Eller varför USA:s angrepp på Irak är rätt men Rysslands angrepp på Ukraina är fel. Men jag förstår att du vill hålla såna jämförelser så långt borta som möjligt, det blir så obehagligt annars.
Är det någon här som tycker att USA:s angrepp på Irak var rätt? Spännande, berätta vem.
Själv tyckte jag det var helkorkat, av ganska många olika skäl. Kaoset idag är väl det mest uppenbara. Det betyder inte att jag saknar diktatorn Saddam. Eller vill skicka vapen till honom eller hans efterträdare. Ytterst tveksamt folkrättsmässigt, även om Irak var en brutal diktatur som uppenbart gillade att invadera grannländer och använda kemvapen mot den egna befolkningen. Men för alla utanför Irak, och många innanför, blev det bara värre. Gäller även alla amerikanska soldater som får försöka hålla ordning i kaoset, är väl närmre 6000 amerikanska soldater som strukit med tills nu. Och många gånger fler civila. Idioti! Men ändå inte på något sätt jämförbart med Rysslands angrepp på ett demokratiskt grannland som INTE har invaderat grannländer och INTE använt kemvapen på någon.
Fast nu verkar du än mer halka bort från mellanöstern. Innan var det åtminstone Ukraina och mellanöstern. Nu Irak och Ukraina och inget om mellanöstern. Då får du nog byta tråd. Eller hålla dig till ämnet. Men du verkar vilja håla dig så långt borta som möjligt från trådämnet, blir det möjligtvis obehagligt annars?