Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu återgår mitt bidrag till denna tråd till att handla om Mellanöstern.

Iran skall nu hämnas på Israel, undrar om de borde tagit i istället, det här försiktiga har aldrig imponerat på de barbariska folken.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu återgår mitt bidrag till denna tråd till att handla om Mellanöstern.

Iran skall nu hämnas på Israel, undrar om de borde tagit i istället, det här försiktiga har aldrig imponerat på de barbariska folken.
Iran har väl en lite missnöjd befolkning som har börjat pipa lite mot överheten, och då är ju alltid ett ras/religionskrig alltid bra för att få dem att vara arga på nån annan en stund så jag tvekar på att Israel hade kunnat göra så mycket för att förhindra en eskalering från Iran, kort om att upprepa Grim Beeper mot hela ledarskapet i Iran. Och det skulle bara leda till en militärjunta istället, eftersom att alla som hade kunnat ta ledarrollen och leda landet in i 2000-talet igen har flytt landet eller är döda.
Och i ett krig mellan de två länderna så kan ingen av dem egentligen nedkämpa den andra, utan det blir en distansmatch där de skjuter sönder och samman varandra tillbaka till stenåldern i så fall. Och eftersom att Iran är en ganska stor oljeproducent så kan det få ganska skapliga spridningar i resten av världen på grund av ekonomiska effekter. Väst klarar sig nog, men de fattiga länderna kommer få en rejäl käftsmäll, och det är aldrig bra för stabiliteten med en svältande befolkning.

Så, helst hade jag väl sett att folket i Iran reste sig mot sina efterblivna religiösa herrar och slog ihjäl så många av dem de kunde få tag på och gjorde sitt bästa för att bygga upp det Iran som faktiskt växte under Shahen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Var hittar ni att Iran ska hämnas?

Tycker att Iran har gjort allt för att spela ner anfallen just för att slippa svara. Blir ju så uppenbart att Iran skjuter massa missiler som inte gör något större medan en israelisk flygattack verkar ha gjort betydligt mer verklig skada utan att drabba civila, och en viktig del av israeliska attacken var att slå ut luftvärn så att nästa attack kan bli mer omfattande utan att riskera flygplanen. Iranier är inte dumskallar, de fattar att de inte kan vinna en sån här duell med konventionella vapen, och växlar man upp till icke-konventionella vet alla vem som har övertaget. Det enda de har övertag i är asymmetriska anfall av terrorgrupper som man stöder varhelst man hittar dem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Tycker att Iran har gjort allt för att spela ner anfallen just för att slippa svara. Blir ju så uppenbart att Iran skjuter massa missiler som inte gör något större medan en israelisk flygattack verkar ha gjort betydligt mer verklig skada utan att drabba civila, och en viktig del av israeliska attacken var att slå ut luftvärn så att nästa attack kan bli mer omfattande utan att riskera flygplanen. Iranier är inte dumskallar, de fattar att de inte kan vinna en sån här duell med konventionella vapen, och växlar man upp till icke-konventionella vet alla vem som har övertaget. Det enda de har övertag i är asymmetriska anfall av terrorgrupper som man stöder varhelst man hittar dem.
Det stod i SVT, SvD eller SR vilka är de enda tre jag får push ifrån.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

De är så ärliga och härliga.

"Det stämmer inte".

Vad är ordet jag söker, att man enligt Koranen absolut får ljuga för otrogna?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

De verkar mest komma med prat just nu, men Khomenei verkar tycka att det är upp till andra att bestämma hur Iran ska svara på Israels attack.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

De är så ärliga och härliga.

"Det stämmer inte".

Vad är ordet jag söker, att man enligt Koranen absolut får ljuga för otrogna?
MEnar du taqiyya?

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...