpen borde väl ochså ha nån form av laser som registrerar hur fort bilen kommer (eller hur funkar skåpen) så då borde man kanske införskafa sig en radarblockerare (eller vad dom nu kallas).

Så funkar dessa blockerare?
Fungerar dom till att blockera lasern från skåpet?
Nån som har en länk till nån sida med dessa varnare/blockerare för om dom kan hjälpa mig ifrån bötter så ska det ta mig fan införskaffas en sån liten box :banana
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
kim s skrev:
En liten tanke man kan ju störra polisens laserpistoler med radarvarnare/blockerare eller vad dom nu kallas så att polisen inte kan mätta upp ens hastighet (eller?). Så skåpen borde väl ochså ha nån form av laser som registrerar hur fort bilen kommer (eller hur funkar skåpen) så då borde man kanske införskafa sig en radarblockerare (eller vad dom nu kallas).

Så funkar dessa blockerare?
Fungerar dom till att blockera lasern från skåpet?
Nån som har en länk till nån sida med dessa varnare/blockerare för om dom kan hjälpa mig ifrån bötter så ska det ta mig fan införskaffas en sån liten box :banana

Skåpen använder radar men jag har för mig att det är olagligt att använda radarjammers men det e att köra för fort också...
 

kim s

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
helsingborg
Hoj
såld :(
marten_larsson skrev:
Skåpen använder radar men jag har för mig att det är olagligt att använda radarjammers men det e att köra för fort också...


Jo dom är olagliga men det gör mig inget kan jag komma undan från skåpen så har jag inget imot att nyttja en blockerare.

Inget som kan länka til en sida som har blockerare så man kan se lite mer hur stora dom är/kanske till och med beställa en.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
marten_larsson skrev:
Tror han menade att pengarna kunde hamna hos psykvården istället...

Sen ligger jag i KentWs linje, mycket av den fartkontrollerande övervakningen sker på fel ställen. Fick 1400kr i böter förrförra helgen på en 90-sträcka som i norrland varit 150 (om vi haft sånna gränser :tungan), körde i 112 i genomsnitt. Nu var mc-polisen trevlig så jag skrev snällt på, men säkerhetsmarginalerna även i 112 var väl tilltagna så visst kändes det lite onödigt. Dock så sitter vissa av kameraskåpen mellan Staffanstorp och Lund södra bra.

Om det blir lag på att man ska köra med skylt fram så tänker inte jag följa den iaf, bötern är 300? Varför? Inte för att jag skulle få massa böter, det skulle jag nog :tungan men för att det skulle se så fuuuuult ut... :fatta!

Skrev på för att mc polisen var trevlig? Hmm... intressant.
 

kjuze

Guest
Ninjaboy skrev:
Kan tänka mig det, de hotar ju ditt jobb. Det passar väl politikerna bra att investera lite i kameror och samtidigt dra ner på polisens resurser ytterligare. Själv ser jag mycket hellre riktiga poliser (ej civilvarianten) i trafiken då jag inbillar mig att det är brottshämmande även utanför trafiken.

Haha! Polisen skulle kunna skita i trafiken helt och hållet och ändå ha att göra dag och natt. Speciellt efter den nylingen "slopade" införselkvoterna och de nära förestående sänkningen av spritskatten.

För att inte tala om de tusentals anmälningarna som ligger och väntar på att utredas. En sak är säker, satsar man på yrket polis i framtiden så har man jobb så det räcker och blir över framför sig, även med trafikövervakningskameror.

Det enda jag instinktivt känner mig lite skeptisk till är om mc:s ska tvingas ha reg-skylten fram. Då blir jag lite sne.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
CHROLO skrev:
Skrev på för att mc polisen var trevlig? Hmm... intressant.


Nää, så var det kanske inte riktigt men jag kunde ju ha käbbat emot å inte skrivit under som vissa här på sporthoj tycker att man ska göra. Jag blir iaf villigare att gå på en persons linje om dom är trevliga än motsatsen. Kan jämföras med när jag fick böter för brist av lampor på min velociped (även kallat cykel) av två minst sagt arga poliser. :mad: Då var jag inte lika intresserad av att skriva på även om jag gjorde det men framförallt gjorde de extremt dålig reklam för polisen i mina ögon. Mc-snuten gjorde däremot att man fick "förtroende" (det har jag ändå) för polisen. :tummenupp

Ett litet tips alltså; om du stoppar mig och vill att jag ska skriva på en böteslapp, var trevlig! :tungan Tänker du norpa mitt körkort spelar det nog ingen roll om du inte bjuder på fika :rolleyes:
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
marten_larsson skrev:
Nää, så var det kanske inte riktigt men jag kunde ju ha käbbat emot å inte skrivit under som vissa här på sporthoj tycker att man ska göra. Jag blir iaf villigare att gå på en persons linje om dom är trevliga än motsatsen. Kan jämföras med när jag fick böter för brist av lampor på min velociped (även kallat cykel) av två minst sagt arga poliser. :mad: Då var jag inte lika intresserad av att skriva på även om jag gjorde det men framförallt gjorde de extremt dålig reklam för polisen i mina ögon. Mc-snuten gjorde däremot att man fick "förtroende" (det har jag ändå) för polisen. :tummenupp

Ett litet tips alltså; om du stoppar mig och vill att jag ska skriva på en böteslapp, var trevlig! :tungan Tänker du norpa mitt körkort spelar det nog ingen roll om du inte bjuder på fika :rolleyes:

Jag brukar vara trevlig och tar det inte personligt om någon inte vill skriva på.
Det är ingen rolig hantering för mig heller att omhänderta körkort. Bjuder gärna på fika en annan gång. :)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
CHROLO skrev:
Jag brukar vara trevlig och tar det inte personligt om någon inte vill skriva på.
Det är ingen rolig hantering för mig heller att omhänderta körkort. Bjuder gärna på fika en annan gång. :)

Bra CHROLO ! :tummenupp

Jag brukar försöka vara trevlig också när jag läxat upp en polisman. Man förstår ju att deras självbild och stolthet kan lätt få sig en törn.

Jag brukar ge polisen en klapp på axeln och en varm kompis-kommentar i stil med -var inte ledsen grabben, du försöker ju bara göra ditt jobb. Det här är ingenting mot dig och du skall inte ta det personligt.

Efteråt känns allt mycket bättre för båda och jag brukar faktiskt bjuda på snus. I slutändan handlar det om att vi skall vara kompisar och samarbeta i trafiken.

:D
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
CHROLO skrev:
Jag brukar vara trevlig och tar det inte personligt om någon inte vill skriva på.
Det är ingen rolig hantering för mig heller att omhänderta körkort. Bjuder gärna på fika en annan gång. :)

Hehe, det var ju bra att du är trevlig men jag hoppas att dom otrevliga poliserna som folk vägrar ge sin underskrift till tar det lite personligt, annars känns det ju lite meningslöst ;) Jag som trodde polisen hade fika med sig i sina packväskor, vad är det ni har i dom då? :tungan
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
#Olsson# skrev:
Bra CHROLO ! :tummenupp

Jag brukar försöka vara trevlig också när jag läxat upp en polisman. Man förstår ju att deras självbild och stolthet kan lätt få sig en törn.

Jag brukar ge polisen en klapp på axeln och en varm kompis-kommentar i stil med -var inte ledsen grabben, du försöker ju bara göra ditt jobb. Det här är ingenting mot dig och du skall inte ta det personligt.

Efteråt känns allt mycket bättre för båda och jag brukar faktiskt bjuda på snus. I slutändan handlar det om att vi skall vara kompisar och samarbeta i trafiken.

