Stora Mellanösterntråden

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Var föreslår du att man skulle lagt Israel, on inte ett område folket har sitt ursprung och fortfarande lever i stor utsträckning?
Inget folk är väl så spritt över världen som judarna, de verkar kunna acklimatisera sig var som helst. Det finns stora närmast obebodda trakter på jorden där de kan få leva ifred.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inget folk är väl så spritt över världen som judarna, de verkar kunna acklimatisera sig var som helst. Det finns stora närmast obebodda trakter på jorden där de kan få leva ifred.
Just när världen i stort kände att de kanske skulle få ett land hade de just blivit ganska massmördade av folk som generellt inte gillade dem. Och innan hemskheterna uppdagades var det en grupp människor som överlag ansågs sämre än andra lite överallt i världen.
Och just platsen där de hade sina rötter var under brittiskt styre, så Storbrittanien kunde ge dem land där, och folket själva verkar ha tyckt att det var en okej plats.
Alternativen där det är folktomt är väl öknar, och det hade kanske varit lite besvärligt att få till ett land där. Och även alla öknar är under något lands kontroll, så någon hade haft något emot det lite oavsett var.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Arabkollektivet gav sitt godkännande, den tämligen icke-bördiga sandplätten var inte så viktig, ja i princip var den av noll värde....
Sen visade sig israelerna vara femjävliga på att terraformera. Då blev den helt plötsligt intressant och jätteviktig…

Eller att förlora ett krig man bedrivit sedan ett decennium, få på tafsen i sex dagar och stå på förlorarens sida. Då kan man bli av med landyta, det kan man. Det är lite insatsen i valet att försöka sig på en offensiv för att utplåna eller som det så fint heter ”erövra” en landyta. Msn kan förlora, inte bara kött och blod utan även sin egen tidigare innehavda landyta.
Sluta lipa, förlorare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man ska försöka tolka Kratoz välvilligt, och det ska man väl, så verkar det mer som att han menade att "attans att det var så många som tyckte illa om judar i Mellanöstern" mer än "de borde inte fått sitt land". Någonstans mellan där och det han skrev tror jag bestämt sanningen ligger.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En betraktelse jag inte kan låta bli att göra är att många individer i denna tråd som annars är mycket kritiska till hur araber beter sig utanför Mellanöstern förnekar, eller försvarar, att araber i Mellanöstern är våldsbejakande, totalitära, antidemokratiska och svårhanterliga.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om man ska försöka tolka Kratoz välvilligt, och det ska man väl, så verkar det mer som att han menade att "attans att det var så många som tyckte illa om judar i Mellanöstern" mer än "de borde inte fått sitt land". Någonstans mellan där och det han skrev tror jag bestämt sanningen ligger.
Precis! :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag får be om ursäkt om mina poster upplevs som otrevliga, det är inte min mening. Jag har spenderat alldeles för mycket tid på sistone med att argumetnera med ameriskanska kristna fundamentalister.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag får be om ursäkt om mina poster upplevs som otrevliga, det är inte min mening. Jag har spenderat alldeles för mycket tid på sistone med att argumetnera med ameriskanska kristna fundamentalister.
Som jag skrev kändes det inte riktigt som du och dito!
(Förutom att mina "kristna fundamentalister" är kunder...)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
En betraktelse jag inte kan låta bli att göra är att många individer i denna tråd som annars är mycket kritiska till hur araber beter sig utanför Mellanöstern förnekar, eller försvarar, att araber i Mellanöstern är våldsbejakande, totalitära, antidemokratiska och svårhanterliga.
I det här fallet är det inte araber i allmänhet, utan palestinier. En liten och av Israel förtryckt folkgrupp, bortjagad från sitt eget land av ett aggressivt och imperialistiskt Israel. Apartheid på hög nivå, Israel rensar "sitt" land från alla icke israeler. Inte så konstigt att många känner sympati för palestinierna.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I det här fallet är det inte araber i allmänhet, utan palestinier. En liten och av Israel förtryckt folkgrupp, bortjagad från sitt eget land av ett aggressivt och imperialistiskt Israel. Apartheid på hög nivå, Israel rensar "sitt" land från alla icke israeler. Inte så konstigt att många känner sympati för palestinierna.
Det är ju en vattendelare. Båda sidor har bevisligen sysslat med grymheter. Araberna har varit värre enligt det jag sett men båda sidor har sina brister.

Jag tror inte konflikten försvinner innan antingen araberna eller judarna gör det. Tyvärr.

Enda landet som verkar ha en någorlunda hygglig relation till judar är väl USA. Det är också det vanligaste landet för judar att bo i.

Att försöka samsas på plats ser jag som omöjligt önsketänkande. Antingen får någon flytta sig eller så kommer våra barnbarnsbarn fortsätta samma diskussion som vi för.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var finns dessa "fundamentalister" och får man vara med?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inget folk är väl så spritt över världen som judarna, de verkar kunna acklimatisera sig var som helst.
Hört talas om irländare?
---
Grunden till konflikten är så tramsig att det borde gå att lösa. Hur kan folk i detta århundrade fortfarande hata andra för saker som hände för så länge sen att det knappt finns på stentavlor? Det är bara korkat att "ärva" oförrätter i generation efter generation.
Att ha någon religion inskriven i en statsbildning bäddar för problem.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är ju en vattendelare. Båda sidor har bevisligen sysslat med grymheter. Araberna har varit värre enligt det jag sett men båda sidor har sina brister.

Jag tror inte konflikten försvinner innan antingen araberna eller judarna gör det. Tyvärr.

Enda landet som verkar ha en någorlunda hygglig relation till judar är väl USA. Det är också det vanligaste landet för judar att bo i.

Att försöka samsas på plats ser jag som omöjligt önsketänkande. Antingen får någon flytta sig eller så kommer våra barnbarnsbarn fortsätta samma diskussion som vi för.
Med facit hand får man väl betrakta det som en gigantisk felbedömning av FN (USA, Storbritannien,Frankrike) att grunda staten Israel i Palestina. Det var inte helt oväntat att palestinierna skulle ogilla detta och försöka ta tillbaka sitt land.
Man kan ju tänka sig hur USA skulle reagera om FN beslutade att ge Arizona till indianerna att utropa en egen stat där. Eller vad skulle vi i Sverige tycka om FN gav Norrland till samerna som egen stat?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hört talas om irländare?
---
Grunden till konflikten är så tramsig att det borde gå att lösa. Hur kan folk i detta århundrade fortfarande hata andra för saker som hände för så länge sen att det knappt finns på stentavlor? Det är bara korkat att "ärva" oförrätter i generation efter generation.
Att ha någon religion inskriven i en statsbildning bäddar för problem.
Ingen aning. Förmodligen finns massa "heliga platser" som har fundamental betydelse i deras tro och historia. USA gör som vanligt allting mycket värre genom att flytta sin ambassad till Jerusalem och därmed erkänna denna som Israels huvudstad. En ren provokation mot palestinierna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Var finns dessa "fundamentalister" och får man vara med?
På ett programmeringsforum med en avknoppad "politisk" del där det trollas helvilt.

Den politiska delen är gömd för nya medlemmar och man behöver be om access.
Men nivån där är allt mellan seriös och
1675177549197.png

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På ett programmeringsforum med en avknoppad "politisk" del där det trollas helvilt.

Den politiska delen är gömd för nya medlemmar och man behöver be om access.
Men nivån där är allt mellan seriös och
View attachment 480533
Grym bild!
Men jag har nog inte så mycket att komma med på ett programmering-forum, sporthoj har jag ju i alla fall haft när jag var ung. (Till skillnad från många andra här som har något klass5 åbäke och mallar sig).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
T o m BrooklynS och Markus kämpar på samma sida!
Då är det fullt realistiskt att lösa problemen i MÖ fortare än mjölk kokar över.

Vill bara säga detta:
Vilken tråd!!

Jag diskuterar hellre med klipska människor som har andra åsikter än med dumhuvuden som håller med. :)

Lite som lirarna som har nycklarna till Golgatakyrkan. Lite jäkla respekt får man ha för sina motståndare!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ett av skälen att starta den var att slippa Tammer, tro fan ungjäveln är här och trollar nu.
Det beror på att någon störde sig på att jag tog upp USA och Israel i Rysslandstråden, och tipsade om den här tråden istället. Men trollar gör jag inte, jag har väl underbyggda argument. Tack ändå för det där med "ungjäveln", det värmde. Jag måste vara Sveriges yngsta 60-plussare i så fall.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning