Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man kan inte diskutera Israels militära kapacitet utan att nämna USA. Det är som att diskutera Hizbollah utan att nämna Iran.
Sen missade du som vanligt mina klarsynta påståenden om Israels militära förmåga och hakade upp sig på nåt helt ovidkommande.
Klarsynthet och du är inte två grejer jag brukar tänka på samtidigt faktiskt, got me.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Så att eh.. var finns gud i allt detta elände?

"Fader vår som är i himmelen ..", ajdå! Det måste vara han som skickar missilerna. Vi kanske inte ber till gud tillräckligt snällt?

När vi ändå snackar krig, hur vore det med en kvick och total vedergällning av båda sidor? Då slutar ju kriget direkt. Eller hur? Det finns ju bomber i överflöd, vad väntar vi på? Mer lidande? Gör slut på skiten, radera alla som krigar bara.

"Sudda sudda sudda sudda bort din suran min .. "
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så att eh.. var finns gud i allt detta elände?

"Fader vår som är i himmelen ..", ajdå! Det måste vara han som skickar missilerna. Vi kanske inte ber till gud tillräckligt snällt?

När vi ändå snackar krig, hur vore det med en kvick och total vedergällning av båda sidor? Då slutar ju kriget direkt. Eller hur? Det finns ju bomber i överflöd, vad väntar vi på? Mer lidande? Gör slut på skiten, radera alla som krigar bara.

"Sudda sudda sudda sudda bort din suran min .. "
Tittar man i gamla Testamentet gillar ju gud lite krig.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tittar man i gamla Testamentet gillar ju gud lite krig.
Inte "lite" heller, det är fasen krig och blodutgjutelse för hela slanten. Det är väl det enda som får igång folk. Problemet är att vi blivit alldeles för "civiliserade". Gör som hulliganerna; ta några öl och bejaka djurinstinkten.

.. eller en promenad i friska luften med lite utegym på det. Sånt brukar sänka blodtrycket, och är lite mer 'hållbart'.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Din gud hjälper väl dig att förgöra din fiende och hans gud.

Även om det är samma gud med olika utgåvor av sagoböckerna. Eller samma gud men fel efterföljande profet efter att någon vandrade ut i öknen och inte komit tillbaka.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Så att eh.. var finns gud i allt detta elände?

"Fader vår som är i himmelen ..", ajdå! Det måste vara han som skickar missilerna. Vi kanske inte ber till gud tillräckligt snällt?

När vi ändå snackar krig, hur vore det med en kvick och total vedergällning av båda sidor? Då slutar ju kriget direkt. Eller hur? Det finns ju bomber i överflöd, vad väntar vi på? Mer lidande? Gör slut på skiten, radera alla som krigar bara.

"Sudda sudda sudda sudda bort din suran min .. "
Judarna är Guds utvalda folk, det har de själva bestämt. De är faktiskt enda riktiga människorna, alla andra folk är "goj" eller "shiksor". Så det är ingen tvekan om vilka som har Gud på sin sida och kommer vinna alla krig. Och om det inte räcker så står USA beredda att rycka in på den goda sidan.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Har jag missat något? Alltså, jag vet ju vad Iran gjorde men tänkte efter det?
Insatta bedömare tror att Israel har som mål att provocera Iran till att starta krig mot Israel. Alla vet hur det kommer sluta. Israel har vunnit alla krig de varit med i, och skulle det inte räcka så kommer USA göra slut på Iran. Därmed har USA gjort sig av med den anda återstående motsträviga fienden i Mellanöstern, och kan fortsätta sitt segertåg över världen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har jag missat något? Alltså, jag vet ju vad Iran gjorde men tänkte efter det?
Nä jag tror inte du missat det. Men jag menade det faktum att Israel inte reagerade som Iran förväntade sig och balansen återställdes.
Se exempelvis Netanyahus tal till ”det persiska folket”.
Lyssnade också igår på en direktsändning från Israeliska myndigheter med frågor efteråt.
IMG_0499.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur löser man det en gång för alla? Det finns ju ingen opposition att lämna över till.
Man gör det ju nu.

1. Slå ut Hamas som maktorganisation
2. Slå ut Hizbollah som maktorganisation

och så kommer då

3. Slå ut Iran som maktorganisation

Exakt hur de gör det får vi nog se under de närmaste veckorna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man gör det ju nu.

1. Slå ut Hamas som maktorganisation
2. Slå ut Hizbollah som maktorganisation

och så kommer då

3. Slå ut Iran som maktorganisation

Exakt hur de gör det får vi nog se under de närmaste veckorna.
Visst men vem ska styra i Iran? Finns det en opposition? Ska Israel styra? Irak? Syrien?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det finns ganska många i Iran som inte vill ha nuvarande styre. Det finns opposition även om den inte kan verka fritt. Har du sett Netanyahus tal?

Mer i ämnet: https://www.theatlantic.com/international/archive/2024/10/choice-america-now-faces-iran/680127/
Superbra artikel, tack, verkar som du konsumerar mycket media (😉😍) men den ger inget svar på vad en utraderad iransk regim skall ersättas med. Samma dilemma som i Ryssland, Nordkorea och andra skitländer, bra illustrerat i modern tid av Irak men även Afghanistan.

De här länderna är värdelösa mycket för att folket vill ha det så. Det finns ingen stor demokratitörst i Mellanöstern tror jag. Men oavsett om jag har fel i det så finns det ingen exilregering inom räckhåll som kan installeras vad jag vet. Vore kul om jag hade fel (händer tyvärr typ aldrig 🥹)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Superbra artikel, tack, verkar som du konsumerar mycket media (😉😍) men den ger inget svar på vad en utraderad iransk regim skall ersättas med. Samma dilemma som i Ryssland, Nordkorea och andra skitländer, bra illustrerat i modern tid av Irak men även Afghanistan.

De här länderna är värdelösa mycket för att folket vill ha det så. Det finns ingen stor demokratitörst i Mellanöstern tror jag. Men oavsett om jag har fel i det så finns det ingen exilregering inom räckhåll som kan installeras vad jag vet. Vore kul om jag hade fel (händer tyvärr typ aldrig 🥹)
Tillbaka till kolonialtiden fast med mer nyanserat (FN)styre och bygga upp en demokrati även om det tar minst 100 år innan befolkningen har övergett klan(van)styret och att religion skall styra.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top