Stora Prepper-tråden.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag måste bli en bra kampare till i sommar. Jag måste!
Då är det väl bara att sätta igång och lära dig.
Kan du laga mat på ett stormkök? Kan du sätta upp ett stormkök?

Ta exempelvis varje lördag och gör morgonkaffet på stormkök. Dels kommer du bli van vid utrustningen, dels kommer du få erfarenhet av hur mycket bränsle olika kok kräver och dels kommer du få erfarenhet av hur lång tid det tar att göra de olika momenten.

Eldstål är en rolig liten grej. Dock kräver det mycket kunskap och extra tid för att göra upp eld med ett sådant. Tändstickor eller en enkel tändare är i de flesta fall en bättre lösning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
det kan lika gärna vara en solstorm med efterföljande totalt strömavbrott.

Jag har ingen egen vevradio. Någon som har en och har testet den? Hur länge måste man veva för 15 minuter radio? Hur länge måste man veva för att ladda sin mobiltelefon med 10%?

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk

En solstorm träffar jorden precis nu, en rätt kraftig en också, så har du klart väder kan du nog fotografera norrsken i natt.

Jag har en vevradio, den typiska som alla säljer och som alla har.
En utomordentligt värdelös radio, och man får veva ordentligt länge för att kunna lyssna på en nyhetssändning eller ladda mobilen tillräckligt för att skicka ett textmeddelande.

Jag har väl ytterligare ett tjugotal batteridrivna radioapparater (med batterier) hemma, men den jag tänker mig som primär nödradio är en XHDATA med täckning från långvåg och uppåt, inklusive telegrafi och SSB mottagning med variabel filterbredd, överkurs javisst, men den har ett laddbart 18650 batteri och står i fönstret med en inkopplad solcellsladdare

Den har tyvärr avbruten teleskopantenn, men den har ändå bättre mottagning på lokalradio än vevradion med fullt utdragen antenn.
På övriga band har den en trådantenn

Jag ställer mig helt på din sida med batteriradio (helst både laddbar och med engångsbatterier) och en solcellspowerbank för mobilen (jag har flera)
Jag har dessutom 12V bilbatteribox med underhållsladdning inne för mina andra radios, så jag kan ladda mobilen med en billaddare där (jag har även solpanel till det batteriet om jag vill)

Jag skulle verkligen vilja hitta en rejäl användbar separat vevgenerator som antingen ger 12V laddning eller USB med lite effekt ut, men jag klarar mig utan
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kan du laga mat på ett stormkök?
Eh.. njae, men jag tänker köpa ett stormkök, sovsäck, tält och en liten spade på Jula snart.

Men jag tänker nog mest på det där med självförsörjande. Jag vill kunna skjuta och flå ett djur, göra användbara saker av skinnet, lära mig spåra djur, och leva som Rambo i skogen utan några hjälpmedel annat än typ kniv.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Eh.. njae, men jag tänker köpa ett stormkök, sovsäck, tält och en liten spade på Jula snart.

Utrustning som är både rolig och nyttig att äga.
Se till att sätta upp tältet ett par gånger så du vet hur det går till. Det gör att du vet hur man gör den gången du använder det på riktigt. Samma sak med stormköket. Lördagskaffe!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag skulle verkligen vilja hitta en rejäl användbar separat vevgenerator som antingen ger 12V laddning eller USB med lite effekt ut, men jag klarar mig utan

En bilgenerator, en gammal cykel och några stålstag. En helg med vinkelslip och svets sen har du en off grid Mulle Meckladdare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bilgenerator, en gammal cykel och några stålstag. En helg med vinkelslip och svets sen har du en off grid Mulle Meckladdare.

Nja, du trampar inte runt en sån...
Jag mullemeckade med en Briggs&Stratton och en 35A generator, man fick dutta på magnetiseringen av generatorn för slog man på den direkt stannade briggsen från fullgas.

Jag har letat efter en lämplig 10A generator från något, till ett annat motoriserat bygge med mindre motor, men inte hittat något lämpligt.

Ids man bygga laddregulator själv så funkar motorerna från löpband som generator
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp en rejäl solcellsladdare som blir ca 0,5-1 kvm utfälld. Då har du alltid laddström till powerbanks osv. Telefoner, pannlampor, radio, batteriladdare etc.

Batteriradio, helst ”världsradio” och några storpack batterier och du kan lyssna på nyheter i flera år. Dessutom på mellan- och kortvågsbanden ifall lokala FM slocknar. Hörsnäcka så räcker batterierna 3ggr så länge.

Stormkök av GOD kvalitet, dvs Trangia eller Primus. Rödsprit eller bensin så har du uthållighet över tid då detta kan lagras i rätt stor mängd hemma och blir inte dåligt (20 liter alkylat i en jeepdunk lagar du mycket mat på…). Tips är att bygga en koklåda, dvs en isolerad trälåda där du ställer ned en kokande kastrull som sedan av egenvärmen fortsätter tillaga tex potatis i flera timmar. Behöver inte ens koka. Sparar mycket bränsle.

Sovsäckar till alla i familjen samt ett gäng isolerande liggunderlag av konventionell cellplasttyp. Sparar stora mängder ved/el/energi.

Dunkar till vatten, vagn till cykeln för transporter (sparar mycket bensin/diesel och det tar slut fort om skiten träffar fläkten!)

Alkohol och tobak. Kan lagras, tar lite plats, går alltid att handla med, stiger i värde. På riktigt.

Sygrejor, gärna en manuell symaskin om man har plats. Kommer att bli mycket viktig från ca månad 2 och framåt.

Ha full tank i bilen och några jeepdunkar hemma, helst alkylat då den är mer lagringsbeständig.

Elverk är tjorv, drar bränsle, låter och löser endast mycket temporära problem. Bättre backup till cirkulationspumpar osv är 10 kvm solceller och batteripack.

Viktigast av allt: Kunskaper. Överlevnadshandböcker kan enkelt omsättas i praktiska lösningar för den aktuella situationen. Bra att kunna laga kläder och skor och ha grundläggande utrustning/verktyg för det. Vårda ditt nätverk; du känner sannolikt någon som kan lösa varje problem även i de fall du inte kan det själv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, du trampar inte runt en sån...
Jag mullemeckade med en Briggs&Stratton och en 35A generator, man fick dutta på magnetiseringen av generatorn för slog man på den direkt stannade briggsen från fullgas.

Jag har letat efter en lämplig 10A generator från något, till ett annat motoriserat bygge med mindre motor, men inte hittat något lämpligt.

Ids man bygga laddregulator själv så funkar motorerna från löpband som generator

35a x 12 volt = 420w, det orkar de flesta av oss inte trampa mer än några sekunder/minuter, men den ger ju några ampere även på lägre varvtal.
Man bör förslagsvis montera bort kylfläkten för den tar antagligen dubbelt så mycket effekt som den producerade elen.
Man orkar antagligen ändå inte trampa så lång tid att generatorn hinner bli överhettad.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Var på ICA igår o skulle ha lite konserver som ersättning till de som gått över datumet och äts upp.
Det var oroväckande tomt på hyllorna, ha ICA problem eller leverantörerna?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Dom fyller väl med vintergasol vintertid?
Ungefär som att du får vinterdiesel när du tankar på macken vintertid.
Problem uppstår väl när folk som har bytt gasoltub på sommaren får för sig att vintercampa, men det är ju inte värre än att man kokar en gryta vatten och gör en värmeflaska åt gasoltuben, eller lindar in tuben med handdukar och häller på varmvatten.

Småtuber kan man förvara innanför jackan en stund innan man ska använda.

Eller så ser man till att köpa den dyrare vintergasolen även på sommaren för att man kanske behöver använda den på vintern
Fast det jag funderar på är om det verkligen är något problem att oroa sig över. Grillade utmärkt vid nyår med gasolflaskan som köptes in sommaren som var, och har så gjort flertalet ggr. Även campat någon enstaka natt i några minus med husvagnen, med gasol köpt under sommaren, och inte haft några problem alls.

Min uppfattning är att det blir problem när det är rejält kallt och flaskan är mer än halvtom, i kombination med framförallt kompositflskor. Och visst, bor man lite mer norrut är Småland, som oftast har höstväder på vintern, så kan det ju bli problem. Och då blir det ju såklart snabbare problem ju mindre flaska man har.

Men här i småland är det så sällan så kallt att jag skulle vara orolig för det. Jag har med gott samvete några (PC10, P11 och P6) gasolflaskor med sommargasol hemma, helt förtroelig med att det kommer funka utmärkt. Synd att jag inte upptäckte den här tråden för en vecka sen då det typ för första gången på nåt år var och snurrade kring -20, hade kunnat gå ut och testat starta grillen för att undersöka funktionen för att se om min uppfattning stämmer eller om jag har sjukt fel. :) Det svåra sen är väl att avgöra om det verkligen är sommar- eller vintergasol. :rolleyes: :lol
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
35a x 12 volt = 420w, det orkar de flesta av oss inte trampa mer än några sekunder/minuter, men den ger ju några ampere även på lägre varvtal.
Man bör förslagsvis montera bort kylfläkten för den tar antagligen dubbelt så mycket effekt som den producerade elen.
Man orkar antagligen ändå inte trampa så lång tid att generatorn hinner bli överhettad.
Ja, beroende på hur van cyklare man är så är nog hälften av den effekten vad man kan vänta sig orkar någon lite längre stund än ett par minuter gissar jag. :) Själv skulle jag nog på håret klara halva den effekten i 20 minuter, sen är det stumt. Men jag är rätt vek med. ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, beroende på hur van cyklare man är så är nog hälften av den effekten vad man kan vänta sig orkar någon lite längre stund än ett par minuter gissar jag. :) Själv skulle jag nog på håret klara halva den effekten i 20 minuter, sen är det stumt. Men jag är rätt vek med. ?

Nej, om jag lyckas komma upp i 420w så är kan man nog räkna sekunderna på fingrarna men vi har ju några seriösare cyklister här som säkert kan göra det några minuter.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nja, du trampar inte runt en sån...
Jag mullemeckade med en Briggs&Stratton och en 35A generator, man fick dutta på magnetiseringen av generatorn för slog man på den direkt stannade briggsen från fullgas.

Jag har letat efter en lämplig 10A generator från något, till ett annat motoriserat bygge med mindre motor, men inte hittat något lämpligt.

Ids man bygga laddregulator själv så funkar motorerna från löpband som generator
Typ en sådan?
Fast inte tillverkad i materialet Kinesium då... Av bilden att döma ser den ut att gå sönder i samma ögonblick man funderar på att börja veva.
5080f27f6ba9bba11964a535e6bf6c32.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fast det jag funderar på är om det verkligen är något problem att oroa sig över. Grillade utmärkt vid nyår med gasolflaskan som köptes in sommaren som var, och har så gjort flertalet ggr. Även campat någon enstaka natt i några minus med husvagnen, med gasol köpt under sommaren, och inte haft några problem alls.

Min uppfattning är att det blir problem när det är rejält kallt och flaskan är mer än halvtom, i kombination med framförallt kompositflskor. Och visst, bor man lite mer norrut är Småland, som oftast har höstväder på vintern, så kan det ju bli problem. Och då blir det ju såklart snabbare problem ju mindre flaska man har.

Men här i småland är det så sällan så kallt att jag skulle vara orolig för det. Jag har med gott samvete några (PC10, P11 och P6) gasolflaskor med sommargasol hemma, helt förtroelig med att det kommer funka utmärkt. Synd att jag inte upptäckte den här tråden för en vecka sen då det typ för första gången på nåt år var och snurrade kring -20, hade kunnat gå ut och testat starta grillen för att undersöka funktionen för att se om min uppfattning stämmer eller om jag har sjukt fel. :) Det svåra sen är väl att avgöra om det verkligen är sommar- eller vintergasol. :rolleyes: :lol
Tuberna är fyllda med butan/isobutan och propanmix.

Nyfyllda har en del isobutan/propan som gasar av vid några minus resp -40.

Blir hårdare sen när det är borta och butanet inte vill lämna tuben ovanför nollan.

Butan vill vara vätska vid noll och därför innehåller t.o.m bensin föe kyla butan aka en av campingaserna vintertid i kalla områden
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Köp en rejäl solcellsladdare som blir ca 0,5-1 kvm utfälld. Då har du alltid laddström till powerbanks osv. Telefoner, pannlampor, radio, batteriladdare etc.

Batteriradio, helst ”världsradio” och några storpack batterier och du kan lyssna på nyheter i flera år. Dessutom på mellan- och kortvågsbanden ifall lokala FM slocknar. Hörsnäcka så räcker batterierna 3ggr så länge.

Stormkök av GOD kvalitet, dvs Trangia eller Primus. Rödsprit eller bensin så har du uthållighet över tid då detta kan lagras i rätt stor mängd hemma och blir inte dåligt (20 liter alkylat i en jeepdunk lagar du mycket mat på…). Tips är att bygga en koklåda, dvs en isolerad trälåda där du ställer ned en kokande kastrull som sedan av egenvärmen fortsätter tillaga tex potatis i flera timmar. Behöver inte ens koka. Sparar mycket bränsle.

Sovsäckar till alla i familjen samt ett gäng isolerande liggunderlag av konventionell cellplasttyp. Sparar stora mängder ved/el/energi.

Dunkar till vatten, vagn till cykeln för transporter (sparar mycket bensin/diesel och det tar slut fort om skiten träffar fläkten!)

Alkohol och tobak. Kan lagras, tar lite plats, går alltid att handla med, stiger i värde. På riktigt.

Sygrejor, gärna en manuell symaskin om man har plats. Kommer att bli mycket viktig från ca månad 2 och framåt.

Ha full tank i bilen och några jeepdunkar hemma, helst alkylat då den är mer lagringsbeständig.

Elverk är tjorv, drar bränsle, låter och löser endast mycket temporära problem. Bättre backup till cirkulationspumpar osv är 10 kvm solceller och batteripack.

Viktigast av allt: Kunskaper. Överlevnadshandböcker kan enkelt omsättas i praktiska lösningar för den aktuella situationen. Bra att kunna laga kläder och skor och ha grundläggande utrustning/verktyg för det. Vårda ditt nätverk; du känner sannolikt någon som kan lösa varje problem även i de fall du inte kan det själv.
Bra men inga mediciner eller ammunition?

?
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Köp en rejäl solcellsladdare som blir ca 0,5-1 kvm utfälld. Då har du alltid laddström till powerbanks osv. Telefoner, pannlampor, radio, batteriladdare etc.

Batteriradio, helst ”världsradio” och några storpack batterier och du kan lyssna på nyheter i flera år. Dessutom på mellan- och kortvågsbanden ifall lokala FM slocknar. Hörsnäcka så räcker batterierna 3ggr så länge.

Stormkök av GOD kvalitet, dvs Trangia eller Primus. Rödsprit eller bensin så har du uthållighet över tid då detta kan lagras i rätt stor mängd hemma och blir inte dåligt (20 liter alkylat i en jeepdunk lagar du mycket mat på…). Tips är att bygga en koklåda, dvs en isolerad trälåda där du ställer ned en kokande kastrull som sedan av egenvärmen fortsätter tillaga tex potatis i flera timmar. Behöver inte ens koka. Sparar mycket bränsle.

Sovsäckar till alla i familjen samt ett gäng isolerande liggunderlag av konventionell cellplasttyp. Sparar stora mängder ved/el/energi.

Dunkar till vatten, vagn till cykeln för transporter (sparar mycket bensin/diesel och det tar slut fort om skiten träffar fläkten!)

Alkohol och tobak. Kan lagras, tar lite plats, går alltid att handla med, stiger i värde. På riktigt.

Sygrejor, gärna en manuell symaskin om man har plats. Kommer att bli mycket viktig från ca månad 2 och framåt.

Ha full tank i bilen och några jeepdunkar hemma, helst alkylat då den är mer lagringsbeständig.

Elverk är tjorv, drar bränsle, låter och löser endast mycket temporära problem. Bättre backup till cirkulationspumpar osv är 10 kvm solceller och batteripack.

Viktigast av allt: Kunskaper. Överlevnadshandböcker kan enkelt omsättas i praktiska lösningar för den aktuella situationen. Bra att kunna laga kläder och skor och ha grundläggande utrustning/verktyg för det. Vårda ditt nätverk; du känner sannolikt någon som kan lösa varje problem även i de fall du inte kan det själv.
Filter som renar vatten och de vanligaste medicinerna kan vara bra att ha.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra men inga mediciner eller ammunition?

?

Ammunition förutsätter vapen, men kunskaper är bättre. Fiske och fällor ger mycket mer än handeldvapen. Fisknät förstås men nu är vi kanske mer inne på överlevnad ett år i vildmarken…

Mediciner absolut, särskilt om man är beroende av dem så bör man ha lager för någon månad iaf.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ammunition förutsätter vapen, men kunskaper är bättre. Fiske och fällor ger mycket mer än handeldvapen. Fisknät förstås men nu är vi kanske mer inne på överlevnad ett år i vildmarken…

Mediciner absolut, särskilt om man är beroende av dem så bör man ha lager för någon månad iaf.
Vapen förutsätter jag att man har om man är ens lite intresserad av frihet och överlevnad och prepping.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top