Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gjorde ett städ av en rälsbit jag hade.
Blev aldrig riktigt nöjd med utseendet på den. Den bakre delen (den där foten är i höjd med städet) gör att den såg konstig ut. Men foten begränsade hur jag kunde forma det. Så den blev vad den blev.
Gjorde klart den och slängde ut den på annons. Den var gick iväg ganska omgående.
Får väl göra en till framöver då :glömdet

Städ_4.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Videoframe_20211031_175000_com.huawei.himovie.overseas.jpg
Skuvade ihop en kombinerad baslåda o lådor till mina jbl 6*9" ett slutsteg med
6*9 ligger i 17°vinkel framåt 2 cm över ryggstödet bak i Astra kombin
2*75 o 1*150 till subbasen.
Lådorna får bafflar o fyllda med dämp mateial.
22mm doka form skivor till byggnationen

Snabb kontakter på alla kablar till slutsteg så det går fort att ta ut om det behövs.
Får duga.. Videoframe_20211031_174950_com.huawei.himovie.overseas.jpg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag planerar att inreda en liten hojverkstad i en gammal (liten) ladugårdsbyggnad jag har på gården.
(gäststugsdelen jag använt tidigare är inte riktigt ändamålsenlig)
I princip blir det en reglad trälåda på betongen inne i den befintliga hallen.
Nu är det en gammal skjutport på bortre väggen som öppnar ut mot grannens mark, den används inte och är inte tät så där kommer in möss och skit.
Planen är att mura igen det hålet och göra ett hörn i sten där man kan köra vinkelslip och svetsa osv.
Frågan är hur jag ska konstruera den väggen.
Tanken är att jag ska kunna hålla det frostsäkrat året om och värma upp det ordentligt med typ en byggfläkt om man vill vara där och skruva när det är kallt. Resten blir 100+50mm träfiberull och 200mm i taket (blir kallt loft ovanpå "lådan"). Dock så är jag rädd för att stenväggen blir en sjujäkla köldbrygga som blir dyr med dagens elpriser.
Alternativen är att mura upp i 100/125mm leca och putsa båda sidor, det är både enklast och billigast och var orginalplanen.
Andra är 70+70mm leca med 50mm xps emellan. Det skulle göra mycket mot käldbryggan, men nackdelen är självklart priset, men också är det mycket jäkligare att mura smala block. Men kanske framför allt så blir det en tjock vägg som stjäl ganska mycket utrymme från vad som kommer att bli ett ganska litet utrymme.

Det kommer att bli ungefär 5m djupt pga bredden på byggnaden, bredden är mer flexibel beroende på hur det påverkar resten av utrymmen i byggnaden, men troligen runt 4m. Så ca 20m2, och stenväggen utåt blir ~9m2 väggyta.

Har egna tankar om detta, men ställer frågan till bättre kunnande.
Är det värt att isolera den?
Tankar?

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag planerar att inreda en liten hojverkstad i en gammal (liten) ladugårdsbyggnad jag har på gården.
(gäststugsdelen jag använt tidigare är inte riktigt ändamålsenlig)
I princip blir det en reglad trälåda på betongen inne i den befintliga hallen.
Nu är det en gammal skjutport på bortre väggen som öppnar ut mot grannens mark, den används inte och är inte tät så där kommer in möss och skit.
Plsnen är att mura igen det hålet och göra ett hörn i sten där man kan köra vinkelslip och svetsa osv.
Frågan är hur jag ska konstruera den väggen.
Tanken är att jag ska kunna hålla det frostsäkrat året om och värma upp det ordentligt med typ en byggfläkt om man vill vara där och skruva när det är kallt. Resten blir 100+50mm träfiberull och 200mm i taket (blir kallt loft ovanpå "lådan"). Dock så är jag rädd för att stenväggen blir en sjujäkla köldbrygga som blir dyr med dagens elpriser.
Alternativen är att mura upp i 100/125mm leca och putsa båda sidor, det är både enklast och billigast och var orginalplanen.
Andra är 70+70mm leca med 50mm xps emellan. Det skulle göra mycket mot käldbryggan, men nackdelen är självklart priset, men också är det mycket jäkligare att mura smala block. Men kanske framför allt så blir det en tjock vägg som stjäl ganska mycket utrymme från vad som kommer att bli ett ganska litet utrymme.

Det kommer att bli ungefär 5m djupt pga bredden på byggnaden, bredden är mer flexibel beroende på hur det påverkar resten av utrymmen i byggnaden, men troligen runt 4m. Så ca 20m2, och stenväggen utåt blir ~9m2 väggyta.

Aregna tankar om detta, men ställer frågan till bättre kunnande.
Tankar?
Parock vägg är det absolut billigaste en 10cm Parock klädd med plåt på bägge sidor godkänner dessutom alla försäkringsbolag.

1,2mhög o upp till 8 meter långa block endast en 4 skärning 5"5" i hörnen o 2 skälvborrande skruv raktigenom utifrån.

Parock blocken är skälvbärande så det går utmärkt att ha blocken som tak på lådan med.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Definitivt. En liten luftvärmepump för under 10k som klarar -25 som får hjälp av ett elektriskt element när det går under +4 inomhus Själv tycker jag +12 är lagom svalt att skruva i. På sommaren får du då även AC. 10A avsäkrad räcker då de flesta drar under 2 kW.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Parock vägg är det absolut billigaste en 10cm Parock klädd med plåt på bägge sidor godkänner dessutom alla försäkringsbolag.

1,2mhög o upp till 8 meter långa block endast en 4 skärning 5"5" i hörnen o 2 skälvborrande skruv raktigenom utifrån.

Parock blocken är skälvbärande så det går utmärkt att ha blocken som tak på lådan med.
Nja, det kommer inte att vara ett alternativ, dels pga att det blir rätt dyrt, men också för att plåtsektion inte passar in estetiskt på en gammal ladugård, vilket en kalkfärgad putsyta gör.

Anledningen till att köra träfiber är att jag kommer att använda en par befintliga väggar i ladugården byggd av stock.
Virke till att regla upp övriga väggar har jag på skullan bara att såga upp i passande dimensioner. Därav kommer detta att bli märkbart billigare än att köpa in väggelement.
Alla övriga väggar står också torrt inanför byggnaden varför "fasaden" inte kommer att behöva vara vidare mer invecklad än målad osb, förutom där porthålet skall läggas igen.

Vad tros om putsbar fasadisolering utanpå 100 mm murblock?
(kan bli dyrt att beställa hem bara,jämfört med annat som finns i lager)

Definitivt. En liten luftvärmepump för under 10k som klarar -25 som får hjälp av ett elektriskt element när det går under +4 inomhus Själv tycker jag +12 är lagom svalt att skruva i. På sommaren får du då även AC. 10A avsäkrad räcker då de flesta drar under 2 kW.
Det skulle onekligen vara fint, men 10 lök går över budgeten för hela projektet så det får nog vara.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nja, det kommer inte att vara ett alternativ, dels pga att det blir rätt dyrt, men också för att plåtsektion inte passar in estetiskt på en gammal ladugård, vilket en kalkfärgad putsyta gör.

Anledningen till att köra träfiber är att jag kommer att använda en par befintliga väggar i ladugården byggd av stock.
Virke till att regla upp övriga väggar har jag på skullan bara att såga upp i passande dimensioner. Därav kommer detta att bli märkbart billigare än att köpa in väggelement.
Alla övriga väggar står också torrt inanför byggnaden varför "fasaden" inte kommer att behöva vara vidare mer invecklad än målad osb, förutom där porthålet skall läggas igen.

Vad tros om putsbar fasadisolering utanpå 100 mm murblock?
(kan bli dyrt att beställa hem bara,jämfört med annat som finns i lager)

Det skulle onekligen vara fint, men 10 lök går över budgeten för hela projektet så det får nog vara.
Det finns polymerbaserad puts för styren isolering funkar skitbra tjockleken på putsen är ich 4mm inklusive glasfiberarmerings mattan. Går fint att rolls på sista skicket om du vill ha struktur.

Personligen hade jag byggt av reglar och gips med vanlig mineralull alternativt stall strö modell " stubben" kutterspån jag har skälv kutterspån både i huset på vinden och på garaget, inte dyrt, mycket bra, o billigt, dessutom andas materialet naturligt inget syntet skit här inte.
Vill du spola i utrymmet sätt då en 60cm minerit skiva i botten glöm dock ej att täta alla skarvar med ex silikon.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det finns polymerbaserad puts för styren isolering funkar skitbra tjockleken på putsen är ich 4mm inklusive glasfiberarmerings mattan. Går fint att rolls på sista skicket om du vill ha struktur.

Personligen hade jag byggt av reglar och gips med vanlig mineralull alternativt stall strö modell " stubben" kutterspån jag har skälv kutterspån både i huset på vinden och på garaget, inte dyrt, mycket bra, o billigt, dessutom andas materialet naturligt inget syntet skit här inte.
Vill du spola i utrymmet sätt då en 60cm minerit skiva i botten glöm dock ej att täta alla skarvar med ex silikon.
Kör träull i befintliga stockväggar pga andas och binder inte kondens.
Stenull kanske i nya väggar pga billigare.
Gillar inte gips egentligen då det inte går (lika bra) att tex hänga upp verktyg etc på det. Utseende är oviktigt på insidan.

Har inte avlopp i den delen och tänker inte pika upp plattan, så blir inget vatten.
Finns kök och dusch i gäststugedelen i andra ändan, så eventuell deltvätt och självklart handtvätt osv blir där. (plus kaffekokare och ölkyl! :yoparty)

Offret:
DSC_0189.JPG

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kör träull i befintliga stockväggar pga andas och binder inte kondens.
Stenull kanske i nya väggar pga billigare.
Gillar inte gips egentligen då det inte går (lika bra) att tex hänga upp verktyg etc på det. Utseende är oviktigt på insidan.

Har inte avlopp i den delen och tänker inte pika upp plattan, så blir inget vatten.
Finns kök och dusch i gäststugedelen i andra ändan, så eventuell deltvätt och självklart handtvätt osv blir där. (plus kaffekokare och ölkyl! :yoparty)

Offret:
View attachment 467700
Gillar du inte gips så kör du ex en 12 mm osb eller 12mm k plyfa under gipsen på dom ytor du trordu hänger upp saker på.

Skälv gör jag tvärt om bara gips på väggar o sedan på med en plyfa där jag hänger upp saker

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220129_162953.jpg

Började med att såga till lite limträskivor då jag har tråkigt.
IMG_20220129_162959.jpg
Festo isdachit.

IMG_20220129_163307.jpg

Såga på länge o lite på tvären.
IMG_20220129_164400.jpg
Titta efter det extremt tunna spånet som klingan lämnar kvar, precision på tyska maskiner.
IMG_20220129_171144.jpg

Börjat tappa ihop o limma delar.
IMG_20220129_175537.jpg
Vad skall det bli tro?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220130_092336.jpg
Sakta sakta. IMG_20220130_094355.jpg
Fyra bugg o en Coca-Cola som Carola skulle vrålat.

Björn är ju på rätt väg en möbel men det skall bli en hallskänk som inte tillverkas längre men är en snygg modell på.

Kan ju vara värt några timmar i garaget under stormen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220201_202715.jpgdetta bordet. Bggde jag för 2 år sedan ett dubbel spegel bord som är bottenlöst i 22mm mdf rent ut sagt ett tungt elände.
IMG_20220201_202659.jpg

IMG_20220201_202715.jpg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE