Stora jakttråden

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bl.a. vad man ska ha för studsare och varför. Vill inte ha 30.06 för det är tydligen oklart om de får behålla Klass1-status.
Ska ha ett hagelvapen snarast också och vet egentligen bara att jag sköt bra med en Silver Pigeon. De är ganska dyra, vad kan man ha som är bra annars? Vet inte ens vilka märken man ska kolla efter. Köpte en "Jakt" men blev knappast klokare. Be4ställde Jaktias katalog men den har inte kommit.
En grundkurs i vapen kort och gott. :)

30-06 är det inga problem med. Gott om olika typer av kulor och anslagsenergi som räcker till (runt 3000 Joule med rätt kula). Ganska flack kulbana också till skillnad från en del av de tyngre varianterna med 8 och 9,3mm (8x57JS t.ex. ska man undvika att satsa på idag). Hyfsat bra pris på ammo och det finns gott om billiga begagnade vapen, vilket ger pengar över till ett bra sikte (kolla testresultat i tidningar - man måste inte handla Zeiss...). Vapentillgången är nog den starka fördelen hos 30-06, som annars sparkar lite mer än nödvändigt i förhållande till den kraft man får i anslaget.

Ska du bara jaga älg, så kan det vara läge att leta efter någon av de mer kraftfulla kalibrarna. Älgarna stöper fortare - det skiljer bra mycket när man närmar sig "elefantkalibrar". Men det är anslagsenergi man ska titta på, inte diametern på kulan och så förstås utformningen av kulan och dess expansion. Tänk bara på att en värre patron kostar mycket mer, vilket ger dyrare träning och en rejäl spark när du ska skjuta. Häftiga lirare som kommer till skjutbanan med nyinköpt bössa för Nitro Express .470 brukar bara trycka av ett skott och sedan åka hem - dagen efter är vapnet returnerat till handlaren :) 30-06 är ganska lagom och räcker gott och väl.

Men .308 är annars trevlig - trots en kortare patron, så finns den i patronmodeller med bra energi och nästan lika flack kulbana som 30-06. Den är i det närmaste identisk med 7,62 NATO som används militärt, MEN har en annan laddning och anpassad för mindre vinkel på räfflingen. Bara utifall man nu råkar få tillgång till sådan ammo så är det inte bara att ladda upp...

Man kan köpa en fullgod studsare för ett par tusenlappar och med sikte för ytterliggare 3-4 tusen och vara lika vass på pass som den med halvautomatiska vidunder i prisklass med en personbil. Lägg slantarna på ammo och öva till att börja med.

Vad gäller hagelbrakare så duger det gott med en enkel bock anpassad för stålhagel. Halv och kvarts trångborrning är vanligt och funkar till det mesta (första skottet med kvart och sedan halv för att tränga ihop svärmen eftersom du missade och haren ränner längre bort :D eller nåt...). Kan man hitta en begagnad av bättre kvalitet så är det trevligt, men håll som sagt koll på att den får ta stålhagel - det blir en dyr erfarenhet annars. Om du sedan blir biten och jagar mycket och skjuter trap och skeet, så kan du handla på dig de där dyra specialbössorna med fina blåneringar och gravyrer. För att skjuta riktigt bra, behöver du få kolven justerad eller hitta ett vapen som från början ligger rätt. Halvautomater? Nja, visst går det, men omladdningen ger visst rassel-och-pling i bössan och de är tyngre. Kaliber 12 är det som gäller och 76mm patronläge.

Last edited:

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
hur gick älgjakten då??
inten älg för mig men laget sköt 7 kalv och 2 vuxna... så det vart en del kött...
köp en 30-06 markus.. populäraste kalibern .. funkar till allt vilt och kommer hålla hyfsade priser..

MC Doktorn

Guest
Ja, det är en helt vanlig älgstudsare:tummenupp .
Tackar för ett konkret och bra svar när Markus inte kunde. :)

Nu hör inte denna diskussionen till denna tråden. Starta gärna en ny/egen tråd :tummenupp
.

