Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220204_192445.jpgIMG_20220204_192512.jpg
Solros olja, soyabönsolja samt tistelolja järnoxid o titanoxid +2,5 Tim gnuggande gnidande gnällande samt lite hädelse då o då, det får FN duga i morgon blir det möbel hårdwax sedan får det vara bra med denna hallbänk.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tackar lägger naturligtvis upp 1 bild när det sidenmatta hårdwaxet torkat.
IMG_20220205_123813.jpgIMG_20220205_123750.jpgIMG_20220205_123725.jpgIMG_20220205_123649.jpg

Äntligen klart 3 lager sidenmatta hårdwax så nu tål den kaffe, The, hembränd grogg, o matolja, samt lättare slag av nycklar o dyligt man kan ju inte göra något åt att fura är ett mjukt träslag, eller jo det kan man med vattenglas men det är alldeles för omständligt.

Enbart naturliga waxer som caranuba o liknande är använda och oljorna är ju Som sagt samma som vi äter i vissa frukter o fröer utom tistel oljan då kansk?

Både olje lansering o waxer skrubba in med vit scottsbrite duk det rollas inte på utan skrubba där av tidsåtgången, är för att få den där barnrumpa mjuka ytan

Endast möbel tassar kvar att montera o bära in skräpet i huset.

Som kuriosa har jag beställning på 2 st redan?

Verktyg
Cirkelsåg
Batteri bormaskin
Överhandsfräs
Vinkelhake
Bågsågsblad
Morakniv
Blyerts
Tumstock
8mm tapp borr
Slippapper

Inga märkvärdiga saker som kostar skit mycket pengar är nödvändiga.

Total tidsåtgång ca 16 timmar av min fritid.

Tack för visat intresse för min blygsamma snickrar kunskap.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fortfarande tråkigt is kvar på grusvägen så att vingla ut med acen på tidig morgontimmarna o vurpa får vara några dagar till, sjukt mc sugen nu.

Så vad gör man? Pilla sig i naveln, nä fan det är obekvämt, pilla mellan tårna? Nä där är säkert fotsvamp eller någon annan konstig sak som man inte vet förens man pillat,, bäst att låta bli.

IMG_20220208_183629.jpg

Ähh jag sågar lite i noe limträ skiva igen på längden.

IMG_20220208_190003.jpg
Å varför inte på tvären för att vara lite motvals kärring.

IMG_20220208_200943.jpg

O när jag sågat kan jag ju fräsa lite med bara för att lixom.

IMG_20220208_201440.jpg

Detta med att kopiera saker är som att härmas skit kul andra gången men mera ett nödvändigt ont sedan.

IMG_20220208_203729.jpg

Tanken är en 5 lådors byrå 70cm bred o 90 hög 3 stora lådor o 2 halvlådor i toppen.

Har dock inte bestämt vilken profil jag vill ha på låd kanterna ännu?

IMG_20220210_185522.jpg

Det blev en o traditionell typ av kant på byrålådfronterna men varför följa strömmen.

IMG_20220210_184923.jpg
Början till låd sidor. Det skall fräsas ett 5mm spår på motsatt sida för lådbotten att flyta i.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du vet om att man kan "dra" i kanterna på bilderna man lägger in så att det blir små nätta tumnaglar man kan klicka på, som då blir större?
Ungefär så här:
View attachment 468633
Nä sådan förstår jag då rakt inte e skapligt nöjd över att lyckas beskära bilderna, typ totalt digitalt handikappad.

Fan elbils laddaren har ju någon app o skit fick ringa o fråga om skräpet inte startar om man bara sätter i kabeln men det skall den göra men appen är tydligen bra.. Vem FN bryr sig bara skräpet laddar bileländet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nä sådan förstår jag då rakt inte e skapligt nöjd över att lyckas beskära bilderna, typ totalt digitalt handikappad.
Mä! "Beskära" bilderna gör ju Sporthoj åt dig, det enda du behöver göra är att leta rätt på ett hörn på bilden vänsterklicka/håll-inne-vänster-klick-knappen (innan du hunnit Skicka, eller medans du redigerar inlägget) och dra och ändra förhandsgranskningens storlek. När man sen i "Skicka svar" ser sitt inlägg kan man klicka på "miniatyren" och får då upp den fulla storleken.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Så bara det tråkiga att slipa allt sammetslen o runda av allt och tillslut betsa det ljusgrått.
Snyggt :tummenupp

Lidl hade billiga vinkelhakar, så när jag hade vägarna förbi gick jag in för att köpa några i olika storlekar. Då hittade jag en träsvarv för en tusenlapp, så den fick följa med hem. Det kan alltid vara bra att ha :hihi Det är kanske inte världens mest robusta pryl, men för lite småpyssel hemma duger den garanterat.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Snyggt :tummenupp

Lidl hade billiga vinkelhakar, så när jag hade vägarna förbi gick jag in för att köpa några i olika storlekar. Då hittade jag en träsvarv för en tusenlapp, så den fick följa med hem. Det kan alltid vara bra att ha :hihi Det är kanske inte världens mest robusta pryl, men för lite småpyssel hemma duger den garanterat.
Träsvarv är fina grejor och dom är ju inte direkt jätte avancerade i konstruktionen o 1 tusing är ju svinbilligt?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mä! "Beskära" bilderna gör ju Sporthoj åt dig, det enda du behöver göra är att leta rätt på ett hörn på bilden vänsterklicka/håll-inne-vänster-klick-knappen (innan du hunnit Skicka, eller medans du redigerar inlägget) och dra och ändra förhandsgranskningens storlek. När man sen i "Skicka svar" ser sitt inlägg kan man klicka på "miniatyren" och får då upp den fulla storleken.
??Pratar Anders grekiska just här?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
??Pratar Anders grekiska just här?
Det är mitt "förklara-för-morsan-82-som-är-100-ointresserad-av-mobiler-och-datorer-men-vill-ändå-att-det-bara-ska-funka" språk. Trots fjärrning via Teamviewer går det mesta in på ena örat och ut på andra - samtidigt med snällheten - och hon svär ve och förbannelse över modern teknik.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är mitt "förklara-för-morsan-82-som-är-100-ointresserad-av-mobiler-och-datorer-men-vill-ändå-att-det-bara-ska-funka" språk. Trots fjärrning via Teamviewer går det mesta in på ena örat och ut på andra - samtidigt med snällheten - och hon svär ve och förbannelse över modern teknik.
Då e jag 90 troligen ? du e vänlig som försöker att lära en gammal hund att sitta men det går inte.. Datorn som eb10-15 år gammal startas när lönen skall skrivas o då blir det varmt.
TV, n skriver något om tv tablå som skall uppdateras men texten försvinner efter 5 min så jag bryr mej ej.
Bilens DAB radio vet jag ej hur den fungerar utan det är någon kanal 101,1 som går konstant.
O så fortsätter det?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Bygga hall bänk vat en sak. Bygga byrå en helt annan.

Massor mera 90° vinklar mängderav mått ännu mera olika nivåer o dyligt.
IMG_20220212_085411.jpg

Detta kan ju bli ok tror jag iallafall.

IMG_20220212_103315.jpg

Jo det får bli så.

IMG_20220212_151512.jpg

90+90+90+90=360 borde inte lådan vara rund då?

IMG_20220212_162416.jpg

Det blev 2 sådana häringa.

IMG_20220212_183730.jpg

Stora modellen blir det 3 av.

O enda verktygen hittills är cirkelsåg o överhandsfräs.
IMG_20220212_181435.jpg

Bifogat

• IMG_20220210_194226.jpg
    IMG_20220210_194226.jpg
    1.9 MB · Visningar: 13

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
DSC_0217.JPG
Känner mig som en gnagare vid pissoaren med min renoverade dörr.

Hjälper inte att man var en par längre 4mm skruvar ifrån att hänga upp ikväll heller.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är verkligen alls lister på plats? :va
Det brukar vara någon liiiten som ska dit "sen". ;)
Njae, det var nog dörren det.

Man KAN ju argumentera att jag skulle dra el till leakomaticen som skymtas till höger, och montera fast den på väggen. Men jag väljer att se det som att om den inte är inkopplad så läcker inte vattensystemet....

Lite skåp och garderober skall väl också in, när jag vinner på hästar eller något.

Det är åtminstone klart för stunden i mitt huvud. :hihi

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...