Jaooo.. snygg ytfinish kommer med lite nötning bara, annars är bronslödning snyggt och enkelt att lära sig?
Sist gjutjärn jag svetsa åt nån annan var på en polares traktor uppe i hönefoss, nån kraftöverföring som spräckt i en rätt stor plåt och det var vinter så jag slängde klumpen på grillen tills färgen bränt väck sen var det bara att fylla i pinnar lungt och metodiskt, med en plan för krympning, stopp och starter och lite massagen med slagghackan medans den kallnar och krymper. Svetsade med biltemas gjutjärn pinnar och får ge dom med beröm godkänt. Det är nåt fint med öststat gjutstål ändå. Jag åker mest på att svetsa ihop spruckna runkiga gamla klappslut t och a fords motorer innan vidare bearbetning, samt mycket udda aftermarket trim och insug i iustiga 1920tals alulegeringar. Och lite gammalt harley emellanåt. Puh.
Sist gjutjärn jag svetsa åt nån annan var på en polares traktor uppe i hönefoss, nån kraftöverföring som spräckt i en rätt stor plåt och det var vinter så jag slängde klumpen på grillen tills färgen bränt väck sen var det bara att fylla i pinnar lungt och metodiskt, med en plan för krympning, stopp och starter och lite massagen med slagghackan medans den kallnar och krymper. Svetsade med biltemas gjutjärn pinnar och får ge dom med beröm godkänt. Det är nåt fint med öststat gjutstål ändå. Jag åker mest på att svetsa ihop spruckna runkiga gamla klappslut t och a fords motorer innan vidare bearbetning, samt mycket udda aftermarket trim och insug i iustiga 1920tals alulegeringar. Och lite gammalt harley emellanåt. Puh.
Last edited: