Jag har råkat ut för en liknande historia.
När jag var 16 år, (aningen trögare än jag är nu) så lånade jag en 125a av en kompis för att åka till McDonalds och handla mat. På den tiden existerade inte hastighetsbegränsningar i mitt huvud utan man körde så fort fordonet gick. Körde 152km/h på en 70-väg. Kan tillägga att jag körde i en ljusblå, kortärmad skjorta med. Hjälm hade jag dock. Plötsligt när jag står i ett rödljus kommer en större BMW-båge och ställer sig bredvid mig och börjar rycka i mig. Undrar vad han håller på med, jag kör vidare vid grönt och han hänger på.. Jag ökar farten för att bli av med honom, sen när jag inser att han inte ger sig så stannar jag straxt innan jag är framme hos kompisen för att låta han få säga vad han vill säga. När jag väl stannar och tar av mig hjälmen och han stannar ser jag polisenblemet på hans skinnställ. Då känner jag paniken går igenom kroppen. Första som kommer ur hans mun är: "Jag får se ditt körkort". Jag säger att jag inte har något kort. Han repeterar frågan 2-3 ggr och mitt svar blir detsamma. Vi står och snackar i kanske 15 minuter, om vad han tyckte om min körning och om hur olämpligt det var att köra utan skydd osv i de hastigheterna. Han legitimerade sig även som polis. Vet inte om han var ute civilt eller i tjänst med civil båge. Jag var rätt övertygad, och chockad att jag inte kommer få något körkort förs jag är tidigast den åldern jag är nu. Han insåg nog hur mycket han skrämde mig, så han släppte mig den sista biten så jag ledde den hem till kompisen.
Efter den händelsen har jag inte åkt någon mer 125a.
Och jag har bra respekt för sheriffen. Och ett evigt tack till honom, för att han läxade upp mig. Förhoppningsvis får jag mitt A-kort innan denna månad är slut om allt går väl, det hade nog inte varit möjligt om han drivit det vidare.
Och nej, ni behöver inte beklaga er hur trög jag var. För det vet jag.