Stora Mellanösterntråden

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1736419678943.png
från gp.se
Jag gissar det är språket, i östafrika talar man klanspråket med klanen, Swahili med grannklanerna och engelska med utlänningarna. Och engelska funkar bra i Canada.
Och i England. Gissa varför folk vill fly från Frankrike över Kanalen till England.
Jag tror dom som flyr talar engelska och det ökar chansen lyckas om dom korsar kanalen.
Men här i Sverige blir första utmaningen att lära sig svenska .....

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
View attachment 508993
från gp.se
Jag gissar det är språket, i östafrika talar man klanspråket med klanen, Swahili med grannklanerna och engelska med utlänningarna. Och engelska funkar bra i Canada.
Och i England. Gissa varför folk vill fly från Frankrike över Kanalen till England.
Jag tror dom som flyr talar engelska och det ökar chansen lyckas om dom korsar kanalen.
Jag kan tänka mig att folk som har någon form av utbildning och driv att försörja sig är mer benägna att söka sig till Kanada eller England och folk som har mer ambitioner att leva på socialbidrag är mer benägna att söka sig till Sverige.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
View attachment 508993
från gp.se

Kanske man inte delar ut pengar för ingenting i Kanada?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kanske man inte delar ut pengar för ingenting i Kanada?
Jag tror Kanada är rätt mjukt även om det så klart inte kommer i närheten av Sveriges ofattbara naivitet och generositet.

Canada's welfare system relies on a highly pro- gressive personal income structure and provides uni- versally accessible free government benefits. Because of the low incomes of immigrants, this system has resulted in substantial net transfers of taxpayers' money from Canadians to the recent immigrants.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
För er som inte kan läsa den fulla GP-artikeln... Den tar upp flera anledningar till att Kanada lyckas bättre med att integrera somalier än vad Sverige gör:
  • Istället för att använda sig av försäkringskassa, arbetsförmedling och andra myndigheter som i grunden är uppbyggda för traditionellt svenska behov har Kanada delegerat integrationen till civilsamhällesorganisationer, ofta drivna av invandrare själva, som får finansiellt stöd från statliga medel. De samlar därmed olika stödtjänster under ett tak, vilket gör det lättare för nyanlända att få hjälp med jobb, utbildning och bostad på en gång. De har dock hårda kontroller av hur pengarna används, exempelvis genom revisioner fyra gånger per år.
  • De satsar på att erbjuda mentorer och förebilder för ungdomar för att hjälpa dem att bli självständiga och integreras i samhället.
  • Kanada har en historik av betydligt mer blandning av etniciteter i befolkningen, så kanadensiska arbetsgivare är generellt öppna för att anställa invandrare.
  • Kanadas invandringspolitik är utformad för att attrahera högutbildade individer. Under senare år har fokus varit på kvotflyktningar, istället för asylinvandring som i Sverige. Kanada sätter varje år en kvot för hur många de skall ta emot av respektive kategori.
De som uttalar sig är:
Professor Benny Carlsson som forskat specifikt på varför Kanada lyckats bättre med integrationen av somalier.
Abdirizak Karod som är VD för en civilsamhällesorganisation som arbetar med integration i Kanada.
Marc Miller som är migrationsminister i Kanada, men som har en svensk fru och bott 3 år i Sverige.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning