Stora Mellanösterntråden

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag väntar fortfarande på samma massiva stöd för Palestina som för Ukraina. Palestina som invaderats av den aggressiva grannen Israel, som även byggt bosättningar på ockuperad mark. Ett klart brott mot folkrätten. När ska Sverige skicka stridsvagnar till Palestina? Gärna några JAS-plan också, så att man kan försvara sig mot Israels bombräder.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag väntar fortfarande på samma massiva stöd för Palestina som för Ukraina. Palestina som invaderats av den aggressiva grannen Israel, som även byggt bosättningar på ockuperad mark. Ett klart brott mot folkrätten. När ska Sverige skicka stridsvagnar till Palestina? Gärna några JAS-plan också, så att man kan försvara sig mot Israels bombräder.
Nu har väl inte Ukraina lobbat in raketer till grannen. Eller sprängt bussar. Eller...

Nej, jag tycker inte allt Israel gör är bra. Men att jämföra med Rysslands folkmord i Ukraina.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nu har väl inte Ukraina lobbat in raketer till grannen. Eller sprängt bussar. Eller...
Vissa tror att det var Ukraina som sprängde Krim-bron. Och de har väl skickar missiler mot ryska flygplatser också?
Nej, jag tycker inte allt Israel gör är bra. Men att jämföra med Rysslands folkmord i Ukraina.
Många anser att det Israel gör är att likna vid ett folkmord. Det är mest media med vänstersympatier som har artiklar om detta, så jag avstår från att länka till dessa eftersom de antagligen saknar trovärdighet i den här tråden.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Let me rephrase that:
Gärna några JAS-plan också, så att man kan försvara sig mot Israels självförsvar.

"Det började med att Israel försvarade sig."
/Sossemarinerad Sossemarinad

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vissa tror att det var Ukraina som sprängde Krim-bron. Och de har väl skickar missiler mot ryska flygplatser också?

Många anser att det Israel gör är att likna vid ett folkmord. Det är mest media med vänstersympatier som har artiklar om detta, så jag avstår från att länka till dessa eftersom de antagligen saknar trovärdighet i den här tråden.
Innan kriget så avfyrade inte Ukraina några missiler mot några broar eller flygplatser, ej heller bombat civila bussar på samma sätt som Hamas gjort även när det varit fred och eld upphör.

Att Ukraina skjuter på ryska boar, som transporterar vapen, och militära flygplatser när det är utsatt för en fullskalig invasion är en helt annan grej.

Dessutom har du nog halkat in i fel tråd. Jag håller fullständigt med dig om att Rysslands invasion av Ukraina är folkrättsvidrig och att vi i väst bör stödja Ukrainas kamp så mycket som och så länge det behövs för att driva ut ryssarna. Men nu handlade just den här tråden om mellanöstern.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Let me rephrase that:
Gärna några JAS-plan också, så att man kan försvara sig mot Israels självförsvar.

"Det började med att Israel försvarade sig."
/Sossemarinerad Sossemarinad
Det började med att FN stal Palestinas land och gav till judarna. Sen har Palestina hållit på 75 år och försökt få tillbaka sin egendom. Varje försök slås tillbaka med förkrossande militär överlägsenhet av Israel.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Innan kriget så avfyrade inte Ukraina några missiler mot några broar eller flygplatser, ej heller bombat civila bussar på samma sätt som Hamas gjort även när det varit fred och eld upphör.

Att Ukraina skjuter på ryska boar, som transporterar vapen, och militära flygplatser när det är utsatt för en fullskalig invasion är en helt annan grej.

Dessutom har du nog halkat in i fel tråd. Jag håller fullständigt med dig om att Rysslands invasion av Ukraina är folkrättsvidrig och att vi i väst bör stödja Ukrainas kamp så mycket som och så länge det behövs för att driva ut ryssarna. Men nu handlade just den här tråden om mellanöstern.
Allting hänger ihop. Det är en fullt legitim undran över varför Sverige militärt hjälper vissa länder som angrips av övermäktiga fiender och inte andra. Eller varför USA:s angrepp på Irak är rätt men Rysslands angrepp på Ukraina är fel. Men jag förstår att du vill hålla såna jämförelser så långt borta som möjligt, det blir så obehagligt annars.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Allting hänger ihop. Det är en fullt legitim undran över varför Sverige militärt hjälper vissa länder som angrips av övermäktiga fiender och inte andra. Eller varför USA:s angrepp på Irak är rätt men Rysslands angrepp på Ukraina är fel. Men jag förstår att du vill hålla såna jämförelser så långt borta som möjligt, det blir så obehagligt annars.
Det enda som är obehagligt är att du sålde droger. Vad var det för droger?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Eller varför USA:s angrepp på Irak är rätt men Rysslands angrepp på Ukraina är fel. Men jag förstår att du vill hålla såna jämförelser så långt borta som möjligt, det blir så obehagligt annars.
Är det någon här som tycker att USA:s angrepp på Irak var rätt? Spännande, berätta vem.

Själv tyckte jag det var helkorkat, av ganska många olika skäl. Kaoset idag är väl det mest uppenbara. Det betyder inte att jag saknar diktatorn Saddam. Eller vill skicka vapen till honom eller hans efterträdare. Ytterst tveksamt folkrättsmässigt, även om Irak var en brutal diktatur som uppenbart gillade att invadera grannländer och använda kemvapen mot den egna befolkningen. Men för alla utanför Irak, och många innanför, blev det bara värre. Gäller även alla amerikanska soldater som får försöka hålla ordning i kaoset, är väl närmre 6000 amerikanska soldater som strukit med tills nu. Och många gånger fler civila. Idioti! Men ändå inte på något sätt jämförbart med Rysslands angrepp på ett demokratiskt grannland som INTE har invaderat grannländer och INTE använt kemvapen på någon.

Fast nu verkar du än mer halka bort från mellanöstern. Innan var det åtminstone Ukraina och mellanöstern. Nu Irak och Ukraina och inget om mellanöstern. Då får du nog byta tråd. Eller hålla dig till ämnet. Men du verkar vilja håla dig så långt borta som möjligt från trådämnet, blir det möjligtvis obehagligt annars?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det började med att FN stal Palestinas land och gav till judarna. Sen har Palestina hållit på 75 år och försökt få tillbaka sin egendom. Varje försök slås tillbaka med förkrossande militär överlägsenhet av Israel.
Israelbashing. Orka!
Det är till att göra det lätt för sig.
Vem skulle DU vilja ha till granne eller i vilken befolkning skulle du vilja leva?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här föreligger tydligen ett missförstånd av något slag...
Då ber jag om ursäkt, men då får du bara förklara kort: den profil på Flashback som stängdes av för drogförsäljning som uttrycker väldigt många uppfattningar som är identiska med dina, det är en annan Tammer?

Om så är fallet så skall jag förstås inte sprida dynga, men klargör gärna läget för det låter lite rörigt, som en del annat.

Tack på förhand.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
USA:s utrikesminister Antony Blinken har uttryckt rätt kraftig kritik mot Israels bosättningspolitik.

I måndags meddelade Israels premiärminister Benjamin Netanyahu att hans säkerhetsråd har beslutat att legalisera nio nya judiska bosättningar på Västbanken. Dessutom förbereds legaliseringen av fler bosättningar och utbyggnaden av dem.

I ett uttalande uttryckte Blinken ”djup oro” över utvecklingen. Enligt honom motsätter sig USA den här typen av ensidiga åtgärder som ökar spänningarna och underminerar tvåstatslösningen.

Då utrikesministeriets talesperson Ned Price blev tillfrågad om vad USA tänker göra åt saken framgick det att det inte finns några konkreta planer på den punkten.

- Israel fattar förstås sina egna självständiga beslut. Vi har klargjort vår starka åsikt i frågan, sa Price. Enligt honom för USA ”intensiva diskussioner” med Israel.