Bra initiativ till en jakt tråd ..
Jaktlivet verkar fö vara en trevlig sysselsättning där det ingår mycket lärande av naturlivet och ffa ansvarstagande.
Måste erkänna att vapenporr är aldrig fel :tummenupp

Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Vassegod:tummenupp

Trodde att du var av en annan uppfattning :tummenupp

trodde jag med.

finns det bulor i .308 som har högre hastighet än 30-06? laddas dom med starkare krut eller vadf kommer detta an på?
300 WIN mag . är inte det en likvärdig kaliber som 30-06 fast kortare patronhylsa där med?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
finns det bulor i .308 som har högre hastighet än 30-06? laddas dom med starkare krut eller vadf kommer detta an på?

Nej, det är jag som svamlar och minns galet - kollade upp det nu i tabellerna - blandade ihop med data för .308 magnumpatron och det är ju en annan hylsa. Den vanliga .308 Winchester kommer alltså kort jämfört med 30-06.

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Nej, det är jag som svamlar och minns galet - kollade upp det nu i tabellerna - blandade ihop med data för .308 magnumpatron och det är ju en annan hylsa. Den vanliga .308 Winchester kommer alltså kort jämfört med 30-06.

ja jag tänkte väl det ..
vad kör du med för kulor då? du verkar insatt i ammunition..
kör med alaska nu tror jag det är men oryxen har jag hört ska hålla ihop bättre för den är väl bondad eller?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ja jag tänkte väl det ..
vad kör du med för kulor då? du verkar insatt i ammunition..
kör med alaska nu tror jag det är men oryxen har jag hört ska hålla ihop bättre för den är väl bondad eller?

Mm, man börjar bli gammal och gaggig... :näsblod

Jo, Oryx gillar jag - bondningen är riktigt bra och det blir väldigt lite extra skrot som far omkring. Goda ballistiska egenskaper också. Till vissa kalibrar finns den i ett par olika vikter (bl.a. 30-06), så man kan välja lite efter behov. T.ex. bättre efterlikna jaktmatchpatronerna om man skjuter in med sådana - blir mindre skruva när man verifierar med jaktpatronen.

Men ärligt talat har jag inte provat så värst många andra kultyper för jakt att det finns underlag för att säga bu eller bä :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Uppdatering

Var på vapenhandlaren idag och han ville att jag skulle köpa en Lerna-bock.
Bl.a. främst för att den går att få skränkt till vettigt pris.
Jag tycker dock det verkar litet väl lågbudget, 5900 för ett nytt vapen? :confused:

Sedan ville han sälja ett kompositvapen som studsare, kostade också det 8900 inkl sikte. :confused:

http://www.remington.com/products/firearms/centerfire_rifles/model_700/model_700_VTR.asp

HUr billigt ska man komma undan egentligen, är det här bra grejer eller?
Jag är jäkligt tveksam till composite vapen över huvud taget, praktiskt förvisso men noll charm. :(

Sedan fyllde han i min licensansökan för bara hagelvapnet, kan jag fylla i det själv eller ser det skumt ut på licensansökan? :gnissla

Orkar ine åka tillbaka bara för att få båda licenserna samtidigt.

Och en sista fråga, jag ska få låna vapen snart och följa med på rådjursjakt antagligen. Man ska ha en blankett då för att få göra det som ska vara upprättad och medtagas vid jakt. Jag hittar inte den och vet inte vad den heter. Någon som vet och kan hjälpa/länka?

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Jag tycker dock det verkar litet väl lågbudget, 5900 för ett nytt vapen? :confused:

Sedan ville han sälja ett kompositvapen som studsare, kostade också det 8900 inkl sikte. :confused:

http://www.remington.com/products/firearms/centerfire_rifles/model_700/model_700_VTR.asp

Jag är jäkligt tveksam till composite vapen över huvud taget, praktiskt förvisso men noll charm. :(

Sedan fyllde han i min licensansökan för bara hagelvapnet, kan jag fylla i det själv eller ser det skumt ut på licensansökan? :gnissla

Och en sista fråga, jag ska få låna vapen snart och följa med på rådjursjakt antagligen. Man ska ha en blankett då för att få göra det som ska vara upprättad och medtagas vid jakt. Jag hittar inte den och vet inte vad den heter. Någon som vet och kan hjälpa/länka?

remington är väl ett välkänt märke..
http://www.polisen.se/inter/nodeid=4520&pageversion=1.jsp
där borde du finna

hagelbössor finns väl til lbra priser även dem finare märkena

Last edited:

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten

Gällande vapen kan du i princip få hur många råd som helst, lite grann som med sporthojarna det beror mycket på vad man trivs med, Kalibervalet är det likadant med, numera jagar jag bara med min kära 6,5X55 har haft en del andra bössor o kommit till insikten att oftast är det inte kalibern det hänger på utan hur du placerar dina skott, visserligen laborerar jag en del med ammunitionen, idag jagar jag med Barnes X kula som jag är mycket nöjd med, svampar bra o har en hög restvikt, vilket skapar en bra sårkanal. Återigen detta är min åsikt. Gällande ditt bössval skulle jag nog tänka efter lite Remingtornan har inte världens bästa rykte, köp en begad på blocket, släppa med nån som kan lite om bössor o du kan göra ett klipp. det leder till nästa del, siktet, där ska du satsa på kvalite o inget annat, du kommer antagligen att hamna där för eller senare ändå, bara risk att du hinner slösa lite stålar innan. Jag lägger mina sekiner på en Zeiss, är enligt mig ypperliga.
Lånelicens is the shit, ladda ner från nätet! (polisens hemsida tror jag).
Framförallt skitjakt på dig framöver:tummenupp

Ja just det, Stortjuren springer i skogen än, observera än, har inte gett mig på den fronten:D

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

En bekant köpte en Lerna och är mycket nöjd (saknade dock ejector - en del vill ha sådan andra inte...) - håller säkert bra nog för att fungera som bruksvapen under många år. Varför börja med dyrare grejer direkt - det kommer troligen inte att märkas annat än i plånboken och du ser "svennig" ut om du ska med Kungen på finjakt.

Studsare skulle jag rekommendera en begagnad sak istället. T.ex. en Husqvarna med 40-50 år på nacken som du kan få riktigt billigt. Det är ett vapen som väl omhändertaget och med bra ägarhistoria kan vara pålitligt under flera decennier ytterligare. Håll koll på frammatningen bara - Husqvarnan kan om den börjar bli glapp, missa patronen om man inte är bestämd vid repeteringen. Fin blånering och bra trä ger mer "liv" åt bössan. Siktet kan du lägga mer på, även om man inte ska betala mer än vad som behövs. Ta en titt på Bushnell Legend (3-9x50). Kanonsikte för bra slantar. Inget går upp mot ett Zeiss med kulbanekompensator, men vem vill lägga en arm och ett ben på en sådan grej? (vinner jag på Lotto så) Glöm inte att höja upp kammen på kolven - gamla vapen har en kam som är gjord för öppna riktmedel eller små kikare. Stora nya kikare måste komma högre upp och därmed ditt öga med.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En bekant köpte en Lerna och är mycket nöjd (saknade dock ejector - en del vill ha sådan andra inte...) - håller säkert bra nog för att fungera som bruksvapen under många år. Varför börja med dyrare grejer direkt - det kommer troligen inte att märkas annat än i plånboken och du ser "svennig" ut om du ska med Kungen på finjakt.

Studsare skulle jag rekommendera en begagnad sak istället. T.ex. en Husqvarna med 40-50 år på nacken som du kan få riktigt billigt. Det är ett vapen som väl omhändertaget och med bra ägarhistoria kan vara pålitligt under flera decennier ytterligare. Håll koll på frammatningen bara - Husqvarnan kan om den börjar bli glapp, missa patronen om man inte är bestämd vid repeteringen. Fin blånering och bra trä ger mer "liv" åt bössan. Siktet kan du lägga mer på, även om man inte ska betala mer än vad som behövs. Ta en titt på Bushnell Legend (3-9x50). Kanonsikte för bra slantar. Inget går upp mot ett Zeiss med kulbanekompensator, men vem vill lägga en arm och ett ben på en sådan grej? (vinner jag på Lotto så) Glöm inte att höja upp kammen på kolven - gamla vapen har en kam som är gjord för öppna riktmedel eller små kikare. Stora nya kikare måste komma högre upp och därmed ditt öga med.

Vet du om alla är utan ejector? Det vill man ju faktiskt ha.
Behöver inte ha det dyraste men man vill inte ha snik heller, det är ju kul med fina grejer också.

