Stora Mellanösterntråden

Man kan inte diskutera Israels militära kapacitet utan att nämna USA. Det är som att diskutera Hizbollah utan att nämna Iran.
Sen missade du som vanligt mina klarsynta påståenden om Israels militära förmåga och hakade upp sig på nåt helt ovidkommande.
Klarsynthet och du är inte två grejer jag brukar tänka på samtidigt faktiskt, got me.

Så att eh.. var finns gud i allt detta elände?

"Fader vår som är i himmelen ..", ajdå! Det måste vara han som skickar missilerna. Vi kanske inte ber till gud tillräckligt snällt?

När vi ändå snackar krig, hur vore det med en kvick och total vedergällning av båda sidor? Då slutar ju kriget direkt. Eller hur? Det finns ju bomber i överflöd, vad väntar vi på? Mer lidande? Gör slut på skiten, radera alla som krigar bara.

"Sudda sudda sudda sudda bort din suran min .. "

"Fader vår som är i himmelen ..", ajdå! Det måste vara han som skickar missilerna. Vi kanske inte ber till gud tillräckligt snällt?

När vi ändå snackar krig, hur vore det med en kvick och total vedergällning av båda sidor? Då slutar ju kriget direkt. Eller hur? Det finns ju bomber i överflöd, vad väntar vi på? Mer lidande? Gör slut på skiten, radera alla som krigar bara.

Tittar man i gamla Testamentet gillar ju gud lite krig.

Tittar man i gamla Testamentet gillar ju gud lite krig.
Inte "lite" heller, det är fasen krig och blodutgjutelse för hela slanten. Det är väl det enda som får igång folk. Problemet är att vi blivit alldeles för "civiliserade". Gör som hulliganerna; ta några öl och bejaka djurinstinkten.

.. eller en promenad i friska luften med lite utegym på det. Sånt brukar sänka blodtrycket, och är lite mer 'hållbart'.

Din gud hjälper väl dig att förgöra din fiende och hans gud.

Även om det är samma gud med olika utgåvor av sagoböckerna. Eller samma gud men fel efterföljande profet efter att någon vandrade ut i öknen och inte komit tillbaka.

Judarna är Guds utvalda folk, det har de själva bestämt. De är faktiskt enda riktiga människorna, alla andra folk är "goj" eller "shiksor". Så det är ingen tvekan om vilka som har Gud på sin sida och kommer vinna alla krig. Och om det inte räcker så står USA beredda att rycka in på den goda sidan.

Har jag missat något? Alltså, jag vet ju vad Iran gjorde men tänkte efter det?
Insatta bedömare tror att Israel har som mål att provocera Iran till att starta krig mot Israel. Alla vet hur det kommer sluta. Israel har vunnit alla krig de varit med i, och skulle det inte räcka så kommer USA göra slut på Iran. Därmed har USA gjort sig av med den anda återstående motsträviga fienden i Mellanöstern, och kan fortsätta sitt segertåg över världen.

Har jag missat något? Alltså, jag vet ju vad Iran gjorde men tänkte efter det?
Nä jag tror inte du missat det. Men jag menade det faktum att Israel inte reagerade som Iran förväntade sig och balansen återställdes.
Se exempelvis Netanyahus tal till ”det persiska folket”.
Lyssnade också igår på en direktsändning från Israeliska myndigheter med frågor efteråt.
IMG_0499.png

Hur löser man det en gång för alla? Det finns ju ingen opposition att lämna över till.
Man gör det ju nu.

1. Slå ut Hamas som maktorganisation
2. Slå ut Hizbollah som maktorganisation

och så kommer då

3. Slå ut Iran som maktorganisation

Exakt hur de gör det får vi nog se under de närmaste veckorna.

Man gör det ju nu.

1. Slå ut Hamas som maktorganisation
2. Slå ut Hizbollah som maktorganisation

och så kommer då

3. Slå ut Iran som maktorganisation

Exakt hur de gör det får vi nog se under de närmaste veckorna.
Visst men vem ska styra i Iran? Finns det en opposition? Ska Israel styra? Irak? Syrien?

Det finns ganska många i Iran som inte vill ha nuvarande styre. Det finns opposition även om den inte kan verka fritt. Har du sett Netanyahus tal?

Mer i ämnet: https://www.theatlantic.com/international/archive/2024/10/choice-america-now-faces-iran/680127/
Superbra artikel, tack, verkar som du konsumerar mycket media (😉😍) men den ger inget svar på vad en utraderad iransk regim skall ersättas med. Samma dilemma som i Ryssland, Nordkorea och andra skitländer, bra illustrerat i modern tid av Irak men även Afghanistan.

De här länderna är värdelösa mycket för att folket vill ha det så. Det finns ingen stor demokratitörst i Mellanöstern tror jag. Men oavsett om jag har fel i det så finns det ingen exilregering inom räckhåll som kan installeras vad jag vet. Vore kul om jag hade fel (händer tyvärr typ aldrig 🥹)

Superbra artikel, tack, verkar som du konsumerar mycket media (😉😍) men den ger inget svar på vad en utraderad iransk regim skall ersättas med. Samma dilemma som i Ryssland, Nordkorea och andra skitländer, bra illustrerat i modern tid av Irak men även Afghanistan.

De här länderna är värdelösa mycket för att folket vill ha det så. Det finns ingen stor demokratitörst i Mellanöstern tror jag. Men oavsett om jag har fel i det så finns det ingen exilregering inom räckhåll som kan installeras vad jag vet. Vore kul om jag hade fel (händer tyvärr typ aldrig 🥹)
Tillbaka till kolonialtiden fast med mer nyanserat (FN)styre och bygga upp en demokrati även om det tar minst 100 år innan befolkningen har övergett klan(van)styret och att religion skall styra.

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show