:D

Måste vara ett tufft "jobb" att läxa upp en hel yrkeskår. Jag tror att senaste siffran på antalet konstaplar jag hörde var 16 500. Bara i Sverige.
Jag snusar inte :D
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
marten_larsson skrev:
:tummenupp
En sak jag alltid undrat är hur mycket boten minskar per bulle man ger konstapeln, är det ett linjärt förhållande eller? Eller det kanske är beroende av storleken på bullen också :confused: ;)

Jag tror att 13%-regeln gäller där också.
13% mindre bot per bulle.
Frågan är ju om man kan bulla bort hela boten, eller om det finns en lägsta nivå.
Chrolo, hur ligger det till?
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Nu har man skrivit på, man vill inte skaffa en registreringsskylt fram på hojen. Tror att det kommer bli så i framtiden :huvet
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Gustav1 skrev:
Jag tror att 13%-regeln gäller där också.
13% mindre bot per bulle.
Frågan är ju om man kan bulla bort hela boten, eller om det finns en lägsta nivå.
Chrolo, hur ligger det till?

Där också? Var gäller den mer? För det e väl 3% som dom drar av på hastigheten (eller makapären gör själv).
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
marten_larsson skrev:
Där också? Var gäller den mer? För det e väl 3% som dom drar av på hastigheten (eller makapären gör själv).

13% är så mycket mer. Det finns till och med en klubb som heter just "13%".
De syftar på effektförlusten på från motor till bakhjul.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Gustav1 skrev:
13% är så mycket mer. Det finns till och med en klubb som heter just "13%".
De syftar på effektförlusten på från motor till bakhjul.

Ahaaa.. men den lär väl vara rätt beroende av många faktorer och därför variera, eller? :va
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Gustav1 skrev:
Jag tror att 13%-regeln gäller där också.
13% mindre bot per bulle.
Frågan är ju om man kan bulla bort hela boten, eller om det finns en lägsta nivå.
Chrolo, hur ligger det till?

:hihi
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Helt underbar sida. De argument han anväder sig av får en att garva rått.

Skrev ett mail till han: (om nån orkar läsa)

Hej!

Har kollat igenom din sida och pga många fakta fel och allmänna "antaganden" så förefaller din sida ytterst oseriös!

Visst, hastighetskameror är väl inte det roligaste. Man kan ju få böter/indraget körkort... Men som denna sajts främsta argument att det är intigretetskränkande... Snälla någon.

Fartkamerorna…

…är integritetskränkande eftersom oskyldiga medborgare i bilen fotograferas och registreras.

Fartkamerorna registrerar endast de fordon som kör för fort. Detta då raderen som används mäter hastigheten och om hastighetsbegränsningen överdräds "knäpper kort". dvs inte att man i bilen inte är oskyldig. Om medpassagerarna är så måna om sin intigritet att de inte vill ev. komma med på bild då föraren kör för fort bör inte föraren ta hänsyn till detta?!

…bryter mot hemfriden eftersom de fotograferar rakt in i bilen.
Om du kört för fort ja. Är du då så mån om att ingen får se in i bilen, skaffa solfilm och kör lagligt.

…strider mot allmän rättsuppfattning eftersom eventuella forkörare får brev från polisen flera veckor efter att påstådda överträdelsen skett, då föraren kanske aldrig insett eller glömt fortkörningen.
Vad är skillnaden mot andra brott då den skylldiga ofta först långt efter brottet blir "underrättad" om att man begått brott.


…skapar ett olustigt och totalitärt "Storebrors öga-samhälle" som ger frustrerade medborgare.
På vilket sätt? Att de tar bilder då föraren kör för fort och annars är totalt passiva (bort sett från radarn) och inte registrerar någon form av information.


…fråntar medborgarna det egna ansvaret att köra trafiksäkert.
Så du menar mer eller mindre att vi bör införa ett total-anarkistiskt samhälle där alla sköter sig själv och instiftar de lagar som passar var och en bäst, då alla ändå tar eget ansvar


…gör att trafikpoliser i slutna rum och utan insyn kan sortera bort sig själva, kollegor, familj, släkt och vänner från eventuell kameraregistrering.
Det kan hända (händer) med även med vanlig trafikövervakning likväl som med annan typ av brottsbekämpning, att känslig information kan "försvinna" på vägen.


…är ineffektiva eftersom de ofta krånglar och saboteras.
Sant,


…har fortfarande inte visat att de lyckats sänka antalet trafikolyckor generellt i Sverige.
Eftersom det endast finns på ett marginellt antal vägar och därigenom inte har någon effekt på statistiken.


…är odugliga eftersom de inte kan ta fast motorcyklar utan främre registreringsskylt, rattfulla förare, stulna fordon, etcetera
Sant. Men den andelen av trafikanterna är få.


…tar jobben från riktiga poliser med hjärna och hjärta, som dessutom kan h j ä l p a medborgarna.
Hur menar du hjälpa?! Som och ordna "lindring" av ev påföljd vid trafikförtelse? Men är det inte bättre att omproritera polisens insatser. Att de riktiga poliserna sätts på brott av grövre kaliber och att trafikövervakning tas över mer av kameror som sköter det mer eller mindre automatiskt.


…mäter hastigheten med radar/laserstrålar som kan orsaka cancer.
Den här punkte vek jag mig nästan av skratt av. Var har du fått den informationen ifrån? Källa tack.


…förfular trafikmiljön.
De är inte snygga men så farligt är det inte. Finns betydligt värre saker som förfular trafik miljön. (miljonkomplex, trafikskjultar etc)


…är oftast falska eftersom de bara är tomma skåp utan kamera. Statens budskap är därmed: Medborgarna ska hela tiden påminnas om att de kan bli övervakade, men de ska aldrig riktigt veta när de blir det.
Det sänker hastigheten då man inte vill få påföljder för ev. hastighetsöverträdelser. Men övervakade?! Till viss del. Se tidigare svar.


…har testas en gång förut i Sverige på 1990-talet men lades då på historiens skräphög eftersom systemet kollapsade under sin egen byråkratiska tyngd.
Och?


…återinfördes på 2000-talet av dåvarande näringslivsministern, porrklubbsbesökaren, Norge-kränkaren och Telia-svindlaren Björn Rosengren, som gav order: "Så många fartkameror som möjligt som sätts upp så fort som möjligt.".
Vad har "porrklubbsbesökaren, Norge-kränkaren och Telia-svindlaren" med saken och göra? Gör bara din argumentation annu löjligare/oseriösare. Visst inget kullebarn som jag gillar någonstans men nu var det frågan om din argumentation för att få bort förtkamerorna.


…kan leda till att övervakningskameror sätts upp också på gator, i trappuppgångar och slutligen i ditt sovrum - precis som i Orwells skräckroman "1984".
Ibland skulle man nog vilja ha övervakningskameror på lite fler ställen. Till exempel på den plats där en av mina kompisar blev brutalt misshandlad. Men du har rätt i att det inte får gå till överdrift. De allra flesta övervakningskameror spelar in det som försegår. Händer något (vilket fås reda på genom rapport/anmälan från offer) så tas banden fram och kollas igenom (i tunnelbanan sparas banden MAX i 24 h tex.)) händer inget spelas banden över. Så är det vad jag har förstått i de flesta fall. Att de skulle flytta så långt som in i sovrummen har jag svårt att tro. Gör det de så har vi ett betydligt allvarligare problem att ta i tu med. (diktatur är väl det enda sättet något sådant skulle få före komma i)


Tack för mig
Ser fram emot svar


Mvh Fredrik Arborelius
- 18 åring med nytaget körkort
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Visst är 99% av argumenten löjliga men ett av dom ÄR bra, nämligen det med rattfylla osv. Med fartkamerorna tror jag personligen att det kommer finnas färre trafikpoliser på vägarna och därmed kommer ännu fler rattfyllerister gå fria. Som det är nu ÄR det ett stort problem, det är bara att se på antalet döda i trafiken där en alkoholpåverkad förare varit med. Även om den föraren kanske inte är den som gjort fel så har en nykter förare bättre förutsättningar för att rädda situationen.

Sen gillar jag inte heller det att dom ska sättas upp på motorvägar/motortrafikleder. Dessa vägar har nästintill alltid väldigt bra standard och det går att köra betydligt mycket fortare än de 90/110 km/h som är tillåtna (beror givetvis på trafik- och väderförhållande också) och därför tycker jag det är lite beklämmande att de sätter upp kameror där. Varför? Det känns som det är för att skramla in pengar till statskassan precis som med jack vegas-maskinerna... Det enda problemet är väl att EU knappast går in och klagar på fartkamerorna :rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top