Stoppa fartkamerorna - protestlista

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Ugluk skrev:
"…bryter mot hemfriden eftersom de fotograferar rakt in i bilen."
Hur kan det bryta mot "hemfriden" att fotografera på allmän väg?

"…förfular trafikmiljön."
:hihi

Jag ser öht inga vettiga skäl på faktasidan som motiverar mig att skriva på. Peter Örjeskog borde skaffa sig ett liv..

Gör som jag! Ta det hela med en nypa salt...
Skriv på och hoppas på att det inte kommer upp fler kameror och att pengarna kan gå till att utveckla tex. psykvården så vi slipper ha galna mördare springandes omkring... för mycke sånt just nu.

Det kan va mitt argument till dig som du kan använda för att skriva på! :tummenupp
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Plåtniklas skrev:
Haha. Att nån mupp ens orkar 'fixa' en sån sida. Störtlöjligt.

Det e sånna muppar som senare blir politiker och styr vårt land...
Usch, hemska tanke... men det e väl så det är. Människor som brinner för liknande saker, engagerar sig och ja... går vidare inom politiken... bläh!

:fyllisar
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
kjuze skrev:
Vad är det som så skrämmande? Du skriver att det är skrämmande att om dem vill ha pengar så kan dem gå ut på vägen och stoppa lite bilar. För det första, OM det skulle stämma. Vad är det som är skrämmande med det?
För det andra fungerar det inte så, det är inte polisen som får ta del av pengarna. Vet inte exakt vart pengarna går till staten antagligen, men till nya polisbilar, eller polistjänster går det absolut inte. Så det är alltså inte så att poliserna får någon slags provision på hur många bilar dem stannar.
Och sen vet vi ju inte alls hur detta utvecklas, andledningen till att kamerorna sitter som dem gör skulle jag tippa är för att det är flest bilar som åker dem vägarna. Vore lite ineffektivt att sätta upp en kamera där det åkte bilar en gång i kvarten

Vem vet, om det går bra så kanske det kommer upp fler kameror vid skolor osv.

Jo självklart är det ineffektivt att sätta upp en kamera där det inte åker några bilar, men däremot vad prioriterar du själv högst?

En bil ute på E4 som kör 15 km/h för fort
eller
En bil som åker 15km/h för fort på 30 vägen utanför skolan där dina barn går?

Det gela poängen.

kjuze skrev:
Nej en kamera tar inte hänsyn till rådande väglag, men det gör personen som sitter och går igenom kameraloggarna. Personen som skickar ut bötern.
Och desutom, vad för slags väglag skulle motivera att man körde för fort?
Det argumentet håller helt enkelt inte, det är ju inte så att man får köra fortare bara för att det är soligt ute.

Jo jag vågar faktist påstå att är det bra väglag(låt gå sommarsol) klockan är 3 på natten, inga bilar, då tycker jag att det är motiverat att öka marschhastigheten inom rationella gränser, på samma sätt som det är motiverat att sänka hastigheten då snöstorm och hög trafikintensitet råder

Det gäller att anpassa hastigheten efter trafikförhållanden och rådande väglag.

eller du kanske håller benhårt på hastighetsgränserna endå?

kjuze skrev:
En säker omkörning går alldeles utmärkt att göra. Förstår inte varför en omkörning som går väldigt fort skulle vara säkrare än en omkörning som går normalt tempo? Låter snarare som om man måste köra jättefort för att komma förbi bilen framför innan man får möte så kör man med för små marginaler. Och sen är det ju inte så att du blir av med kortet för att ha kört 10 kmh gför fort.

En snabb kontrollerad omkörning ökar marginalerna, och blir således säkrare, att påstå något annat, är osant.
Jag gillar inte tanken att seeega mig förbi en bil i 5 km/h snabbare än vad han kör, även fast det är god sikt och inga möten, varför? kan komma en skymd trafikledspåfart längre fram och bilen som är påväg ut, väntar sig inte alltid bilar i sin egna körbana som kommer från motsatt håll. Visst man ska inte köra om vid korsningar men en människa är ingen felsäker maskin.

Hur gör man då en snabb och säker omkörning?
Jo en flygande omkörning, och om du då ökar hastigheten innan du kör om så blir du säkerligen fotad rätt i det ögonblick du tänkt dig att göra din säkra och snabba omkörning.

Sen tror jag även att det blir en ojämn trafikrytm med kameror, att folk kör benhårt 90 när det är kameror, och höjer hastigheten efter sträckans slut, bromsar ner stenhårt till 90 igen osv osv, och det känns aningen farligare än att alla håller ett lagom tempo hela tiden.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
KawaChris skrev:
Jamen det kanske beror på att man inte tycker att hastighetsövervakning är så viktigt. Bort med både hastighetskamerorna och trafikpolisen! :tungan


:D :D :D :D :D :banana
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Superbee skrev:
Jo självklart är det ineffektivt att sätta upp en kamera där det inte åker några bilar, men däremot vad prioriterar du själv högst?

En bil ute på E4 som kör 15 km/h för fort
eller
En bil som åker 15km/h för fort på 30 vägen utanför skolan där dina barn går?

Det gela poängen.



Jo jag vågar faktist påstå att är det bra väglag(låt gå sommarsol) klockan är 3 på natten, inga bilar, då tycker jag att det är motiverat att öka marschhastigheten inom rationella gränser, på samma sätt som det är motiverat att sänka hastigheten då snöstorm och hög trafikintensitet råder

Det gäller att anpassa hastigheten efter trafikförhållanden och rådande väglag.

eller du kanske håller benhårt på hastighetsgränserna endå?



En snabb kontrollerad omkörning ökar marginalerna, och blir således säkrare, att påstå något annat, är osant.
Jag gillar inte tanken att seeega mig förbi en bil i 5 km/h snabbare än vad han kör, även fast det är god sikt och inga möten, varför? kan komma en skymd trafikledspåfart längre fram och bilen som är påväg ut, väntar sig inte alltid bilar i sin egna körbana som kommer från motsatt håll. Visst man ska inte köra om vid korsningar men en människa är ingen felsäker maskin.

Hur gör man då en snabb och säker omkörning?
Jo en flygande omkörning, och om du då ökar hastigheten innan du kör om så blir du säkerligen fotad rätt i det ögonblick du tänkt dig att göra din säkra och snabba omkörning.

Sen tror jag även att det blir en ojämn trafikrytm med kameror, att folk kör benhårt 90 när det är kameror, och höjer hastigheten efter sträckans slut, bromsar ner stenhårt till 90 igen osv osv, och det känns aningen farligare än att alla håller ett lagom tempo hela tiden.

Några poänger med ditt resonemang har du faktiskt, men....Hur många olyckor har vi på de trettiosträckor du beskriver?

Det låter ju inget vidare att sega sig om i +5 km. Om du inte har mer brådis än så.. ska du verkligen köra om alls??? Hur mycket tid tjänar du på den omkörningen och vad ska du använda tiden till.

Jag har kört utryckningsfordon under hela mitt yrkesverksamma liv. Ambulans de första sex åren och de senaste fjorton åren som polis. De tillfällen då hastigheten varit avgörande som vägen till framgång kan jag inte ens påminna mig. Jag är ännu inte helt åderförkalkad ber jag att få påpeka.

Vad gör din omkörning så viktig? Jaja jag vet att det är ballt att gaasa. :confused:
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
KaZ skrev:
Gör som jag! Ta det hela med en nypa salt...
Skriv på och hoppas på att det inte kommer upp fler kameror och att pengarna kan gå till att utveckla tex. psykvården så vi slipper ha galna mördare springandes omkring... för mycke sånt just nu.

Det kan va mitt argument till dig som du kan använda för att skriva på! :tummenupp

Håller med om att vissa inte borde få se dagens ljus, men har svårt att se kopplingen till automatisk hastighetsövervakning.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Mar skrev:
Håller med , det finns garanterat ingen cancer risk med fartkameror! :fatta!
Men det har ju faktist fungerat hyfsat med kameror på nått ställe iaf , inga olyckor med dölig utgång på 45:an mellan trollhätan å Lilla edet :D

mvh Mar

Tro det eller ej, men jag gillar dom inte heller. Oavsett detta så vill jag påstå att det är faktiskt effekten av dem - inga olyckor.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Superbee skrev:
..........Sen tror jag även att det blir en ojämn trafikrytm med kameror, att folk kör benhårt 90 när det är kameror, och höjer hastigheten efter sträckans slut, bromsar ner stenhårt till 90 igen osv osv....

Det är redan ojämn trafikrytm där det finns kameror. Dessutom åker alla och stirrar på hastighetsmätaren och spanar efter kameror. Att kolla trafiken och eventuella hinder verkar komma i andra hand.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
fartkameror är inte dumt men det är fel. Kränkande och bossigt. fan ta våran förmyndarstat
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
CHROLO skrev:
Tro det eller ej, men jag gillar dom inte heller. Oavsett detta så vill jag påstå att det är faktiskt effekten av dem - inga olyckor.

Jag har heller inget emot "vettigt placerade fartkameror" som verkligen bidrar till att dämpa hastigheten där det föreligger en risk för olyckor.
Men att som du fortsätta att "spotta på stenen" med att påstå att det finns ett samband mellan högre hastighet och fler olyckor hör till den bild som just trafikpolisen,vägverket,och staten vill att vi ska tro på!
Det finns många utredningar som bla. vägverket, och andra forskningsinstitut har gjort angående dödsolyckor och olyckor med allvarligt skadade, och samtliga pekar på att olyckor med alkoholpåverkade förare står för en överväldgande del av dessa. Därmed inte sagt att det vållade olyckan!
Trafiken är nog den mest komplicerade kommunikationsmiljö där dagens människa vistas, och olyckor händer där kommunikation mellan förarna och trafikmiljön fallerar. Orsakerna kan vara många, några exempel utan rangordning som osvikligen leder till olyckssituationer:

- Alkoholpåverkan som sätter ner möljigheten till bedömning.
- Ungdomligt övermod som sätter ner möljigheten till bedömning.
- Åldersdemens som sätter ner möljigheten till bedömning.
- För lite körvana för den situation man hamnade i.
- Någon använde inte tex. bromsljus eller blinkers för att kommunicera med sina medtrafikanter.

Detta i kombination med "för hög hastighet" i just den situationen, ja då blir det farligt. Men att därifrån som "storebror" förenkla detta till att säga:
"Om alla höll 30,50,70,90,110 så skulle inga olyckor hända, då tycker i alla fall jag att man missat nått väldigt grundläggande som jag fick lära mig när jag tog körkort på -60talet.
- Föraren är skyldig att anpassa hastigheten till omständigheterna".
Detta med hastighetsövervakningen har överlevt sig själv och spårat ur totalt, resurserna borde läggas på att bevaka "Felbeteenden" istället!

En alkoholpåverkad lasbilschaufför som vänder på motorväg och kör upp på motorvägen i fel körriktning och krossar en familj, är som jag ser det ett klart fall av "Felbeteende"

Körkortet är ingen RÄTTIGHET det ger oss bara en rätt att vistas iden här miljön, och ålägger oss ett stort ansvar att Visa Hänsyn, Anpassa vår körning till omständigheterna.

Självklart ska trafikpolisen bevaka, men att enbart bevaka hastigheten utan att samtigt göra en bedömning av situationen, det leder inte till mindre olyckor.

Kan det inte vara så att för LÅG hastighet leder till olyckor också...?

Ex. Skördetröska i regnigt höstmörker på en smal krokig väg.....hmm? Jag tror det!

KentW
 

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
PacMan skrev:
Särskilt cancer-argumentet tycker jag är lysande......NOT! :kocko Det blir nog inte många namn på den protestlistan.

Håller med Pacman, hur fan tror de att man skall lyckas få cancer av en fartkamera. Varje gång man flyger utsätts ju planet både för radar och högre atmosfärisk strålning. Även om jag inte tror att man dör av mobiltelefoner borde det ju rent teoretiskt vara farligare i så fall.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
skit i fartkamrorna! gå på försäkringsfrågan i stället, söses inte den kan de ha hur många kameror de vill.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
CHROLO skrev:
Tro det eller ej, men jag gillar dom inte heller. Oavsett detta så vill jag påstå att det är faktiskt effekten av dem - inga olyckor.

Kan tänka mig det, de hotar ju ditt jobb. Det passar väl politikerna bra att investera lite i kameror och samtidigt dra ner på polisens resurser ytterligare. Själv ser jag mycket hellre riktiga poliser (ej civilvarianten) i trafiken då jag inbillar mig att det är brottshämmande även utanför trafiken.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Jag är en sån där omogen ungjävel som stannar och plockar loss plåten när jag kör där det finns kameror :)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
CHROLO skrev:
Några poänger med ditt resonemang har du faktiskt, men....Hur många olyckor har vi på de trettiosträckor du beskriver?

Det låter ju inget vidare att sega sig om i +5 km. Om du inte har mer brådis än så.. ska du verkligen köra om alls??? Hur mycket tid tjänar du på den omkörningen och vad ska du använda tiden till.

Jag har kört utryckningsfordon under hela mitt yrkesverksamma liv. Ambulans de första sex åren och de senaste fjorton åren som polis. De tillfällen då hastigheten varit avgörande som vägen till framgång kan jag inte ens påminna mig. Jag är ännu inte helt åderförkalkad ber jag att få påpeka.

Vad gör din omkörning så viktig? Jaja jag vet att det är ballt att gaasa. :confused:
Han kanske är som jag, lite dum i huvet sådär och bara vill köra om? :) Fast det kanske går över när man blir äldre? :tungan Jag tycker det är roligt att köra om, därför gör jag det :) Om man sen spar 10 sekunder eller 1h spelar mindre roll.
Ballt att det finns en polis här föresten :tummenupp
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
CHROLO skrev:
Håller med om att vissa inte borde få se dagens ljus, men har svårt att se kopplingen till automatisk hastighetsövervakning.

Tror han menade att pengarna kunde hamna hos psykvården istället...

Sen ligger jag i KentWs linje, mycket av den fartkontrollerande övervakningen sker på fel ställen. Fick 1400kr i böter förrförra helgen på en 90-sträcka som i norrland varit 150 (om vi haft sånna gränser :tungan), körde i 112 i genomsnitt. Nu var mc-polisen trevlig så jag skrev snällt på, men säkerhetsmarginalerna även i 112 var väl tilltagna så visst kändes det lite onödigt. Dock så sitter vissa av kameraskåpen mellan Staffanstorp och Lund södra bra.

Om det blir lag på att man ska köra med skylt fram så tänker inte jag följa den iaf, bötern är 300? Varför? Inte för att jag skulle få massa böter, det skulle jag nog :tungan men för att det skulle se så fuuuuult ut... :fatta!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top