Stora Mellanösterntråden

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Sluta upp med det enformiga trollandet.
Pratar du om den lille puttlergubben i Kreml nu?
Lustigt att alla anser att Putin hör hemma i fängelse, men inte Netanyahu. Den senare har ju betydligt fler liv på sitt samvete. Det är ju inte ens ett krig det handlar om, det finns inga strider eller sammandrabbningar. Israel bombar och bestraffar som de vill, från bombplan på tusen meters höjd. Palestinierna kan inte försvara sig, de har varken luftvärn eller stridsflyg.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om vad som egentligen händer där borta, media är partisk, filtrerad och direkt opålitlig. Det jag kan göra är att använda min fantasi och skapa min egen 'verklighet' kring ämnet. I brist på engagemang att resa dit själv för att uppleva eländet så får jag hålla till godo med min egna tolkning av "nyheter" på radio och youtube och koka min egna soppa.

Man skulle behöva åka ner personligen och tillbringa viss tid hos vardera sida för att få en komplett överblick på det där "kriget". För det verkar inte något riktigt krig, mer som en slags okontrollerad dödstävling. Ingen vinner ju, folk bara dör, och inget hör jag om förhandlingar eller ens vilja att få slut på tjaffset.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Iranierna verkar vara lika stöddiga som fjollbollsspelare, först skicka iväg några omgångar raketer/missiler och sen gråta till FN om att de är rädda för hämnden......
1729578894367.png

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Dumma Israel som hela tiden ska starta konflikter genom att skjuta tillbaka och försvara sig!
Jamen jag säger det, det är en evighetsmaskin. Det tar aldrig slut, det är som ett evighetstuggummi som smaken aldrig går ur på, och man bara måste fortsätta ... "för att det är så härligt!"

Om jag vore USA eller Kina eller bara en tung dåre med mycket krut och bly, skulle jag åka dit och avsluta kriget åt dom. Omvärlden tjänar förmodligen skitmycket pengar på deras käbbel, med en vapenindustri som ingen verkar vilja tala om. Denna del av sandlådan är en riktig vapenmässa för många andra länder.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är svårt att avgöra vem som började konflikten. Det ekonomiska sinnet hos judarna framkom rätt tydligt hos Judas när han fick en slant för att tjalla på Jesus. Sen dess har de dåligt rykte i regionen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det en vedertagen teori eller har du gjort den själv?
Tror att det var ett litet försök att vara rolig... :)

Anspelandes på judarnas rykte i den kristna världen, den kom sig dels av Judas men också av att judarna var de enda som fick befatta sig med ränta och därmed stod för det tidiga "bankväsendet" och kapitalackumulering under medeltiden. Det var först under tidiga 1800-talet som de styrande insåg hur det faktiskt fungerar med investeringar, avkastning osv och därmed grunden för industrialismens framväxt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Är det en vedertagen teori eller har du gjort den själv?
Både och. Han var jude, sålde ut sin kompis och har blivit symbol för förräderi, men orden var mina egna.

Det jag egentligen vill ha sagt är att de har hållit på och tjafsat om gamla oförrätter som ingen av de nu levande varit ens i närheten av att vara del av och vem som gjorde nåt häromdagen är egentligen irrelevant.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tror att det var ett litet försök att vara rolig... :)

Anspelandes på judarnas rykte i den kristna världen, den kom sig dels av Judas men också av att judarna var de enda som fick befatta sig med ränta och därmed stod för det tidiga "bankväsendet" och kapitalackumulering under medeltiden. Det var först under tidiga 1800-talet som de styrande insåg hur det faktiskt fungerar med investeringar, avkastning osv och därmed grunden för industrialismens framväxt.
Vi kanske skulle anammat en gammaltestamentlig ordning med revision/skuldavskrivning/reset vart 7e år.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Utförd av gräshoppor, grodor eller i svårare fall ärkeänglar…
Snarare ”låneregler” för gemene man.
Tror bibeln avhandlar ämnet pengar på över 2000 ställen, medan kärlek nämns en tiondel så ofta. Siffror jag hört men inte kan verifiera. Exempel på girighet saknas inte i vare sig nya eller gamla testamentet. Sen minns vi väl lätt de exempel som passar våra egna syften, jag iaf.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Snarare ”låneregler” för gemene man.
Tror bibeln avhandlar ämnet pengar på över 2000 ställen, medan kärlek nämns en tiondel så ofta. Siffror jag hört men inte kan verifiera. Exempel på girighet saknas inte i vare sig nya eller gamla testamentet. Sen minns vi väl lätt de exempel som passar våra egna syften, jag iaf.

Förvånar mig inte då pengar väl varit huvudsyftet till att religioner skapats.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är väl uppenbart? Gudarna är väl skapade i huvudet på folket men sekterna(kyrkorna) är skapade av girighet. Folk som ville tjäna pengar på att prata istället för att arbeta på något åker.
Nej jag tycker inte det är uppenbart, låter nästan religiöst med en sådan uppenbarelse.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag har alltid trott att det är för att få makt och möjligen i förlängningen pengar.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...