Stora Mellanösterntråden

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Förvånar mig inte då pengar väl varit huvudsyftet till att religioner skapats.
Tror inte jag. Det ligger nog i vårt DNA att söka och försöka förstå var vi kommer ifrån, varför vi finns och hur det kan komma sig att vi kan leva här. Att religion sen är ett användbart verktyg som åsiktsparaply är självklart. Det gäller att vara den som har tolkningsföreträde. Finns det följare och frivillighet finns det strax någon som vill slå mynt av dessa/denna.
Under pandemin fick vi se en rörelse växa fram som i allt uppfyller dessa kriterier, offerkult, överstepräster, fanatiska följare och what not.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte jag. Det ligger nog i vårt DNA att söka och försöka förstå var vi kommer ifrån, varför vi finns och hur det kan komma sig att vi kan leva här. Att religion sen är ett användbart verktyg som åsiktsparaply är självklart. Det gäller att vara den som har tolkningsföreträde. Finns det följare och frivillighet finns det strax någon som vill slå mynt av dessa/denna.
Under pandemin fick vi se en rörelse växa fram som i allt uppfyller dessa kriterier, offerkult, överstepräster, fanatiska följare och what not.

Det var inte gudar jag syftade på utan kyrkor och andra sekter.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hörde en intressant sak på nyheterna idag från Gaza.
En "Svenska" från Uppsala kunde inte ta sig från Gaza, ved hon nu gjorde där.
Men, hennes problem var att det inte fanns mensskydd att få tag på. OK, besvärligt såklart.
Men...... Om hon gick till någon av de få toaletter som fanns för att fixa med sakerna riskerade hon att bli våldtagen på vägen och eller sexuellt trakasserad på annat sätt.
Så detta fredliga folk som är mitt uppe i ett krig de själva drog igång igen för ett år sedan har tid att trakassera och våldta sina egna kvinnor.
Någon amerikansk presidentkandidat på 70-talet föreslog att mellanöstern skulle asfalteras över, han hade nog en bra ide.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hörde en intressant sak på nyheterna idag från Gaza.
En "Svenska" från Uppsala kunde inte ta sig från Gaza, ved hon nu gjorde där.
Men, hennes problem var att det inte fanns mensskydd att få tag på. OK, besvärligt såklart.
Men...... Om hon gick till någon av de få toaletter som fanns för att fixa med sakerna riskerade hon att bli våldtagen på vägen och eller sexuellt trakasserad på annat sätt.
Så detta fredliga folk som är mitt uppe i ett krig de själva drog igång igen för ett år sedan har tid att trakassera och våldta sina egna kvinnor.
Någon amerikansk presidentkandidat på 70-talet föreslog att mellanöstern skulle asfalteras över, han hade nog en bra ide.
Det här är människor som FP mfl tog hit i miljontals. 😚

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Bra krönika av Johan Croneman. Nu är jag inte inne här så ofta så om Yamas intervjuer länkats tidigare så ber jag om ursäkt.

En norsk journalist träder fram som ett föredöme i konsten att pressa makthavare i kriget mellan Israel och Hamas. Hans svenska kolleger behöver skaffa sig bättre självförtroende, skriver Johan Croneman.

Yama Wolasmal arbetar som norska NRK:s Mellanösternkorrespondent (NRK är Norges SVT) och den internationella uppmärksamhet som intervjun rönte berodde egentligen bara på en enda sak: Yama Wolasmal gjorde sitt jobb. Han var journalisten vi alla alltid längtar efter.

Han pressade Hamdan på samma sätt, och på alla punkter. Precis som han gjort med David Mencer.

Ska väl tillägga att TV4:s korrespondent Terese Cristiansson vid ungefär samma tidpunkt intervjuade just Osama Hamdan. Lägg de bägge intervjuerna bredvid varandra. Terese Cristiansson (duktig journalist) är inte i närheten av Yama Wolasmals intensiva jakt på Hamasledarens falsarier om 7 oktober.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Israel pressar på att Iran även var direkt inblandade i drönarattacken mot Netanyahus privata hus. Kanske innebär att svaret på de iranska missilattackerna kommer närmare och kommer bli kraftigare än bara symbolisk.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Så vi har lämnat mellanöstern i stort och istället börjat med rena jävla antisemitiska myter om judar och att all förföljelse de utsatts för är deras eget fel?!

Generellt gillar jag när det är högt i tak och folk får framföra hur tokiga åsikter de vill, men nu har det verkligen gått väl långt och jag hoppas att moderatorer tar tag i det hela. Om man verkligen tror på den här smörjan finns det nog andra forum att hänga på. Om man till äventyrs inte redan är portad där.

(ping @Swedie)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så vi har lämnat mellanöstern i stort och istället börjat med rena jävla antisemitiska myter om judar och att all förföljelse de utsatts för är deras eget fel?!

Generellt gillar jag när det är högt i tak och folk får framföra hur tokiga åsikter de vill, men nu har det verkligen gått väl långt och jag hoppas att moderatorer tar tag i det hela. Om man verkligen tror på den här smörjan finns det nog andra forum att hänga på. Om man till äventyrs inte redan är portad där.

(ping @Swedie)
Gör gärna anmälningar av inlägg. Jag har lite mycket att göra på jobbet just nu och har inte tittat in så mycket mer än en snabbis på hundpromenader och anmälningar gör saker lättare att hitta.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Sådär, städat bort lite om Nazityskland, även ett par givande inlägg, men de var svar på trollfiske. Jag får be om ursäkt om de som skrev dem tar illa vid sig, men nu tar vi nytt tag här i tråden.

Och jag spår friskare luft igen här framåt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tack, då kan man börja skriva inlägg igen.

Jättekul om det finns de som tycker olika dock så finns det några som tex tror på att "Palestina" kommer bli "fritt" under Kristofers livstid så upp med en hand och berätta hur det skall gå till och framför allt - resonera gärna om hur det skall gå till specifikt i skenet av att en minoritet "palestinier" vill ha en tvåstatslösning.

1000036644.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är nästan så jag börjar känna som jag gjorde förut när Sverige utsattes för en massa skit, rätt åt oss.

Kläm åt den där jävla ryssen liksom, så svårt är det inte, alla drabbade nationer kan agera.

Fängsla alla på deras ambassad, who cares?
Ambassader har en hög med papper ivägen för sånt agerande, och det kan ha en del följder för annan diplomati att göra det. Förutom att det tekniskt sett skulle vara ett militärt angrepp på rysk mark.
Sedan kan det ju vara bra att ha kommunikationsvägar och kontakter om Ryssland nu vill ge upp.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ambassader har en hög med papper ivägen för sånt agerande, och det kan ha en del följder för annan diplomati att göra det. Förutom att det tekniskt sett skulle vara ett militärt angrepp på rysk mark.
Sedan kan det ju vara bra att ha kommunikationsvägar och kontakter om Ryssland nu vill ge upp.
Jag förstår det men någon gång måste väst också komma till insikten att man kan inte bemöta barbari med rättssäkerhet och internationella papper.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...