Stora Mellanösterntråden

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
”Jag har alternativa fakta”.

Du har helt svalt det ryska narrative.
Delar du uppfattningen att det rör sig om nog-demoner, och deras största tillhåll är Kiev. Det är bög-demoner som man möter i Ukraina enligt Puttes polare Kirill. Det är det offentliga budskapet.

Du kan inte välja vad som passar bäst för stunden. Så då antar jag att du delar det och att den ukrainska presidenten således är en judisk bög-demons-nazist.

Detta emedan Putlers uppenbart skeva ”legoknektar” bedriver systematisk våldtäkt på sina underställda. Jodåsåatt. Ditt val av ”Annat synsätt” är ju ditt val, eller hur?
Du lyckade skriva en hel liten uppsats utan att kommentera min jämförelse mellan hur man bedömer USA och Ryssland i debatten. Men okej, vi släpper det och håller oss till Mellanöstern. På allmän begäran.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Gällande civila, se punkt sex.
Gällande nya bosättningar, det behöver vi mer detaljer om i tråden känner jag. Lust att göra en insats?
Du får gärna förklara hur punkt sex rättfärdigar att Israel dödar civila.

Gällande nya bosättningar vore det ett mycket konstigt uttalande om det inte låg någon sanning i. Israel har expanderat förr så det är ju inte helt obekant.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får gärna förklara hur punkt sex rättfärdigar att Israel dödar civila.

Gällande nya bosättningar vore det ett mycket konstigt uttalande om det inte låg någon sanning i. Israel har expanderat förr så det är ju inte helt obekant.
Var drar du gränsen mellan civil och ickecivil?
Och i alla väpnade konflikter kommer det att dödas civila, försvarbart eller inte. Skillnaden mellan Israel och deras grannar är väl att Israel försöker undvika att sikta på civila, medans deras grannar försöker att sikta på civila.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Var drar du gränsen mellan civil och ickecivil?
Och i alla väpnade konflikter kommer det att dödas civila, försvarbart eller inte. Skillnaden mellan Israel och deras grannar är väl att Israel försöker undvika att sikta på civila, medans deras grannar försöker att sikta på civila.
Civil är enligt mig en vanlig person som inte är inblandad i striden.

Hur vet du vad de siktar på?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
har du inget svar på frågan? Hur vet du vad de siktar på? Du påstår att du vet vad de siktar på.

Jag vet inte vad de siktar på och jag har aldrig påstått att jag vet det.
Du sa ju att de dödar civila, så nog har du antytt att du vet vad de siktar på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
OM Hamas erkänner Israels fortsatta existens.
OM Hamas slutar lobba raketer mot bostadsområden, kniv och självmordsbomba.

Skulle Israel då öppna gränserna för Gaza och Västbanken?
Skulle man dra tillbaka sina bosättningar, eller iaf sluta expandera dem?

Om inte, vad skulle mer behövas för ovan?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det skulle vara roligt att veta, tyvärr har alla försök slutat med att någon sida har skickat en raket....

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Bosättningar är en annan fråga som jag förstått det. ”Vanliga” israeler sympatiserar exakt noll med de ultraortodoxa utan tycker att de är pain in the ass. Men de är judar, vad skall de göra - skjuta dem?

Hamas och Hizbollah är rörelser vars makt bygger på att bibehålla konflikten med Israel. ”Självstyret” är knappast önskat av de vanliga människorna i Gaza och på Västbanken, de hade gärna levat i fred, demokrati och välstånd som resten av Israel.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det skulle vara roligt att veta, tyvärr har alla försök slutat med att någon sida har skickat en raket....
Ja, eller kastade en sten mot en get för 2500 år sedan...

De långsiktiga målen, i någorlunda ordning, borde ju vara:
1- Omkringliggande länder(och terror-grupper) erkänner Israel.
2- Man slutar skicka raketer och utför terrordåd mot civila i Israel.
3- Man öppnar gränserna till Gaza och Västbanken så folket blir fritt.
4- Något mer?

Listar man det så känns det inte helt omöjligt att uppnå, eller?
(Bortsett från historien såklart...)

Så vad behövs för att ta konkreta steg framåt?
Trump fick ju Bahrain och UAE att erkänna Israel.
Även om de länderna inte har gräns mot Israel så är det en start.
Ken en kan flera hoppas jag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bosättningar är en annan fråga som jag förstått det. ”Vanliga” israeler sympatiserar exakt noll med de ultraortodoxa utan tycker att de är pain in the ass. Men de är judar, vad skall de göra - skjuta dem?

Hamas och Hizbollah är rörelser vars makt bygger på att bibehålla konflikten med Israel. ”Självstyret” är knappast önskat av de vanliga människorna i Gaza och på Västbanken, de hade gärna levat i fred, demokrati och välstånd som resten av Israel.
Ortodoxa är som du skriver ytterst impopulära, bland annat för att de slipper militärtjänst och har en massa andra fördelar. Fick det förklarat av vår guide i Golanhöjderna, enligt honom är det så att eftersom de tyckte att Förintelsen var Guds vilja så stannade de i Europa eftersom det var Guds vilja att dess folk skulle prövas. Därför drabbades de mycket värre av Förintelsen och därmed fick de överlevande fördelar som vanliga israeler inte får. Låter logiskt men ändå bananas, har inte hört det någon annanstans men givet vem som berättade det, hur och när så har jag ingen anledning att betvivla det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Så om det blir fred (hypotetiskt jag vet) kommer expansionen av bosättningar upphöra?

Så hur får man bort makthungriga religiösa fundamentalister?
Den eviga frågan...:(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Så om det blir fred (hypotetiskt jag vet) kommer expansionen av bosättningar upphöra?

Så hur får man bort makthungriga religiösa fundamentalister?
Den eviga frågan...:(
Man lagstiftar mot vilda bosättningar och ser till att kasta tomtarna med fantasikompisar som bryter mot lagen i fängelse. Till slut kommer de antingen lära sig eller få fast boplats nån annanstans.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Man lagstiftar mot vilda bosättningar och ser till att kasta tomtarna med fantasikompisar som bryter mot lagen i fängelse. Till slut kommer de antingen lära sig eller få fast boplats nån annanstans.
Det lär ju inte hända under vår livstid så "we're fuqqed". :(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det lär ju inte hända under vår livstid så "we're fuqqed". :(
Tja, freden mellan alla andra ska klaras ut först, sedan kan sånt där fanstyg hanteras. Det hade ju såklart gått att hantera genom att Israel säger "Gör vad ni vill med de ni tar på ert område" också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Båda sidor har ju lite lustig inställning till bosättningar.

Häromdagen skrev SVT en snyftare om någon Palestinsk mini-by som skulle rivas, ingen av dom som bodde där ägde marken dom hade byggt på, utan dom hade bara stegat iväg lämpligt antal meter från närmaste hus och börjat bygga.

Sen hävdar båda sidor att deras gud har givit dom den rätten, just i Israel

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du sa ju att de dödar civila, så nog har du antytt att du vet vad de siktar på.
Du vill fortfarande inte svara på hur du vet vad de siktar på?

Jag har skrivit att båda sidor dödar civila. Det är fakta. Om det var medvetet eller ej kan inte jag svara på. Jag gissar att det varit omedvetet ibland och medvetet ibland. Samma för båda sidor. Du som vet vad de siktar på borde kunna ge en förklaring?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Man har rivit bosättningar, skickat in kravallpolis och möjligen även militär som under uppseendeväckande former släpat ut olagliga bosättare och avhyst dem. Allt under stor och impopulär mediebevakning.

Så fort de släpps fria igen börjar de om, denna gång ännu mer galna. ”Gud har ju lovat dem”…
Som om det inte vore nog med dårar i länderna runtom.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning