Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Lyckades på ett halvår inte hitta delar till primärbilen som stått sedan krocken i januari.
Skadar inte att försöka laga det trasiga.
Blev rätt OK tycker jag själv.
Fortfarande en del saker som inte linjerar, men nu är bilen iallafall körbar.
 

Bifogat

  • Krock.png
    Krock.png
    5.1 MB · Visningar: 32

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lyckades på ett halvår inte hitta delar till primärbilen som stått sedan krocken i januari.
Skadar inte att försöka laga det trasiga.
Blev rätt OK tycker jag själv.
Fortfarande en del saker som inte linjerar, men nu är bilen iallafall körbar.


That looks factory som ironiska amerikanska youtubers säger.
Men har den ABS? ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20220820_144828.jpg
Då jag insåg det nästan omöjliga att böja ett alurör till en svagt liknande herdestav o dessutom lyckas träffa 22° vinkel exakt 237mm från ledande centrum. Så uppgraderade mikroseiki 505-S lokalike till en mikroseiki 505 MK-lll X som har rak tonarm o vinklat pikupp fäste.

Så det beställdes en sme bajonett fattning och monterades med ett pikupp fäste i pressad kolfiber från empire.

IMG_20220820_144912.jpg
Sme bajonett fästet var ju en enkel sak att få dit lite borra o brotcha mätta in 2 små m2 skruvhål, gängorna sitter i sme fästet. Klar? vargen kommer. På mikroseiki så är det ett annat bajonett fäste som är japanskt, o dom överambiskösa små djävlarna har pulat in en tefon bustning mellan sitt bajonett fäste o alurören.

Sagt o gjort fram med en ställbar brotch o brotchade upp exakt 0,2mm o Svarvade till en teflon bustning på 0,1mm tjocklek 8,2 utvändigt o 8 invändigt oså ihop med det bajonett fästet igen.

IMG_20220820_144849.jpg
Sedan kom nästa överraskning då mikroseiki 505 MK-lll-X har en mässing bustning mellan tonarmsröret o skälva tonarm fästet som ledar i tornet.

Tonarmsfästet är kroniskt med 4° lutning tog en stund att Spänna upp, sedan borrade o brotchade fästet upp till 12mm och en bustning Svarvade med sugpassning både i Tonarmsfästet o på tonarmen sedan mättes detta in och en losskruv borrade o gängade under för att låsa tonarmen i fästet, behövdes igentligen inte men så skall det vara enligt mikroseiki.

Nu kunde jag rigga upp tonarmen i svarven 100% horisontellt och med gradskiva monterat på svarven kunde jag grada in pikupp fästet till 0° o limma detta, nu godkänner mikroseiki 1,5° fel på nålen lodläge men det vill inte jag ha, så jag tog en 2mm pinfräs o fräste dom 2 sme bajonett fästes skruvarnas hål 0,2mm åt bägge håll så hålen är 0,4mm ovala det ger mej viss juster mån för att hamna exakt i lod med nålen..

Tog tills nu från 07 i morse små jävligaste hittills.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ett lite grövre bygge än Moddlarens snygga finlir....
Behöver en lyft till S:en för att lossa Öhlinaren bak för service. Läste tråden om hojlyftar och var inne på Abba stand eftersom de andra är lite överkurs för det lilla mekande jag gör. Nu har S:en lite väl grunda hål i svingarmslagringen så jag tyckte det verkade osäkert att hänga upp hojen på bara några millimeters kant. Hittade i alla fall en Abba på Blocket, men svaret dröjde så jag fortsatte fundera.
Till slut - varför inte hänga upp hojen? Blir kanske inte så stabilt, men att lossa skruvar m.m. som kräver kraft kan jag göra med depåstället på plats. Sedan hänger jag hojen antingen centrerat i ett fäste (i ramen under sadeln) eller i ramrör på var sida av sadeln.
Sagt o gjort - letade reda på några meter 40x40 x4 som låg o rostade i förrådet. Kapade o svetsade.
Tre ben i botten så "galgen" står stadigt - två av dem infällbara blir ett platt paket att ställa undan.
Nu är det färdigsvetsat - leder för stödbenen, fäste för upphängningen, slipa en j-la massa rost o svets och sedan måla (rött?) så är den klar. Tror faktiskt att den kommer att funka
1661266906167.png1661266963005.png
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20220827_164308.jpg
Dagens garagetid var att finputsa bort ett par 1/100 mm på torn axeln o tornet lagringstub så dom 2 keramiska lagren får rätt passning, tar tid att sätta up o mäta in lager lägen.

När det första lagret var på plats överst kunde jag svarva en stöd tub mellan lagren ytter bana 23mm utvändigt o 22mm invändigt,

Har alltid tyckt att det är bökigt att svarva så tunn material. Har antagligen fel skär som inte bearbetar på rätt sätt.

IMG_20220827_164424.jpg
Övre lager inne o stödhylsa på väg in lager 2 o lås mutter på bordet.

IMG_20220827_164547.jpg

Lager 2 på plats. Många mått att hålla reda på o alla på någon 1/100 dels mm.

IMG_20220827_164652.jpg
Många muttrar blir det på en liten yta, en håller lagren på plats i tuben, en tightare upp lagren runt torn axeln, och en mutter kommer sitta innuti muttern på torn axeln och hålla fast den 5 polig din utgången från tonarmen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja detta blir sista bilderna nu är dom 98 delarna gjorda o i passade det som är kvar är att polera allt, finjustera stoppskruvar så dessa ligger slätt med godset.

Helt klart någonstans runt 200+ timmar för denna vansinniga kan själv idén kostnad ca 2500-3000.

Beg original i Japan som är 20 år ligger på 6000+ sedan kommer frakt moms tull o växlingskurs o inflationen på detta.

Så prismässigt är det ok. Sedan om det låter för dessa pengar ???? tja det vet man ju aldrig.

Originalet väger 545 gram min best väger 823 gram ett tungt helvete således.

Visst skall vissa småsaker justeras men jag kommer aldrig ifrån att mässing är mycket tyngre än aluminium, men kombin tycker jag är ok.IMG_20220828_151921.jpgIMG_20220828_151939.jpgIMG_20220828_152001.jpgIMG_20220828_152020.jpgIMG_20220828_152036.jpgIMG_20220828_152051.jpgIMG_20220828_152108.jpgIMG_20220828_154439.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
DSC_0671.JPG

Snyggt vettefan om det blir, men det är inte så noga. Är ändå bakom porten / innervägg, och ska putsas sen så.

Duger i ett gammalt ruckel.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ska dra tilluft till Contura 470in. Skall dras genom golv, genom en vägg och vidare ca 4 m till yttervägg.
Tänkte köpa den svindyra comturasatsen närmast kaminen, anslutning och flexrör ca 1.5 m och sen växla upp till 90 eller 100 mm enligt rek.

Får man använda plaströr eller måste jag använda spiro? Någon som kan reglerna?

Enklare och billigare med plast. Inte minst krökar och vinklar. Skall sen isoleras. Det är ju inte i kontakt med värme utan ska bara transportera friskluft och närmast kaminen blir det isolerat plåtrör.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ska dra tilluft till Contura 470in. Skall dras genom golv, genom en vägg och vidare ca 4 m till yttervägg.
Tänkte köpa den svindyra comturasatsen närmast kaminen, anslutning och flexrör ca 1.5 m och sen växla upp till 90 eller 100 mm enligt rek.

Får man använda plaströr eller måste jag använda spiro? Någon som kan reglerna?

Enklare och billigare med plast. Inte minst krökar och vinklar. Skall sen isoleras. Det är ju inte i kontakt med värme utan ska bara transportera friskluft och närmast kaminen blir det isolerat plåtrör.
Av egen vetskap så använd spiro rör PVC/ plast rör avger doft när dom blir varma..
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Finns det överhuvudtaget risk för bakdrag hade jag i alla fall använt spirorör eller liknande.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Finns det överhuvudtaget risk för bakdrag hade jag i alla fall använt spirorör eller liknande.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Av egen vetskap så använd spiro rör PVC/ plast rör avger doft när dom blir varma..
Ok, får väl göra så. Lite jobbigt då det blir kringelikrok eftersom jag har både värmerör och invattenledning rakt under anslutningshålet. Jag förstår dock inte var värmen skulle komma ifrån då det bara är uteluft som passerar? Risken för bakdrag borde vara minimal men jag tar er på orden. Kan ju svänga mer med flexröret och gå så rakt som möjligt med spiro. 2 krökar på spiro för nivåändring kommer jag inte undan, tror jag. Blir nog för skarp krök på flexröret annars.
Blir inte snyggt men det är en källare och vidare ut genom tvättstugan.

Ber om ursäkt för att jag blandar riktningarna. Luften åker ju utifrån och in men röret byggs ju inifrån och ut...
Blir fort rörigt för en medioker lekman.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bygga verkstad projektet fortskrider...
DSC_0745.JPG

Skulle jag äga en skyffeljävel så jag kunde få ut min fina slagghög till, så skulle det vara något.

:/
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok, får väl göra så. Lite jobbigt då det blir kringelikrok eftersom jag har både värmerör och invattenledning rakt under anslutningshålet. Jag förstår dock inte var värmen skulle komma ifrån då det bara är uteluft som passerar? Risken för bakdrag borde vara minimal men jag tar er på orden. Kan ju svänga mer med flexröret och gå så rakt som möjligt med spiro. 2 krökar på spiro för nivåändring kommer jag inte undan, tror jag. Blir nog för skarp krök på flexröret annars.
Blir inte snyggt men det är en källare och vidare ut genom tvättstugan.

Ber om ursäkt för att jag blandar riktningarna. Luften åker ju utifrån och in men röret byggs ju inifrån och ut...
Blir fort rörigt för en medioker lekman.
Ahh fattade du skulle köra varm luft genom plast röret.

Testade själv nämligen detta att köra 40° luft genom avlopp rör""nya rena"" och en inte obetydlig doft av plast spred sig.

Är det trångt kanske du kan köra 2 parallella 75mm rör istället.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter gårdagens otroliga väder med solsken vindstilla o helt fantastiskt många hojar ute o körde så slår naturen till med en ångbastu i dag, världens dimma med 50-60 meters sikt.

Då går jag ned i min källare där lever jag snällare där har jag min Gammla ångmaskin, den går på meta tabletter osv osv.

Nä garaget.

Hade funderingar på ett exentriskt montage till Pikuppens jag gjorde i somras, så det blev ett par timmar i svarven för att se om det kan bli något vettigt av denna tanke, en prototyp så att säga.
IMG_20221112_162820.jpgIMG_20221113_102750.jpgIMG_20221113_102841.jpgIMG_20221113_103150.jpgIMG_20221113_103342.jpg
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top