Stora Mellanösterntråden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Är det ett problem att judar bygger hus i sitt land? För det här är mark i rättsstaten Israel, bara så alla är med på det. De bygger inte hus i någon annans land, de ska bygga på Västbanken och i Jerusalem, dvs inom Israel.

Förklara lite mer i detalj varför det är fel för jag förstår det inte, mer än att det är skönt för folk att fortsätta hata judar förstås, och det är en rättighet alla har, jag hatar inte judar, men jag tycker alla har rätt att hata judar, men säg det rakt ut.

Finns det förresten andra rättsstater där hela världen skall lägga sig i deras byggande? Kanske FN har något att säga om Slussenbygget.
Marken är ockuperad. Alla är inte överens om att det ens är Israels mark. Att Israel tycker det är självklart men samtidigt irrelevant.

De bröt mot löftet. Varför skulle de ens lova något sådant om alla var överens om att det är deras mark?

Att du fortsätter med antisemitkortet hjälper inte.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Marken är ockuperad. Alla är inte överens om att det ens är Israels mark. Att Israel tycker det är självklart men samtidigt irrelevant.

De bröt mot löftet. Varför skulle de ens lova något sådant om alla var överens om att det är deras mark?

Att du fortsätter med antisemitkortet hjälper inte.
Helt oklart varför de sagt att de inte skulle bygga men absolut ingen påstår väl att Jerusalem inte tillhör Israel? Och det är fortfarande ingen som kan förklara varför det är ett problem att judar bygger hus.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Helt oklart varför de sagt att de inte skulle bygga men absolut ingen påstår väl att Jerusalem inte tillhör Israel? Och det är fortfarande ingen som kan förklara varför det är ett problem att judar bygger hus.
Tror man att det är helt oomtvistligt att Jerusalem tillhör Israel så är det lätt att hamna i den slutsatsen.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Förklara lite mer i detalj varför det är fel för jag förstår det inte, mer än att det är skönt för folk att fortsätta hata judar förstås, och det är en rättighet alla har, jag hatar inte judar, men jag tycker alla har rätt att hata judar, men säg det rakt ut/ Marcus

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror man att det är helt oomtvistligt att Jerusalem tillhör Israel så är det lätt att hamna i den slutsatsen.
Exakt, och just därför blir frågan om antisemitism eller inte, för det finns verkligen inget argument för att islam skulle trumfa judendomen gällande rätten till Jerusalem. Det är ju en helt ofattbart historielös idé. Möjligen att kristendomen borde flytta fram positionerna lite men islam? De har mecka, ett femtiotal andra länder samt numera anspråk på i princip hela västvärlden, inklusive Sverige, så det är ju bara skrattretande att de skulle få en enda milliliter till av det heliga landet.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Exakt, och just därför blir frågan om antisemitism eller inte, för det finns verkligen inget argument för att islam skulle trumfa judendomen gällande rätten till Jerusalem. Det är ju en helt ofattbart historielös idé. Möjligen att kristendomen borde flytta fram positionerna lite men islam? De har mecka, ett femtiotal andra länder samt numera anspråk på i princip hela västvärlden, inklusive Sverige, så det är ju bara skrattretande att de skulle få en enda milliliter till av det heliga landet.
Tycker du. Nu håller inte hela resten av världen med dig och då blir det konflikter likt den nyheten jag länkade till.

Jag ser fortfarande inte antisemitismen i frågan. Är all kritik mot Israel, enligt dig, antisemitism?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tycker du. Nu håller inte hela resten av världen med dig och då blir det konflikter likt den nyheten jag länkade till.

Jag ser fortfarande inte antisemitismen i frågan. Är all kritik mot Israel, enligt dig, antisemitism?
Jag är osäker på vad kritik mot Israel betyder, jag är som du vet en vän av att se saker i sitt sammanhang, de som inte gillar det brukar gnälla om whataboutism, men det är svårt att se vad kritiken mot ett i huvudsak hyggligt västland beror på när så många andra saker inte berör folk. Det går självklart att kritisera saker som pågår i olika länder, men det är något maniskt med att gnälla om Israel som inte är tydligt vad det beror på.

Vad tror du det beror på att Israel är det enda land FN fördömt? Att det är det sämsta av alla länder som någonsin funnits, eller "något annat", och i så fall vad?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag är osäker på vad kritik mot Israel betyder, jag är som du vet en vän av att se saker i sitt sammanhang, de som inte gillar det brukar gnälla om whataboutism, men det är svårt att se vad kritiken mot ett i huvudsak hyggligt västland beror på när så många andra saker inte berör folk. Det går självklart att kritisera saker som pågår i olika länder, men det är något maniskt med att gnälla om Israel som inte är tydligt vad det beror på.

Vad tror du det beror på att Israel är det enda land FN fördömt? Att det är det sämsta av alla länder som någonsin funnits, eller "något annat", och i så fall vad?
Nu är ju inte Israel det enda land som FN fördömt Så din fråga faller på den punkten.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lägger en intervju här med den tämligen orädde Piers Morgan och en ganska öppenhjärtig Netanyahu.
Många bra frågor och många bra svar.
Jag tycker Netanyahu är "spot on" i sin definition av demokrati men jag är inte säker på att de kommer nå dit med den nya lagen.
Man jag kanske är antisemit? :va

Så ni alla förstår att Netanyahu inte är djävulen även om youtube hintar om något annat...;)
Skärmklipp.PNG

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lägger en intervju här med den tämligen orädde Piers Morgan och en ganska öppenhjärtig Netanyahu.
Jag tycker Netanyahu är "spot on" i sin definition av demokrati men jag är inte säker på att de kommer nå dit med den nya lagen.

Så ni alla förstår att Netanyahu inte är djävulen även om youtube hintar om något annat...;)Li

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Så ni alla förstår att Netanyahu inte är djävulen även om youtube hintar om något annat...;)
View attachment 482333
Svårt att förstå, baserat på första kvarten i denna intervju, vad problemet är och varför Biden lägger sig i.

Någon som kan förklara problemet?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

"Fördöma" gör man, det kostar inget. Israel har USA bakom ryggen, så de skiter fullkomligt i EU:s fördömanden. Men vem bojkottar Israel, vem slutar handla med Israel, vem flyttar sina företag från Israel? Ingen, för det vågar man inte. "Om du bråkar med Israel så bråkar du med USA."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Fördöma" gör man, det kostar inget. Israel har USA bakom ryggen, så de skiter fullkomligt i EU:s fördömanden. Men vem bojkottar Israel, vem slutar handla med Israel, vem flyttar sina företag från Israel? Ingen, för det vågar man inte. "Om du bråkar med Israel så bråkar du med USA."
Inklusive du själv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu börjar det kanske äntligen ta lite fart i Mellanöstern, Israel hotar Iran. Ett storkrig vore jobbigt men inom ledarskap finns någon floskel "do it now", där någonstans är vi, eller åtminstone Israel och kanske USA, nu. Om inte nu, när? Om inte vi, vem? Osv.

Klarar förresten Israels armé Iran någorlunda lätt tror klokskapen på sporthoj?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu börjar det kanske äntligen ta lite fart i Mellanöstern, Israel hotar Iran. Ett storkrig vore jobbigt men inom ledarskap finns någon floskel "do it now", där någonstans är vi, eller åtminstone Israel och kanske USA, nu. Om inte nu, när? Om inte vi, vem? Osv.

Klarar förresten Israels armé Iran någorlunda lätt tror klokskapen på sporthoj?
Jag tror nog att Israel kan piska Iran så länge de kommer till festligheterna. Israels militär är ju helt byggd på att försvara plätten mark de har och Iran har väl fortfarande F4 som det häftigaste flyget?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin