Stora Mellanösterntråden

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag tror nog att Israel kan piska Iran så länge de kommer till festligheterna. Israels militär är ju helt byggd på att försvara plätten mark de har och Iran har väl fortfarande F4 som det häftigaste flyget?
Wikipedia ger några till. Inget jätteimponerande, su35 möjligen något åt det modernare hållet.
MiG-29Russiamultirole19[26]
Sukhoi Su-24Russiaattack23[26]
Chengdu F-7Chinafighter17[26]Chinese license-built MiG-21
Northrop F-5United StatesfighterF-5E31[26]
HESA SaeqehUnited States/IranLight jet6[citation needed]Iranian reverse-engineered Northrop F-5
HESA KowsarUnited States/IranLight jet3[27]Light jet based on US Northtop F-5
HESA AzarakhshUnited States/IranLight jet6[citation needed]Light jet based on US Northtop F-5
F-4 Phantom IIUnited Statesfighter-bomberD/E/RF63[26]16 aircraft are configured for reconnaissance[28]
Grumman F-14United Statesfighter / interceptorF-14A/AM[29]41[26]
Mirage F1FrancefighterF1EQ

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tror nog att Israel kan piska Iran så länge de kommer till festligheterna. Israels militär är ju helt byggd på att försvara plätten mark de har och Iran har väl fortfarande F4 som det häftigaste flyget?
Israel kommer få obegränsade resurser från USA i ett krig mot Iran, så det kan bara sluta på ett sätt. Vilket säkert avhåller Iran från alla tankar på krig mot Israel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så återigen hjälper USA till att hålla fred i världen.

Varsågod.
Haha, bra där.

Men tyvärr kommer USA under vår förmodade livstid få problem med Kina, det är lite jobbigt faktiskt.

Det bästa nu vore om Israel startade ett rejält anfall mot flera arabländer (ja Iran också).

Det är dock inte säkert obegränsat med stöd hjälper tillräckligt, se bara på Ukraina, de firar ju snart två år av "vilken dag som helst" -segern.

Jag kan tänka mig Iran har en stor armé och de lyckades också tillfångata amerikaner för några år sedan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bra, hoppas de stänger gränsen igen.

Bifogat

• 1000035098.jpg
    1000035098.jpg
    255.2 KB · Visningar: 22

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Så återigen hjälper USA till att hålla fred i världen.

Varsågod.
Problemet är att USA är så överlägsna att det är fred på deras villkor som gäller. Som President Bush uttryckte saken: "Alla som inte är med oss är emot oss". Vem vågar gå emot USA och riskera att bli tillrättavisad av dem, militärt eller ekonomiskt? Så länge som Sovjetunionen fanns som motvikt var det inte problem, men Ryssland av idag har inget att sätta emot ett mångdubbelt starkare USA.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Problemet är att USA är så överlägsna att det är fred på deras villkor som gäller. Som President Bush uttryckte saken: "Alla som inte är med oss är emot oss". Vem vågar gå emot USA och riskera att bli tillrättavisad av dem, militärt eller ekonomiskt? Så länge som Sovjetunionen fanns som motvikt var det inte problem, men Ryssland av idag har inget att sätta emot ett mångdubbelt starkare USA.
Jag vet att du bara trollar men du kan väl göra det med lite ärlighet i alla fall? GwB sade det inte om någon generell fred eller uppgörelse, han sade det rörande det oerhörda massmordet av civila 9/11, (så som muslimer alltid gör).
Det dummaste den mannen sade var att islam är en fredens religion, det var inte bara fel, det var helt påhittat av honom eller hans talskrivare.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Ryssland har rejält mycket att sätta emot USA.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ryssland har rejält mycket att sätta emot USA.
För att hålla mig till Mellanöstern i detta men likväl ett påhak;

Denna (och en till, avseende markoperationen) får mig ändå att tvivla ett par minuter på din egen utsago. Iaf satt i kontext vad Ryssland genomfört senaste 60åren eller så. Inte minst den tidigare 3-dagarsoperationen som nu är uppe i över 600. Föreslår att du ser hela, sen följer du upp med landbacken.

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
I rena siffror är det inte mycket att diskutera, USA har en militär budget som är tio gånger större än Ryssland. Ryssland slår knappt ens Indien.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Haha, bra där.

Men tyvärr kommer USA under vår förmodade livstid få problem med Kina, det är lite jobbigt faktiskt.

Det bästa nu vore om Israel startade ett rejält anfall mot flera arabländer (ja Iran också).

Det är dock inte säkert obegränsat med stöd hjälper tillräckligt, se bara på Ukraina, de firar ju snart två år av "vilken dag som helst" -segern.

Jag kan tänka mig Iran har en stor armé och de lyckades också tillfångata amerikaner för några år sedan.
Om man ska vara lite petig är inte Iran ett Arabland utan perser, de är generellt lite känsliga på den punkten ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man ska vara lite petig är inte Iran ett Arabland utan perser, de är generellt lite känsliga på den punkten ;)
Där av mitt tillägg, "ja Iran också" ?

Sedan kan man väl verkligen diskutera om/vad det är för skillnad. Men jag vet att rätt ska vara rätt. ♥️

• Gilla
Reaktioner: RN

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Perser gillar inte heller araber.
Nä de säger det men Iran stödjer Hamas så några perser gillar nog några araber.
Sedan är jag inte säker på att man kan generalisera så, Iran Irak var ju lite dålig stämning och de som flyttade ut 1979 gillar vanligtvis inte islamism så mycket.
Grejen är att det är samma sak alltihop i mångt och mycket, det är olika klaner som har flyttat hit och dit i Mellanöstern och Orienten.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nä de säger det men Iran stödjer Hamas så några perser gillar nog några araber.
Sedan är jag inte säker på att man kan generalisera så, Iran Irak var ju lite dålig stämning och de som flyttade ut 1979 gillar vanligtvis inte islamism så mycket.
Grejen är att det är samma sak alltihop i mångt och mycket, det är olika klaner som har flyttat hit och dit i Mellanöstern och Orienten.
Det kan bero på att Hamas ogillar Israel (som antagligen generellt ogillas i området) plus att de stöttas av stora satan USA. Men det är en gissning från min sida, jag har inga länkar eller "källor" på det ;)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Nu smäller det. Israel går in i Gaza med alla medel tillgängliga. Kommer troligtvis att bli omöjligt att bo i Gaza när detta är över. Får se hur grannländerna kommer att agera.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Stackars satar som är kvar i Gaza.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...