Stora Grill-tråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ok!

ja, 300 kör jag om jag ska köra en snabb sear på exempelvis skivad entrecôte, pizza etc, den har inga problem att nå det. Det smakar som i en vedsmoker, veden är bara i form av pellets istället. Smakar varken brikett eller eld. Matningsproblem har jag inte upplevt eller hört ifrån någon av mina kompisar som haft dessa längre tid. Jag tömmer magasinet när jag inte ska använda den på ett tag, smidigt via lucka på sidan. Deras direktdrivna skruv funkar klanderfritt verkar det som iaf. Jag skulle säga att jag lagar allt på den, allt från grönsaker, potatis, fisk, gryta, queso, ost, till nöt, fläsk.. vill man ha mindre röksmak som en torsk så gör jag foliepaket. Hickory och ek använder jag till nöt mest. Jag har inte lyckats bra med low and slow på kol/brikett. Temperaturen blir svår att reglera vettigt och kräver mycket passning. Ska man köra en stadig bringa så tja.. då är det 12-14timmar som krävs. Gas har jag inte befattat mig med.
Hel karré. Rub och sen i smokern. Low and slow. Vila 1 timme i isolerad låda. Saftigaste jag ätit och fettet/sega delar helt upplösta. Magiskt! Notera hygglig rökring.
Jag bör/får absolut inte köpa fler grillar. Tur att Traegern är en smoker för jag har lagt en bevakning på Blocket...

Hur länge hade karrén gått?
Ser underbar ut!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite hem-marinerad fläskkotlett med sallad och "hemgjord" Rydbergs Gourmet Potatissallad (;))...
Sköljes ned med en Urlar Pinot Noir.
20210610_181345.jpg20210610_183028.jpg

Föredrar karré alla dar i veckan men då icke damerna här hemma...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Någon som har erfarenhet av Inkbird trådlösa grilltermometrar? Wifi eller BT

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag brukar oftast göra egen potatissallad. Grundrecept 3dl gräddfil,3msk majonnäs,1-2 tsk dijonsenap, salt peppar. Många kör med hackad rå gul lök, jag föredrar gräslök. Tillsätter kall kokt potatis. Hur mycket är en smaksak. Jag vill ha lite rinnig/krämig så jag tycker 700g potatis är lagom.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag brukar oftast göra egen potatissallad. Grundrecept 3dl gräddfil,3msk majonnäs,1-2 tsk dijonsenap, salt peppar. Många kör med hackad rå gul lök, jag föredrar gräslök. Tillsätter kall kokt potatis. Hur mycket är en smaksak. Jag vill ha lite rinnig/krämig så jag tycker 700g potatis är lagom.
Thanks, får testa nästa gång! :tummenupp

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Låter gott! Jag skulle gärna ha i bitar av grönt äpple också. Gärna skalat!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Precis i min smak: Mycket gräddfil, lite majo och massor av gräslök!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Verkligen lite/ljus bark för att ha gått 6h utan papper men den ser som sagt grymt god ut.
Det beror helt på hur man lagt på och hur mycket, rub. I detta fallet hade jag vacuumpackat den med rub i nästan en dag. När man sen plockar ut den blir det ganska lite kvar och det är i stora drag ruben och sammansättning som skapar bark, inte röksot :tungan .

Här dagens kok, nötrevben rubade med salt, peppar, paprika, vitlök. Ganska tunt med rub(barnen inte förtjusta i peppar..)vila en timme sen på smokern på 105C. 5 timmar, slog in i folie (för pappret var slut..) och ytterligare 3 i 115C (pga hungrig.) Sen vila en timme i isolerad låda. Köttet hade själmant släppt från benen. Skar upp och ingen köttsaft läckte ut, perfekt. Lite mer bark här för dig Josef :wiggle

Bifogat

• 94AEC084-C1C5-47DC-8A00-853DE3FE30CD.jpeg
    94AEC084-C1C5-47DC-8A00-853DE3FE30CD.jpeg
    764.7 KB · Visningar: 16

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Är det ett hemmagjort stekbord eller färdigt i butik?
Vattenskuret efter min ritning hos en kompis som pysslar med det där, funderar på ett som är stekbord på halva och galler på halva för att kunna grilla lite tillbehör lättare.

Bifogat

• ring of fire.jpg
    3.1 MB · Visningar: 14

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vattenskuret efter min ritning hos en kompis som pysslar med det där, funderar på ett som är stekbord på halva och galler på halva för att kunna grilla lite tillbehör lättare.
Precis så tänkte jag också.
Hur tjock är plåten och kvalitet?
Jag har ingen vattenskärande kompis men en egen plasmaskärare.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Precis så tänkte jag också.
Hur tjock är plåten och kvalitet?
Jag har ingen vattenskärande kompis men en egen plasmaskärare.
6mm om jag minns rätt, har inte slagit sig ännu och jag eldar rätt hårt under när jag gör burgare!

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Idag carne-asada marinerad flank-wraps. Men sallad, chimi-churri, tomatsallad och potatis med vitlökssås. Mumma. :love: En liten Org-de-rac att skölja ner med. 20210618_181625.jpg
20210618_183308.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Midsommar och grilla är ett måste här hemma. :)
Kycklinglår marinerade i olja, soja, sesam-olja, svartpeppar, chiliflakes. Till det ris, kall jordnötssås å en asiatisk sallad med mandel och sesamfrön. Gruvligt gott faktiskt! ?
Sköljde mer med en Allesverloren Shiraz 4/5.
20210625_191909.jpg

20210625_192950-jpg.461800

Rätt hårdgrillat eftersom lår klarar det.

Bifogat

• 20210625_192950.jpg
    20210625_192950.jpg
    2 MB · Visningar: 52

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Midsommar och grilla är ett måste här hemma. :)
Kycklinglår marinerade i olja, soja, sesam-olja, svartpeppar, chiliflakes. Till det ris, kall jordnötssås å en asiatisk sallad med mandel och sesamfrön. Gruvligt gott faktiskt! ?
Sköljde mer med en Allesverloren Shiraz 4/5.
View attachment 461799

20210625_192950-jpg.461800

Rätt hårdgrillat eftersom lår klarar det.
Grillade precis entrecote. Tänkte att midsommar var igår så de låg i marinad två dygn istället för ett? Blev supernice!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA