Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ta rygg kompis!

nä att världen blir annorlunda behöver inte betyda att den blir bättre, men att Ryssland inte klarar av att stödja skurkregimer innebär rimligen en chans för att det i vart fall inte blir sämre.
Problemet med Iran är att det finns ingen trovärdig exilregegering så jag ser inte att det där är superlätt att få ordning på.
Att bara FN/USA skulle reda ut det efter regimens fall tror jag tyvärr inte på.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Problemet med Iran är att det finns ingen trovärdig exilregegering så jag ser inte att det där är superlätt att få ordning på.
Kanske skall man inte ha för stora förhoppningar på en snabb och fullständig lösning där skurkregimer plötsligt blir demokratier, utan det kanske är mer realistiskt att hoppas på någorlunda mer stabila och mindre destruktiva förhållanden, så att en mer vettig kultur och regim kan växa fram över tid, vilket mycket väl kan ta decennier?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kanske skall man inte ha för stora förhoppningar på en snabb och fullständig lösning där skurkregimer plötsligt blir demokratier, utan det kanske är mer realistiskt att hoppas på någorlunda mer stabila och mindre destruktiva förhållanden, så att en mer vettig kultur och regim kan växa fram över tid, vilket mycket väl kan ta decennier?
Det är mer troligt. Men att skurkstaterna slutar stöttas av Ryssland är i grunden bra. Afrika hade tex varit en bättre plats utan rysk inblandning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att det finns moderata krafter i både Iran och Syrien som kan tänkas utgöra åtminstone en bas för framtida styre med ekonomisk utveckling och mänsklig frihet. Som det faktiskt varit i dessa länder tidigare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ta rygg kompis!

nä att världen blir annorlunda behöver inte betyda att den blir bättre, men att Ryssland inte klarar av att stödja skurkregimer innebär rimligen en chans för att det i vart fall inte blir sämre.

Om dom verkligen trott att Putin skulle komma springande till undsättning så är dom ju extremt naiva och omedvetna om sin omvärld.

Hur någon med makt verkligen kunnat missa hur Putin redan skrapar i botten av sitt eget vapenförråd för att hävda sig mot Ukraina?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om dom verkligen trott att Putin skulle komma springande till undsättning så är dom ju extremt naiva och omedvetna om sin omvärld.

Hur någon med makt verkligen kunnat missa hur Putin redan skrapar i botten av sitt eget vapenförråd för att hävda sig mot Ukraina?
Det var väl i och för sig många i väst som också blev förvånade?

Samtidigt är väl några i väst också förvånade över att trots all västvärldens teknologi så blir Ukraina inte av med Ryssland, och kanske har Musk gjort mest nytta av alla.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror att det finns moderata krafter i både Iran och Syrien som kan tänkas utgöra åtminstone en bas för framtida styre med ekonomisk utveckling och mänsklig frihet. Som det faktiskt varit i dessa länder tidigare.
Iran har ju en enorm och kompetent diaspora, Syrien? Don't think so, kan väl besöka en "svensk" Hamas demo och kolla om de kan bidra...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Samtidigt är väl några i väst också förvånade över att trots all västvärldens teknologi så blir Ukraina inte av med Ryssland, och kanske har Musk gjort mest nytta av alla.

Har väst verkligen skickat allt? Ibland under de senaste året har jag undrat ifall det är en medveten strategi att skicka lite lagom med material så att Putin inte ger upp utan fortsätter att vingklippa sig själv i köttkvarnarna tills han blivit totalt harmlös.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

”All västvärldens teknologi”… ?

Väst har med några få undantag skickat sådant som ändå annars skulle ha destruerats till hög kostnad. Det mesta är från 1970-talet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det största problemet jag ser i Syrien och resten av Mellanöstern är väl att de enda som sitter på en väl utbyggd maktstruktur är religiösa fanatiker, så när man petar bort de nuvarande makthavarna så blir det den skiten som flyter till toppen istället.

Det var ett jävla aber att inbördeskriget i Syrien sattes igång av saudierna till att börja med, Assad jobbade ju ändå på att ge folket mer makt så sakteliga. Och det är alltid bättre med en långsam och fredlig överföring av makten än ett inbördeskrig där landet slås i spillror och tilliten är borta i många generationer framåt.

Ska det bli någon ordning där är det många hemska övergrepp som måste förlåtas på båda sidor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
”All västvärldens teknologi”… ?

Väst har med några få undantag skickat sådant som ändå annars skulle ha destruerats till hög kostnad. Det mesta är från 1970-talet.
Nja, det är väl inte alls sant?
Ska vi börja med Sverige:

Är det mesta från 70-talet?

Är starlink från 70-talet?

Nu får du jobba lite. ✊🏻

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det största problemet jag ser i Syrien och resten av Mellanöstern är väl att de enda som sitter på en väl utbyggd maktstruktur är religiösa fanatiker, så när man petar bort de nuvarande makthavarna så blir det den skiten som flyter till toppen istället.

Det var ett jävla aber att inbördeskriget i Syrien sattes igång av saudierna till att börja med, Assad jobbade ju ändå på att ge folket mer makt så sakteliga. Och det är alltid bättre med en långsam och fredlig överföring av makten än ett inbördeskrig där landet slås i spillror och tilliten är borta i många generationer framåt.

Ska det bli någon ordning där är det många hemska övergrepp som måste förlåtas på båda sidor.
Den enda möjliga framtiden för Mellanöstern är total ockupation och förkristning. Allt annat blir folkpartistiska fantasier.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har väst verkligen skickat allt? Ibland under de senaste året har jag undrat ifall det är en medveten strategi att skicka lite lagom med material så att Putin inte ger upp utan fortsätter att vingklippa sig själv i köttkvarnarna tills han blivit totalt harmlös.
Ukraina har tillgång till allt, officiellt eller inte.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, det är väl inte alls sant?
Ska vi börja med Sverige:

Är det mesta från 70-talet?

Är starlink från 70-talet?

Nu får du jobba lite. ✊🏻
Starlink är modernt, USA och Polen har pröjsat. Stridsbåt 90 är +30 år gammalt.

Du verkar ha en mycket romantisk syn på vad som är moderna system och inte. Patriot är tex från mitten av 1970-talet.
Sverige har skickat Leo2, samt ett antal CV 90, pga att det är det enda vi har haft att skicka förutom pbv 302, de är rätt gamla du.

Vad gäller övriga system som artilleri, PV-robotar, luftvärn och robotsystem så är det ofta gamla system som har efterföljare redan i flera generationer.

Poängen är bara den att hade Ukraina fått sista skriket i den mängd som faktiskt finns hade det sett helt annorlunda ut. Men det fick man inte. USA har tex bara skickat ca 10% av det man redan beslutat att ge till Ukraina.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Starlink är modernt, USA och Polen har pröjsat. Stridsbåt 90 är +30 år gammalt.

Du verkar ha en mycket romantisk syn på vad som är moderna system och inte. Patriot är tex från mitten av 1970-talet.
Sverige har skickat Leo2, samt ett antal CV 90, pga att det är det enda vi har haft att skicka förutom pbv 302, de är rätt gamla du.

Vad gäller övriga system som artilleri, PV-robotar, luftvärn och robotsystem så är det ofta gamla system som har efterföljare redan i flera generationer.

Poängen är bara den att hade Ukraina fått sista skriket i den mängd som faktiskt finns hade det sett helt annorlunda ut. Men det fick man inte. USA har tex bara skickat ca 10% av det man redan beslutat att ge till Ukraina.
FM håller inte med dig:

Luftvärnssystem 103 är den svenska benämningen på det amerikanska luftvärnssystemet Patriot, den senaste varianten av Patriotsystemet. I systemet ingår världens mest avancerade luftvärnsrobotar. Det nya systemet innebär en ökad förmåga för Sveriges luftförsvar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
FM håller inte med dig:

Luftvärnssystem 103 är den svenska benämningen på det amerikanska luftvärnssystemet Patriot, den senaste varianten av Patriotsystemet. I systemet ingår världens mest avancerade luftvärnsrobotar. Det nya systemet innebär en ökad förmåga för Sveriges luftförsvar.
Men vad bra då Markus, du har ju totalkoll på det här. :bow

Eller inte.

Konstruerat 1969, operativt -81. Samtida med Jaktviggen skulle man kunna säga. Sedan moderniserar man naturligtvis saker med tiden men det är absolut inte från översta hyllan. Vi har rätt få sådana saker överhuvudtaget i Sverige, men några robotar som är riktigt bra, liksom ubåtarna och förstås senaste versionerna av CV-90.
Men om du tittar på listan av vad Ukraina fått av västländerna så är det rätt mycket av sådant som ändå skulle fasas ut, exempelvis ATACMS, Leo1, F-16, 777-or osv. Inte allt som sagt, men det mesta.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men vad bra då Markus, du har ju totalkoll på det här. :bow

Eller inte.
Kanske inte men någon random hemvärnsman förmodligen >55 år i annan bransch har bevisligen inte facit heller.

Skriv en insändare om att Sverige bara skickar 70-tals dynga och kolla om någon lägger sig i, kanske i Blomsterfondens magasin.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin