Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jaooo.. snygg ytfinish kommer med lite nötning bara, annars är bronslödning snyggt och enkelt att lära sig?
Sist gjutjärn jag svetsa åt nån annan var på en polares traktor uppe i hönefoss, nån kraftöverföring som spräckt i en rätt stor plåt och det var vinter så jag slängde klumpen på grillen tills färgen bränt väck sen var det bara att fylla i pinnar lungt och metodiskt, med en plan för krympning, stopp och starter och lite massagen med slagghackan medans den kallnar och krymper. Svetsade med biltemas gjutjärn pinnar och får ge dom med beröm godkänt. Det är nåt fint med öststat gjutstål ändå. Jag åker mest på att svetsa ihop spruckna runkiga gamla klappslut t och a fords motorer innan vidare bearbetning, samt mycket udda aftermarket trim och insug i iustiga 1920tals alulegeringar. Och lite gammalt harley emellanåt. Puh.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Något tips om att sätta smal fog = 1mm? Kakel i kök, stora plattor. Inte foga mellan bänkskiva och plattorna har jag listat ut. Kollat på videos, fogbalaja, skölj o tvätta noga/rent vatten o bränn inte fast.
..men inget specifikt om smala fogar? Använda vanlig fog (vit) och inte super duper som går att sätta på 10 minuter med färg och som blir hårdare än ytskiktet jag lyckas bränna fast det på =)

20210425-180942.jpg

Sortimentlåda 300st á 99 spänn fungera hur bra som helst ;)

20210425-180755.jpg

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Något tips om att sätta smal fog = 1mm? Kakel i kök, stora plattor. Inte foga mellan bänkskiva och plattorna har jag listat ut. Kollat på videos, fogbalaja, skölj o tvätta noga/rent vatten o bränn inte fast.
..men inget specifikt om smala fogar? Använda vanlig fog (vit) och inte super duper som går att sätta på 10 minuter med färg och som blir hårdare än ytskiktet jag lyckas bränna fast det på =)

20210425-180942.jpg

Sortimentlåda 300st á 99 spänn fungera hur bra som helst ;)

20210425-180755.jpg

Vit silikon av nåt lämpligt slag?

Jag satt golvklinker runt vedspisen och närmast skorstenen är det betongfundament men en bit ifrån är det träreglar och eftersom det garanterat rör sig i den skarven placerade jag en klinkerfog exakt över skarven och den fyllde jag med svart silikon. Man ser knappt skillnaden mot de övriga fogarna.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ah ok, tänkte mest anfallsteknik = om det var något särskilt trassel med så smal fog. Casco premium använder jag, var o köpte ett set med balja (rullar/skiljebotten) och verktyg som säkert duger. Sen stod jag o vråla bort passbitarna jag glömt ta bort i tid men.. vad f-n ska jag blanda i då? Fog i murhinken som ser ut som kriget kändes inte helt aktuellt så nu sitter jag och snålar över lite handspackel i en påse och så har jag en liten hink, då.

Bäst jag blåser upp och komptestar den här påsen först..

:smasha

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ah ok, tänkte mest anfallsteknik = om det var något särskilt trassel med så smal fog. Casco premium använder jag, var o köpte ett set med balja (rullar/skiljebotten) och verktyg som säkert duger. Sen stod jag o vråla bort passbitarna jag glömt ta bort i tid men.. vad f-n ska jag blanda i då? Fog i murhinken som ser ut som kriget kändes inte helt aktuellt så nu sitter jag och snålar över lite handspackel i en påse och så har jag en liten hink, då.

Bäst jag blåser upp och komptestar den här påsen först..

:smasha

Ja syftet var ju annorlunda jag tänkte ju inte att din fog kommer röra sig. Tänkte ifall att vanlig fogmassa kanske inte riktigt går att få in i den smala springan och att silikonet då är lättare att få in i springan.

Men jag kanske visualiserade ett icke existerande problem nu.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Förstår, det blir som det blev =) Utrustad med ett dl-mått läser jag 2kg lina till 0.55L vatten.. jaha hur ska jag dela det här trovärdigt på fyra utan att damma ner halva kommunen? Räkna om att jag säkert behöver ett kg :nicka och så blir det lite lättare att leva. Hade två tema grovisservettburkar som får spela måttkärl. Ska bara skölja ur hinken och relinea avloppsrören, hjälpa till ni vet, tror det stod att det var så man ska göra.. :glömdet

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hahaha.. ultrAFail! Fogen blev skaplig men höll på bli fiasko diReckt!

Måttade först och när jag blandat klart fick det vila en stund och så gick jag ju på det igen med vispen. Hmm när jag sprang o leta såga jag nya tvättsvampar i förrådet (skyddsrum), undrar om dom var utan lödder? (det var dom inte) Rusa ner och panika fram dom lite fort, vänder på klacken *klick* ..!?

Tror ni inte dörrfan gick i baklås..? Alltså pansardörren lämnar man ju alltid öppen men dörren innanför som är den låsta brukar jag alltid ställa upp, dörrstängare med spärr men denna gång gick det lite fort.

Kula! Där står jag utan telefon och fogen på jäsning, ahhh.. Efter att ha snurrat vredet 20 varv samtidigt som jag försökte få dörren i ett bättre läge ser jag att det åtminstone inte är släta skallar på skruvarna till vredet. Skramlar fram nyckelknippan och tvättidspucknyckeln passar bra vid första försöket. Jollrar ut skruvarna, ur med vredet, orkar inte vreda platta pinnen för hand så jonglerar runt skiten med "hela" vredet och vips är jag en fri man igen.

Fogen han väl gå lite för länge i detta fraggelområde med varma lägenheter men gick att rädda. Sen en *arg* lapp på dörren och meddelande till förvaltaren.

20210501-140315.jpg

Får duga.

20210501-152945.jpg

20210501-152957.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vettig allmänbildning, körde själv med helikoptervibrationer för en bunt månader sen när jag fick tipset härifrån att inte spännbanda för prydligt.. faktiskt.

Sen är det alltid kul (för han) att kunna ge svar på tal till den stora idioten allmänheten, internet om man så vill. Testet säger kanske inget om över tid men men:

Respektfull stålbit btw.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jamen typ..

Ni vet hur det är, plötsligt tycker någon att odla är kul och ja.. jag kan väl iofs hålla med om att stoppa en krona i backen för att sedan plocka 10 kronor därifrån har en finess. Framförallt gynnar det småkryp och allt därtill, lös det.. mm. Koppartejp för 20kr metern? Nej tack. Hmm 1.63kr metern, fortfarande dyrt för något som inte håller men det kan jag testa och köpte 90 meter.

Den lille elektrikern tycker dock att detta borde gå att boosta, som sagt tejpen lär väl inte hålla för mycket men läst om bättre livslängd om man skjuter fast den med sådana där stift. Har en Rapid semiautomat men efter vinterns illdåd med renovering och ja.. mest renovering faktiskt så hitta jag bara lådan så fick nöja mig med en handjagare, gick det också. Nu ville jag ha lite spänning i vardagen och stred till verket.

20210716-165558.jpg

Jamen rimligaste leverantören (närmsta bästa) hade väl slut och slut på koppar, jefla u-landstider vi lever i men enklare kabel har jag förstås..

Såhär långt (köp koppartråd) är det runt en pallkrage med lite marginal, sandalen strl 43 om någon vill räkna på det:

20210716-170810.jpg

Satte mig och skala, målet var några meter som ni förstår (köp koppartråd) och först gick det ganska fort säg första halvmetern men sen börja dom där kardelerna bli uppkäftiga. Jag hade gjort en testsnutt att tvinna ihop för att det rimligtvis kunde gå vägen (köp koppartråd) o det gick i.a.f. hjälpligt till dryga metern innan jag gav upp för kvällen. I början kunde jag skalat några cm åt gången men längre in var det ner till en cm åt gången, går att dra med nageln om ni inte har pundarkvalitet på dom men ibland tjorva det sig och att lägga en ej vass tång bakom höljet var en bättre idé (köp koppartråd).

Om ni någonsin undrat varför den allsmäktige uppfann trassel av fiskelina så har ni svaret nu, jag har trasslat rätt mycket ändå. Gick från det här:

20210716-174453.jpg

..till det här (köp koppartråd):

20210716-180223.jpg

Dagen därpå tog jag mitt eget råd o köpte koppartråd, faktiskt. På rundturen och när jag ändå var där reka jag om mina eagle eye glasses var färdiga vilket dom var. Satan vad sharpp världen blev efter att ha suddat runt i 2 1/2 månad innan jag fick arslet ur..

20210717-140431.jpg

Koppartråd, 0.7mm så jag bestämde mig för att tvinna.. fundera på om det skulle göra totalen kortare men inte nämnvärt vad jag kunde se

20210717-181442.jpg

I andra änden tog jag hjälp av ett skruvstäd, varva borrmaskin mer än vad jag trodde behövdes men det blev ok.

20210717-181417.jpg

Tove till höger ser som vanligt skeptisk ut till mina konstverk men hon kråla runt och såg ut att ha det bra i rabatten bakom sen i.a.f..

20210717-192347.jpg

20210717-192446.jpg

20210717-192408.jpg

Ja lödningarna eller vad jag ska kalla dom behöver inte granskas av någon som kan, ville bara smeta ihop det för att se funktion. Tog en grön diod först för den specade mindre V men det betydde bara att den brann upp av detta kraftpaket på drygt 3V/2xAA så blå eller vit får jag använda mig av.

20210717-192431.jpg

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tog en grön diod först för den specade mindre V men det betydde bara att den brann upp av detta kraftpaket på drygt 3V/2xAA så blå eller vit får jag använda mig av.
Tunn mässingsspik fungerar bra att löda på. 60-pack för 50 på Clas. Kjell ha röda LED'ar med inbyggd resistor för 5V, lär lysa lite svagare på 3V men fullt synligt. 150 ohms resistor funkar för 1.5 volt dioder med 10 mA ström.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad löser man med att ha kopparn strömsatt. Våra spanska ovänner nöjer sig med att det bara är koppar där och äter allt utanför lådorna. Köpte koppartejp med klister på baksidan. Det verkar fungera.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är det jag inte vet, ju och då blir det lite experimentverkstad så kanske jag även får bort något annat odjur än bara snäjjlsen..

Typ kanske.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Gödsel & betong - När man vet att man sitter i skiten ?

Någon som har adressen till Ernst's klagolåda? Timell har enl. uppgift eldat upp sin så..

20210718-145312.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
The älelectrified garden.. någon som har ett recept på arduino, grönlaser och rörelsesensor? Känns som ett logiskt nästa steg för att bibehålla ett plantat intresse.. sen var det katterna iofs ?

20210719-231345.jpg

20210719-231110.jpg

20210719-231135.jpg

20210719-231337.jpg

Nu har jag bara 3 planteringar kvar att bygga klart.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi satte staket på altanen utanför dotterns frigge på landet. Gjorde en liten skiss först i Coreldraw på en design som sen visade sig funka.

Stolpar 70x70, liggande ribbor 28x120 + 28x45. Överliggare 28x120.

1627897679237.png

1627897740994.png

Friggen byggdes i lösvirke för 8 år sedan, inspiration var en jag hittade på nätet och byggde löst efter. Dotterns hund hamnade med på bild också, en kroatisk fårhund.

Sedan byggdes en trapp också, körde med markskruv från Jula och monteringsverktyg från K-rauta för skruvpåle pro. Fick byta ut skruven till den så den passade Julas skruvar.

1627898042208.png

1627898087786.png

1627898129205.png

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tänkte införskaffa en enkel dykert/spikpistol för att snabbt kunna fästa ihop div stycken.
Kommer alltså inte spika ihop tak, fasader odyl.
Bosch verkar inte ha någon för sin professional serie. :(
Så vilket märke modell ska jag köpa?
Jag har tryckluft med skulle helst köpa en med batteri.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köpte en Kreg pocket hole station för några dagar sedan.
Har inte testat förrän idag.
Klockren! :tummenupp
20210825_165820.jpg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...