2. När fötterna sitter fastspända i pedalerna, är det för att kunna "trampa" även uppåt? Eller är det bara bekvämt att fötterna sitter fast?
Jag har SPD-SL på racern och vändbara trampor med vanlig platta på ena sidan och SPD på den andra på min MTB. På träning, ToR jobbet och andra cykelutflykter, semester osv har jag alltid SPD, det känns skönt att alltid sitta fast och kunna trampa åtminstone 75% av varvet, jag lyfter sällan trampan, men trampar ner, skjuter fram och drar bak. Nu är det så pass illa att jag nästan har svårt att cykla med vanliga skor, jag halkar bara av.
Jag kan uppdatera mitt cykelväskeproblem förresten. Jag slog till på ett par Vaude Karakorum, och var grymt sugen på att provcykla dom, så tjejen föreslog att vi skulle cykla upp till Siaröfortet, och då tyckte jag att det vore lagom att cykla dit, 6 mil lite drygt, och cykla en omväg med övernattning på vägen hem. Klockrent tyckte hon och kollade upp att dom hade visning 13:00, så vi siktade på att ta oss dit strax innan. Visserligen kom vi iväg lite senare än planerat, jag glömde tex mina cykelbyxor hemma hos mig kvällen innan och fick hämta dom på morgonen, och det tog liiite längre för en av kvinnorna i förhållandet, inga namn nämna
än planerat, så vi missade 13:00 med viss marginal. Men vi tänkte att vi kan ju gå runt själva, utan guide. Så vi fortsatte. Väl framme insåg vi att sista färjan gick 10:25
Det blev inte bättre av att det började vräka ner regn, så vi tog en konstpaus i en busskur, drog på oss överdragskläder och fyllde på förråden lite, sen cyklade vi hem igen. Totalt fick jag ihop 13-nånting mil och 6h i sadeln, men jag är mest imponerad över tjejen som aldrig har cyklat så långt förut, och hon hade nästan lika mycket packning som mig
En astma-attack klarades visserligen av på vägen dit, men med lite vila, på rygg, på en p-ficka så var hon fit for fight igen
Så, återigen sket sig vår cyklaochtältatur, men vi hade väldigt kul och trevligt iaf och väskan var klockren, mycket större än man tror, väl genomtänkt och den kändes större än Biltemas, trots att den ska vara 25 liter större! Enda haken är att den verkar vara designad för pakethållare med ett extra stag under själva pakethållaren för att sätta fästena i, för att få lägre tyngdpunkt. Men nu åkte mitt tält mellan väskan och pakethållaren, så det funkade klockrent iaf