Limez
Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Kanske att jag blandat ihop 30-06 med ngt annat (6,5x55?).
Mycket möjligt, för det har varit på tal om det med "nerklassning" av 6,5x55.
Kanske att jag blandat ihop 30-06 med ngt annat (6,5x55?).
Bl.a. vad man ska ha för studsare och varför. Vill inte ha 30.06 för det är tydligen oklart om de får behålla Klass1-status.
Ska ha ett hagelvapen snarast också och vet egentligen bara att jag sköt bra med en Silver Pigeon. De är ganska dyra, vad kan man ha som är bra annars? Vet inte ens vilka märken man ska kolla efter. Köpte en "Jakt" men blev knappast klokare. Be4ställde Jaktias katalog men den har inte kommit.
En grundkurs i vapen kort och gott.
Tackar för ett konkret och bra svar när Markus inte kunde.Ja, det är en helt vanlig älgstudsare .
Nu hör inte denna diskussionen till denna tråden. Starta gärna en ny/egen tråd
.
VassegodTackar för ett konkret och bra svar när Markus inte kunde.
Bra initiativ till en jakt tråd ..
Jaktlivet verkar fö vara en trevlig sysselsättning där det ingår mycket lärande av naturlivet och ffa ansvarstagande.
Måste erkänna att vapenporr är aldrig fel
Vassegod
Trodde att du var av en annan uppfattning
finns det bulor i .308 som har högre hastighet än 30-06? laddas dom med starkare krut eller vadf kommer detta an på?
Nej, det är jag som svamlar och minns galet - kollade upp det nu i tabellerna - blandade ihop med data för .308 magnumpatron och det är ju en annan hylsa. Den vanliga .308 Winchester kommer alltså kort jämfört med 30-06.
ja jag tänkte väl det ..
vad kör du med för kulor då? du verkar insatt i ammunition..
kör med alaska nu tror jag det är men oryxen har jag hört ska hålla ihop bättre för den är väl bondad eller?
Trodde att du var av en annan uppfattning
Var på vapenhandlaren idag och han ville att jag skulle köpa en Lerna-bock.
Bl.a. främst för att den går att få skränkt till vettigt pris.
Jag tycker dock det verkar litet väl lågbudget, 5900 för ett nytt vapen?
Sedan ville han sälja ett kompositvapen som studsare, kostade också det 8900 inkl sikte.
http://www.remington.com/products/firearms/centerfire_rifles/model_700/model_700_VTR.asp
HUr billigt ska man komma undan egentligen, är det här bra grejer eller?
Jag är jäkligt tveksam till composite vapen över huvud taget, praktiskt förvisso men noll charm.
Sedan fyllde han i min licensansökan för bara hagelvapnet, kan jag fylla i det själv eller ser det skumt ut på licensansökan?
Orkar ine åka tillbaka bara för att få båda licenserna samtidigt.
Och en sista fråga, jag ska få låna vapen snart och följa med på rådjursjakt antagligen. Man ska ha en blankett då för att få göra det som ska vara upprättad och medtagas vid jakt. Jag hittar inte den och vet inte vad den heter. Någon som vet och kan hjälpa/länka?
Sedan ville han sälja ett kompositvapen som studsare, kostade också det 8900 inkl sikte.
http://www.remington.com/products/firearms/centerfire_rifles/model_700/model_700_VTR.asp
HUr billigt ska man komma undan egentligen, är det här bra grejer eller?
Jag är jäkligt tveksam till composite vapen över huvud taget, praktiskt förvisso men noll charm.
Sedan fyllde han i min licensansökan för bara hagelvapnet, kan jag fylla i det själv eller ser det skumt ut på licensansökan?
Orkar ine åka tillbaka bara för att få båda licenserna samtidigt.
Och en sista fråga, jag ska få låna vapen snart och följa med på rådjursjakt antagligen. Man ska ha en blankett då för att få göra det som ska vara upprättad och medtagas vid jakt. Jag hittar inte den och vet inte vad den heter. Någon som vet och kan hjälpa/länka?
En bekant köpte en Lerna och är mycket nöjd (saknade dock ejector - en del vill ha sådan andra inte...) - håller säkert bra nog för att fungera som bruksvapen under många år. Varför börja med dyrare grejer direkt - det kommer troligen inte att märkas annat än i plånboken och du ser "svennig" ut om du ska med Kungen på finjakt.
Studsare skulle jag rekommendera en begagnad sak istället. T.ex. en Husqvarna med 40-50 år på nacken som du kan få riktigt billigt. Det är ett vapen som väl omhändertaget och med bra ägarhistoria kan vara pålitligt under flera decennier ytterligare. Håll koll på frammatningen bara - Husqvarnan kan om den börjar bli glapp, missa patronen om man inte är bestämd vid repeteringen. Fin blånering och bra trä ger mer "liv" åt bössan. Siktet kan du lägga mer på, även om man inte ska betala mer än vad som behövs. Ta en titt på Bushnell Legend (3-9x50). Kanonsikte för bra slantar. Inget går upp mot ett Zeiss med kulbanekompensator, men vem vill lägga en arm och ett ben på en sådan grej? (vinner jag på Lotto så) Glöm inte att höja upp kammen på kolven - gamla vapen har en kam som är gjord för öppna riktmedel eller små kikare. Stora nya kikare måste komma högre upp och därmed ditt öga med.
Vet du om alla är utan ejector? Det vill man ju faktiskt ha.
Behöver inte ha det dyraste men man vill inte ha snik heller, det är ju kul med fina grejer också.
Hade du någon åsikt/gissning om jag vågar kladda i resten av min licensansökan? Dessutom var han litye stressig, vapengubben. Så: jag hann inte fråga om det ens är lönt att söka licensen för detta specifika vapen om jag inte vet fall jag köper just det? Kan man "konvertera" licensansöäkan till en annan bock sen t.ex.?
Studsartipset har jag fått av många andra, köpa gammal gevär och kalasfint sikte. Känner en som köpte en 4000kr studsare begagnat och ett 20.000:- Zeiss. Jag tycker det är för jävla mycket för ett sikte, var ska man lägga sig ungefär tycker du?
Varför ejektor?
Hagelbrakare
själv så har jag gått lite utanför gängse norm och efter lite testande satsade jag på en Winchester 1300 pump och är mycket nöjd, Den tål allt man kan ladda ,den har utbytbara pipa ,för kula/hagel samt choker på hagelpipan, det enda jag saknar är fler är 3 skott (1 i patronläget 2 i maget).
30 06 , 308 , 300 MAG osv använder alla samma kulor dvs 0,3 tum , det är storlek och form på hylsorna och pipor som avgör hur prestandan blir
själv satsade jag på en 243 winchester som kaliber (ner krympt 308) med 6mm kula som klassII vapen ,ger mig stora möjligheter att laborera med Kruttyp , mängd och kulor , flack kulbana med 1200m/s lr en tung med 600m/s
som klassI a satsade jag på kort lätt bössa med mycket mos, det blev en Marlin444 som kan lämna iväg en 20 grams klumt i 700m/s iof inte så snäll emot axeln ,
Men som nån säger om rekyl ..."Luta dig tillbaks och njut!"
Varför ejektor?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2