Källa: Reuters

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
USA:s utrikesminister Antony Blinken har uttryckt rätt kraftig kritik mot Israels bosättningspolitik.

I måndags meddelade Israels premiärminister Benjamin Netanyahu att hans säkerhetsråd har beslutat att legalisera nio nya judiska bosättningar på Västbanken. Dessutom förbereds legaliseringen av fler bosättningar och utbyggnaden av dem.

I ett uttalande uttryckte Blinken ”djup oro” över utvecklingen. Enligt honom motsätter sig USA den här typen av ensidiga åtgärder som ökar spänningarna och underminerar tvåstatslösningen.

Då utrikesministeriets talesperson Ned Price blev tillfrågad om vad USA tänker göra åt saken framgick det att det inte finns några konkreta planer på den punkten.

- Israel fattar förstås sina egna självständiga beslut. Vi har klargjort vår starka åsikt i frågan, sa Price. Enligt honom för USA ”intensiva diskussioner” med Israel.

Källa: Reuters
Ja, Demokraterna är tyvärr numera väldigt mycket antisemitiska BLM-aktivister och gaphalsar som kubavännen AOC och landsförrädare Sanders måste väl också blidkas.

Som tur är skiter Israel totalt i vad några kommunister som för tillfället gripit makten i WH tycker, de har tillräckligt med uppbackning.

Tbj

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2023
Hoj
Bsa 650 -69 och 1982 Suzuki gt125
FN har inte stulit någons land ,du är felunderrättad, för det första har FN ingen makt att beslagta npgons land ,för det andra så har aldrig Palestina varit palestiniernas land. För det tredje så har Israel juridisk rätt till sitt land, de har alltså dokument och avtal som är underskrivna ,för överlåtelse av landet från Engelska departementet 1922 San Remo avtalaet.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
FN har inte stulit någons land ,du är felunderrättad, för det första har FN ingen makt att beslagta npgons land ,för det andra så har aldrig Palestina varit palestiniernas land. För det tredje så har Israel juridisk rätt till sitt land, de har alltså dokument och avtal som är underskrivna ,för överlåtelse av landet från Engelska departementet 1922 San Remo avtalaet.
Ägarförhållanden till mark är svåra att definiera. Storbritannien "förvaltade" området efter att ha erövrat det 1917, tills staten Israel utropades i enlighet med FN:s generalförsamling 1948. Vilket givetvis inte accepterades av Arabförbundet. Att utropa en ny stat på mark man erövrat kan bara bli fel.
Det är ju ungefär som om Ryssland skulle invadera Krim och Donbas och utropa en ny stat där.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
FN har inte stulit någons land ,du är felunderrättad
för det första har FN ingen makt att beslagta npgons land
FN kan naturligtvis gör som de vill, inte minst med USA bakom ryggen. Vem kan säga nej till världens största militärmakt..?
,för det andra så har aldrig Palestina varit palestiniernas land.
Det låter motsägelsefull. Vem ska Palestina tillhör om inte palestinierna?
För det tredje så har Israel juridisk rätt till sitt land, de har alltså dokument och avtal som är underskrivna ,för överlåtelse av landet från Engelska departementet 1922 San Remo avtala
Juridik är ingen universell vetenskap. Vad som är rätt och fel avgörs av vem som har makten och mest vapen. Nu är det USA och Israel som bestämmer vad som är rätt och vad som är fel. Tveksamt om arabstaterna skrivit under detta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men landet Israel är ett påhitt. Det landet finns inte före 1948. Så illa kan det gå om en stormakt tar en bit mark och tilldelar den ett annat folk. Kan FN ge Norrland till samerna? Kan FN ge Baskien till baskerna?

Då är ju väldigt många länder påhitt, är det kartboken från min skoltid som ska gälla?
Där finns en massa länder som inte finns längre, och många länder som påstås finnas i dag är inte med i den boken.

Fast i den finns ju Israel redan, vi måste nog hitta en ännu äldre atlas

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...