Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det gamla ärvda svartmögliga matbordet är färdigt ommålat och lackat med 5 lager båtlack.
Unica Super brukar gå att spika utan att hammarslagen knäcker det när det är klart härdat.
2.5 åring, do your damndest!
DSC_0764.JPG

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det gamla ärvda svartmögliga matbordet är färdigt ommålat och lackat med 5 lager båtlack.
Unica Super brukar gå att spika utan att hammarslagen knäcker det när det är klart härdat.
2.5 åring, do your damndest!

Du underskattar styrkan och frenesin hos en 2½ åring som väntar på nästa plätt med sylt...

När dom börjar hacka med bestickskaften i bordsskivan spelar det ingen roll om den är i den där tjockleken rostrfritt stål...

Men snyggt blev det!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Du underskattar styrkan och frenesin hos en 2½ åring som väntar på nästa plätt med sylt...

När dom börjar hacka med bestickskaften i bordsskivan spelar det ingen roll om den är i den där tjockleken rostrfritt stål...

Men snyggt blev det!
Nja, underskattar och underskattar, men det skall vara en bättre motståndare än spånskivebordet som är där nu.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Cirkelsåg villhöver jag, lutar åt denna:

Nr 1 https://se.milwaukeetool.eu/sv-se/m18-fuel-66-mm-cirkelsag-till-tra-och-plast/m18-fcs66/

..för det är min batteriarsenal.

Sen har dom denna också:

Nr 2 https://se.milwaukeetool.eu/sv-se/m18-fuel-cirkelsag-for-tra/m18-fcsrh66/

Höger eller vänstermaskin tror jag ändå blir en vanesak men kan tänka mig att kapa längre skivor är mer lättöverskådligt med Nr 2 och halvt livsfarlig att klippa enstaka reglar som man håller för hand, typ.

Vad säger någon van cirkelsågare?

Medföljande 24T skickar jag förmodligen ganska omgående och investerar i någon 40-48 taggare skulle jag tro. Dom har även en modell kompatibel med deras styrskenor (ca 2000kr st...) som verkar vara enbart en aluminiumbit med ett spår i som man får tvinga fast = helt utan finess. Känns hål i huvudet att investera i, finns det väl bättre universal med fiffig klämfunktion som man lägger maskin emot för en fjärdedel av priset. Alt. en planka o tving, klart om det nu blir väldigt noga någon gång.

Tänker att cirkelsåg är användbart, har en enklare bordcirkelsåg men använder den utan skena och då är, för mig, helt omöjligt att snedkapa något.. Blir alltid hugg/kabrak#drama då.

Geringsåg vrålar väl någon nu och visst finns det en sådan i gömmorna också, sällan jag orkar släpa fram åbäket bara.

Av någon oklar anledning har jag ett 9Ah Ryobibatteri och deras high end maskin kostar väl mindre än en halv Milwaukee men det tar emot lite att krångla sig längre in i ett annat märke, ändå. Det är väl bara engångsprylar eller hur? ;)

Några tips o trix? Vi har precis lagt om altantaket och jag fick lida med handjagare mer än jag förtjänar i eget tycke så därav intresset.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Använder du inte cirkelsåg varje dag/vecka så köp en sladd maskin. Jag grejar mycket men kör ändå festool sänksåg sladd, bättre kapasitet o inga batterier som står.

Har dock en slit o släng 18 volts maskin till plyfa o dyligt men kör man reglar är inte batteri något vidare, obs min upplevelse.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Använder du inte cirkelsåg varje dag/vecka så köp en sladd maskin. Jag grejar mycket men kör ändå festool sänksåg sladd, bättre kapasitet o inga batterier som står.

Har dock en slit o släng 18 volts maskin till plyfa o dyligt men kör man reglar är inte batteri något vidare, obs min upplevelse.
Osäkert, jag har en ärvd makita 18v, billig modell. Sällan/aldrig så har jag haft för lite kapacitet när batteriet varit laddat. Guld värt att slipoa kabeln som krokar i skivhörn etc.
Snarare är det väl om man ofta klr mycket med krav på hög precision så finns det anledning att gå på en exklusivare sänksåg.

Batterierna är ju samma som alla andra maskiner, så de roteras och laddas löpande.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Haft någon billigare cirkelsåg med sladd som kapa en benchskiva med sen hämta den sig aldrig igen =) Skivan blev över förväntan men efter det sikta maskin olika varje gång och aldrig där den skulle hur jag än bar mig åt så den skänkte jag till återvinningen.

Batterierna håller fint, används inte varje dag men kanske varje vecka att det blir lite använt med någon av maskinerna. Har för mig jag köpte min första Milwaukee 2016 och har inte lyckats ha ihjäl ett enda batteri eller maskin ännu.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Eftersom jag envisas med att ha en sladdvinda till de jobb jag behöver sladdmaskiner till har jag insett att det är alldeles för kort sladd på alla maskiner. Vindan är skittung att ha hängande i sladden när man kapar takreglar eller liknande. Rör man sig oförsiktigt lossnar dessutom sladden från vindan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eftersom jag envisas med att ha en sladdvinda till de jobb jag behöver sladdmaskiner till har jag insett att det är alldeles för kort sladd på alla maskiner. Vindan är skittung att ha hängande i sladden när man kapar takreglar eller liknande. Rör man sig oförsiktigt lossnar dessutom sladden från vindan.

Jag har en sladdvinda med honkontakten i änden på sladden i vindan, och sladdvindan ställs då vid uttaget....

Dessutom slår jag alltid en knut på sladden aå att den inte drar ur

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag har en sladdvinda med honkontakten i änden på sladden i vindan, och sladdvindan ställs då vid uttaget....

Dessutom slår jag alltid en knut på sladden aå att den inte drar ur
Blir inte det trassligt med fyra stycken 20 meter långa sladdar? Har du en hylla som du lägger själva vindan på i höjd med uttaget i väggen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blir inte det trassligt med fyra stycken 20 meter långa sladdar? Har du en hylla som du lägger själva vindan på i höjd med uttaget i väggen?

Det är någon meter sladd i den änden också....

Och nej, jag har inte fyra sladdar, jag har en, och den har snabbkoppling på trådarna så att man kan byta verktyg i änden man står och jobbar i...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det här rätt tråd att fråga om priser på hantverktjänster i?

Vad har vi för spann på snickare? Ser alla möjliga priser, alla verkar bra.

Borra en brunn, från/till pris tycker ni?

Är helt lost.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Är helt lost.
Kan inte priserna idag, men att tänka på
hur djupt brukar det behövas i området?
borra direkt i berg - foderrör för lös mark kostar
kommer brunnen ge tillräckligt (eller är det för bergvärme?)
vattenbrunn kan vara värt att borra med större diameter för att få en bra reservoar som buffert (kostar mer det också) - kanske gäller det där med extra volym även för bergvärme...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan inte priserna idag, men att tänka på
hur djupt brukar det behövas i området?
borra direkt i berg - foderrör för lös mark kostar
kommer brunnen ge tillräckligt (eller är det för bergvärme?)
vattenbrunn kan vara värt att borra med större diameter för att få en bra reservoar som buffert (kostar mer det också) - kanske gäller det där med extra volym även för bergvärme...
40 meter fem tum sade han.
Verkar ha koll.
Är inte ute efter billigaste men vill veta ungefär vad det är för priser man skall sikta på.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Är helt lost.
Bekant i Uddevalla borrade 136 meter djupt med pump o slang o 6 meter foderrör 36,000 för ett år sedan.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Bekant i Uddevalla borrade 136 meter djupt med pump o slang o 6 meter foderrör 36,000 för ett år sedan.
Det låter sanslöst billigt. Är det efter ROT-avdrag?
Jag fick offert från en stor aktör på det dubbla för drygt 10 år sen. Den jag valde tog 32000 för 72 meter hål, men han konkade senare.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Samhällsnyttig information, tror inget annat att om detta händer inom garantitid så löser det sig men verkar hända lite väl lätt så kanske besparar någon onödigt krångel.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Funderar på att införskaffa mig en Limit 150mm med blutooth och en Mitutoyo 200mm skjutmått utan eftersom deras lösning är knepigare och dyr, även med kabel.

Är lite sugen på en låda passbitar till sökandet efter faktiska mått och hitta en sats som inte var så blodigt dyr..

Limit Tillverkade av härdat specialstål. Slipade och handläppade. Levereras i träetui. DIN 861/2. Lämpliga för kontroll och inställning av mätklockor, verkstadsmått och liknande. DIN 861/1. Lämpliga för kontroll av tolkar, mätinstrument samt av syningsarbeten i mätrum. Säljes endast i hela satser.

DIN 861/2 är den jag funderar på, består av 47 delar.

Är det (DIN 861) en duglig standard i ämnet? Menar en Mitutoyo-sats kan kosta 40 000 pengar (vilket jag inte har att avvara) medan den jag kikar på kostar ca 2500kr. Jag kan också googla fram vad standarden står för men begriper det inte helt, därav frågar jag som en lekman.

Vore trevligt att kunna kontrollera faktiska mått mot utrustning man använder för att se hur mycket dom ljuger, helt på hobbynivå.

HcTCSi1v8pn89BZmOkd2kzpNZMFhTXHH5QmY3AgRmpc.png

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...