Stora cykeltråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tips på bra butik/verkstad som är duktiga på att ställa in cykeln för sin chaufför.

Åkte på ett diskbråck i höstas. Cyklade en hel del innan och jag misstänker att man kan finlira för att få optimal inställning. Alltså undvika att få ett sånt jävla direkt tryck på disken. Den trasiga disken sitter där nere, typ precis i ländryggen.

Eller har ni experter några egna tips på vad man behöver tänka på. Avståndstabeller typ. För armar och röv och allt som ska vara på rätt ställe.

Tack på förhand.
//Madelene
Jag gjorde en bikefit på CykelCity i Stockholm, och jag kan inte säga att jag blev impad. Visst, helt bortkastat kanske det inte var, men dom utgick från någon standardmall, där åtminstone inte jag passar in, så dom tyckte att jag skulle ha sadeln alldeles för lågt, vilket för min del gör att jag får ont i knäna och inte orkar något. Sen att dom böt mitt styre var kanske bra, men mindre bra att det lossnade i en uppförsbacke :gnissla

Läs på, testa och känn, det är mitt tips! Har du en trainer blir det ju ännu enklare att göra allt själv :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det har inte blivit någon ny cykel ännu. Men den gamla är såld och jag börjar snart ha stålars för cykelköp. Fast det där med att bestämma sig för vad man vill ha har jag inte kommit något längre med...

Och det fina vädret de senaste dagarna har ju inte direkt minskat suget efter ny cykel. I lördags blev jag tvungen att sticka ut en dryg mil på den här skönheten bara för att lugna nerverna lite. Men nu ska den ut på Blocket för att kunna utöka cykelköparkontot lite till.

velo.jpg

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Fast det där med att bestämma sig för vad man vill ha har jag inte kommit något längre med...
Vad är du sugen på då? Själv har jag börjat fundera på att sälja 29" och köpa en beggad heldämpad 26".

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Vad är du sugen på då? Själv har jag börjat fundera på att sälja 29" och köpa en beggad heldämpad 26".
Heldämpad som downhill, eller något man även kan cykla uppför med?

Vad det huvudsakligen står mellan just nu är ungefär:
* Någon 29" XC med alu-ram och 100mm slaglängd på gaffeln för ca 10'-13'kr. Av vilka det finns ungefär hur många som helst.
* On-One 45650B. Bland det mest prisvärda jag har hittat, men jag är tveksam till 27,5"-hjulen, de är ju inte mycket större än 26"-hjulen på cykeln jag sålde.
* Bygga något själv. Antagligen med 29"-hjul och gaffel på 120-140mm. Fast det känns som ett lite stressigt alternativ så här i början av säsongen när man inget hellre vill än att komma ut i skogen asap. Och lite dyrt.

nosferatu

Hallowed Be Thy Name
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
Ingen med motor....
Jag gjorde en bikefit på CykelCity i Stockholm, och jag kan inte säga att jag blev impad. Visst, helt bortkastat kanske det inte var, men dom utgick från någon standardmall, där åtminstone inte jag passar in, så dom tyckte att jag skulle ha sadeln alldeles för lågt, vilket för min del gör att jag får ont i knäna och inte orkar något. Sen att dom böt mitt styre var kanske bra, men mindre bra att det lossnade i en uppförsbacke :gnissla

Läs på, testa och känn, det är mitt tips! Har du en trainer blir det ju ännu enklare att göra allt själv :tummenupp

Gjorde också min bikefit på Cykelcity, och efter ett par pendlingar till jobbet tycker jag, som du, att sadeln är alldeles för låg...

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Det har inte blivit någon ny cykel ännu.
Och det har inte blivit någon ny trampcykel än heller. Fast den gröna skönheten ovan är såld och nu finns i alla fall pengar till det.

Dock har jag nästan bestämt mig för att det ska få bli en sån här: http://instagram.com/p/oDyw1jr3bp/#
Om den nu bara kunde släppas någon gång. Det börjar vara nära panikköp av vad som helst annat på närmsta cykelaffär.

Nu har jag fått ihop han! ��
Återstår gör väl att klura ut var jag ska cykla och hur..
Ha den ungefär som cruiser och bara fincykla lite när det är bra väder kanske? Cykla iväg och köpa någon glass och titta på lättklädda fruntimmer? Och samtidigt öva lite balans som du kommer ha nytta av i ditt motorcyklande.

Jag önskar att jag hade haft något gammalt lik ståendes som kunde konverteras till singlespeed. Jag vände till och med uppochner på farsans uthus i jakt på mina första mtb för att se om jag skulle kunna göra något kul av de. Men det visade sig bara att farsan hade kastat de. Det enda som fanns kvar av de var gaffeln från min första mtb som jag fick någon gång tidigt 90-tal. Tydligen var det mycket viktigare att spara sånt som ett par skridskor som ingen använt på 20år, ett partytält som aldrig används och ett par stödhjul till en barncykel (utan att barncykeln fanns kvar). Och dessutom måste det såklart finnas plats för några kubikmeter ved. Trots att gubben har bergvärme och det aldrig ens har suttit någon vedpanna i kåken.

Men skam den som ger sig. Nu är jag på jakt efter någon billig leksak att trampa runt på tills det inhandlats en vettigare leksak.

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
ZZR600 -90
Ha den ungefär som cruiser och bara fincykla lite när det är bra väder kanske? Cykla iväg och köpa någon glass och titta på lättklädda fruntimmer? Och samtidigt öva lite balans som du kommer ha nytta av i ditt motorcyklande.

Jag önskar att jag hade haft något gammalt lik ståendes som kunde konverteras till singlespeed. Jag vände till och med uppochner på farsans uthus i jakt på mina första mtb för att se om jag skulle kunna göra något kul av de. Men det visade sig bara att farsan hade kastat de. Det enda som fanns kvar av de var gaffeln från min första mtb som jag fick någon gång tidigt 90-tal. Tydligen var det mycket viktigare att spara sånt som ett par skridskor som ingen använt på 20år, ett partytält som aldrig används och ett par stödhjul till en barncykel (utan att barncykeln fanns kvar). Och dessutom måste det såklart finnas plats för några kubikmeter ved. Trots att gubben har bergvärme och det aldrig ens har suttit någon vedpanna i kåken.

Men skam den som ger sig. Nu är jag på jakt efter någon billig leksak att trampa runt på tills det inhandlats en vettigare leksak.

Nja, hade tänkt något mer dirtinspirerat, det är ju ändå en sån cykel ?
Vet bara inte hur och var man börjar. Måste hitta en bana eller ett bra ställe att hålls på, och sen får jag nog bli självlärd ?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Nja, hade tänkt något mer dirtinspirerat, det är ju ändå en sån cykel ��
Vet bara inte hur och var man börjar. Måste hitta en bana eller ett bra ställe att hålls på, och sen får jag nog bli självlärd ��
Då är det väl bara att göra som kidsen och släpa med lite skrot till närmsta backe och bygga ett litet hopp då. ;)

Nu är cykel beställd. Det blev en skönhet med alu-ram, 29"-hjul, halvlång gaffel och dropperstolpe: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPWDEO/on-one-parkwood-shimano-deore-mountain-bike

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Fortfarande har inte cykeln dykt upp. Men idag kom det någon bekräftelse i alla fall.

Så av ren frustration och en kropp som skriker efter att cykla har jag anmält mig till ett motionslopp på 4mil asfalt på fredag. Jag ska delta med lillsyrrans gamla cykel. Stålram med 26*1,95 däck och sjuväxlat Nexusnav. Och SMHI håller på och hotar med regn. Det blir nog perfekt.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Start 03:30 i ett Ride Of Hope-gäng med målsättning sub9.

Jag har kört två tidigare. 2012 där jag hade helnattsregn från Jkpg till Hammarsundet och slutade på 11.30, har aldrig frusit så jävligt. 2013 startade jag 19:36 och hade nöjet av frisk motvind hela vägen ner till Jkpg, 10:18 blev det till slut.

Sista cykelturen innan VR blir 4 mil hem från jobbet i em. Kommer ganska lagom ticka över 200 mil sedan årsskiftet under vägen.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22

Jag har kört två tidigare. 2012 där jag hade helnattsregn från Jkpg till Hammarsundet och slutade på 11.30, har aldrig frusit så jävligt. 2013 startade jag 19:36 och hade nöjet av frisk motvind hela vägen ner till Jkpg, 10:18 blev det till slut.

Sista cykelturen innan VR blir 4 mil hem från jobbet i em. Kommer ganska lagom ticka över 200 mil sedan årsskiftet under vägen.

2012 var ett helvete, bröt vid Hjo då...

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Jag tänkte tanken i Hjo. Och i Karlsborg. Och mest uppe i Hammarsundet när jag satt i tältet och huttrade ut sportdrycken ur muggen. Och många ställen på vägen däremellan.

Men eftersom jag gett mig fan på att göra en klassiker 2012 och redan kört vasan fanns det inte på kartan att bryta med mindre än att sjukvårdspersonal fått plocka fram den långärmade tröjan. :3freak

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Prognosen hotar med viss nederbörd i år också :( Men, dom har haft fel förr :hihi

Jag hoppas att 200+ pendlarmil, 150+ träningsmil och många trainertimmar har lagt en vettig grund :) Förra gången gjorde jag det på 11,5h, med 23 mil i benen innan...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ingen som ska köra korta Cykelvasan? Kom på att man kanske borde kolla på tältplatser snart så man slipper köra upp och ner samma dag :p

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Hur gick det på VR? tog ett varv själv men jobb byte och lite lite träning gjorde att jag inte klara att stå imot vinden och missa mitt tidsmål med 1time. :död 10:50

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur gick det på VR? tog ett varv själv men jobb byte och lite lite träning gjorde att jag inte klara att stå imot vinden och missa mitt tidsmål med 1time. :död 10:50
Jag kom i mål på 9:53, det blåste ju en del på västra sidan, och klungorna gick långsamt, så det blev en hel del ensamcykling. Trösten är att det är en tid som det går att kapa en hel del på :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...