laidback
En fin avföring är bästa huvudkudden!
- Gick med
- 19 Dec 2010
- Hoj
- En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tackar tackar.
1. För att det inte är en roterande rörelse i grunden (benens alltså) skulle jag tro. Man pratar tex. om kadens även inom kanotsporten.
2. Kort svar; Ja
Jag tycker inte det är någon större vits att rundtrampa aktivt, man är ändå förhållandevis svag åt det hållet, men lite förlänger man nog tramptagen. Den stora vitsen är att foten sitter alltid i rätt position på pedalen så man slipper bry sig om att aktivt hålla foten rätt. Har man en gång testat så är det svårt att vara utan clips, åtm. när man vill köra på lite. Som bonus kommer man förr eller senare att roa publiken när man inte får loss foten vid något rödljus och prydligt lägger sig på sidan. Har hittills hänt mig två gånger.
3. Hur långt är ett snöre? Inte en aning. Men kan gissa att det är säkerhetsåtgärd, det är ju inte så dumt att det lyser bakåt även när man står stilla. Framåt har man förh. viss uppsikt själv. Och till skillnad mot (bra) framlysen drar en röd diod där bak försumbara mängder ström så batterierna räcker länge.
De (få) navdynamolysen jag sett kan man stänga av mha liten strömbrytare vid lampan, så det är nog en kombination av slöhet och att navdynamon inte kostar kännbart i rullmotstånd som gör att den får vara påslagen konstant.
Jag har SPD-SL på racern och vändbara trampor med vanlig platta på ena sidan och SPD på den andra på min MTB. På träning, ToR jobbet och andra cykelutflykter, semester osv har jag alltid SPD, det känns skönt att alltid sitta fast och kunna trampa åtminstone 75% av varvet, jag lyfter sällan trampan, men trampar ner, skjuter fram och drar bak. Nu är det så pass illa att jag nästan har svårt att cykla med vanliga skor, jag halkar bara av.
Okej, tack för att jag fått lite inblick i cykelvärlden!