Stora Grill-tråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Blivit med pelletsgrill. Fan det bästa sen människan lärde sig laga mat.
Smidig som gasol, smakar som kol. What’s not go like? Kanske priset då..
Pelletskostnad inte mer än kolgrillens kolförbrukning i reda pengar.
Slår igång på morgonen, drar på jobb, kan justera temperatur och rökmängd från app. Kommer hem, skär upp och avnjuter en kalas-perfekt bit kött för flera familjer.

Traeger Ironwood 885 är det i mitt fall. Hela konceptet är kanon med mängder av recept direkt i appen.
Vi behöver mer om detta i tråden. Mycket mer.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har misslyckats med uppdraget att köpa ny grill.
Det beror på svår beslutsångest.
Valet just nu står mellan Weber Master-Touch GBS Premium och Napoleon PRO22K-LEG-2
Weber känns ranglig för sitt pris men man får med allt man kan behöva och lite till.
Napoleon är stabilare men asklådan/spjället känns inte 100.
Ni som har någon av dessa, vad är omdömet?
Priset är det samma för de två alternativen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har misslyckats med uppdraget att köpa ny grill.
Det beror på svår beslutsångest.
Valet just nu står mellan Weber Master-Touch GBS Premium och Napoleon PRO22K-LEG-2
Weber känns ranglig för sitt pris men man får med allt man kan behöva och lite till.
Napoleon är stabilare men asklådan/spjället känns inte 100.
Ni som har någon av dessa, vad är omdömet?
Priset är det samma för de två alternativen.
Jag skulle titta på om det är någon skillnad i garanti för detta är en grill du vill ha många år. :)
Sedan skulle jag också titta på själva grillgallret då det ju är där mycket av smaken kommer.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Jag skulle titta på om det är någon skillnad i garanti för detta är en grill du vill ha många år. :)
Sedan skulle jag också titta på själva grillgallret då det ju är där mycket av smaken kommer.
Garantier och kvalitet på emaljering osv verkar vara lika.
Weber har vingligare ben och gångjärn samt att locket känns wobbligt, tunn plåt.
Napoleon har aningen stadigare ben och gångjärn känns lite bättre, men är inte lätt isärtagbart som Weber.
Skillnaderna är att Napoleon har hela grillgallret i emaljerat gjutjärn medan Weber är rostfritt med gjutjärnssektion i mitten.
Till Weber följer det med 2 brikettkorgar, dessa kostar 350:- till Napoleon.
Till Weber följer det med en brikettring och värmespridare för rökning, är tveksam om jag kommer att använda det.
På internettet t ex YT verkar Weber vara snudd på religion.
Detta slutar med slantsingling tror jag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Garantier och kvalitet på emaljering osv verkar vara lika.
Weber har vingligare ben och gångjärn samt att locket känns wobbligt, tunn plåt.
Napoleon har aningen stadigare ben och gångjärn känns lite bättre, men är inte lätt isärtagbart som Weber.
Skillnaderna är att Napoleon har hela grillgallret i emaljerat gjutjärn medan Weber är rostfritt med gjutjärnssektion i mitten.
Till Weber följer det med 2 brikettkorgar, dessa kostar 350:- till Napoleon.
Till Weber följer det med en brikettring och värmespridare för rökning, är tveksam om jag kommer att använda det.
På internettet t ex YT verkar Weber vara snudd på religion.
Detta slutar med slantsingling tror jag.
Ja, jäklar. Inte ett lätt val det där.
Verkar lite mysko att Weber är ranglig?
Dom har inte skruvat ihop den dåligt i affären?
Den Weber jag tittade på hade definitivt premium-känsla men vet inte vad den hette.

Du får vänta på Knoddas visa råd tror jag. :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi behöver mer om detta i tråden. Mycket mer.
Ok! I’m game. Vad vill ni veta?
Hur man använder? Vad den kan?

I sak är det en pelletsbrännare lite som den man har att värma hus med.
Över brännarskålen finns en konvektionsplåt. Värmen och röken cirkuleras med en fläkt. Den bränner pellets i lagom takt för att hålla röken i den blå nyansen där smaken hämtas. Dvs den ryker inte som slaget i Lützen utan precis så mycket som behövs. Det är uteslutande indirekt grillning (konvektionsplåten.)
Temp mellan 90-300C är ställbar från grill och app. Köttermometer, valbar måltemp. Fyll magasinet med pellets (rymmer ca 9kg). Nivågivare som talar om aktuell pelletstillgång. Två nivåer av galler, nedre kan ställas i två höjder. Utdragbart galler för att lättare kunna pensla. Ställ in temperaturen. Vänta ca 15min. Lägg på valfritt du vill laga. En gjutjärnsgryta för chili? 5 hela kycklingar? Laxsida? Bröd? Pizza? Grönsaker?
Temperaturen hålls inom +/- 5 från inställd. Varmhållningsfunktion.
Förbrukning beror på temperatur. Ett slow bbq på säg bringa 14timmar, klarar den uta problem utan påfyllning.
Emaljerade galler.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Förra veckan drog jag upp en fin regnbågslax, den slog frugan in i folie och la på grillen, det blev fantastiskt gott, och då gillar jag inte ens fisk. Tom grabben mumsade i sig den med god aptit :tummenupp

Just konceptet att grilla saker i folie skulle man ju bli bättre på, det är ett fiffigt sätt både när man är på vift, och om man vill få saker mer saftiga/koka ihop med kryddor.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Förra veckan drog jag upp en fin regnbågslax, den slog frugan in i folie och la på grillen, det blev fantastiskt gott, och då gillar jag inte ens fisk. Tom grabben mumsade i sig den med god aptit :tummenupp

Just konceptet att grilla saker i folie skulle man ju bli bättre på, det är ett fiffigt sätt både när man är på vift, och om man vill få saker mer saftiga/koka ihop med kryddor.
Gör ofta foliepaket med lax på grillen.
Lite olja i botten, en bädd med lök och fänkål (om man gillar liten anis-ton), laxsida med skinn neråt, salt, täck med skivor av citron lr lime. I med ett halvt glas vitt. Vik ihop paketet (behövs 2 blad sas) och lägg på grillen 20-25 minuter. Iom vinet blir den aldrig riktigt torr.
Servera med kokt potatis, aioli och en ekad chardonnay. :love:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gör ofta foliepaket med lax på grillen.
Lite olja i botten, en bädd med lök och fänkål (om man gillar liten anis-ton), laxsida med skinn neråt, salt, täck med skivor av citron lr lime. I med ett halvt glas vitt. Vik ihop paketet (behövs 2 blad sas) och lägg på grillen 20-25 minuter. Iom vinet blir den aldrig riktigt torr.
Servera med kokt potatis, aioli och en ekad chardonnay. :love:
Brukar köra min laxsida öppet direkt på gallret.
Snabbvändning på het grill med "fel" sida neråt för att skapa lite yta, och sedan skinnet på gallret. När skinnet släpper är firren klar.
Laxen är så fet så det blir inte torrt med färsk fisk åtminstone.
Fryst kan det vara lite värre med ibland om det är något vattenpumpat äckel man blivit med.

Siksida brukar vara gott att göra något liknande med. Pensla citron/ört/olivolja blandning (typ salladsdressing) och kvarna lite salt och peppar. Sen på aphett galler till skinnet kommer av så plockar man hela köttet med stekspade. Här behövs oljan då sik är magert.
Alldeles fantastiskt med smörstekt nypotatis och en klick gräddfil.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09

I sak är det en pelletsbrännare lite som den man har att värma hus med.
Över brännarskålen finns en konvektionsplåt. Värmen och röken cirkuleras med en fläkt. Den bränner pellets i lagom takt för att hålla röken i den blå nyansen där smaken hämtas. Dvs den ryker inte som slaget i Lützen utan precis så mycket som behövs. Det är uteslutande indirekt grillning (konvektionsplåten.)
Temp mellan 90-300C är ställbar från grill och app. Köttermometer, valbar måltemp. Fyll magasinet med pellets (rymmer ca 9kg). Nivågivare som talar om aktuell pelletstillgång. Två nivåer av galler, nedre kan ställas i två höjder. Utdragbart galler för att lättare kunna pensla. Ställ in temperaturen. Vänta ca 15min. Lägg på valfritt du vill laga. En gjutjärnsgryta för chili? 5 hela kycklingar? Laxsida? Bröd? Pizza? Grönsaker?
Temperaturen hålls inom +/- 5 från inställd. Varmhållningsfunktion.
Förbrukning beror på temperatur. Ett slow bbq på säg bringa 14timmar, klarar den uta problem utan påfyllning.
Emaljerade galler.
Nu behöver vi bara lite bilder på läckerheterna du skriver om ?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Jag tänker mig var den är riktigt bra på och vad som funkar mindre bra i vardagen. Funktionerna kan man läsa sig till och att den är bra går att se på någon review på tuben men hur är den att leva med?
Går den verkligen till 300 grader och använder man hög temperatur till någonting?
Vad blir det att man lagar för mat med den jämfört med en gas/kolgrill uppsatt för indirekt värme?
Hur ofta slocknar den pga att pelletsarna inte matar som de ska?

Och framför allt: Smakar röken som trä, kol eller briketter?
Jag känner ingen större skillnad på de flesta träslag jag provat (utom Hickory och Mesquite) men kör jag low and slow med briketter som tänds kalla i grillen smakar det surt och att lägga på kall rökved på varm kol ger en iofs angenäm röksmak men den smakar lite mer eld/skogsbrand än en stor smoker som endast gått på ved. Jag hänger en del på https://detarrogantasvinet.se/ där man kör 100% ek i 4-10 timmar beroende på detalj och långrökning på det sättet ger en robust röksmak som dock aldrig blir det minsta stickig eller smakar eld.

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Efter att ha röjt några små ekar sågade jag upp grenar som är 5-6cm tjocka i skivor om några cm.
Dessa torkade jag i nätkasse i förrådet och lägger ett par på briketterna i början av grillning.
Jag tycker det ger god röksmak. Jag har köpt rökflis och haft varierande framgång med smaken där.
Nu har jag äppelträdgrenar på tork, tänkte mig dem till fläskfilé.
Hur är de större bitarna rökträ som säljs, bättre än flis?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Efter att ha röjt några små ekar sågade jag upp grenar som är 5-6cm tjocka i skivor om några cm.
Dessa torkade jag i nätkasse i förrådet och lägger ett par på briketterna i början av grillning.
Jag tycker det ger god röksmak. Jag har köpt rökflis och haft varierande framgång med smaken där.
Jag tycker att ju större desto bättre iaf upp till knytnävsstort. Flis har sin plats när man kallröker eller om det inte finns större bitar att tillgå.
Jag har som du sågat upp egen rökved av äpple och ek så jag har inte behövt köpa men det lär väl funka lika bra som hemsågat.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Barkar ni grenarna innan de läggs på grillen? Har ni något tips på hur man barkar enklast isf?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Brukar använda Napoleons rökflis när jag röker i offset grillen. Någon större skillnad mellan träslag har jag inte märkt, men kör mest cherry / hickory för doftens skull.
Ger ok smak, men hemligheten här är att de skall vara ordentligt blöta, och så får man pytsa på lite åt gången ganska ofta under processen så man får knäcka en bärs och stå vid grillen och blåljuga ett tag.
Nu kör ju jag i murad rök när jag skall röka på riktigt, och då har jag några stora äppelträd som blåste ikull under alfrida som jag röker med.
Eldar upp en herrejössesglöd med massaved innan jag hivar på en par bitar äppelträdsstamm á ca 20cm x 50cm, när de börjat brinna kväver jag spjällen och stoppar in kött. En sådan sats ger gott om rök minst 4-6 timmar utan att blötläggas och härden i eldstaden hålls varm nog att kunna plocka på bränsle dygnsvis om behov finns trots att man ger bristfälligt med syre.

Som ett sidospår brukar jag ofta lägga flis i blöt i en fulöl, sockret gör att det karamelliseras i värmen och inte dunstar av lika fort som vatten. Klibbigt att handskas med dock.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Barkar ni grenarna innan de läggs på grillen? Har ni något tips på hur man barkar enklast isf?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Mina torra bitar släpper barken om man petar lite med kniv under.

SJP,s inlägg fick mig att komma på att jag har körsbärsträd att göra rökbitar av. ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Men va f-n! :gnissla
Efter allt detta kom tankarna igen om att jag villhöver komplettera gasolgrillen med en rök.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Det beror på. Vid sommarstugan blir det ibland att röka på björk och nävern sotar så pass mycket att den alltid åker bort mha morakniv. Går oftast lätt om bitarna är ordentligt torra. Annars har jag tillgång till ek/äpple/körsbär och dessa barkar jag inte av.
Jag blev förstås sugen på BBQ av att läsa i tråden i morse så jag har precis kommit hem från lunch på Arroganta svinet och kan meddela att de inte heller barkar sin ek. Nu har de ju förstås en betydligt effektivare förbränning i sina jätterökar än vad vi kan hoppas på eller ens vill ha så man ska inte dra allt för stora växlar på det.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tänker mig var den är riktigt bra på och vad som funkar mindre bra i vardagen. Funktionerna kan man läsa sig till och att den är bra går att se på någon review på tuben men hur är den att leva med?
Går den verkligen till 300 grader och använder man hög temperatur till någonting?
Vad blir det att man lagar för mat med den jämfört med en gas/kolgrill uppsatt för indirekt värme?
Hur ofta slocknar den pga att pelletsarna inte matar som de ska?

Och framför allt: Smakar röken som trä, kol eller briketter?
Jag känner ingen större skillnad på de flesta träslag jag provat (utom Hickory och Mesquite) men kör jag low and slow med briketter som tänds kalla i grillen smakar det surt och att lägga på kall rökved på varm kol ger en iofs angenäm röksmak men den smakar lite mer eld/skogsbrand än en stor smoker som endast gått på ved. Jag hänger en del på https://detarrogantasvinet.se/ där man kör 100% ek i 4-10 timmar beroende på detalj och långrökning på det sättet ger en robust röksmak som dock aldrig blir det minsta stickig eller smakar eld.
Ok!

ja, 300 kör jag om jag ska köra en snabb sear på exempelvis skivad entrecôte, pizza etc, den har inga problem att nå det. Det smakar som i en vedsmoker, veden är bara i form av pellets istället. Smakar varken brikett eller eld. Matningsproblem har jag inte upplevt eller hört ifrån någon av mina kompisar som haft dessa längre tid. Jag tömmer magasinet när jag inte ska använda den på ett tag, smidigt via lucka på sidan. Deras direktdrivna skruv funkar klanderfritt verkar det som iaf. Jag skulle säga att jag lagar allt på den, allt från grönsaker, potatis, fisk, gryta, queso, ost, till nöt, fläsk.. vill man ha mindre röksmak som en torsk så gör jag foliepaket. Hickory och ek använder jag till nöt mest. Jag har inte lyckats bra med low and slow på kol/brikett. Temperaturen blir svår att reglera vettigt och kräver mycket passning. Ska man köra en stadig bringa så tja.. då är det 12-14timmar som krävs. Gas har jag inte befattat mig med.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA