Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kan känna att du och jag är helt eniga i just den frågan, varför du får föra talan...
Fast var du inte inne på att du hade haft med dig några afghaner på tur och de var lika dugliga soldater som vilken Svenne banan som helst?

Det jag är ute efter är inte att "vad var det jag sade, jag är så smart, afghaner är så dumma" utan en bredare insikt att massinvandring påverkar många fundamentala faktorer, så som viljan att försvara landet, där av blir motstånd till invandring ytterst en fråga om nationens existens. Håller man inte med om det tycker jag man skall argumentera för sin sak. ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast var du inte inne på att du hade haft med dig några afghaner på tur och de var lika dugliga soldater som vilken Svenne banan som helst?

Det jag är ute efter är inte att "vad var det jag sade, jag är så smart, afghaner är så dumma" utan en bredare insikt att massinvandring påverkar många fundamentala faktorer, så som viljan att försvara landet, där av blir motstånd till invandring ytterst en fråga om nationens existens. Håller man inte med om det tycker jag man skall argumentera för sin sak. ?

Nä jag sade nog att ursprung/hudfärg/arv inte har betydelse för någonting egentligen. I grunden är de flesta bra människor och jag har träffat på ganska många som orkat vara bra människor fast i stort sett allting i deras miljö försökt påverka dem i motsatt håll under hela livet. Hatten av för dem!

Däremot "islamism" och stenkastning är en helt annan sak och det är i det jag tror att vi är helt överens. Och det var ju det du pratade om.

Invandring och nationens existens är en helt annan fråga. Vi har haft stor invandring under vissa tider som snarare varit mycket gynnsam för Sverige, tex under perioden 1945-1990. Så det är inte ordet du söker. Ordet är snarare "integration" och möjligen "flathet"... och där tror jag också att vi är överens, liksom de flesta. Sådeså.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Undrar hur islamisternas försvarsvilja är.
Din och andra svenskarnas försvarsvilja då? Att försvara det som är (kvar av) sverige, det svenska, det som gör att vi är vi och inget annat. Jag menar att försvarsvilja UPPSTÅR (organiskt) i någons hjärta, att man inte kan tvinga den (känslan) på någon och att försvarsvilja är negativt korrelerat med det politik gjort med landet.

Kan man köpa stekt strömming och potatismos nere vid slussen fortfarande?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nä jag sade nog att ursprung/hudfärg/arv inte har betydelse för någonting egentligen. I grunden är de flesta bra människor och jag har träffat på ganska många som orkat vara bra människor fast i stort sett allting i deras miljö försökt påverka dem i motsatt håll under hela livet. Hatten av för dem!

Däremot "islamism" och stenkastning är en helt annan sak och det är i det jag tror att vi är helt överens. Och det var ju det du pratade om.

Invandring och nationens existens är en helt annan fråga. Vi har haft stor invandring under vissa tider som snarare varit mycket gynnsam för Sverige, tex under perioden 1945-1990. Så det är inte ordet du söker. Ordet är snarare "integration" och möjligen "flathet"... och där tror jag också att vi är överens, liksom de flesta. Sådeså.
Nä nu går du bort dig igen, om tillräckligt många med helt andra värderingar kommer hit så kommer våra värderingar som land att förändras.

Så frågan om en stor invandring, likt den vi haft till Sverige från främmande kulturer och med främmande värderingar, är negativ för förmågan att försvara landet kvarstår nog för dig att utveckla. Många invandrare vill döda poliser för att de skyddar våra rättigheter, skall de vara en del av försvarets resurser? Skall de omfattas av försvarets och samhällets skydd? Vill de dö för vårt sätt att leva eller vill de döda oss för vårt sätt att leva? Jag vet vad jag tycker och tror.

Att dra upp europeisk invandring av arbetskraft för 35-80 år sedan har NOLL med miljoner arbetslösa invandrare från MENA att göra, nu står vi här med horder av ej integrerade invandrare som vill kasta sten på polisen tillsammans med sina barnfamiljer i ena änden, och en Ulf Kristersson som lyfte på locket i frågan i andra änden. Vad tar ni som ville ha det så här för ansvar?

Sedan var invandringen 1945-1990 du refererar till inte så gynnsam som det politiskt korrekta narrativet gör gällande men det kan vi ta separat. Läs nationalekonomen Tino Sanandajis genomgång av hur "stor" den invandringen faktiskt var och hur lite den påverkade om du är intresserad.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Din och andra svenskarnas försvarsvilja då? Att försvara det som är (kvar av) sverige, det svenska, det som gör att vi är vi och inget annat. Jag menar att försvarsvilja UPPSTÅR (organiskt) i någons hjärta, att man inte kan tvinga den (känslan) på någon och att försvarsvilja är negativt korrelerat med det politik gjort med landet.

Kan man köpa stekt strömming och potatismos nere vid slussen fortfarande?
Jag är beredd att försvara det som är Sverige för mig, skulle aldrig någonsin riskera livet för de som svek landet eller inte delar mina värderingar. I princip kan man säga att min vilja att försvara Norden är intakt men Sverige måste reda ut ett par saker först. Vi har en tills nyligen turkisk medborgare som gör anspråk på statsministerposten, i ett sådant läge är jag inte anträffbar, kan inte tänka mig nästan någon utländsk makt som vore värre än Turkiet att behöva stödja.

Så svaret är väl: "så där"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så de sista 48h så har Iran attackerat 3 länder med ballistiska missiler varav ett av dessa länder är ett kärnvapenland och FN, världssamfundet eller media verkar knappt ha noterat det.
Irak och Syrien samt senast Pakistan är de länderna som utsatts.
Känns som om Iran vill ha uppmärksamhet eller nått.

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så de sista 48h så har Iran attackerat 3 länder med ballistiska missiler varav ett av dessa länder är ett kärnvapenland och FN, världssamfundet eller media verkar knappt ha noterat det.
Irak och Syrien samt senast Pakistan är de länderna som utsatts.
Känns som om Iran vill ha uppmärksamhet eller nått.

Iran verkar vara trötta på livet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nä jag sade nog att ursprung/hudfärg/arv inte har betydelse för någonting egentligen. I grunden är de flesta bra människor och jag har träffat på ganska många som orkat vara bra människor fast i stort sett allting i deras miljö försökt påverka dem i motsatt håll under hela livet. Hatten av för dem!

Däremot "islamism" och stenkastning är en helt annan sak och det är i det jag tror att vi är helt överens. Och det var ju det du pratade om.

Invandring och nationens existens är en helt annan fråga. Vi har haft stor invandring under vissa tider som snarare varit mycket gynnsam för Sverige, tex under perioden 1945-1990. Så det är inte ordet du söker. Ordet är snarare "integration" och möjligen "flathet"... och där tror jag också att vi är överens, liksom de flesta. Sådeså.
Folk som flyttar till ett annat land för att förbättra sin sociala och ekonomiska status kanske inte har försvarsviljan i generna. Skulle Sverige falla i orätta händer är det väl bara för dem att dra vidare till nästa land som erbjuder goda förmåner och PUT. Vi som har levt här i generationer, och har kultur, språket, släkt och vänner här, och där hela vår världsbild utformats av detta, vi kommer nog försvara Sverige med annan glöd. Vi som inte kan flytta hem till släkten i Turkiet när "ryssen" anfaller, vi står kvar med högaffeln i handen och försvarar vårt fosterland.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Folk som flyttar till ett annat land för att förbättra sin sociala och ekonomiska status kanske inte har försvarsviljan i generna. Skulle Sverige falla i orätta händer är det väl bara för dem att dra vidare till nästa land som erbjuder goda förmåner och PUT. Vi som har levt här i generationer, och har kultur, språket, släkt och vänner här, och där hela vår världsbild utformats av detta, vi kommer nog försvara Sverige med annan glöd. Vi som inte kan flytta hem till släkten i Turkiet när "ryssen" anfaller, vi står kvar med högaffeln i handen och försvarar vårt fosterland.
Antalet länder som erbjöd PUT från första stund utan några som helst motkrav sjönk väl med ungefär 100% när Sverige drog in det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja, får se om de får igång nått...

Jag hade inte Iran vs Pakistan på mitt bingokort för 2024. Hade till och med helt andra länder på listan av vilka som startar nästa krig i mellanöstern.
Men det hade väl kanske varit bra om det är Pakistan som sträcker upp Iran? Väst har ju lite mycket på gång just nu.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade inte Iran vs Pakistan på mitt bingokort för 2024. Hade till och med helt andra länder på listan av vilka som startar nästa krig i mellanöstern.
Men det hade väl kanske varit bra om det är Pakistan som sträcker upp Iran? Väst har ju lite mycket på gång just nu.
Risk finnes att det blir två kärnvapennationer som drabbar samman. Rysslands inköp av drönare och ammunition har ju betalats på "något" sätt. Olja och gas är ju Iran inte jätteintresserade av att köpa. Striddflygplan har de även varit tal om, men Ryssland är bra på andra saker med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Risk finnes att det blir två kärnvapennationer som drabbar samman. Rysslands inköp av drönare och ammunition har ju betalats på "något" sätt. Olja och gas är ju Iran inte jätteintresserade av att köpa. Striddflygplan har de även varit tal om, men Ryssland är bra på andra saker med.
Fast Ryssland är bra på att lova, dåliga på att leverera. Det var väl Indien som hade ett samarbete med Ryssland om något miltärt projekt, där de kastade miljarder (eller om det var biljoner) i det Ryska svarta hålet utan att få något alls. Kina har ett par sådana erfarenheter med. Iran kan ju iofs ha lyckats anställa några kärnfysiker och vapenforskare från forna Soviet och ha lyckats bygga en bomb, men de har inte testat något så blir det kärnkrig så är det ett väldigt ensidigt sådan.

I fallet kärnvapen, det är väl mest en tidsfråga innan det faktiskt används kärnvapen i ett krig. Jag har av någon anledning ett mandela-minne av att Pakistan kastade ett kärnvapen på Indien för ~20 år sedan, men det har aldrig hänt vad jag kan förstå.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast Ryssland är bra på att lova, dåliga på att leverera. Det var väl Indien som hade ett samarbete med Ryssland om något miltärt projekt, där de kastade miljarder (eller om det var biljoner) i det Ryska svarta hålet utan att få något alls. Kina har ett par sådana erfarenheter med. Iran kan ju iofs ha lyckats anställa några kärnfysiker och vapenforskare från forna Soviet och ha lyckats bygga en bomb, men de har inte testat något så blir det kärnkrig så är det ett väldigt ensidigt sådan.

I fallet kärnvapen, det är väl mest en tidsfråga innan det faktiskt används kärnvapen i ett krig. Jag har av någon anledning ett mandela-minne av att Pakistan kastade ett kärnvapen på Indien för ~20 år sedan, men det har aldrig hänt vad jag kan förstå.
Jag tror inte att Ryssland ger bort kärnvapen. De är för smarta för det.
Syftar snarare på teknologi kring tillverkning som Iran har svårt att få tag på annars. Kanske till och med klyvbart material i någon form som de får förädla sista biten.

Iran agerar med större mod nu. Varför...? Vad har ändrats?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror inte att Ryssland ger bort kärnvapen. De är för smarta för det.
Syftar snarare på teknologi kring tillverkning som Iran har svårt att få tag på annars. Kanske till och med klyvbart material i någon form som de får förädla sista biten.

Iran agerar med större mod nu. Varför...? Vad har ändrats?
De har interna problem, det brukar göra att totalitära nationer riktar massa våld utåt.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De har interna problem, det brukar göra att totalitära nationer riktar massa våld utåt.
Då gör man det vanliga och kör mot Israel eller USA.
Irak/Syrien anfallet var ju förväntat svar på den stora attacken som skedde inne i Iran. Inget jättekonstigt där.
Pakistan däremot....Udda. De kanske bara behövde en till front eller så satt det verkligen terrorister på stället de besköt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då gör man det vanliga och kör mot Israel eller USA.
Irak/Syrien anfallet var ju förväntat svar på den stora attacken som skedde inne i Iran. Inget jättekonstigt där.
Pakistan däremot....Udda. De kanske bara behövde en till front eller så satt det verkligen terrorister på stället de besköt.
Tja, Pakistan har väl islamister av fel sort, så det skulle väl förklara det hela.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det låter som att det är många som vill hämnas att någon gett tillbaka för något. Det där något är ibland så länge sen att man bara minns att det var jävligt fult gjort.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Var ett gäng terrordåd i Iran för några veckor sedan som IS tog på sig. IS har en ganska stor fraktion(*) som håller till i Afghanistan och Pakistan, säkert inte helt utan åtminstone delar av myndigheternas vetskap och godkännande precis som Al Quaida tidigare. Och det var just den fraktionen som tog på sig terrordåden i Iran. Så Iran är eventuellt inte helt fel ute även om de själva stöder en massa ungefär lika motbjudande organisationer.

Problemet för Iran är väl dock att Pakistan är allierade med USA och därför har modernare flygvapen och andra vapen. Fast Iran är erkänt duktiga på drönare. Båda har ballistiska missiler men Pakistan med häftigare stridsspetsar. Men dessa är nog reserverade för Indien.

(*) https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_State_–_Khorasan_Province
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top