Har inget med miljön de lever i !Du har aldrig funderat på vilken miljö de lever i här i Sverige?
Gener är inte relevant i sammanhanget över huvudtaget. De som lyckas i skolan och har ordnade jobb är inte gängkriminella även om de växt upp i sådana miljöer och har syskon/föräldrar med samma gener som det gått sämre för.
Dessutom var det precis likadant i bruksorterna förr, bara det att de ”dåliga generna” då fanns hos finnarna, i missbrukshem och hos ungar med läs- och skrivsvårigheter. Av någon underlig anledning.
Går vi ännu längre tillbaka så kan jag rekommendera Charles Chaplins memoarer från 1800-talets londonslum. Där var det dåliga gener vill jag lova. För att inte tala om hur de gängkriminella samlades i långa båtar från Danmark och Sydnorge och for och plundrade i Frankrike och på de brittiska öarna. Osv osv.
Genom historien går en röd tråd gällande detta och det är att gener spelar mycket liten roll, sammanhanget/kulturen/misären spelar all roll.
Mvh
Berätta hur du resonerar.Mellanöstern är ett lysande bevis på att beteende följer fattigdom
Berätta hur du resonerar.
Du ser två saker och kopplar ihop dom. Och menar att ena är orsaken till den andra. Varför?
Har inget med miljön de lever i !
Varför är då vissa grupper av människor i fattiga områden skötsamma och vissa inte?
Svaret är skillnader i kultur. Läs på om Klankultur.
Klansamhällen med egen rättskipning, våldsbejakande extremism, kriminella gäng och annan brottslighet utgör ett allvarligt hot mot lokalsamhället.
Läs tex rapporten från Försvarshögskolan, FHS.
Jodå jag har läst dessa och också jobbat professionellt med detta i drygt 20 år. Har dessutom en universitetsutbildning i preventionslära, dvs ungefär ”hur man får folk att upphöra med sattyg”.
Så lite har jag faktiskt på fötterna i frågan.
(Men det är väl som vanligt på sociala medier att de som kan något alltid har fel då de inte håller med de skränande tyckarna i kommentarsfälten)
Men du måste ta det ännu mer från början: var finns klansamhällen och varför?
Och framförallt: Hade MC-kort och hojgemenskap hjälpt dem i livet? (Svaret är ja).
Mvh
Har ändå dröjt två veckor sedan någon hyllade sig själv och gav sig själv rätt samt facit genom irrelevanta och/eller ej verifierbara uppgifter så det är rätt najs.
"Jag har jobbat med detta i över tjugo år"Nja, nu var det väl återigen en fråga om kausalitet.
Även om man kan spåra en korrelation så behöver det inte existera kausalitet och det kan ju till och med vara så att kausaliteten föreligger i totalt motsatt riktning.
Alltså, fattigdom kan lika gärna vara en följd av en kultur präglad av våld, heder osv.
Varför skulle just hojgemenskap vara mer befrämjande än andra gemenskaper beträffande att hitta rätt väg i livet?
Det dolda hotet från mc-gängen – den största kriminella gruppen i Sverige: ”Väljer att inte synas”
Nära 5 700 personer kan kopplas till de kriminella mc-gängen och tillsammans utgör de den största gruppen som ägnar sig åt organiserad brottslighet i Sverige. Trots det har deras verksamhet delvis pågått i det fördolda, enligt experter. – Att man inte syns är för att man väljer att inte synas...www.svt.se
Absolut, du har helt rätt i det.
Men om vi tar de fattigaste länderna: vi skall komma ihåg att fattigdom är ett begrepp som är både absolut och relativt. Kåkstädernas invånare i Kapstaden är sannolikt ”fattigare” än vad stenåldersstammarna på Borneo är, trots att de kanske har fler tillhörigheter.
Vi ser att klankulturer finns i alla religiösa sfärer; muslimska av olika inriktningar, kristna (katolska, ordotoxa, protestantiska), buddhistiska och hinduiska. Självklart även i olika naturreligioner; klankulturen är så att säga grunden i ett samhälle.
Var blir det då brott av det hela? Var skiter det sig? Känslan av orättvisa och obefintliga framtidsutsikter är en grogrund för extremism och har så varit genom hela historien. Bristande tillit till samhället.
Vill man studera gängbrottslighet är det till Latinamerika man skall vända sig. Varför där? Ja det kan man ju fundera på men det är vare sig islam eller gener det beror på. Kåkstäder? Absolut. Kritisk massa av icke sysselsatta unga män? Japp. DET är grunden till mycket elände och till och med antikens samhällen hade sina sätt att styra upp det där med sysslolöshet… bröd och skådespel i alla sammanhang är viktigt. Dvs mätta och nöjda invånare innebär lugn i samhället. Bestialiska straff hjälper inte och har aldrig gjort det heller vilket är lätt att förstå om man läser historia.
Det vi kan se är att även kulturer präglade av våld, heder osv (tex den nordiska från järnåldern och framåt) förändras när klanen inte är den enda överlevnadsfaktorn. Fred, vaccin och potäter medför också att barnen överlever till vuxen ålder, mat finns på bordet och inga våldsamma horder hemsöker en med eld, blod och död. Samhället kan organiseras på trygghetsbasis, välfärd växer fram med utbildning och sjukvård.
Klan försvinner där samhälle träder in.
Mvh
Jag kollar upp några latinamerikanska klaner så länge. Skall även studera de stora systemhotande klanerna som tog över den svenska undre världen i samband med flyktingströmmarna från Sydamerika till Sverige under åren 1975-1990.Jag förstår att du vill studera just Latinamerika då den passar din confirmation bias.
Jag förstår att du vill studera just Latinamerika då den passar din confirmation bias.
Jag kollar upp några latinamerikanska klaner så länge. Skall även studera de stora systemhotande klanerna som tog över den svenska undre världen i samband med flyktingströmmarna från Sydamerika till Sverige under åren 1975-1990.
BRB!
Ja det var ju ett starkt motargument.
Det är bara ett exempel.
Vi kan studera Kapstaden, New Delhi, Chicago, Liverpool eller Tirana om du hellre vill det.
Mvh
Tycker mord blir missvisande, det kan du hitta massor av pga fattigdom, men det är inte just mord som karaktäriserar klansamhällen.När jag tänker på saken så skulle man kunna göra en lista över världens länder där man lägger in procentuell andel av olika BNP/capita, religioner, och antal mord/capita.
Så kunde man plotta lite grafer och se hur de tre faktorerna förhåller sig till varandra.
Eller så skulle man kunna titta på bara Sverige och studera hur BNP resp antal dödsskjutningar förändrats i takt med hur religionen i landet förändrats.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |