CHROLO skrev:
Tro det eller ej, men jag gillar dom inte heller. Oavsett detta så vill jag påstå att det är faktiskt effekten av dem - inga olyckor.
Jag har heller inget emot "vettigt placerade fartkameror" som verkligen bidrar till att dämpa hastigheten där det föreligger en risk för olyckor.
Men att som du fortsätta att "spotta på stenen" med att påstå att det finns ett samband mellan högre hastighet och fler olyckor hör till den bild som just trafikpolisen,vägverket,och staten vill att vi ska tro på!
Det finns många utredningar som bla. vägverket, och andra forskningsinstitut har gjort angående dödsolyckor och olyckor med allvarligt skadade, och samtliga pekar på att olyckor med alkoholpåverkade förare står för en överväldgande del av dessa. Därmed inte sagt att det vållade olyckan!
Trafiken är nog den mest komplicerade kommunikationsmiljö där dagens människa vistas, och olyckor händer där kommunikation mellan förarna och trafikmiljön fallerar. Orsakerna kan vara många, några exempel utan rangordning som osvikligen leder till olyckssituationer:
- Alkoholpåverkan som sätter ner möljigheten till bedömning.
- Ungdomligt övermod som sätter ner möljigheten till bedömning.
- Åldersdemens som sätter ner möljigheten till bedömning.
- För lite körvana för den situation man hamnade i.
- Någon använde inte tex. bromsljus eller blinkers för att kommunicera med sina medtrafikanter.
Detta i kombination med "för hög hastighet" i just den situationen, ja då blir det farligt. Men att därifrån som "storebror" förenkla detta till att säga:
"Om alla höll 30,50,70,90,110 så skulle inga olyckor hända, då tycker i alla fall jag att man missat nått väldigt grundläggande som jag fick lära mig när jag tog körkort på -60talet.
- Föraren är skyldig att anpassa hastigheten till omständigheterna".
Detta med hastighetsövervakningen har överlevt sig själv och spårat ur totalt, resurserna borde läggas på att bevaka "Felbeteenden" istället!
En alkoholpåverkad lasbilschaufför som vänder på motorväg och kör upp på motorvägen i fel körriktning och krossar en familj, är som jag ser det ett klart fall av "Felbeteende"
Körkortet är ingen RÄTTIGHET det ger oss bara en rätt att vistas iden här miljön, och ålägger oss ett stort ansvar att Visa Hänsyn, Anpassa vår körning till omständigheterna.
Självklart ska trafikpolisen bevaka, men att enbart bevaka hastigheten utan att samtigt göra en bedömning av situationen, det leder inte till mindre olyckor.
Kan det inte vara så att för LÅG hastighet leder till olyckor också...?
Ex. Skördetröska i regnigt höstmörker på en smal krokig väg.....hmm? Jag tror det!
KentW