Oh, apropå att Gaza är det mest tätbefolgade området i världen så är det nästan komiskt felaktigt.
A common claim in news reports, viral videos, and even in official statements by world leaders and public figures, is that the Gaza Strip is the most densely populated place in the world, or at least one of the densest. We set out to factcheck this claim. Bottom line? Not true. This would not...
idsf.org.il
Och tror man inte på den källan kan vi ju titta på wikipedia för en tabell:
en.wikipedia.org
Och om man tar den högsta siffran på populationsdensitet jag hittat för gaza så hamnar de ganska långt ner. Listan tar slut innan Gaza blir relevant. ~22000 per kvadratmile, eller 8000 per kvadratkilometer... Inte ens Gaza City kommer med på listan med sina futtiga 13000 per kvadratkilometer. Men Gaza City kan ju iaf komma med på top 100, vilket verkar vara omöjligt för gazaremsan som helhet.
Och om man nu tycker det är orättvist för att den listan är städer, 2 av städerna är lite mindre till yta än Gazaremsan, 4 av dem är 75% större till ytan. Så, det är på inget sätt så att Gaza är det geografiska område med högst populationsdensitet.
De är dock ganska jämna med Singapore. Jag vet ju vilket landområde jag helst skulle besöka av Gazaremsan och Singapore. Apropå Singapore så fanns ju en förhoppning att Gaza hade kunnat välja den vägen när det senaste kriget var över. Och det hade de ju kunnat sikta på istället för att ge sig på att jävlas med Israel.