Stora Mellanösterntråden

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag träffar många extremtfattiga i Filippinerna de flesta lever också i religiöst extremistiskt de är ändå inte våldsamma och kriminella.

Det finns iofs en religion utbredd i delar av landet och dit åker man inte och UD avråder från att åka till dessa delar av landet.

Gissa vilken religion?

Nyss var det generna, nu handlar det om religion. :va

Indonesien (världens största muslimska land vad gäller befolkning) tycks ju fungera rätt hyfsat, så även Dubai osv.
Däremot finns det ju många kristna länder som är totalt livsfarliga, tex Mexico, Nicaragua, Colombia. Katolska, fina kristna länder… och HELT andra gener än Mellanöstern. Där Israel och övriga länder för övrigt delar de flesta gener.

Fattigdom och brist på utbildning föder extremism, det är inte mycket svårare än så.

Därför är tex Hamas så måna om att hålla palestinierna i fattigdom och extremism då det är det som håller dem vid makten. Därför är det misär och brottslighet i slummen i amerikanska städer också, trots att de flesta går i kristen kyrka. Exempelvis. Sedan betyder inte det att ALLA begår brott, bara det att en kritisk massa gör det.

Vi kan hålla på hela dagen och vi har nog vevat detta ett antal varv redan genom åren. Det är inte gener eller religion, det är fattigdom och framförallt bristen på framtidstro och tillit till samhället (=klansamhälle=parallella rättssystem=våld) och så länge man inte gör något åt den kommer situationen bestå.

Om det sedan är kåkstäder i Sydamerika, slummen i Chicago, ett tomt Alby centrum eller historiskt sett Londons East End eller varför inte bakgatorna i Budapest eller Kapstaden; det ser exakt likadant ut och har gjort i alla tider, oavsett religion eller ”gener”.

Skillnaden mellan Israel och många arabstater är just den att Israel är en demokrati, delar rikedomen med befolkningen, hög utbildning och ett stabilt samhälle som folket i stort har förtroende för. Extremister i bägge länder finns, skillnaden är att det är de som styr i arabstaterna.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kan du citera mig där jag har sagt nåt om gener?

Nej, du sade inget om gener. :)

Men det är lite märkligt att så många verkar undvika grundorsakerna som varit desamma så länge som människor bott i samhällen…

Sedan är absolut det ingen ursäkt att ägna sig åt gängvåld. Det är fortfarande ett beslut man fattar för att man vill ha makt, status och pengar. Eller möjligen blir hotad till det.
Men så länge som man tror att det handlar om gener/hudfärg/religion så kommer man aldrig kunna göra något åt det.

Mellanöstern är ett lysande bevis på att beteende följer fattigdom; IOM att det är samma religion i de flesta länder där. Men så också i Sydamerika där det är stor skillnad på våld mellan tex Mexico och Uruguay.

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyss var det generna, nu handlar det om religion. :va

Indonesien (världens största muslimska land vad gäller befolkning) tycks ju fungera rätt hyfsat, så även Dubai osv.
Däremot finns det ju många kristna länder som är totalt livsfarliga, tex Mexico, Nicaragua, Colombia. Katolska, fina kristna länder… och HELT andra gener än Mellanöstern. Där Israel och övriga länder för övrigt delar de flesta gener.

Fattigdom och brist på utbildning föder extremism, det är inte mycket svårare än så.

Därför är tex Hamas så måna om att hålla palestinierna i fattigdom och extremism då det är det som håller dem vid makten. Därför är det misär och brottslighet i slummen i amerikanska städer också, trots att de flesta går i kristen kyrka. Exempelvis. Sedan betyder inte det att ALLA begår brott, bara det att en kritisk massa gör det.

Vi kan hålla på hela dagen och vi har nog vevat detta ett antal varv redan genom åren. Det är inte gener eller religion, det är fattigdom och framförallt bristen på framtidstro och tillit till samhället (=klansamhälle=parallella rättssystem=våld) och så länge man inte gör något åt den kommer situationen bestå.

Om det sedan är kåkstäder i Sydamerika, slummen i Chicago, ett tomt Alby centrum eller historiskt sett Londons East End eller varför inte bakgatorna i Budapest eller Kapstaden; det ser exakt likadant ut och har gjort i alla tider, oavsett religion eller ”gener”.

Skillnaden mellan Israel och många arabstater är just den att Israel är en demokrati, delar rikedomen med befolkningen, hög utbildning och ett stabilt samhälle som folket i stort har förtroende för. Extremister i bägge länder finns, skillnaden är att det är de som styr i arabstaterna.

Mvh
Citat från SH;
Fattigdom, diktatur, religiös extremism osv.
Det var precis lika illa i västvärlden när västvärlden var fattig, led under diktaturer och styrdes hårt av kyrkan.
slut Citat.
Du valde själv religion .....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, du sade inget om gener. :)

Men det är lite märkligt att så många verkar undvika grundorsakerna som varit desamma så länge som människor bott i samhällen…

Sedan är absolut det ingen ursäkt att ägna sig åt gängvåld. Det är fortfarande ett beslut man fattar för att man vill ha makt, status och pengar. Eller möjligen blir hotad till det.
Men så länge som man tror att det handlar om gener/hudfärg/religion så kommer man aldrig kunna göra något åt det.

Mellanöstern är ett lysande bevis på att beteende följer fattigdom; IOM att det är samma religion i de flesta länder där. Men så också i Sydamerika där det är stor skillnad på våld mellan tex Mexico och Uruguay.

Mvh

Adidaskrigarna som sysslar med gängvåld är inte fattiga de räcker ju med att titta hur de klär sig, och deras föräldrar känner sig antagligen rikare än vad de någonsin varit i sina liv.

Du nämnde Indonesien tidigare, jag tror inte det är ett särskilt tryggt land utanför turistfällorna. De farligaste platserna i Filippinerna är öarna som går som ett pärlband från Zamboanga hela vägen mot just Indonesien.

Jag har den senaste tiden suttit och funderat på en semester i Afrika och man ser samma mönster i Afrika. Alla länder som betraktas som mest osäkra är också starka fästen för fredens religion.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Bättre nu ?
Holy fuck! Den där artikeln var värd hela årets GP-prenumeration. Får intrycket att kvinnan som benämns "tidigare gruppledare för Vänsterpartiet" fått förhoppningar om sexuellt umgänge med S- och/eller M-politikern (trekant?), blivit pissed när de fått kalla fötter och sen avslöjat hela konspirationen för GP.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Holy fuck! Den där artikeln var värd hela årets GP-prenumeration. Får intrycket att kvinnan som benämns "tidigare gruppledare för Vänsterpartiet" fått förhoppningar om sexuellt umgänge med S- och/eller M-politikern (trekant?), blivit pissed när de fått kalla fötter och sen avslöjat hela konspirationen för GP.
Ge oss info!

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Svarar i Sverige idag istället...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är för att dom är fattiga.

Faktiskt är det ju så. Det är inte så många generationer sedan som svenska bönder köpte lillpigor till lägstbjudande på auktion som senare hamnade på fattighuset när de blev med barn som trettonåringar.

En tid när Sverige var fattigt och en fjärdedel av invånarna utvandrade till ffa Nordamerika men också till kontinenten och Sydamerika mellan 1860 och 1920 eftersom förtryck, svält och övergrepp var vardag för många även här.

Vad hände då? Ffa allmän folkskola efter tysk modell, liberala reformer inom fri- och rättigheter, folkrörelser (hjälpt av allmän folkskola), värnplikt = rösträtt i kombination med kvinnorättigheters genomslag (också genom utbildning).

Inte kultur, religion eller gener. Utbildning. Upplysning.

Några dokumentärer att se:

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Faktiskt är det ju så. Det är inte så många generationer sedan som svenska bönder köpte lillpigor till lägstbjudande på auktion som senare hamnade på fattighuset när de blev med barn som trettonåringar.

En tid när Sverige var fattigt och en fjärdedel av invånarna utvandrade till ffa Nordamerika men också till kontinenten och Sydamerika mellan 1860 och 1920 eftersom förtryck, svält och övergrepp var vardag för många även här.

Vad hände då? Ffa allmän folkskola efter tysk modell, liberala reformer inom fri- och rättigheter, folkrörelser (hjälpt av allmän folkskola), värnplikt = rösträtt i kombination med kvinnorättigheters genomslag (också genom utbildning).

Inte kultur, religion eller gener. Utbildning. Upplysning.

Några dokumentärer att se:

Mvh

Var Carl XIII också fattig på den tiden? Gustav IV Adolf?

För att inte nämna Gustav III men där var det väl mest politik.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad gäller bonden och pigan handlar det väl bara om att han tar vad han vill ha. Och pigan har inga alternativ, hon kan inte säga nej för vart ska då ta vägen sen?

Något giftermål handlade det väl mer sällan om.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle vilja säga att här blandas nu friskt mellan olika förklaringar.

När en liten flicka i Mellanöstern blir tvingad av sina föräldrar till att gifta sig med kusinen ska inte jämföras med bonden som våldtar pigan som inte kan säga nej.

Inte heller kan det jämföras med när unga flickor frivilligt söker sig till äldre män som är en väg till ett bättre liv. Och där är skillnaden egentligen inte så stor på ifall den är en 18-årig västerländsk tjej som blir tillsammans med Leonardo di caprio eller om det är en 18-årig thaiflicka som blir tillsammans med en tysk snickare.

Det är ganska olika saker även om utfallet för en utomstående betraktare kan tyckas snarlikt.
Skillnaden ligger huvudsakligen i att det i ena fallet är frivilligt gjort sina val.

En nioåring är dessutom ett barn och inte ens byxmyndig i något land tror jag. Alltså inte på något sätt mogen att ta några beslut.

Åldern för byxmyndig varierar ju mellan olika länder och exempelvis en svensk 15-åring har ju faktiskt juridiskt rätt att själv välja vem denne ligger med. Det ska inte blandas ihop med våldtäkter, giftermål och särskilt inte påtvingade äktenskap.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi har alltså medlemmar som inte klarar att tydligt fördöma giftermål med nioåringar på forumet.

Vidare försvarar man fortsatt inflöde av dessa till Sverige.

Kalla det polemiskt, men är faktiskt svårsmält.

Men att liberaler är liberala kanske inte borde förvåna.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping