Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fantastisk utsikt ni har, lite bättre än vad vi har i kristineberg på älgjakt

Det där är den dåliga utsikten…
9c443006972f17f6807956d81a6b1fea.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220730_090548.jpgIMG_20220730_104621.jpgIMG_20220730_123418.jpgIMG_20220730_123428.jpg

Fantastisk utsikt Brooklyn?

Nä alla är inte dumma nog att bygga en ny skivspelare pickup från en hög små metall bitar på en vecka, nu är den inte klar på långa vägar ännu det fattas ett par lager o ett par kontra muttrar, det skall monteras ett litet torn med en del saker som justerar nål tryck o inte minst skall jag göra en hydraulisk arm sänkning som i sig är ett projekt som jag ej klurat ut hur jag skall få den tät då det är silikon olja som dämp vätska.

Men man lär sig mycket under färden?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220731_125544.jpgIMG_20220731_104901.jpgIMG_20220731_164830.jpgIMG_20220731_164749.jpgIMG_20220731_164644.jpgIMG_20220731_164736.jpg
Dagen projekt blev den lilla skiv arms lyften, dock hel mekanisk då jag helt enkelt inte har verktyg till svarv eller fräs att göra spår till 1,0mm bred o 6mm i diameter oring invändigt.

Men sakta sakta tar det sig o många många timmar har det blivit.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
44e0b3fcc5da887341751c78c8bdec83.jpeg

Fick feeling som det heter. Byggde upp en vägg av gammalt timmer från en rasad stuga, sågade bort knutarna och målade väggen. Sedan en trappa i samma stil som altanen.

Gjorde också en eldplats lite längre ned med bänkar av spillvirke. Allt inkl altanen sågat på frihand med motorsåg och höftmått.

Hustrun blev väldigt nöjd (och vi vet ju alla vad det betyder) ;)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
44e0b3fcc5da887341751c78c8bdec83.jpeg

Fick feeling som det heter. Byggde upp en vägg av gammalt timmer från en rasad stuga, sågade bort knutarna och målade väggen. Sedan en trappa i samma stil som altanen.

Gjorde också en eldplats lite längre ned med bänkar av spillvirke. Allt inkl altanen sågat på frihand med motorsåg och höftmått.

Hustrun blev väldigt nöjd (och vi vet ju alla vad det betyder) ;)
Skulle du känna att det är ödsligt o allt är elände, jag skulle nog kunna offra mej att ta över eländet armod, dessutom mot en smärre summa daler. Bara för att vara vänlig ?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Herre jösses vad delar det är på en Sk lockalike Micro Seiki 505 tonarm.

IMG_20220801_175047.jpgIMG_20220801_175113.jpgIMG_20220801_175132.jpg vissa smådelar skall göras om då jag inte känner full tillfredsställelse över somliga saker.
Men allt är Brotchat i hop så alla anslutande mått ligger på 1/100 dels mm.
Det är så tight att damm från schotsbrite duken gör att det kärvar o det måste tvättas i ljummet vatten o yes.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

View attachment 474595View attachment 474596View attachment 474597 vissa smådelar skall göras om då jag inte känner full tillfredsställelse över somliga saker.
Det är så tight att damm från schotsbrite duken gör att det kärvar o det måste tvättas i ljummet vatten o yes.
Håller me om att de behövs mer piff på grejorna...??
Bra jobbat iaf..
Å jag ska väl hålla käften som har jobba hela mitt liv me mekanisk verkstad, dvs svarvning å fräsning...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

View attachment 474595View attachment 474596View attachment 474597 vissa smådelar skall göras om då jag inte känner full tillfredsställelse över somliga saker.

Jobbar du efter ritningar du fått någonstans eller vad baserar du designen på?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Håller me om att de behövs mer piff på grejorna...??
Bra jobbat iaf..
Å jag ska väl hålla käften som har jobba hela mitt liv me mekanisk verkstad, dvs svarvning å fräsning...
Har ju inte riktigt allt jag villhöver allt är ju en penga fråga varenda liten svarvbom kostar stålar o skär kostar också.
Sedan måste man veta i vilken ordning som det skall bearbetas för att kunna göras.

Allt skall poleras när allt är klart ett tag dit.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har ju inte riktigt allt jag villhöver allt är ju en penga fråga varenda liten svarvbom kostar stålar o skär kostar också.
Sedan måste man veta i vilken ordning som det skall bearbetas för att kunna göras.

Allt skall poleras när allt är klart ett tag dit.
Jo de är dyrt allt som man vill ha å behöver. Svårt när valet av verktyg styrs av kostnaden av dom.. Kommer man senare till att man vill ha nyare å bättre maskiner å även om man går så långt att man vill ha styrda maskiner så handlar de om sju siffriga belopp

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Ett gäng bilder.
Hur mycket räknar och/eller ritar du på förhand?
Själv teoretiker ritas ALLT före, gärna med flera snitt i kniviga delar. Och mäter minst tre gånger innan råmaterial kapas till.
(Blev som verksam i byggindustrin skitknäckt på hantverkare som efter att ha pekat några gånger med tumstocken kluddar lite mått på en träbit och sedan raskt kapar upp material för tusentals kronor. Spikar sedan - inte skruvar som vi amatörer - med max tre slag per spik fast alla bitarna och allt passar perfekt, inte ens en millimeters glipa i skarvarna.)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hur mycket räknar och/eller ritar du på förhand?
Själv teoretiker ritas ALLT före, gärna med flera snitt i kniviga delar. Och mäter minst tre gånger innan råmaterial kapas till.
(Blev som verksam i byggindustrin skitknäckt på hantverkare som efter att ha pekat några gånger med tumstocken kluddar lite mått på en träbit och sedan raskt kapar upp material för tusentals kronor. Spikar sedan - inte skruvar som vi amatörer - med max tre slag per spik fast alla bitarna och allt passar perfekt, inte ens en millimeters glipa i skarvarna.)
Ritar o ritar. Gör väll skisser o har ett par faktiska mått på ett par delar, alla mått skalas fram från dessa korrekta mått men visst är det lite chansning och sunt förnuft när skalan o utseendet på bilder inte överinstämmer.

Har tyvärr en egenhet som kan vara jäkligt jobbig o det är att när en ide har fastnat i skallen så maler hjärnan på konstant dygnet runt, det mesta växer fram som en bild i skallen hur det skall o bör vara.

Att man sedan har skruvat i allt skit från utgödslings maskiner till mekanik gällande flyg gör väll att man får ett yttepytte litet hum om hur saker "" borde"" i min värld fungera.

Men trots allt är jag en ytters medioker men envis kan själv person.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220806_211811.jpg
Hade inget att göra i kväll så jag sågade o limmade ihop en enkelt typ servering bricka till grillen av lite trä spill, var ju tvungen att testa nya klingan i makitas stora klyvsåg.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fick en fråga.

Jag behöver en trappa upp till altanen kan du fixa detta?

Jao det skulle väll gå. har du material?
Jo det finns lite o om du får en 5 hunka kanske du kan köpa det som fattas?.

5 hunka?
Nå i väg till samtliga brädgårdar o tigga stupar, den 1,5 meter vad kostar den? Ähh ta dom stumparna du ser det går i bingen annars.

Nå en del tiggande o lite köpande för hiskeliga 450 spänn 6 Tim senare i livet så blev det så här.

Spillet fick plats i en halv murarhink?

Mycket mäta o räkna innan för att lyckas få ihop det. Kunde varit snyggare men då hade det mångdubbelt priset.

IMG_20220813_112549.jpg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...