Hade du någon åsikt/gissning om jag vågar kladda i resten av min licensansökan? Dessutom var han litye stressig, vapengubben. Så: jag hann inte fråga om det ens är lönt att söka licensen för detta specifika vapen om jag inte vet fall jag köper just det? Kan man "konvertera" licensansöäkan till en annan bock sen t.ex.?

Studsartipset har jag fått av många andra, köpa gammal gevär och kalasfint sikte. Känner en som köpte en 4000kr studsare begagnat och ett 20.000:- Zeiss. :gnissla Jag tycker det är för jävla mycket för ett sikte, var ska man lägga sig ungefär tycker du?

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Vet du om alla är utan ejector? Det vill man ju faktiskt ha.
Behöver inte ha det dyraste men man vill inte ha snik heller, det är ju kul med fina grejer också.

Hade du någon åsikt/gissning om jag vågar kladda i resten av min licensansökan? Dessutom var han litye stressig, vapengubben. Så: jag hann inte fråga om det ens är lönt att söka licensen för detta specifika vapen om jag inte vet fall jag köper just det? Kan man "konvertera" licensansöäkan till en annan bock sen t.ex.?

Studsartipset har jag fått av många andra, köpa gammal gevär och kalasfint sikte. Känner en som köpte en 4000kr studsare begagnat och ett 20.000:- Zeiss. :gnissla Jag tycker det är för jävla mycket för ett sikte, var ska man lägga sig ungefär tycker du?

nu frågade du iofs inte mig ,.,, men det är ju jävligt svårt att säga... vad ska du ha siktet till .. långa avstånd mycket vakjakt i skymning /mörker.. då ska du ju garanterat sikta på ett 50-56 objektiv så du får bra ljusinsläpp och en högre förstoring (oftast) och ett belyst riktmedel. kommer du bara jaga älg och annat dagtid duger ju ett sikte med mindre förstoring utan belysning och mindre objektiv..men hade du tänkt dig nån grisjakt ska du ju satsa på minst 50 objektiv och belyst riktmedel .. inget kul annars.. been there..

Varför ejektor?

coolt när hylsorna flyger upp i ögat när man bryter vapnet ,,, kanske,.

Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Hagelbrakare
själv så har jag gått lite utanför gängse norm och efter lite testande satsade jag på en Winchester 1300 pump och är mycket nöjd, Den tål allt man kan ladda ,den har utbytbara pipa ,för kula/hagel samt choker på hagelpipan, det enda jag saknar är fler är 3 skott (1 i patronläget 2 i maget).

30 06 , 308 , 300 MAG osv använder alla samma kulor dvs 0,3 tum , det är storlek och form på hylsorna och pipor som avgör hur prestandan blir

själv satsade jag på en 243 winchester som kaliber (ner krympt 308) med 6mm kula som klassII vapen ,ger mig stora möjligheter att laborera med Kruttyp , mängd och kulor , flack kulbana med 1200m/s lr en tung med 600m/s

som klassI a satsade jag på kort lätt bössa med mycket mos, det blev en Marlin444 som kan lämna iväg en 20 grams klumt i 700m/s iof inte så snäll emot axeln ,

Men som nån säger om rekyl ..."Luta dig tillbaks och njut!":yoparty

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Hagelbrakare
själv så har jag gått lite utanför gängse norm och efter lite testande satsade jag på en Winchester 1300 pump och är mycket nöjd, Den tål allt man kan ladda ,den har utbytbara pipa ,för kula/hagel samt choker på hagelpipan, det enda jag saknar är fler är 3 skott (1 i patronläget 2 i maget).

30 06 , 308 , 300 MAG osv använder alla samma kulor dvs 0,3 tum , det är storlek och form på hylsorna och pipor som avgör hur prestandan blir

själv satsade jag på en 243 winchester som kaliber (ner krympt 308) med 6mm kula som klassII vapen ,ger mig stora möjligheter att laborera med Kruttyp , mängd och kulor , flack kulbana med 1200m/s lr en tung med 600m/s

som klassI a satsade jag på kort lätt bössa med mycket mos, det blev en Marlin444 som kan lämna iväg en 20 grams klumt i 700m/s iof inte så snäll emot axeln ,

Men som nån säger om rekyl ..."Luta dig tillbaks och njut!":yoparty

Straight off the shelf suger fett!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad